Het Grote Grandiloze Smit Topic -smittopic 3-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:49

Ooit gaan jullie de Z halen. Jullie zijn al zover vooruit gegaan, dat die z gewoon gaat lukken.

Edit: telefoon had helft van woorden weggehaald, nu even netjes:
Wat Mazzel betreft kan het voor mij vanalles aan benen of rug zijn. Op zich zijn coördinatie is goed, over balkjes lopen gaat prima, opstapjes bv stoepje kan hij ook prima inschatten. Soms is het in dat opzicht wel zijn aandacht erbij houden. Heb wel keer wat neurologische testen gedaan, maar dat ging prima.
Gisteren was het drama, op laan al veel struikelen. Meest als hij warm draait wordt wel minder, maar bleef nog veel, zelfs in draf. Meest struikelt hij op LV, maar nu ook enkele keer op RV en achter. In combinatie met stijfheid, zeker als hij van stal komt, zou ik bewegingsapparaat eens goed doorlichten, wervelkolom en benen. En tja meest simpele is second opinion van andere smit (traditioneel of natuurlijk). Benen en hele samenhang met hele wervelkolom blijf ik altijd uitdaging vinden, daarvoor weet ik er niet voldoende vanaf. Struikelen is zo iets vaags om goed te onderzoeken, je moet ergens aanknopingspunten gaan vinden.

evdpanne

Re: Het Grote Grandiloze Smit Topic -smittopic 3-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 08:53

Lastig inderdaad dat struikelen.... Het kan echt van alles zijn, en je komt er maar op 1 manier achter en dat is hem laten doorlichten. Denk als je hem nu klinisch zou laten keuren hij waarschijnlijk met de volte op het harde/rechtuit op het harde niet goedgekeurd zal worden, en dat zou voor mij als eigenaar een reden zijn om verder te gaan kijken. Maar dat is lastig als het je verzorgpaard is en niet van jezelf....

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:43

Lastig hoor..
Stel eens voor Rico Plug te bellen dat is een smit die ook op Medisch gebied werkt.
Hij werkt samen met Mijn Paardenarts, die maken gewoon foto's op locatie dus mischien het overwegen waard...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:16

Net de nieuwe L2 proeven gezien, die zijn echt raar :'). Zitten echt gekke lijnen en oefeningen in.... C-X halve grote volte halsstrekken en dat X-B rechtuit en teugels op maat en vervolgens rechterhand. Dat gaat echt een draak worden.....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:50

Klinkt apart! Maar gauw uitrijden dan!

Hier geveld door de griep..... Vanavond niet rijden |(

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:11

Dat klinkt als een leuke oefening Es!
Ook een leuke, slangevolte 3 of 4 bogen en in elke bocht een volte 5 meter (al is dat vast geen officieel figuur)

Beterschap Milou

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 08:24

Die deed ik ook nog wel is inderdaad ;). Maar tja officiele figuren, in de nieuwe proeven hebben ze genoeg gekke dingen gegooid. K-D halve grote volte en vanaf D wijken bv. Dan heb ik echt zo iets van wil je ruiters de mogelijkheid geven om de hoek gewoon ff lekker af te snijden :'). In twee andere proeven is het wel weer gewoon A afwenden en wijken voor het been. Voorheen was het A afwenden en enkele passen rechtuit en tussen bv D en M wijken voor het been. Die vond ik gewoon veel logischer. Dan laat je zien dat je na een wending je paard netjes kan rechtstellen en daarna opzij zetten voor je been. Zoals wijken nu in de proeven zit kom je net uit een bocht en kan je hoppa gelijk doorwijken. Wat ook wel weer uitlokt tot door de schouder heen laten vallen (en te veel gesteld zijn). Dus je moet daarin wel op blijven letten.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:55

Het doel van wijken is toch rechtstellen wijken en weer rechtstellen..
Dus dan heb je K D halve volte rechtuit wijken en weer rechtuit?
A afwenden en dan gelijk wijken kom ik mee in de knoei ik doe altijd een pas of 3 eerst rechtuit.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 09:06

Wijken kan je direct na je wending in zetten, maar het moet nog steeds correct zijn. En natuurlijk niet over de schouder weg laten lopen. Het is natuurlijk voorwaarts zijwaarts en parallel blijven aan de hoefslag. En uiteindelijk moet je je paard daar ook netjes weer rechtstellen inderdaad. Ach wijken blijft een lastig dingetje met Shaggy. En straks krijgen we schouder binnenwaarts er ook nog bij :'). Tenminste dat wordt schouderbinnenwaarts ipv wijken in het M1. En dat is ook lastige oefening. Heb zaterdag bij het M1 geschreven en weet nu dat je daarbij goed op moet letten dat je de schouder naar binnen plaatst en niet de achterhand naar buiten wat bij veel ruiters gebeurd. En dan lopen ze met hun benen tegen de wand aan en maak je herrie :P. Dus het valt ook nog is erg op als dat gebeurd.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:48

Kijk schouderbinnen kan Querubi erg goed! Wijken direct na de wending ga ik dan toch wat harder mee oefenen.
Vorige week begonnen met wijken in galop dat is pas echt lastig!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:21

Wijken in galop deden wij op mijn oude manege nog wel eens, moeilijk, maar wel leuk!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:39

De wedstrijd komt er weer aan! Komen jullie me nog aanmoedigen op 1 april? (Nee, de datum is geen grap!)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:22

Ik ben in Kopenhagen maar zal aan Sas vragen of ze mijn spandoek meeneemt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:29

Ja, ik wist al dat jij er niet zou zijn........
Wendy heeft via de wa bevestigd dat ze wel weer wil komen!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:26

Mijn moeder is die dag jarig (ook geen grap).
Ga je weer op Adje Patatje?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:43

Weet ik nog niet, denk dat Adje van mij op stal mag blijven staan en dat het een ander wordt.....

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:47

Dan moet ik je alleen aanmoedigen, van achter mijn camera *\%/* *-:)
Antoinette, jij komt er wel steeds onderuit, jij moet ook gewoon mee doen met jullie little pony.

En qua Mazzel kwam tandarts vandaag met idee dat deken niet goed lag. Had ik wel gezien, maar nooit zo gekoppeld aan struikelen. Nu ander dekentje dus ben benieuwd of dat gaat helpen. Gat voor de hals was te groot, dus deken zakte over zijn schoft en schuurde op zijn schouder/borst. Nooit aan gedacht om deken te wisselen. Heb ook niet op gelet of het idd gebeurd is met overgang van regendeken naar gevoerde deken. (Regendeken lag wel beter over schoft en schuurde niet, is alleen aan onderkant wat lang).

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:14

Ja ik heb al tegen mijn klanten gezegd dat ze geen beurzen meer mogen organiseren tijdens de wedstrijden.

Heeft Mazzel ook een deken op als jullie rijden? Die link volg ik even niet.
Wel vreemd dat een tandarts wel komt en een DA niet maargoed.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:01

Volgens mij is het dat de deken teveel op zijn schoft drukt en hij daar last van heeft en als hij een paar dagen niets doet, heeft hij die deken continu op..... Met dus die druk op de schoft en dat ie daardoor gevoelig is, wat zich zou kunnen uiten in het struikelen.
De tandarts wordt door stal geregeld dacht ik en één (of twee keer) per jaar is mazzeltje dus ook aan de beurt!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:16

Zo even heel iets anders tussendoor, hoe gaat het eigenlijk met Famke? Is die alweer terug?

Volgens mij mis ik überhaupt heel wat paardjes de laatste tijd...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:57

Famke is van Ger.
Wie mis je dan allemaal?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:16

Famke staat bij Ger Sas.
Hij was 2 weken geleden met haar op stal maar ik herkende haar niet terug..
Weet niet welke paardjes je mist? Rescentelijk is alleen Tiesto naar de eeuwige jachtvelden verhuisd. Er zijn wel 3 nieuwe paardjes bij.

Wen lekker gereden vandaag? Zag je nog langsstappen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:40

Ik herkende famke ook niet Antoinette....

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:04

Weer aardige wisseling zo met de paardjes, zijn de drie nieuwe nog wat? Zag eentje die ze alvast keer mee naar strand hadden genomen. Dat was weer zo'n tuigtype had ik het idee ;).

Wel leuk voor jou en Gijs misschien Antoinet, vanaf 1 april kan je ook BB starten in de dressuur om te kijken of wedstrijden iets voor je is. Hoef je geen startkaart voor te hebben ;). Vroeger kon je alleen onderling ergens starten en dat werd amper georganiseerd. Nu is er een officiële klasse voor uit geschreven.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:36

Gisteren lekker ritje gemaakt. Ik dacht eerst een duin te doen, maar het stopte met regenen. Toen toch even strand op geweest. Mazzel was erg druk, hij wilde wel erg graag lopen.

En idd zijn deken is te groot bij de hals. Daardoor zakt de deken achter de en schuurt op de schouders. Het deken trok daardoor strak en gaf ook druk achter de schoft. Dit geldt voor zijn dikke deken. Zijn 0 gr regendeken ligt wel over de schoft en schuurt ook niet op de schouder.
Nu hopen dat dit het is. Hoefsmid had ook overlegt met dierenarts, maar kon niets vinden. Stand van zijn voeten past bij bouw van zijn voeten.