Belgische maneges

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLies

Re: Belgische maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:17

Musetta schreef:
Ik rijd in Bonheiden op manege Vijverstein, maar binnenkort ga ik wegens verhuis het Meerdaalhof in Oud-Heverlee proberen... Tong uitsteken

Daar staat het paard van mijn nichten.
Kent/rijd er iemand op manege de Bleukhoeven in Rijmenam ?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:20

Als we aan de zee zijn (elke vakantie, heel de vakantie lang, en binnen een paar jaar permanent), dan rijd ik op manege Derby in Middelkerke. Ik kom er al jaren, eerst gewoon op manege paarden, nu zet ik er men eigen paardjes. K'vind het er een heel gezellige manege.
En tijdens het schooljaar staan mijn paarden in Oud-Turnhout op de VSTL, kleine privéstalling, dicht bij manege Het Groenhof en De Casteleyn, deze twee maneges ken ik dus ook zeer goed, en daar heb ik vroeger ook gereden voor ik eigen paarden had.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:35

Iemand die rijd op de club Carpe diem, kanten van eeklo. Of mensen die rijden aan de kanten van eeklo. Ik ben op zoek naar de eigenaars van de pony Fideel. Ik heb gezien dat hij 2x ingeschreven geweest is op een van de vrije meetjeslandse jumpings.
dus moest iemand hem kennen.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:32

Margytje schreef:
Als we aan de zee zijn (elke vakantie, heel de vakantie lang, en binnen een paar jaar permanent), dan rijd ik op manege Derby in Middelkerke. Ik kom er al jaren, eerst gewoon op manege paarden, nu zet ik er men eigen paardjes. K'vind het er een heel gezellige manege.
En tijdens het schooljaar staan mijn paarden in Oud-Turnhout op de VSTL, kleine privéstalling, dicht bij manege Het Groenhof en De Casteleyn, deze twee maneges ken ik dus ook zeer goed, en daar heb ik vroeger ook gereden voor ik eigen paarden had.

Op de Casteleyn heb ik ook nog gereden (zo'n 6 jaar geleden). welke paarden ken je nog van ginder?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:51

Op de Casteleyn heb ik leren rijden Ja

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:17

joketje schreef:
Margytje schreef:

Op de Casteleyn heb ik ook nog gereden (zo'n 6 jaar geleden). welke paarden ken je nog van ginder?

Ik ken er nog wel verschillende van toen, maar die zijn momenteel weg denk ik.
Tess, Roosje, Vito, Tosh, Izemier, Bento, Venus, Skippy, Bruno, Vlekje, Tosca, Dolly (was mijn favoriet) Knipoog, Mahoek
En dan paarden: Marfim, Magistra, Kwik, Everything, en zo'n grote grijze lelijke maar ik weet z'n naam niet meer, k'ben er iig heel hard afgevallen ooit Knipoog.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:31

De Casteleyn & Groenhof ken ik idd ook.
Marfim heb ik ook eens op gestapt & gedraafd! Een vriendin van mij heeft hem verzorgt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:12

Ik heb in de Casteleyn leren rijden op Tosh Ja Lovers
en mijn broer op Izemier Ja

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:35

Mijn lieveling op de Casteleyn was Bento, maar de andere pony's die je noemt komen mij ook nog allemaal bekend voor. Mahouk was zo'n fijn beestje toen ze daar aankwam, maar na al een paar weken was ze helemaal "verbrod" en mager... Van de paarden kan ik mij alleen kwik nog voorstellen. Vito was de eerste pony waar ik op reed, en Vlekje was ook een tijd mijn favoriet. Jammer genoeg verdwenen de leukste paarden altijd, ze werden verkocht of gingen naar "een wei voor allemaal oude paarden".

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:43

weet er iemand de privéstal in Huisse zijn waar een of andere Kathleen lesgeeft? Lachen

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:07

bento is eigenaars pony geworden en evrything, kwik en magistra ook.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:15

patriciah schreef:
bento is eigenaars pony geworden en evrything, kwik en magistra ook.

Toen Bento verkocht werd, dat was echt een zwarte dag voor mij Huilen , ik mocht eer toen nog een paar keer mee rijden, maar ineens was ook dat gedaan. Maar voor het beesie was het waarschijnlijk beter zo.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:00

Ik heb ook het eerst op Vito gereden ! Daarna Bruno (:D), en toen lange tijd op Dolly. Toen die wegging zo'n beetje elke week een andere (was een heel bang type Knipoog !). Ik heb nooit op Bento gereden, ik durfde er nooit op :p ! Echt waar Knipoog !
Later ging ik naar de paarden en was Everything mijn absolute favoriet, ik heb denk ik bij de paarden altijd op haar gereden Lachen.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:03

heyhey

wie vroeg er hier naar le cheval blanc ?

ik sta er idd zoals thea zegt met mijn paardje...

de lessen zijn qua niveau idd laag,ook te zien wie je hebt van lesgeefster. en welk paard je natuurlijk hebt. de paarden zijn ook niet allemaal de beste maarja.

de sfeer is er erg verslechterd maar dat is mijn mening...

als er vragen zijn,vraag maar

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:08

Jessol schreef:
weet er iemand de privéstal in Huisse zijn waar een of andere Kathleen lesgeeft? Lachen

ze geeft ook kampen, waar je ook Frans kan leren enzo

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:59

Margytje schreef:
Ik heb ook het eerst op Vito gereden !quote]

joketje schreef:
Vito was de eerste pony waar ik op reed, ".

Deze Vito, is dat een kleine witte pony?
Zoja, dan heeft die enkele maanden op 't Groenhof gestaan. Toen ging hij naar een vrouw met ijslanders en wat er daarna mee gebeurt is weet ik niet..

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:58

Vito is een kleine wittte pony en als ik mij goed herinner had hij blauwe ogen. Bruno wou ik juist nooit op, ben daar is afgevallen. Bento was niet zo geliefd bij de meste mensen, hij was bijna altijd nog vrij voor de les Haha!

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:05

ik geloof zelfs dat de eigenaars van everything haar willen laten dekken. ze staat nog wel altijd op de casteleijn.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:40

Ja ik kom heel af en toe nog wel eens op de casteleyn, als we er langs passeren, of op wedstrijd.
En Vito heeft idd op het Groenhof gestaan, hij is op de casteleyn al verkocht geweest aan een meisje, therèse ofzo als ik me goed herriner, en die had ook nog een oudere zus met een paard. Die hebben altijd op de casteleyn gestaan, en zijn toen met hun paarden (dus ook vito) naar het groenhof verhuist Lachen. Verder weet ik er niets over eigenlijk.. Lachen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:41

joketje schreef:
Vito is een kleine wittte pony en als ik mij goed herinner had hij blauwe ogen. Bruno wou ik juist nooit op, ben daar is afgevallen. Bento was niet zo geliefd bij de meste mensen, hij was bijna altijd nog vrij voor de les Haha!

Ooh ik vond Bruno juist kei leuk Haha! ! Spijtig dat ik er al snel te groot voor was, en Bento... nee daar durfde de meeste idd niet op, ik had altijd super veel ontzag voor degene die er wel op durfden Knipoog.

Edit: nu zou ik er natuurlijk wel op durven Knipoog, maar toen was ik nog maar een broekschijter hoor :p

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:51

Margytje schreef:
Ja ik kom heel af en toe nog wel eens op de casteleyn, als we er langs passeren, of op wedstrijd.
En Vito heeft idd op het Groenhof gestaan, hij is op de casteleyn al verkocht geweest aan een meisje, therèse ofzo als ik me goed herriner, en die had ook nog een oudere zus met een paard. Die hebben altijd op de casteleyn gestaan, en zijn toen met hun paarden (dus ook vito) naar het groenhof verhuist Lachen. Verder weet ik er niets over eigenlijk.. Lachen.

Mijn vriendin vertelt (Want toen stond ik niet meer op de manege)
Dat paard van Helene had koliek.
Die ging rollen in de stal, zat vast onder zn voerbak.
En toen ze hem vonden was half zn gezicht weg!
En toen hebben ze hem in laten slapen.
Sneu.. Verdrietig

Maar hun staan niet meer op de manege maar ergens anders en waarschijnlijk hebben ze Vito mee genomen.. Lachen

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:03

Ik heb hier wat reacties gelezen op de manege De Hoefslag in Zwijnaarde.

Mijn reactie is positief. Ik heb daar, de afgelopen 2 dagen, fijn gelest en het was ook een verrijkende ervaring om eens op een andere manege mee te draaien.

Wat betreft de huishouding voor de paarden, daar heb ik nog weinig inzicht over. Wel zag ik dat de stallen iets kleiner waren dan stallen van mijn eigen thuishonk/manege in Breda. Maar van de andere kant kan ik niet oordelen wat een paard minimaal nodig heeft, ook weet ik niet hoe ze de paarden verzorgen qua weidegang dus kan ik daar ook niet over oordelen.

Het was erg leuk om te ervaren de verschillen in aanpak in de les tussen daar en de lessen die ik gewend ben. Niet in negatieve zin, maar meer hoe naar bepaalde dingen toegewerkt wordt. Zo heb ik b.v. nu ervaren dat je de engelse draf in stap kan oefenen, maar van de andere kant kan je ook gaan draven en je zit proberen te vinden. Dit zijn twee manieren van benaderen, voor beide valt wat te zeggen.

Ik heb nog wat foto's gemaakt, deze staan hier

De binnenbakken op deze manege zijn een slag groter dan de binnenbak waar ik normaal les, ook dit was een nieuwe ervaring. Vooral de figuren rijden (diagonalen en ritsen) was erg leuk om te doen met +/- 12 mensen tegelijk.

Als ik weer voor mijn werk naar Wetteren moet, zal ik ongetwijfeld daar weer proberen mee te rijden. Maar er gaat natuurlijk niks boven je eigen thuishonk!!! Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:41

Thefrodo schreef:
Ik heb hier wat reacties gelezen op de manege De Hoefslag in Zwijnaarde.

Mijn reactie is positief. Ik heb daar, de afgelopen 2 dagen, fijn gelest en het was ook een verrijkende ervaring om eens op een andere manege mee te draaien.

Wat betreft de huishouding voor de paarden, daar heb ik nog weinig inzicht over. Wel zag ik dat de stallen iets kleiner waren dan stallen van mijn eigen thuishonk/manege in Breda. Maar van de andere kant kan ik niet oordelen wat een paard minimaal nodig heeft, ook weet ik niet hoe ze de paarden verzorgen qua weidegang dus kan ik daar ook niet over oordelen.

Het was erg leuk om te ervaren de verschillen in aanpak in de les tussen daar en de lessen die ik gewend ben. Niet in negatieve zin, maar meer hoe naar bepaalde dingen toegewerkt wordt. Zo heb ik b.v. nu ervaren dat je de engelse draf in stap kan oefenen, maar van de andere kant kan je ook gaan draven en je zit proberen te vinden. Dit zijn twee manieren van benaderen, voor beide valt wat te zeggen.

Ik heb nog wat foto's gemaakt, deze staan hier

De binnenbakken op deze manege zijn een slag groter dan de binnenbak waar ik normaal les, ook dit was een nieuwe ervaring. Vooral de figuren rijden (diagonalen en ritsen) was erg leuk om te doen met +/- 12 mensen tegelijk.

Als ik weer voor mijn werk naar Wetteren moet, zal ik ongetwijfeld daar weer proberen mee te rijden. Maar er gaat natuurlijk niks boven je eigen thuishonk!!! Haha!

Dan ben jij een van de weinigen die er tevreden over was. Ik ben er ook een keer geweest (en dan maar wijselijk beslist zeker niet te rijden), een aantal jaar geleden. Wat een bende daar, ok stalling enzo mss niks op aan te merken. En eigelijk ook niet 100% op gelet. Wel weet ik dat een deel manegepony's in stands stond, nu op zich niks mis mee, mits ze toch een groot deel buiten staan, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel moet ik zeggen, het lesniveau lag heel laag. Als er bij een gevorderde les ruiters zitten die amper kunnen galoperen, tja dat zegt wel wat. Daarbij waren er ongelooflijk veel paarden in een les en het was rijtjes les. Er waren paarden/pony's die niet regelmatig liepen om niet te zeggen ronduit mank. Daarnaast vond ik het materiaal/tuig in een nogal mindere staat. Ok op een manege kan dat wel, maar dat dan ook een heel deel van de manegedieren met schoftwonden en drukplekken rondloopt, dat getuigt toch van een mindere aanpak. Dus neen bij mij het het alleen maar een negatieve indruk gegeven.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:11

die manegepaarden die in stands staan gaan nooit buiten... Misschien zo'n 2X per jaar?

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:17

zitake schreef:
1)Wat een bende daar, ok stalling enzo mss niks op aan te merken. En eigelijk ook niet 100% op gelet.
2)Wel moet ik zeggen, het lesniveau lag heel laag. Als er bij een gevorderde les ruiters zitten die amper kunnen galoperen, tja dat zegt wel wat.
3)Daarbij waren er ongelooflijk veel paarden in een les en het was rijtjes les.
4)Er waren paarden/pony's die niet regelmatig liepen om niet te zeggen ronduit mank.
5)Daarnaast vond ik het materiaal/tuig in een nogal mindere staat.
6)Een heel deel van de manegedieren met schoftwonden en drukplekken rondloopt, dat getuigt toch van een mindere aanpak
.

1) Ik vond het niet als een bende aan doen. Ok er lag wel hier en daar paardenmest maar dat is bij mijn eigen manege ook het geval. Bij mijn eigen manege wordt dat opgeschept en in een kruiwagen gedaan ik kan hier niet over oordelen bij deze manege omdat ik niet weet wat policy is. Daar was ik er te kort voor.
2) Wat zegt dat? Dat er ruiters van een beginners les naar een hoger les niveau komen toevallig? Ik denk dat je overkritisch bent dan. Het is een les en in een les moeten mensen de ruimte hebben om te leren. Als je dat je aantrekt moet je maar alleen buiten gaan rijden of een prive les nemen. Verder heb ik er totaal geen last van gehad. Iedereen kon 99% van de les goed doorrijden.
3) Bij mijn eigen manege ben ik gewend dat we de rijbaan verdelen. Echter b.v. bij galop ben ik ook gewend om aan te sluiten. Daarbij komt ook dat wanneer je niet achter elkaar gaat rijden je bepaalde figuren/wendingen gewoonweg niet kan maken omdat je elkaar dan in de weg loopt.
4) Niet op gelet.
5) Tuig/materiaal was in mijn geval goed.
6) Niet op de andere dieren gelet, mijn paard had dat niet voor zover ik gezien heb.

Mij is het meest opgevallen de verschillen in lesgeven ivm met mijn eigen manege. Mijn eigen instructeur had al gezegd dat het erg leerzaam kan zijn en daar heeft ie gelijk in gehad. De verschillen zijn observaties en niet nadrukkelijk positief of negatief bedoeld, meer een gewaarwording.