Groenesteyn part VI: Als ik boven op de hóóóóóóiberg sta!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Re: Groenesteyn part VI: Als ik boven op de hóóóóóóiberg sta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:28

Ik start pas 8 januari ivm met kerst en nieuwjaarsdag wat op woensdag valt.

Jammer zo tijdelijke stop. Al is over het strand van Ameland rijden ook niet verkeerd.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:54

Joehoe!

*Veegt de spinnenwebben en het vele stof weg*

Hallo! :wave:

Ik probeer het topic toch nog een keer te reanimeren. Ik vind het toch wel zonde als het zo ligt te verstoffen in de enorme stapel huiskamer-topics.

Dus, hoe gaat het met mijn mede Groensteyners? Bevallen de lessen goed?

Wie gaat er meedoen aan de dressuur wedstrijd op 23 maart a.s.? En zo ja, welk paard is dan bij jullie de gelukkige?
Het leek mij wel heel geinig om te starten met Piet. Hij doet het zo goed de laatste tijd! Ik ben nog steeds helemaal gek op hem.
Maar helaas heb ik die dag al een andere afspraak. Wel jammer hoor, ik zou wel eens een wedstrijd willen meemaken. Wie weet kan ik met de volgende wedstrijd meedoen. :)

/3

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:35

Ik spam gewoon vrolijk door. ;)

Ik heb gisteren zonder beugels op Piet gereden. Gedraafd en zelfs gegaloppeerd. Stoer paard!
Ik vond het wel een leuke afwisseling, en Piet heeft er ook van genoten volgens mij.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:29

Jacintha heeft afgelopen zondag een onderling wedstrijdje gelopen met haar bijrijdertje!
Ze hebben super hun best gedaan en zijn 2e geworden met 201 punten!

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:26

Wat goed! Leuk dat ze nog zo actief is! ^_^

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:55

Nog even een mooie foto van de oude dame Jacintha!
Afbeelding

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:12

Jeetje zeg! Tijdje niet geweest hier en kan meteen 3 pagina's bij lezen. Leuk dat het Groenesteyn topic toch voort leeft _/-\o_ Dus ik blaas het stof ook maar een keertje ervan af :D Bij hemelvaartsdag (morgen) hoort dauwtrappen, dus dat gaan we ook doen. 6uur paarden voeren en om 7uur vertrekken. En ik kan dus niet slapen...

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:16

Mooie foto van die ouwe Jacintha trouwens! ;)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:30

Hoera, nog iemand die het topic probeert in leven te houden! ;)

Hoe was het dauwtrappen?

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:11

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:59

Ze is zo vrolijk! :D En dat grijze hoofdje van haar, zo lief! ^_^

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:25

Sorry jongens voor dit negatieve bericht, maar na gisteren heb ik het even gehad met Lugano! Als hij ooit naar de slager gaat, koop ik de plakjes!

Ik rijd vaak op hem omdat hij geen rare dingen doet, maar lui dat 'ie is... Eén trekje aan zijn teugel en hij gaat stappen. Dat is lachen bij voltes... En "lalalalala ik loop de verkeerde kant uit want buiten de hoefslag is het leuker", dat komt ook vaak voor... En dan dat geklooi bij het poetsen...

Nou ja, het ligt óók aan mij natuurlijk... ik kan nog genoeg bijleren en daar hoort strenger en duidelijker tegen je paard zijn ook bij. Maar: grrrr...

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:55

Lugano heeft er geen lol meer in, Jolie Coeur is zo'n beetje even oud maar hij heeft nog plezier in de lessen. Dit is mijn theorie: Lugano verveelt zich helemaal te pletter in de lessen. Hij heeft op heel hoog niveau in de dressuur gelopen en om dan te eindigen met een paar lesuren per week waarin je dingen doet die hij met 2 hoeven in zijn neus uitvoert... ja dan zou ik ook vervelend worden om maar een beetje 'spanning' in het leven te creëren. Lugano denkt BORING! :O
Niet dat dat leuk is als jij degene bent die er op moet rijden! Ik heb ook geen klik met hem, maar ik kan wel begrijpen waarom hij zo zuur is. :S Ik vind hem eigenlijk heel zielig... manege paard zijn is niet de juiste carrière voor hem.

Piet daarentegen is veel leuker! ;) (Piet for president woehoe!)
Zal ik dan iets leuks vertellen? :P
Afgelopen dinsdag reed ik 2 uur op Piet en het 2e uur had ik hem super aan het lopen! Prachtig aan de teugel (soms zelfs iets te diep, maar goed) en hij begon te showen in de draf haha! Geweldig dier is het! :D
Helaas staat het rijden de komende tijd op een laag pitje door mijn studie, ik mis Piet nu al!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:39

Hm, interessante theorie Shylah. Maar als hij onder mij zo sloom bezig is, heb ik niet het idee dat hij eigenlijk iets uitdagenders wil. Eerder dat hij liever lui dan moe is... Maar goed, jij rijdt iets langer dan ik, dus waarschijnlijk voel jij die beesten iets beter aan.

Vanwege mijn zeer lage niveau heb ik nog nooit op iemand anders dan Iemkje of Lugano gereden, maar inderdaad, ik kijk uit naar Piet! :) Ik heb voor volgende week een privélesje ingelast, speciaal om ook eens een ander paard te proberen.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:27

En gaat die privé les op Piet plaatsvinden? :D Laat weten hoe het was!

Ik denk dat hij zo sloom doet omdat hij de moeite niet inziet om meer zijn best te gaan doen... Waarom jezelf moe maken als je er het nut niet van inziet.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je er een Z dressuur ruiter ofzo op zet die hem al die moeilijke dressuur oefeningen laat doen. Wie weet leeft hij wel helemaal op!

Al kan het natuurlijk ook zijn dat hij gewoon zuur van zichzelf is. :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:54

Ik wist vandaag pas op wie ik mocht rijden; het werd Pleasure, al had mijn instructrice wel even aan Piet gedacht (maar die gooit te hoog op)...

Hoe ging het? Het was verschrikkelijk wennen; ik had het gevoel dat ik opnieuw moest leren rijden. Om te beginnen zit zo'n paard heel anders. Maar de grootste hindernis was het temperament. Ik wist dat Pleasure voorwaartser was, maar dat ze zó graag wilde... Ik vond het nog behoorlijk link allemaal, want ik kreeg haar niet meer uit de draf. Bij een geval als Lugano is één rukje aan de teugel of één keer terugzitten genoeg om naar de stap te gaan, maar als je het bij Pleasure niet goed doet (gespannen blijven zitten, waardoor ze je been voelt), gaat ze alleen maar harder draven. Zodoende bestond de halve les uit behoorlijk terugzitten en effectieve teugelhulpen.

Om kort te gaan: er komt nog een privéles, en de groepsles gaat volgende week gewoon weer op Lugano. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:46

Vandaag weer een lesje op Pleasure gedaan. Schakelen gaat al iets beter; ik zit er dan ook ontspannener op. Lange weg te gaan nog: ik ben nu eenmaal van Iemkje en Lugano gewend dat één keer aan de teugels trekken remmen is, dus heb ik heel lang mijn zithulp verwaarloosd.

Komende week op vakantie, daarna misschien een keertje Piet! :)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:52

Terug in Nederland. :P

Wel spannend Musiqolog! Zeker als je niet echt verwachtte dat Pleasure minder gehoorzaam op je hulpen reageert. :S Maar je zult zien, het zal steeds beter gaan. Hoe meer verschillende paarden je gaat rijden, hoe zekerder je je gaat voelen. :) Dan zijn Iemkje en Lugano wel goede leerpaarden voor de basis, en dan afentoe een wat pittiger paard ter afwisseling.

Ik ga morgen voor het laatst een dubbele groepsles rijden. Daarna langere tijd amper in Utrecht te vinden. Jammer, maar hopelijk kan ik rond oktober weer gewoon wekelijks rijden. Pff ik ga het wel missen hoor!

Hou je ons op de hoogte van je vorderingen met Pleasure?
En als je op Piet mag rijden, dan wil ik helemaal weten hoe je het vond! :D:D Piet Rules!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:46

Nou, vandaag had ik in de klamme hitte een lesje op Piet. :) Dat het iedereens lievelingspaard was, wist ik natuurlijk al, maar behalve knuffelig is hij ook erg gehoorzaam. Van Iemkje en Lugano ben ik gewend dat ik een figuur een eeuw van tevoren moet voorbereiden, anders gaan ze nooit op tijd van de hoefslag af. Verder viel het doorzetten mee: ik had me op het ergste voorbereid, omdat iedereen zegt dat hij zo hoog opgooit.

Helaas was het ook weer erg wennen, een nieuw paard. Piet stuurt je, als je niet oppast, zo de omheining in (het buitenbeen begrenzen, ook zoiets wat ik nog lang niet beheers). Daarom zijn we vandaag niet aan de galop toegekomen. :( Maar goed, alles bij elkaar zit er zeker vooruitgang in. Ook met Lugano rij ik intussen een stuk beter.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:38

Whoehoe! :D Wat leuk dat je nu ook op Piet hebt gereden! :D

Ja ik vind het hoog opgooien ook reuze meevallen. Ik kan zonder beugels op hem doorzitten. En ik ben geen grote ster in doorzitten maar op hem gaat het nog best. (Sowieso vind ik doorzitten zonder beugels makkelijker dan met... mits je een gehoorzaam paard hebt haha!)
Ik herken het tegen de omheining aan lopen. Ik heb zo zelfs mijn ene chap aan gort gescheurd. :S Hij mocht niet afsnijden van mij, en waarschijnlijk heb ik hem toen juist teveel naar buiten gestuurd.

Leuk dat je nu al verschillende paarden mag rijden. Dan kun je voor jezelf uitzoeken welk type paard bij je past. :D

Ik heb dinsdag mijn voorlopig laatste les gereden, en gelukkig was ik op Piet ingedeeld. Ik heb hem toen nog even ingevlochten zodat hij er extra mooi uitzag. ^_^ Een Hengstenvlecht staat hem erg goed.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:54

Zo, hoog tijd dat dit topic weer een keer tot leven komt, nu de manege weer open is.

Nou, ik zat woensdag voor het eerst in twee maanden weer op een paard (nog steeds spierpijn) en het ging nog goed ook. En Lugano had ook een goede avond (of mijn hulpen zijn een stuk subtieler geworden, dat kan ook): hij was erg voorwaarts en ik kreeg hem prima een volte door zonder dat hij stilviel. Echt, alsof de manege een ander merk Lugano had aangeschaft! :)

Het verhaal-Piet krijgt hopelijk volgende week een vervolg, als ik een privélesje kom doen. (Duur ja, maar hard nodig om een beetje bij te leren.)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:59

Nou, het loopt hier ook als een trein zeg...

Vrijdag een privélesje, gisteren voor het eerst een groepsles op Piet gedaan. Was natuurlijk leuk, na maandenlang alleen maar Lugano, maar ook wennen. Lugano voelde ik de laatste tijd steeds beter aan, zodat hij voorwaartser werd en beter luisterde. Piet werkt weer heel anders. Dat constante naar rechts vallen bijvoorbeeld, dat moet ik nog onder de knie krijgen. Uiteindelijk zat ik toch te veel aan de teugels te trekken en stress over te brengen. O ja, en de galop, dat gaat ook niet geweldig. Dus... mijn lievelingspaard is hij nog niet, in tegenstelling tot de rest van Groenesteyn, maar ik zal hem zeker de tijd geven. :)

Er is wel iets met zijn zadel. Goed, misschien zit ik niet helemaal juist, en natuurlijk gooit Piet hoog op, maar die beugelriem (of hoe noem je dat stuk dat tegen je bovenbeen aanzit) was echt vreselijk irritant. Ik heb meerdere schuurwonden op mijn dijbenen. Oké, had ik misschien maar geen ruiter moeten worden, maar zo zout - na drie kwartier niet meer de draf en galop in willen omdat het pijn doet - heb ik het nog niet gegeten. Moet nog maar kijken wat ik ga doen. In elk geval niet terug naar alleen maar Lugano. Herkennen jullie dat nou? Specifiek bij Piet, bedoel ik?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:06

Ik kan het me niet herrineren bij Piet. Maar goed, is ook wel weer 3 maanden geleden dat ik er op gereden heb :D.
Maar ging best goed toch gisteren? Ik vond het er netjes uit zien.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:45

Yinka schreef:
Ik kan het me niet herrineren bij Piet. Maar goed, is ook wel weer 3 maanden geleden dat ik er op gereden heb :D.
Maar ging best goed toch gisteren? Ik vond het er netjes uit zien.

Ja, er gingen ook een hoop dingen goed, zeker. Maar vandaag word ik elke keer bij het opstaan herinnerd aan wat er niet goed ging... :)

En als het er netjes uitzag, des te beter! Dan zeg ik volgende keer niks meer, word ik meer bewonderd. :P

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:44

Hoi!

Mijn Groenesteyn hoofdstuk is afgesloten, ik woon niet meer in Utrecht. Gelukkig kan ik jullie verhalen nog lezen. :) Mijn paardrij-leven staat op pauze momenteel. :S Ik hoop dat ik snel een baan vind, dan kan ik weer beginnen met rijden, ik mis het zo!

Hmm... ik had geen last met het zadel van Piet. Misschien heb je de gesp van de beugelriem niet hoog genoeg opgetrokken onder het zweetblad, nadat je je beugels op maat hebt gedaan?

Piet heeft een aparte gebruiksaanwijzing qua rijden. Je moet hem 'ophitsen' als het ware. Gelijk nadat je bent opgestapt snel laten stappen... tempowisselingen... harder, zachter... van draf terug naar stap of van draf terug naar halthouden en weer wegdraven. Maak hem wat 'wild' zeg maar. Dat werkt heel goed bij hem. Als we dan gingen galopperen moest ik hem zelfs gaan inhouden omdat hij op eigen initiatief wilde gaan galopperen.

Maar wat goed om te horen dat het al beter gaat, ook op Lugano. Goed bezig! :D

Leuk dat jullie nog verhalen posten hier, blijf ik toch een beetje op de hoogte.