Groenesteyn part VI: Als ik boven op de hóóóóóóiberg sta!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shylah

Re: Groenesteyn part VI: Als ik boven op de hóóóóóóiberg sta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:06

Ik ben niet echt op de hoogte van dat soort dingen hoor haha! Ah ja, boy was lief! En inderdaad al heel oud, jammer dat hij er niet meer is!

Winny... Ze is ehm iets van een KWPN en dan in de verte een Tuiger-type denk ik (zoals ze haar hals houdt en de rechte vorm van haar rug/achterhand...). Ze is niet zo heel groot, net 1.60... al ben ik niet zo goed in schatten haha! Ze is een vos. Ze is wel rustig op stal, maar ze probeert je wel een klein beetje uit. Ze wilde eerst haar voor hoeven ook niet optillen met uitkrabben (zette haar volledige gewicht er op, dus ja dan gaat je nooit lukken dan!). Maar iemand zei dat ze haar achter hoeven wel optilde, dus die eerst gedaan, en daarna deed ze haar voorhoeven wel heel netjes omhoog. Misschien dat ze het zo gewend is, in die volgorde?
Onder het zadel is ze ook wel koel en een beetje tegen het slome aan, ze houdt van sloffen volgens mij haha! Maar als je haar eenmaal aan het werk hebt gaat ze wel haar best doen. Ik vind haar wel wat hebben, ook al is het hard werken om haar bij de les te houden. :)

Ikzelf heb trouwens nog nooit op Iemkje gereden, hoe is zij?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:27

Zeg hou me te goede, misschien is er helemaal niks van waar! Zijn box was leeg toen ik ging kijken, maar dat zegt niets. Er verder dacht ik het gehoord te hebben. Dus misschien zit ik wel de grootst mogelijke onzin te zeggen.

Tja, Iemkje... die is lief en geduldig, maar ook eigenwijs en gehaaid. Als er een beginner in haar box staat, werkt ze altijd een beetje tegen. Poetsen en zadelen is geen probleem, maar het hoofdstel krijg je niet in als je niet handig bent. Ze doet haar hoofd omhoog en zie haar dan nog maar eens goed te pakken te krijgen. Maar ze houdt je mooi voor de gek: ze zal nooit ofte nimmer bijten of zo. Ook de staldeur moet je niet open laten staan: ze gaat graag eens kijken hoe het verderop is. Hoeven krabben laat ze evenmin toe: niet dat ze trapt, maar net als Winny blijkbaar blijft ze ferm op haar benen staan. Uitkrabben heb ik dan ook pas geleerd op de Stal van Brenk, toen ik daar tijdens de verbouwing reed.

Tijdens de privéles is ze liever lui dan moe (zoals de meeste 'beginnerspaarden'), maar verder voorbeeldig. Ze doet geen rare dingen en ze schrikt nergens van. Ze is het enige paard waarvan je gegarandeerd niet afvalt. Ze schijnt ook een heel fijne galop te hebben, al was ik daar ook niet aan toe toen de tent dicht ging. Nog een klein minpuntje: ze is niet echt gelukkig met andere paarden. In de oude manege ging ze tegen de staldeur trappen wanneer er een ander paard voor haar deur stond, en als er tijdens een les een ander paard naar binnen lijkt te komen, doet ze haar oren naar achteren. Des te blijer is ze wanneer ze weer alleen is met de ruiter en zijn instructeur. :)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:31

Haha een echte diva die graag de bak graag voor haarzelf heeft dus! ;)
Wel fijn dat ze betrouwbaar is, zeker als je nog niet zo lang rijdt. Grappig dat Iemkje en Winny allebei het hoevenkrab-truucje hanteren. :P Ze bedenken altijd wel wat om je bezig te houden.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:45

Nou, ik was vanmorgen weer even op Groenesteyn. Even samen met mijn instructrice (die er net was) haar paard gepoetst om nog iets met die beesten te doen. Ze kon me vertellen dat Boy inderdaad dood is, als het goed is net voor het begin van het schooljaar. Hij heeft de laatste zes weken in de wei kunnen staan.

Verder heb ik ook Winny kunnen zien, ze zag er best vredig uit. :) Alleen moeten alle paarden nog wel wennen aan de nieuwe stal: ze zien elkaar de hele dag en omdat ze dat vroeger niet deden, gaan ze wel eens lopen kl*ten. Zeker voor Iemkje (nu het oudste paard op stal!): ze moest nooit wat van andere paarden hebben en nu staat ze er de hele dag aan twee kanten tegenaan te kijken...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:00

De nieuwe buitenbak is intussen ook klaar, zag ik vandaag. Hij ligt echt pal aan dat nieuwe hotel; dat wordt een echt "paardenhotel" op die manier! Verder is men de kantine in gebruik gaan nemen. De sfeer moet nog groeien, maar met zo'n bezoekersschare komt dat wel goed. :)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:11

*\o/* De buitenbak heb ik dinsdag al verkend. En inderdaad, als je een kamer huurt in het hotel heb je wel een mooi uitzicht op de manege! Zouden ze samenwerken met Groenesteyn? Dat je je paard daar kunt stallen terwijl je dan zelf in het hotel verblijft?

Ik ben nog niet in de kantine geweest, wel een mooie plek als je in de winter moet wachten tot de les begint en je een paard overneemt uit de les voor je.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:38

Even dit topic reanimeren.... Het is hier te stil haha! <<)

Wat lees ik, musiqolog?! Mag je weer gaan rijden binnenkort? Wat goed! :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:10

Nou, mogen... ik heb dit nog maar niet aan mijn fysiotherapeute verteld. :P

Het is deels een kwestie van inschatting. Ik denk dat ik het op- en afstijgen alsmede het 30 minuten de teugels in de lucht houden wel weer aankan. Maar mocht dat tegenvallen, dan stop ik er onmiddellijk mee!

O ja, en goed dat je de boel hier weer tot leven brengt. Er zouden meer dan twee mensen dit topic moeten volschrijven.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:43

Verstandig om te kijken tot hoever je arm het aan kan. Wie weet gaat het wel zo goed en kun je misschien zelfs langer dan 30 min rijden. :)

Tja, inderdaad lastig om het topic wat actueel te houden. :S Maar wij doen in ieder geval ons best hihi!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:00

De rijles afgelopen zondag was op de Stal van Brenk. (Ik ben daar zo vaak vreemd gegaan dat ik niet meer kan kiezen :P ) Vandaag ben ik voor het eerst weer wezen rijden op Groenesteyn. Ook voor de eerste keer galopperen met Iemkje. Die meid maakt grote sprongen zeg, dat verwacht je niet van zo'n rustig paard!

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:08

Wat een luxe, 2 maneges om te rijden! ;) Blijf je bij beiden rijden of moet je kiezen?

Zo als je zelfs al kunt galopperen, dan gaat het al goed met je blessure.
Iemkje is volgens mij best wel een pittige tante als ze zin heeft.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:21

Ja, een luxe, maar mijn portemonnee vindt het minder leuk. :\ Dat wordt inderdaad kiezen dus, binnenkort. Heel misschien om de week de andere manege, maar dat leert rottig.

Ja, dat viel me ook al zo mee, eigenlijk kan ik alles weer. Alleen mijn beenspieren zijn het het een beetje ontwend (au au au). Met Iemkje is het eigenlijk altijd hetzelfde. Ze begint traaaag :O ; zo test ze je uit. Als je haar eenmaal op gang hebt gekregen vindt ze het meestal best leuk. En ik ben op galopgebied nog weinig gewend, maar als je meekunt in het ritme, zit je als een huis.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:51

Ik moet echt even wat kwijt: Namelijk dat ik erg trots ben op Piet! :D

Vorig week reed ik ook op hem en ik verwacht eigenlijk nooit veel van hem in de galop, het is gewoon bijna onmogelijk om normaal met hem te galopperen, hij wil het niet, valt naar binnen of gaat weer terug naar draf... tot die dinsdag. Ik weet niet wat er is gebeurd, maar het kwartje is bij ons beiden gevallen en we weten nu precies wat we aan elkaar hebben. Ik had hem zo gruwelijk goed aan het been, een klein hulpje was voldoende om hem op mijn moment aan te laten springen in galop bijvoorbeeld bij de 'E' ipv in een hoek zoals normaal vaak wordt gedaan). Ik heb op een gegeven moment 1,5 rondes door de bak gegaloppeerd. Dat is mij nog nooit gelukt met Piet! Ik wist niet wat me overkwam. En het allerleukste: Piet vond het helemaal geweldig! Oortjes naar voren, en heel voorwaarts (ook in de draf en stap) en blij. Ik moest hem zelfs inhouden omdat hij zelf weer wilde galopperen. Echt geweldig!

En nu dus vanavond, ik reed weer op Piet en nu hebben we natuurlijk de lat voor onszelf wat hoog gelegd. Maar die lat hebben we ruimschoots ingehaald. Meerdere rondes in een vlotte galop gereden en beiden enorm genoten, we hebben zelfs andere paarden ingehaald! Echt zo leuk om mee te maken. Stoer dier!

En nu ben ik Piet-fan :P Hij is altijd zo vriendelijk en knuffelig, en nu dus ook heel gemotiveerd met rijden. :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:03

Je maakt me nieuwsgierig Shylah! Ik vind hem ook altijd zo lief en zo mooi (dat zijn alle Friezen), maar als beginner mag ik niet op hem rijden omdat hij zo hoog opgooit. Maar ja, binnenkort mag ik de groepsles in, dan zal ik wel gauw op andere....

O ja, dat had ik nog helemaal niet verteld! Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst (binnen Groenesteyn dan) op een ander paard dan Iemkje gereden, namelijk op Lugano, en dat ging best lekker! Nog één privélesje deze week en dan kan ik eindelijk naar de groepsles.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:48

Goed bezig Musiqolog! :D Leuk dat je de groepslessen in mag!

Lugano is ook wel een leuk paard inderdaad! Ik heb tijdens de verbouwing een keer op hem in het bos gereden, wat een heerlijk relaxte rit was dat. Geen gekkigheid, gewoon genieten. ^_^

Piet is zo'n enorme knuffelkont! Het liefst was hij bij je op schoot gekropen. :P Wie weet mag je over een tijdje ook op hem in de les, ben benieuwd hoe je hem zult vinden. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:11

Zo, vandaag iets gedaan met balkjes en verlichte zit, dat ging best aardig, al moet ik nog wel één extra privélesje krijgen. Maar... Lugano in de stal en Lugano onder het zadel, dat is nogal een verschil! Als je aankomt, heeft hij zijn oren stijf naar achteren en maakt hij bijtbewegingen. Maar dat is maar schijn: als je resoluut zijn hoofdstel in doet, laat hij nog maar een heel zielig zacht hinnikje horen. :) En eenmaal in de bak heb je nergens mee last van.

De sfeer in de kantine komt er goed in. Naarmate het daar drukker wordt, gaan er ook steeds meer mensen stiekem loeren wat jij er in de binnenbak van bakt. :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:45

Ziezo, vanavond mijn allereerste groepsles gehad! :D Wat luisteren paarden ineens goed als ze met zijn allen zijn! Als we gaan draven of galopperen, dan gaat de hele bups spontaan vooruit! Het is wel moeilijker om van de hoefslag af te gaan als er een paard pal voor je rijdt. (Sorry, dit is natuurlijk erg spuit elf voor mensen die al langer rijden dan ik. :) ) Het wordt nog een hele klus om alle meisjes uit de les goed te leren kennen; ook daaraan zal ik moeten werken. :P

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:36

Goed bezig! :D Leuk dat je nu in de groep mag rijden, weer een nieuwe uitdaging. ;)

LOL ik denk dat je grijze haren gaat krijgen van al die meisjes hihi! :p

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:08

Shylah schreef:
Goed bezig! :D Leuk dat je nu in de groep mag rijden, weer een nieuwe uitdaging. ;)

LOL ik denk dat je grijze haren gaat krijgen van al die meisjes hihi! :p

Ik zit zeker niet bij jou in de les hè? Dan zal ik zal maar goed mijn best doen, mag ik bij de gevorderden, met jou in de groep. ;)

En over gek worden van de meisjes gesproken: woensdag stond er voetbal op in de kantine, daar heb ik heerlijk in mijn eentje naar zitten kijken. Dus er wordt voor mij ons gezorgd! :D

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:16

Hihi! Wel fijn dat er ook aan de mannelijke manege-lessers wordt gedacht. ;)

Nope, ik rij niet op woensdag. Bij mij is dinsdag paardrij-dag :D:D

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:33

Hi, mag ik mij hier ook melden?
Jaren paardgereden, waaronder ook mijn eigen paarden. Helaas ongeluk gehad met rijden en daarna nooit meer terug gekomen op mn oude niveau. Opgegeven moment ook gestopt.

Maar ik ben inmiddels verhuist en het begon weer te kriebelen. Dus vandaag een priveles gehad op vainity :D. Was erg leuk, maar nondeju wat gooit ze hoog op. Dus rijtechnisch kan er wel weer wat verbeterd worden. Dus vanaf 8 januari ga ik op woensdag avond van 9 tot 10 rijden. Heb er zin in :D

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:49

Welkom Yinka!

Leuk dat je ook bij Groenesteyn komt rijden, veel plezier! :D
En we kijken uit naar je belevenissen op de manege. ^_^

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:38

Jee Yinka, dan kom je bij mij in de les! :D

Mocht er nog iemand in dit topic vandaag gaan rijden: ik waarschuw maar even dat er bij de H een bakkabouter staat. Zelfs de minst schrikachtige paarden durven er nauwelijks langs. Dus als je paard vandaag raar doet of niet vooruit wil: het ligt niet aan jou.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:27

Musiqlog, gezellige :D hoe lang rij jij al?

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:57

Oh het is weer Bakkabouter seizoen? :P
Raar fenomeen blijft het... paarden zien de wereld blijkbaar toch op een heel andere wijze dan ons... XD

Succes met de kabouters. ;)

Musiqolog, heb je nog weer eens op Lugano gereden?
En hoe bevalt het lessen Yinka?

Ik kom pas in februari terug, be tot die tijd amper in Utrecht dus dan vond ik het zonde om mijn leskaart deze tijd in te latne gaan. Ik mis het wel hoor! Maar gelukkig kan ik tot die tijd het paard van een vriendin kuffelen en heb ik al weer heerlijk over het strand van ameland gegaloppeerd! :D