Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sniesie schreef:Spannend Karlijn! Eindelijk![]()
De assistente van Steffi geeft les aan de lange lijnen en ze doet dat op locatie.
Het lijkt me helemaal leuk als we een groepje bij elkaar kunnen krijgen zodat we haar kunnen laten komen.
Dit schreef ze mij:
Ik werk eigenlijk altijd alleen op een halster, (zo kan je echt niets afdwingen en doet het paard het echt helemaal zelf) en een zweepje (deze alleen om aanwijzingen te geven, eigenlijk als verlengstuk van je arm)
Vanuit de positie naast het paard leer ik het paard in principe alle zijgangen aan de hand en kan je uiteindelijk dus ook de piaffe aanleren. Ik begin eigenlijk altijd met een schouderbuitenwaarts, dit is voor de begleider de makkelijkste oefening, schouderbuitenwaarts is technisch gezien dezelfde oefenig als schouderbinnenwaarts, maar makkelijker omdat je de aanleuning van de bakrand hebt.
Vervolgens wijken, schouderbinnenwaarts, travers en als het lukt appuyementen (deze laatste zijn een stuk makkelijker aan de lange teugel, aan de hand lukt het lang niet altijd)
Bij de eerste les pak ik meestal de schouderbuitenwaarts, wijken en evt schouderbinenwaarts soms kom ik toe aan de travers, ligt er een beetje aan hoe het paard en de begeleider het oppakken.
De doelen van werken aan de hand zijn het gymnastiseren van je paard en het recht richten van je paard. Verder kun je het paard op een redelijk eenvoudige manier de zijgangen leren. Als bijkomend positief punt (vind ik) is dat de ruiter een veel beter beeld krijgt van hoe zijn paard de zijgangen loopt, waardoor er vaak mer inzcht in het rijden van de zijgangen ontstaat.
Doordat je het paard de zijgangen vanaf de grond leert, wordt het onder het zadel ook makkelijk.
Zo dit is het werken aan de hand in een notendop, alsje nog vragen hebt, stel ze dan vooral!
Als je een groepje van minimaal 4 en maximaal 8 bij elkaar kan vinden, kom ik graag richting jullie.
Ik werk per combinatie een half uur en de kosten zijn 25 euro per combinatie (dit is incl het reisgeld).
Ik zal ook een berichtje op stal ophangen, wie weet wie er nog meer geinteresseerd zijn.
DaphneHeros schreef:gefeliciteerd karlijn, echt een leuke naam!!
Heb net heerlijk gereden in de voorste buitenbaan, ging lekker, hij schrok alleen 1 keer van een kat.![]()
Wat een leuk idee denies, opa doet alleen helaas niet meer mee, maar lijkt me erg interessant om te zien hoe jullie bezig zijn.

Citaat:Aan de lange teugel zou juist heel goed zijn voor Heros
Is minder belastend als onder het zadel omdat ze geen gewicht mee hoeven te nemen.
DaphneHeros schreef:Citaat:Aan de lange teugel zou juist heel goed zijn voor Heros
Is minder belastend als onder het zadel omdat ze geen gewicht mee hoeven te nemen.
dat wel, maar heros mag geen zijgangen meer in principe door zijn peesblessure en artrose. Dus weet niet hoe dat zit als je aan de lange teugel werkt??
Het lijkt me wel heel leuk!!

LesleyLady schreef:Klinkt leuk hoor Denies! Denk alleen niet dat het met Daddy al zin heeft, ben al blij als het aan de longe een beetje gecontroleerd gaat![]()
Heb hem vandaag wel in de molen gehad, ging best goed! Kan hij daar van de winter in als het gaat vriezen, moet er nu al niet aan denken als ze straks niet meer in de paddock kunnen... Dan mochten ze savonds wel in de manegebinnenbak toch, weet iemand dat?