Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:52

KiWiKo schreef:
Ik zal het je nog sterker vertellen DE manege hier in de regio 5 sterren, gruwelijk duur in alles, echt alles......... paradepaardje van de KNHS... Twee jaar geleden uitgeroepen tot manege van het jaar..........

Heeft de manegepaarden en ponies in stands staan..............

ECHT, ECHT bizar!!! Echt bizar!!

KAN er niet bij............. 3 binnenbanen, 1 buitenbaan van 150 bij 100......... land.... alles erop en eraan......... en dan stands??????

en dan ook nog uitgeroepen worden tot manege van het jaar.........

Absurd

Twee jaar terug? Dit jaar nog hippisch ondernemer van het jaar geworden Nors opkijken Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:46

Dat is vrij standaard dan bij 5 sterren maneges... Mijn oude manege had namelijk óók 5 sterren... Scheve mond

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:47

hoe kan je nou een 5 sterren manege zijn en dan je paarden in stands hebben?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:02

het hangt er natuurlijk ook vanaf wat er nu onder een stand word verstaan...
ik ken nl veel verschillende manieren van paarden in stands houden en de ene manier vind ik diervriendelijker dan de andere manier

zo staan er hier paarden in een box met een buis door het midden.......best ruim

of in stands van een meter breed en beide kanten dicht,maar wel weer hun hoofd door de tralies om in het gangpad te kijken,veel te smal,maar ze hebben wel weer iets te zien

of ze staan met beiden kanten dicht en tegen een muur.........kunnen ze lekker kloosterblind worden Verdrietig

of langs een muur en alleen maar buizen ertussen.....kunnen alles zien en hebben ruimte

dus je hebt stands en je hebt stands

zelf hou ik er niet van en ben ook erg blij dat mijn paardje in een box staat,maar soms heb je ook geen keus en ben je al blij als je paard onderdak heeft........

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:12

ik persoonlijk zou mijn paard niet in een stand willen hebben staan. Soms kom je nog wel stands tegen bij maneges, gelukkig steeds minder. Als er naast de stands mogelijkheid is voor de paarden om bijv. een paar uur per dag buiten te lopen in groepen dan vind ik t al iets minder naar. Dat zie ik dan eigenlijk liever dan een paard 23 uur per dag in een box.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:18

stands vind ik heel zielig en ik kan het haast niet geloven dat paardenstallen met stands een ster verdienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 07:35

poeniwoeni schreef:
takkie_muis schreef:
op onze manege zijn ook stands
[img]http://i85.photobucket.com/albums/k71/sweet_rebecca_the_girl/Afbeelding374.jpg[/img
http://i85.photobucket.com/albums/k71/s ... ing373.jpg

bleghh

niet aanvallend bedoelt hoor, maar ik vind vooral die eerste foto een beetje eng Bloos!

wat dan?

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:44

Vind stands ook niet ideaal voor een paard in te zetten maar het hangt vooral af van hoe lang ze in een stand moeten staan.
Ik ken maneges waar de paarden dag en nacht in stands staan en er alleen uitkomen om hun lessen te lopen, soms mogen ze even in de piste vrijlopen en de wei zien ze bijna niet.
Maar ken ook een manege waar de pony's in stands staan samen met hun veulen (pony in een stand en veulen in een stand ernaast). Ze hebben genoeg plaats en kunnen makkelijk drinken. De veulens lopen trouwens los rond en kunnen in en uit de stands. Ze staan niet veel in stands en indien het mogelijk is staan ze dag en nacht buiten. Dit vind ik dus wel kunnen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:52

Ik vind dat wanneer paarden even in een stand staan om te wachten totdat ze weer in een les moeten meelopen wel iets anders dan een stand als stal.
Daar heb ik echt op tegen, en veilig vind ik het ook niet.
Als het voor even is op tot rust te komen ok, maar om dat echt als stal te gebruiken nee absoluut op tegen.

Ik vind dan ook dat alle stand afgeschaft moeten worden want als ze de stand gaan gebruiken als wat ik zei ''rustplaats'' dan weet je nog niet of dat een paard er nu de hele dag en nacht of maar een paar uurtjes instaat want het neemt dan plaats in en aan een lege stand hebben ze niks.
Nee gewoon verbieden die stands.

En vind het al helemaal absurd dat er bij een manege gekeken wordt naar de facaliteiten voor mensen en daar steren aan gaan uitgeven ipv naar de accomodatie van de paarden te kijken Boos!

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:57

Ik zou mijn pony nooit van mn leven in een stand zetten .
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om vast te worden gezet aan de muur en dan in een klein hokje te moeten staan de hele dag waar je je amper in kan bewegen en soms niet eens wat kan zien.. Wat voor paardenliefhebber ben je dan als je je paard zomaar daar opsluit..
Ik vind dat een paard lekker op het land hoort met evt. wat bomen of een schuilstal, al is daar niet altijd de mogelijkheid voor.
Geef hem dan op zn minst een box, al vind ik dat al niet ideaal maar als het niet anders kan. Maar geen stand, dat vind ik gewoon zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:00

hun lopen buiten voor de lessen na binnen en als het kan erna snel naar buiten

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:48

Stands vind ik helemaal niet zielig maar heb toch wel liever een box

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:20

waarom vind jij stands niet zielig?
het is voor een paard niet fijn als hij in een smal stukkie staat altijd vast aan de muur.

ik ben blij dat mijn pony een gewone ruime box heeft

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:28

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:01

Waar ik werk staan de pony's in stands. Ik werk daar alleen in het weekend dus ik weet niet hoe het er doordeweeks aan toe gaat maar ze staan daar de hele dag in. Wel lessen tussendoor. Maar op zondag zijn er geen lessen. En nu in de winter staan ze dus overdag ook binnen. Ze staan met hun hoofd naar de muur. Vast, aan de muur en sommige met een contragewicht. Er wordt wel elke dag gemest en opgestrooid. Ik hou er persoonlijk ook niet van. Een paard moet ruimte hebben. Hij moet op zijn minst een rondje in de stal kunnen lopen. Zelf zou ik mijn paard buiten willen hebben met een schuilstal. Op de manege waar ik zelf rij staan ze allemaal in ruime boxen. En als er geen lessen zijn staan ze buiten in de wei.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 10:35

Zo staan de paarden bij ons ook, Tinkerloos Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:39

Marjoow schreef:
Zo staan de paarden bij ons ook, Tinkerloos Knipoog

Dat is dan dieptriest, als dit hun stal moet voorstellen. Verdrietig
Als jij dat normaal vindt, dan zeg ik Gestoord

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 10:44

Ik heb niks tegen stands. De paarden kunnen liggen als ze willen, de paarden krijgen genoeg aandacht en ze zijn naar mijn mening veiliger dan een box. Ja ze staan met hun kont naar je toe, maar het gangpad waarin je loopt is breed genoeg, als je in het midden loopt komen ze niet eens bij je in de buurt. Ik ben ook van mening dat de manegepaarden niks te klagen hebben (bij mij dan) De stallen worden elke dag minstens 2x uitgemest, de stal word na iedere les aangeveegt, de paarden krijgen zat aandacht, ze krijgen genoeg voer, ze hebben water de hele dag door. Ja dit is normaal. Maar dit zijn die paarden gewend. Ik vind niet dat stands afgeschaft moeten worden. Op deze manier leer je wel goed met paarden omgaan, je leert ze gerust te stellen en je leert wat je moet doen als zo'n paard een keer bang word. Ja ze staan vast aan de muur, maar wat moet je dan? Als je niet veel ruimte hebt op je manege, moet je dan maar de helft van de paarden in een box zetten, de andere helft past er geen eens meer bij, en die dan 4 uur per dag in de les laten lopen? Dat vind ik pas zielig, Manegepaarden die gewoon 4 uur moeten lopen per dag. Met stands kun je meer paarden kwijt en dus hoeven ze niet zo veel te lopen. Verder krijgen ze genoeg weidegang en ze staan naast elkaar met tralies ertussen. Ze hebben contact met medepaard, zijn dus niet alleen en ze kunnen zo prima leven. En denk maar niet dat alle paarden in een evengrote stal als de pony's staan, voor ieder paard/ponymaat is een aparte stalmaat. Je moet een paard als een paard behandelen en niet als een mens.

Als stands zulke paardenmishandeling zouden zijn, zouden ze niet eens op de markt gebracht worden. Een stal moet altijd eerst nog gekeurd worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:48

ik ben tegen
een mooie ruime box en weidegang hoort elk paard te hebben
lekker zeg, hele dag tegen muur aankijken, niet kunnen lopen of liggen. is allemaal geld kwestie, 1 ruime stal neemt de ruimte van 4 stands in beslag,

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:55

Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe mensen stands nog goed kunnen praten. Ik ga niet eens de moeite nemen om de hierboven gegeven argumenten te weerleggen, dat is in de vorige vijf bladzijden al gedaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:04

Marjoow, het is me duidelijk dat jij niets tegen stands hebt. Clown
Ik persoonlijk dus wel Ja . Paarden zijn niet gemaakt om zo lang compleet stil en ook nog eens vast te staan. Verdiep je eens goed in het wezen paard zou ik zeggen. Veiliger dan in een box? Wat doen die manegepaarden bij jullie dan als ze in een box staan? Zijn ze dan zo gevaarlijk? Zo leren mensen nooit met een paard om te gaan. Ik zie zo vaak van die kinderen die NOG steeds niet weten dat ze niet schreeuwend achter een paard langs mogen lopen. Nee, niet gek, als ze niet leren omgaan met de lichaamstaal van een paard. Want een paard is inderdaad een paard. Die horen zoveel mogelijk te bewegen, ook in vrijheid (dus op de wei, in een paddock e.d.) met soortgenootjes, liefst in een stabiele kudde (dat is het meest ideale).
Aandacht van mensen krijgen is leuk, maar kan nooit de natuurlijke behoeften van paarden vervangen. Een paard boeit het echt niet dat de stal netjes aangeveegd is, hoor. Clown

Overigens heb ik zelf een paard wat totaal afgestompt zou raken van het staren naar de muur de hele dag. En hij is vast de enige niet Rolleyes .
(Hij staat dan ook het hele jaar door buiten, want op stal, laat staan in een stand, wordt 'ie gestoord).

Hoezo leer je goed met paarden omgaan als ze in een stand staan? Ik heb zelf als kind jarenlang gereden bij paarden die 24/7 buiten stonden. Dan leer je pas met paarden omgaan, aangezien wij daar allerlei paarden/pony's hadden staan met diverse karakters. Je leerde ze te 'vangen', als ze daar moeite mee hadden door te letten op hun lichaamstaal. Er zaten vriendelijke, op de mens gerichte dieren tussen en paarden met gecompliceerde karakters. Juist van die diversiteit heb ik zoveel geleerd. Ik geloof niet dat jullie dat leren met een paard in een stand, hoor. Die staat al vast en moet maar ondergaan, wat jij in je planning hebt Knipoog .
Als ze niet zoveel ruimte hebben op die manege, moeten ze misschien maar geen manege hebben Nors opkijken . Hoeveel paarden staan er uberhaupt op deze manege als ik vragen mag?
Dat paarden 4 uur lopen, is niet zo heel erg. Ik maak me altijd meer zorgen wie er op hun rug zit. Clown
Zo'n ruiter maakt het erg of niet Tong uitsteken.

Jij zegt dat je een paard als een paard moet behandelen en niet als een mens. Helemaal mee eens. Geef ze dan ruimte, vrijheid en sociaal contact met paarden naar hun eigen keuze naast het werk wat ze moeten doen. Maar uit jouw verhaal proef ik meer dat ze zo gehouden worden vanwege ruimtegebrek en dus vanwege de commerciele instelling van deze manege. Een iets andere benadering in mijn ogen Scheve mond .

Ik snap ook je opmerking niet dat als iets paardenmishandeling zou zijn, het niet op de markt gebracht zou worden. Dat is wel erg naief gedacht..... Een stal die eerst gekeurd wordt???? Hahaha, nou, dream on. Haha!
Blijf jij je kop maar in het zand steken. Gelukkig denken de meeste mensen er heel anders over.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:23

@ Nadya: Afgod

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:34

Tja, dat het niet op de markt gebracht zou worden wanneer het "dierenmishandeling" zou zijn is kolder.
Varkens op elkaar gepakt in donkere hokken, kippen die elkaar met afgebrande snavels proberen dood te pikken van ellende, levend vermalen kuikens, dieren met stroomstokken bewerken, honden nemen en de gehele dag alleen laten, vinden we allemaal normaal en geen mishandeling... het mag dus. Maar is het daarom goed? Nee, het is hartstikke fout.
Gelukkig komt boontje om zijn loontje en ontstaan de meest gruwelijke ziekten door de handelswijzen van mensen (varkenspest, vogelgriep, gekke koeien ziekte BSE). Jammer dat de dieren er ook weer onder moeten lijden.
Hoe dan ook... het is dus naief te stellen dat alles wat goedgekeurd is, ook daadwerkelijk diervriendelijk is.
Er is maar 1 toepassing voor een stand, en die kun je zien op de foto: OM JE KRUIWAGEN IN TE PARKEREN!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:49

Ninx schreef:
Er is maar 1 toepassing voor een stand, en die kun je zien op de foto: OM JE KRUIWAGEN IN TE PARKEREN!

Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:20

Ik kan het toch niet laten om te reageren Bloos

Marjoow schreef:
Op deze manier leer je wel goed met paarden omgaan, je leert ze gerust te stellen en je leert wat je moet doen als zo'n paard een keer bang word.

Ik snap niet zo goed waarom dit alleen een paard in een stand kan doen. Alhoewel, volgens mij kunnen ze in een stand niet eens bang worden en gaan spoken want ze kunnen immers geen kant op. Juist in een box of in het land leer je omgaan met paarden, je leert paarden kennen en vooral leer je hoe je paarden moet benaderen! Paarden die gaan schoppen in een stal die worden negen van de tien keer gewoon verkeerd benaderd, het jammere is echter dat de paarden daar de schuld van krijgen. Het geruststellen en wat je moet doen als een paard bang wordt leer je IMO niet door een paard in een stand te zetten, het paard staat vast en echte paniekaanvallen zul je dus negen van de tien keer niet tegenkomen omdat het paard toch alleen maar kan blijven staan zoals het staat. In een box dán kan je pas echt leren omgaan met een paard!

Marjoow schreef:
Ja ze staan vast aan de muur, maar wat moet je dan? Als je niet veel ruimte hebt op je manege, moet je dan maar de helft van de paarden in een box zetten, de andere helft past er geen eens meer bij, en die dan 4 uur per dag in de les laten lopen? Dat vind ik pas zielig, Manegepaarden die gewoon 4 uur moeten lopen per dag. Met stands kun je meer paarden kwijt en dus hoeven ze niet zo veel te lopen.

Dus omdat de manege niet genoeg ruimte heeft moet een paard maar vast staan aan de muur? Misschien had de manege wel na moeten denken en niet zoveel paarden moeten aanschaffen! Dat je geen plek heb is voor mij absoluut geen goedprating van het zetten van paarden in een stand!

Paarden zijn overigens loopdieren, ze kunnen dus beter maar wat vaker lopen dan stilstaan in een stand Knipoog. Zet je ze in een stand dan staan ze weer een paar uur extra stil... een paar uur die de paarden echt liever hadden willen lopen hoor Knipoog

Overigens vind ik het wel top dat de manege genoeg weidegang heeft! En dat ze toch met elkaar kunnen snuffelen, want als ze dat ook nog ontnomen wordt..... Maargoed.. hoe gaat dit in de winter? Staan ze dan ook hele dagen in een stand, met uitzondering van de lessen? Of komen ze dan ook nog lekker buiten?

Marjoow schreef:
Je moet een paard als een paard behandelen en niet als een mens.

Grappig dat je dit zegt, hoe behandel je een paard het beste? Wat doet een paard het liefst? Lekker lopen, lekker spelen met elkaar...denk je echt dat ze dit in een stand kunnen? In een stand waarin ze niet eens hun kont kunnen keren?

Wat ik ook niet snap is waarom een stand voor paarden veiliger zou zijn dan een box.. Ik denk juist eerder andersom. Een paard kan in een stand veel makkelijker vast komen te liggen.. en haal hem er dan maar eens uit!