Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 11:57

Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie van stands vinden. Op mijn manege staan alle paarden en pony's in stands.

Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt. In een stand kan een paard/pony makkelijk liggen.

Maar ik vraag dus om jullie mening??
Moeten stands worden afgeschaft?
Of is er niks mis mee?

Groetjes Marjoow

Laura_x_

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:58

Ik vind er niks mis mee maar met gewone boxen ook niet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:00

Ik heb mijn paard nu tijdelijk in een stal van 6x6 staan. normaal een stal waar een merrie in staat met veulen.
Dat heb ik liever dan een kleine stand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:01

Ik vind het VRESELIJK, echt vreselijk!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:03

Hangt ervan af. Een stand ipv box ben ik tegen. In Duitsland is het houden van paarden in stands verboden, en terecht.
Ik ken ook een manege die tijdens de lesuren de pony's in stands hebben staan, maar buiten de lesuren de pony's in de wei hebben lopen. Da's iets van 18 uur per etmaal. Kijk, dan is er niks aan de hand. Ze kunnen volop bewegen en lekker liggen. Een paar uurtjes per dag in de stand is dan geen ramp.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:05

beantsje schreef:
Hangt ervan af. Een stand ipv box ben ik tegen. In Duitsland is het houden van paarden in stands verboden, en terecht.
Ik ken ook een manege die tijdens de lesuren de pony's in stands hebben staan, maar buiten de lesuren de pony's in de wei hebben lopen. Da's iets van 18 uur per etmaal. Kijk, dan is er niks aan de hand. Ze kunnen volop bewegen en lekker liggen. Een paar uurtjes per dag in de stand is dan geen ramp.

Dat vind ik ook

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:07

Bedoel jij echt een stand waarin ze vast staan, of wel los?
Ik vind persoonlijk een stand maar niets, en vooral op maneges (wat ik gezien heb) ronduit gevaarlijk. Mijn moeder is bang voor paarden en dan moet je tussen al die paardenbillen (sommige met losse beentjes) doorlopen. Dat is geen succes. Daarnaast benader je een paard op deze manier van achter, wat voor mij ook niet echt een manier van doen is.
Ik vind het veel fijner wanneer een paard de ruimte heeft, wat kan scharrelen, en het belangrijkste, wanneer ik hem van voren kan benaderen.

In ieder geval geen stand voor mijn pony.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:09

Ik zie zelf veel liever een paard in een box staan.IK ken een manege waar de paarden dus dag en nacht in stands staat, ze komen er alleen uit als hun rondjes moeten lopen, en dat vindt ik niet kunnen.En in mijn ogen is het gevaar groter om getrapt te worden.Ook ken ik genoeg mensen die in een stand klem geduwt zijn door het paard.
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 09-12-07 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:09

Ook al staan ze er maar enkele uren in, dan nog zie ik paarden veel liever in een box.
En het is toch niet per se veiliger? Bij een stand nader je een paard toch juist van achteren?

Edit: Ik vind dus dat stands zouden moeten worden afgeschaft.
Laatst bijgewerkt door Moondust op 09-12-07 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:10

Inderdaad, dat zie ik als gevaarlijk. Als jij de stand in komt, en het paard om wilt duwen, en het paard duwt terug of haalt uit...dan zit je.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:11

Ik vind dat een paard, en zeker manege paarden die meestal niet de hele dag buiten staan, een grotere en betere ruimte verdienen. Een box is natuurlijk niet veel groter en ik vind het ook niet kunnen dat mensen hun paard dat 24/7 in zetten, maar het is toch ietsjes beter dan een stand.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:14

Marjoow schreef:
Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt.

Dus omdat jij bang bent om een trap van een paard te krijgen moet het paard maar in een stand staan Hamer
Bij de huisvesting van paarden hoort het belang van het paard voorop te staan en niet het belang van de ruiter.

Als je even goed nadenkt kan je toch zelf ook wel bedenken dat het voor een paard prettig is om wat meer bewegingsvrijheid te hebben.

Overigens kan een paard in een stand nog steeds erg goed achteruit trappen als hij daar zin in heeft.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:16

Nu bedenk ik mij wat, en dat vraag ik me af.Het is wel erg off-topic.Kunnen paard ook last hebben van claustofobie?(of hoe je het ook schrijft)

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:17

ik vind het maar niks!
een paard staat vast kan zich niet vrij bewegen kan alleen liggen
nee ik ben meer van de boxen hoor!
(komeet staat dan wel in een mega box maar goed 3 bij 6 ofzo
ik vind stands maar niks. ik sluit me verder bij lindsey aan Ja
edit: sluit me ook volledig bij Pluizebolpum aan
Laatst bijgewerkt door Iris_B op 09-12-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:17

Van mij mogen ze worden afgeschaft...Als ze gebruikt worden zoals beantsje het beschrijft is het een ander verhaal, maar meestal komt het er op neer dat ze een groot deel van de dag in zo'n ding staan. Bij een manege bij mij in de buurt staan ze 's winters alleen maar in stands, zowel manegepony's als paarden, zonder buiten te komen. Dat gaat mij te ver...
Ze mogen wel kunnen liggen, maar ze staan wel vast. Daar hou ik zelf ook niet zo van. Ik vind het zelf fijner als een dier zelf kan kiezen welke kant ie opstaat.
En zoveel veiliger is het niet; in een stand kan een pony ook heel best uithalen en je platdrukken. Sta ik toch liever in een box met een onaardig paardje, heb je net wat meer ruimte op te duiken...
Overigens lijkt het me wel wat zeggen als dieren zo gemeen zijn dat ze je de kont toekeren om gericht te trappen, een paard is nooit zomaar zo moeilijk.
@marlies85: waarom denk je dat sommige paarden trailers zo naar vinden? Tis toch maar een klein hokje, zo'n stal op wieltjes...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:18

stands vind ik helemaal niks,een paard kan zijn kont er letterlijk niet in keren!
omdat mensen het veiliger vinden moet een paard maar in een stand?
ik vind dat het verboden zou moeten worden.
arme dieren

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:18

marlies85 schreef:
Nu bedenk ik mij wat, en dat vraag ik me af.Het is wel erg off-topic.Kunnen paard ook last hebben van claustofobie?(of hoe je het ook schrijft)

volgens mij wel Ja
paarden die heel zenuwachtig worden als ze een beetje opgesloten staan Ja volgens mij zou het best kunnen Ja
je hebt ook paarden die trailers eng vinden en der niet indurven

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:19

Zul je altijd zien dat dat soort paardjes in een stand staan.Ik zie veel liever een box, maar nog veel liever weidegang, maar dat is niet altijd voor hande

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:20

Yep paarden hebben last van claustrofobie, de een wat meer dan de andere......... maar in wezen zijn ze allemaal claustrofobisch

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:21

Claustrofobie is het

ik vind dat het ligt aan de omstandigheden
als een paard zoals eerder gezegt, de wei ingaat, lessen loopt en alles bij elkaa ropgeteld +/- 2/3 uurtjes in een stand staat.. ok
maar de hele dag dat vind ik wel een beetje zielig..

iedereen zijn eigen mening.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:21

ik vind een stand verschrikkelijk !
Ze staan vast kunnen bijna niet bewegen , in ene box kunnen ze nog draaien . Maar in een stand , hoe gaan ze daar liggen ?

ik ben er 100% tege bluh !

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:21

Op mijn manege staan ze zo veel mogelijk buiten, ze krijgen veel aandacht. Ze staan wel vast, maar het is niet zo dat ze helemaal strak vast staan. Ze staan aan een halstertouw met een contragewicht aan de onderkant. De stallen zijn ruim gebouwd.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:22

Stands en stallen vind ik allemaal maar niets.
Vooral stands vind ik erg dieronvriendelijk.
Laat ze toch gewoon lekker buiten in de kudde lopen met een schuil - of loopstal.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:23

ik ben tegen stands! ik vind boxen beter, vooral voor het paard en de meesten paarden schoppen niet!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:23

Clienn schreef:
Claustrofobie is het

ik vind dat het ligt aan de omstandigheden
als een paard zoals eerder gezegt, de wei ingaat, lessen loopt en alles bij elkaa ropgeteld +/- 2/3 uurtjes in een stand staat.. ok
maar de hele dag dat vind ik wel een beetje zielig..

iedereen zijn eigen mening.

maar zet jij dan een paard buiten in de vrieskou? In de zomer staan de paarden dag en nacht buiten, doordeweeks tot 3 uur, op woensdag tot 12 uur, tussendoor staan ze dan een uur in de binnenbak. In de winter staan ze 's nachts binnen met veel kuil en ze gaan overdag de wei in. Op zondag staan ze de hele dag in de wei.