Merrie is inderdaad wat wispelturiger, al wisselt dat ook per merrie. Toendertijd was Kelly redelijk stabiele merrie, ze wilde altijd wel en was ook altijd wel prima te rijden. Sommige merries kunnen tijdens de hengstigheid echt hopeloos zijn. Dan is ruin idd veel stabieler, die hebben ook hun goede, eigenwijze en slechte dagen, maar meest niet zo heftig als merries. Ik weet ook wel van een merrie, als ze hengstig was, brak ze zo ongeveer hele stal af, bij haar zijn toen eierstokken verwijderd. Als ze hengstig was, was echt niet houdbaar op stal. Veel plezier zondag en de 23e!
Fijn zo'n braaf paard! En Fijn dat je zo lekker gereden hebt! Geen last gehad van hoogtevrees en overhangende takken? Lekker zo'n leeg strand en redelijk strand. Er was daar een en ander afgesloten, ruiterpad was afgesloten daar en ook op de weg ja. Ik ben voetpad maar over gegaan in laatste stukje duin, had geen zin om weer terug te rijden. En langs de weg ben ik er op paardenpad gewoon langs gedraafd. Mazzel vond vreemd, maar meer niet. Ben wel benieuwd of begin van ruiterpad in de bocht nu minder modderig wordt. In ieder geval hoop boomwortels verwijderd weer daar.
Ik heb ook lekker gereden, wat een rust en wat een regen af en toe. Maar gewoon echt niemand gezien op strand tussen meeuwenoord en de golf. Toen kort via bos terug, Mazzel was in duin en bos echt over actief, hij wilde draven in mulle zand. In bos nog 2 reetjes gezien, waar Mazzel dan weer van schrok en reetje weer van Mazzel schrok en wegrende. Verder handjevol wandelaars, honden en een mountainbiker. Wel ideaal op zich slechte weer, wel genoten van de rust en de reetjes en duin was minder mul. Alleen nadeel dat mijn regenpak het ook niet droog gehouden heeft.
Merries komen er inderdaad in vele varianten..... Sommige zijn qua karakter net een ruin, andere zijn echte dametjes die je heel lief moet vragen of ze misschien voor je willen werken . Ook in de hengstige periode zijn alle merries weer anders.... Merrie van vriendin van mij had vreselijke hekel aan poetsen, tenzij ze hengstig was want dan kon je niet lang genoeg doorgaan . Bij mij op stal heb je nu ook van die over de top merries, krijgen er ook een aantal regumate om ze wat koester qua hormonen te houden. Qua merries vond ik Oxana altijd wel een hele leuke, daar had ik wel echt een klik mee. Maar zo'n merrie als Izzy bijvoorbeeld had ik echt niet moeten hebben . Als je echt stabiel wil hebben moet je inderdaad voor een ruin gaan .
Met slecht weer naar strand was inderdaad altijd heerlijk, heb ook echt vaak op strand en door duin en bos gereden dat ik helemaal niemand tegen kwam. Dat was echt zo genieten altijd! Dat mis ik echt nog steeds onwijs!
Danseresje
Geplaatst: 09-11-14 21:09
En het is weer stil hier, haha! Ondertussen heb ik me opgegeven voor de wedstrijd. Na lang twijfelen heb ik dit keer niet gekozen voor mijn blonde vriendje, maar voor tante muts ! Proefje net even door gekeken, is wat lastiger dan de vorige. Moet veel meer op de letter doen en tot twee maal door een s van hand veranderen! Nou ja, we gaan maar oefenen en dan zien we wel!
Ik heb Mazzel vanochtend weer rondje laten lopen voor de kar. Hij was weer zoals Mazzel, braaf, maar soms ook beetje eigenwijs. Maar uiteindelijk kan hij wel doorstappen en niet in je handen hangen. En galopje doen blijft altijd leuk met hem. Rustig stappen, je hand openen en hij gaat ongeveer. Morgen hopelijk weer rondje strand doen. Hij is al wel weer stuk afgevallen, nu hij 's nachts binnen moet slapen
Jammer van blonde vriendje, mag je dit keer wel, doe je het niet. Maar Muts is ook leuk. Ja als je categorie hoger gaat rijden, moet je beter je best doen
Spannend hoor Milou, wanneer hebben jullie weer wedstrijd? S- van hand veranderen is toch niet zo lastig . Gaat je vast lukken, goede focus netjes op de letter rijden en dan komt alles goed. Merk nu ook met mijn proeven dat op de letter je zo een paar punten extra oplevert!
Wendy: Lekker bezig met Mazzel! Fijn dat ie weer wat minder rond is .
Ik heb afgelopen weekend weer wedstrijd gehad en weer twee puntjes erbij . L1+7 alweer, nog drie puntjes en ik zou alweer over mogen naar het L2. Maar daar wacht ik nog maar even mee .
Hahahahaha ja je moet wel over de x inderdaad . Het is in feite gewoon halve volte 10 meter links en halve volte 10 meter rechts. Of natuurlijk halve volte 10 meter rechts en halve volte 10 meter links als je m andere kant op rijd. Dus je rijd een halve volte richting x, stelt je paard om en rijd in een halve volte naar de andere letter. Bij Aad ga je altijd een heel stuk recht over de a-c lijn maar er zit eigenlijk bijna geen recht stuk in de S, eigenlijk een heel klein stukje waarin je je paard recht maakt en omstelt naar de andere kant.
Dat is een spannende . Wist niet dat ze bij de FNRS proeven zover afweken van de standaard figuren . Dan zou ik m ook niet zo snel weten .
Saskia89
Geplaatst: 10-11-14 14:00
Dat is toch niet zo ingewikkeld, gewoon een S op één helft i.p.v. in het midden van de bak. Dus wel over de AC-lijn, maar niet over X G is dan bijvoorbeeld je X....
Dat is waar, maar blijft een rare plek . Gelukkig heb ik die bij KNHS niet . Daar krijg je pas in het Z gekke dingen als halve volte halve baan en dan travers erachteraan enz dat je ergens op het midden rijd. En dat Z, tja het zou moeten kunnen met elk gezond paard, maar of ik het haal is nog maar de vraag .
Ik vond vroeger in manege les in nieuw-vennep wel fijn om schoudervoor of schouder binnenwaarts vanuit de volte te rijden. Door s van hand veranderen in dan deels hoek afsnijden, net of je hem begin van lange zijde rijdt of aan eind van lange zijde en dan op d of g omstellen ipv op x. Vroeger al die gekke dingen wel gereden, reed onderling iemand M uit mijn les. Tegenwoordig denk ik hoe moest het ook alweer.
Met mazzel lekker naar strand geweest. Was nu heerlijk weer en ook helaas veel meer mensen. En lekker strand, mooi breed. Mazzel draafde en galoppeerde zelfs in het water Zijn sokken waren weer schoon en mazzel weer lekker nat. Hij is echt teddybeer. Op terugweg nog beetje zijwaarts voor been geoefend. Voor mijn linkerbeen naar rechts doet hijgoed, voor rechterbeen naar links vind hij moeilijker.
evdpanne
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 19:52
Ze hebben altijd een voorkeurskant he . Shaggy gaat nu in stap af en toen wel echt wijken, in draf is nog een licht drama . Dat moeten we eerst gefixt hebben voordat ik naar het L2 ga .
Stap gaat bij ons ook beter dan draf. Maar als hij maar reageert, hoe maakt me verder niet uit. Als ik pasje zijwaarts wil om bv berm in te gaan of om iets heen te rijden, moet hij dat gewoon doen. Moet zeggen dat Mazz zijn voorkeurskant altijd links was. Maar sinds voorjaar hij helemaal losgemaakt was, is beetje wisselend. Galop doet hij links makkelijker dan rechts. Maar buigen voor wat eten gaat rechts makkelijker. Wijken voor rechterbeen dus weer lastiger. Hij is gewoon beetje raar. Laten wij maar geen wedstrijd gaan rijden, ben bang dat ik de B nog niet eens doorkom, dan wil ik al mijn proeven op strand rijden en niets in de bak, dan wordt het misschien nog iets.
Hahahahaha dat zou mooie optie zijn . Shaggy is ook heel wisselend qua kant.... Maar ook de problemen waar je tegen aan loopt zijn steeds anders. Eerst dacht ik altijd dat hij rechts de teugel niet wilde aannemen. Maar stiekem is dat gewoon links, rechts zet ie juist vast en op links krijg ik geen verbinding. Als ik op links verbinding heb en hem daarmee naar beneden zet gaat ie rechts losser laten en kan ik m buigen. Zo ontdek je steeds weer wat nieuws .
Ik wil best op willem 21e, of moet ik dan heel hard werken?
Mazzel was gisteren trouwens lekker aan bokken, ik vond dat hij door moest galopperen, dus geef mep, hij bok, ik weer mep, hij weer bok, net zolang tot ik geen bok kreeg en hij wel naar voren ging ipv omhoog
Bijna L2 spannend Es maar verstandig dat je pas gaat als jullie er beide klaar voor zijn. Die door een S van hand veranderen op de hoekletter snap ik ook niet helemaal is dat dan niet gewoon een volte halve baan gevolgd door een volte halve baan of denk ik nu te moeilijk?
Willem is niets voor jou Wen paard is niet voorwaarts (je houd toch van voorwaarts dacht ik?)
Ik ga donderdag weer een lesje meerijden en dan hopelijk volgend week ook.
Ik lift mee op tante muts ! Heb heerlijk gereden vandaag. Het is zoals jij zegt antoinette, maar ik maak het dan soms te groot aan één kant. Ach, we gaan er op oefenen... Alex was echt te grappig vanavond ! Gingen we schoudervoor doen, staat wil aan het einde van die lijn, stopt ie gewoon en gaat bij wil knuffelen, haha! Ook de tweede galop zat er niet meer in, de lolbroek !
Alex kan inderdaad ineens gekke fratsen uithalen, ik ben een keer tijdens een buitenrit op het duin beland (ik zat in chillstand, totaal niet opletten en met lang teugeltje want ja het was Alex...., loopt ie zo een zijpaadje in de heuvel op ). En ga ook niet met m sla-ommen want hij is lui en neemt de bochtjes krap, maar als je dan een paal raakt gaat ie dr ineens vandoor want dat is eng .
En ach kan nog erger, eerste keer dat ik op Bowie zat ging die tijdens de les ineens naar Aad toe en die zijn jaszakken besnuffelen of er wat in zat. En kreeg m echt niet weg .