Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:40

Jeetje, dat is behoorlijk oud voor een herder An! :)

Ik kan je verder niet helpen bij je beslissing, maar altijd in het belang van het dier denken.
Maar dat doe je waarschijnlijk sowieso al.. Ze heeft in elk geval ontzettend lang bij jullie mogen genieten.

Ik zou zelf enkel tot het uiterste gaan indien het nog reeël is. Niet 'om er zoveel mogelijk aan gedaan te hebben'. Ik zou mijn dieren niet nog een week langer pijn door laten gaan, omdat ik nog even dit of dat wil proberen.
Als het klaar is, is het klaar.. Dieren leven in het heden, hebben geen besef van tijd. Maakt niet uit of ze nou 100 worden of 1, dat weten ze toch niet.
Ze hebben geleefd, en het goed gehad. Dan wil ik eerlijk zijn naar mijn dier, en kiezen voor hem of haar.
Niet voor mijn eigen rouw of verdriet..

Wij konden bij onze vorige pup ook nog veel meer proberen. Maar is dat eerlijk tegen over het dier? Nee..
En heb ik schuldgevoel dat we haar toch het spuitje hebben gegeven? Absoluut niet.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:42

Manon_S schreef:
Wat naar! Blijft altijd lastig om te beslissen, had ik bij Izzy ook. Ik wilde er ook zoveel mogelijk aan hebben gedaan.. Terwijl anderen haar allang een spuitje hadden gegeven.. Misschien niet heel eerlijk tegenover haar toen maar ook ik heb altijd zo'n instelling...

Denk je soms achteraf niet, had ik maar eerder de keuze gemaakt? Ipv altijd tot het gaatje willen?

Manon_S

Re: Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:14

Nee eigenlijk niet. Ik wil haar alle kansen hebben gegeven. Bij Izzy was het ook zo dat de dierenarts met het idee kwam om het te proberen. Maar als een expert zegt dat het niet meer te helpen is dan leg ik me er ook wel snel bij neer. Ik doe het vaak samen in overleg met de dierenarts. Wat zijn de opties en hoeveel kans is er op slagen etc.

Nu had ik alsnog een schuldgevoel bij Izzy na haar dood. Maar dat had ergens anders mee te maken en niet of ik nog iets voor haar kon doen of dat ik het te lang uitstelde. Mensen zitten toch verschillend in elkaar :) .

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:48

Wat naar Anna. Altijd zo ontzettend moeilijk zoiets! Maar als ik dit zo lees is dat het enige wat je nog voor haar kunt doen. "Houden van is loslaten." :(:) Veel sterkte!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:14

Sterkte Anna!!

Ik ga waarschijnlijk zaterdag eindelijk, voor het eerst, op m'n knappe Aikie zitten!!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:17

Leuk Mel! :D Ik heb zaterdag mn peerdje alweer 1 dag :p

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:45

Aiko, vandaag voor het eerst aan de longe met zadel op;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:40

Ziet er goed uit hoor Mel! Op de tweede foto kan je ook goed zien dat ze duidelijk vooruit gaat :j

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:00

Ga je niet een beetje te snel Melanie? Je mocht toch eerst alleen maar stappen aan de hand ? :P
Of heb ik dat verkeerd begrepen? :o

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:16

Ze is gelukkig niet meer zo mager, nu ziet ze er prima uit!
Eigenlijk heb ik ook het idee dat je wat te snel gaat. Kan je niet eerst aan dr conditie werken?
Voordat je er zaterdag op gaat rijden?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:20

Ze gaat erop 'zitten' , volgens mij is die namelijk lang niet bereden. En op het paard kan je ook mooi aan dr conditie werken daar hoef je niet weken aan te werken en alleen maar te longeren

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:46

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:06

Kirsten_S schreef:
Ze gaat erop 'zitten' , volgens mij is die namelijk lang niet bereden. En op het paard kan je ook mooi aan dr conditie werken daar hoef je niet weken aan te werken en alleen maar te longeren

_/-\o_
Danku... Iemand die het begrijpt....

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:12

Maar ik snap hun beredenatie wel hoor, ik denk dat ze gewoon wat inzicht nodig hadden over jou
denkwijze, gelukkig heb ik hem goed begrepen hihi :P!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:12

Maar ik zou het ook zo doen. Twee weken is lang genoeg voor longeren. Bovendien kan je er op veel
beter het spiergebruik controleren!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:59

Okee dan heb ik het idd verkeerd begrepen :+ .

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:27

Aiko is vandaag weer voor 't eerst in de wei geweest :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:31

Mijn meiden gaan morgen!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:44

Nou sorry hoor Melanie ;) Heeft niks te maken met begrijpen of niet.
Als jij zegt dat je alleen moet stappen aan de hand en dan toch gaat longeren omdat ze te druk is.
Snap ik maar dan ook galopperen aan de longe. Daar had ik het over en niet dat je er op gaat zitten.

Ben op vakantie geweest dus de tijd dat jullie moesten stappen zal wel weer over zijn?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:04

Ik ga het 1 keer uitleggen, en verder ook niet. Want ik hoef verder geen verantwoording af te leggen. :D

Het advies van de dierenarts was idd om eerst te gaan stappen. Dit hebben we geprobeerd, maar dit was absoluut geen succes. Aiko was echt gemeen en wild. Ik ben absoluut niet gauw onder de indruk van een paard die gek doet, maar toen Aiko zo deed werd ik wel even zenuwachtig. Ze was gewoon gevaarlijk. Met stappen kwamen we dus absoluut niet verder, wil je het veilig houden. Vandaar dat ik heb besloten om haar te gaan longeren. Mevrouw moest haar energie kwijt, want eerder kon je niet met haar fatsoenlijk aan de slag.

Aan de longe was een vergroot risico ivm haar been, maar haar been is zodanig herstelt dat ik het wel aan durfde. Ik heb haar direct gelongeerd aan de bijzet, dit om haar enigszins onder controle te houden. Dit was een groot succes, maar galoperen kun je uiteraard niet uitsluiten. Ik heb haar even laten uitrazen, want dat beessie moest gewoon even haar energie kwijt.

Dagen daarna ook gelongeerd aan de bijzet en zo ben ik (bijna) 2 weken aan het longeren. Gisteren heb ik voor het eerst het zadel erop gelegd, zodat ik even kon zien hoe ze daar op reageerde, en ik er ook binnenkort op wil. Ze reageerde hier heel goed op. Vandaag heb ik haar buiten gelongeerd en ook dat ging prima.

Morgen tot en met zaterdag gaat ze aan de longe weer met zadel, zodat ik er zaterdag even op kan. En nee, ik doe het absoluut niet te snel, ik heb juist genoeg geduld maar ik kijk wel naar waar mijn paard behoefte aan heeft EN wat mijn paard aan kan. Aiko is nu zodanig op gewicht, dat ik het aandurfde om haar met zadel te longeren en er zaterdag op te gaan zitten.

Praatjes als 'eerst conditie opbouwen' luister ik niet tot weinig naar. Ik weet wat ik doe, en ik weet dat ik haar niet overvraag. Daarnaast kun je niet alles wat theoretisch beter is waarmaken. Mijn paard moest gewoon even haar ei kwijt, en nu is ze dat en is ze heel goed bewerkbaar. Aan de longe gaat ze ook gewoon in galop, en veelal veel draven. Met draven bouw je juist het beste en snelste conditie op.

Waarom ik op Aiko zaterdag wil?! 1: Aiko kan het aan. 2: Omdat je onder het zadel juist heel goed aan haar conditie kan werken (en dan niet gelijk denken dat ik er een halfuur op zit. :+ 3: Voor Aiko ook weer leuk, afwisseling 4: Omdat ik zelf ook wel weer even wil rijden.

Ik kan en ga niet wachten totdat haar conditie 100% is, dit omdat ik dan een paar maanden verder ben en het longeerwerk ook niet altijd even goed is, omdat je veel op een volte doet en haar lichaam daar ook enigszins mee belast. Daarnaast kun je haar onder het zadel gerichter trainen, en kun je heel goed haar conditie opbouwen.

Jullie mogen er absoluut je mening over hebben, maar ik durf gewoon te zeggen dat ik weet wat ik doe. Ik ben juist altijd heel voorzichtig met mijn paard(en) geweest, en overvraag ze absoluut niet. Ik probeer er wel voor te zorgen dat het dier zich het prettigst bij voelt en als ik Aiko niet had laten uitrazen dan werd ze tussen de oren helemaal gek. Stel je jezelf maar eens voor: Je wilt rennen, hebt er de ruimte voor, maar je mag alleen snel lopen. Word je ook gek. Dat betekend dus: Ik heb er voor gekozen Aiko aan de longe te doen, en heb haar ook even vrij gelaten om te galoperen. Het dier kon het aan, het been kon het aan, en daarna is ze goed bewerkbaar.

Aiko is vandaag weer voor het eerst op de wei geweest. Als ik haar niet had laten uitrazen kon ik de weidegang VOORLOPIG ook wel vergeten omdat madame zoveel energie dan had gehad, en ze door heel de wei aan de ren ging. (Ik heb liever dat ze aan de longe even ging rennen, dan in de wei. Aan de longe kun je haar beter terugnemen)
Nu, omdat ze haar energie kwijt is, is ze hartstikke braaf in de wei. Ze zal heus vandaag of morgen nog wel even een gekke bok in de wei maken, maar laat haar dat lekker doen! Daar is ze een paard voor!!
Ik ben voor om zoveel mogelijk haar op de wei te hebben, dus ze zal ook heel veel in de wei komen. Gelukkig kan ze dat nu ook al goed, omdat ze haar energie kwijt is. :D (we hebben wel een kleine ruimte afgezet voor haar, want mocht ze gaan rennen is de ruimte beperkt, gezien het feit dat we nogal een heeeele grote wei hebben. Voorzorg maatregelen nemen we absoluut wel.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:19

Okee klinkt goed Melanie. Ik bemoei me er verder ook niet mee. Vind het ook vervelend als anderen dat bij mij en mn paardje doen. Ik sta gelukkig straks met haar op een boerderij en de 5 paardjes die er staan zijn van dezelfde persoon.
Dus je hebt geen grote groep pension klanten die zich met je bemoeien :) . Toen Izzy kreupel was kreeg ik de gekste dingen te horen dat ik echt dacht wauw wie heeft die onzin verzonnen, ik weet waar ik mee bezig ben, bemoei je er niet mee (ik deed alles op goedkeuring van de DA en op hun advies).

Dus doe je ding je weet het idd zelf het beste. Bedoelde het ook niet aanvallend meer als vraag en als tip :) .

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:31

Afbeelding

Niet de beste foto (is met mobiel gemaakt) :P

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:36

Het was voor mij ook niet vragen om een verantwoording. Vroeg het me alleen af :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:37

Kan ik niet zo goed tegen. :+ Ik weet zelf wel wat ik wel of niet kan doen.. dus beetje jammer dan dat ik zulke reacties krijg...

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:40

Mag toch wel iets vragen. Leek in ene namelijk een hele verandering dus vandaar :P
Het is totaal niet onaardig bedoelt? Weet niet waar jij die indruk van krijgt... Vroeg het enkel, verder niks :D

Je moet je niet zo aangevallen voelen. Nergens voor nodig :D