Hoewel ik niet meega, toch nog even een opmerking nav dit gesprek. Als het niet op prijs gesteld wordt, gewoon zeggen, dan zwijg ik weer 
Ik ben eens een week op trektocht geweest met Amanda en een vriendin en haar haf, toen hadden we ook alleen het hoogst noodzakelijke mee, en echt van het ene naar andere overnachtingspunt trekken. Dus kleding, handdoeken, ondergoed, toiletspul, eten / drinken, slaapzak, matje, en nog wat spullen. Dat kwam bij elkaar op ongeveer 15-20 kilo bagage per paard mee. Als je goede zadeltassen hebt, die goed en fijn te bevestigen zijn, en je zorgt ervoor dat het gewicht éxact gelijk is. Dan is dat goed te doen 
Als je paard eraan gewend is, kan je ook gewoon draven en galopperen. Maar anders ben je idd tot een staptocht 'veroordeeld'. Dat kan behoorlijk warm zijn in de periode dat jullie gaan. Wij gingen toendertijd meer eind augustus, en toen hadden we de ergste warmte al gehad. Voer en hooi kan je normaal gezien altijd op de overnachtingsadressen krijgen.
Zweetdeken in de zomer? Gebruik ik nooit.
Toch is er zeker ook wat te zeggen voor een centraal overnachtingspunt, dat ga ik zelf deze zomer doen in Wolfheze
Gewoon een week daar staan, en afwisselend korte en lange tochten maken.