Iets na half 5 ging ik op weg naar de Brabanthallen. Onderweg kwam ik een meneer tegen die een hele lange zweep onder z'n arm had. Hij keek mij wat angstig aan, zo van: 'Ik denk dat ik weet wat jij denkt maar dat denk je dus verkeerd' waarop ik terugdacht: 'Geeft niet hoor meneer, ik weet wel waar u net bent geweest'

Eerst maar eens een kijkje genomen bij de diverse stands. Ik was vooral niet weg te slaan bij de stand van het Duitse Division Horseworld. Mèèèn, zoveel sjabrakken had ik nog nooit bij elkaar gezien! Ze verkochten ook de supermooie fluwelen sjabrakken waar m'n zusje er laatst twee van heeft gekocht op Boekelo. Voor de liefhebbers: twee voor 45 euro en echt de moeite waard! Daarna richting stamboekhal. Onderweg een stop bij de Pavo-stand, waar de standhoudster iemand bleek te zijn met wie ik vorig jaar een houding-en-zit-cursus had gevolgd (zij herkende mij overigens, ik haar niet) en toen eindelijk... de eerste Bokkers! Bij de stand van het New Forest-stamboek stonden namelijk een paar meiden met jassen van Stal Sintels, dus dat kon niet missen. Even kennis gemaakt met Liberty (Linda), Colga (ehm... hoe heet je ook alweer? *schaam*) en Confetti (Martha), en toen door naar de stallen om de New Foresters te bekijken. En wie kwamen we daar tegen? Miss Bokt Snob Kim & haar gevolg uiteraard!

Ik bedacht me toen dat ik twee jaar geleden op P&K mijn allereerste meeting had, toen nog van Horses.nl - ik ging toen met Manon 2 naar de kur op muziek van het Groninger viertal kijken. Ik ken Kim nu dus op de kop af twee jaar IRL, wat vliegt de tijd toch

Ben toen in m'n eentje teruggegaan naar de hal om iets te eten en ben vervolgens even op strooptocht gegaan. Er was een stand met zadels van Horseman Outfitter en daar heb ik even mijn hopelijk-toekomstige-nieuwe-zadel bewonderd. En net toen ik besloten had dat ik toch maar echt geen sjabrak ging kopen, kreeg ik een sms-je van Joost. Hij vond dat ik die bodywarmer met tijgerprint niet echt nodig had en dat die lakleren beenbeschermers ook onzin waren. Heb hem gefeliciteerd met zijn kennis van mijn goede smaak

Het was toen al bijna half 8 en dus tijd voor de Groningershow. Die werd opgevoerd door Zeske, Graaf, een Groninger voor een wagentje en 'die dame in dat dressuurpak': natuurlijk onze Kim op Lodewijk! Deze dame was volgens de omroepster Z1 en al hard aan het trainen voor de Z2 (*grinnik*), en achter mij hoorde ik een wat oudere vrouw vol bewondering zeggen: 'Zooooo die heeft een mooi achterbeen!' Compliment voor Lottel dus! De omroepster vertelde een leuk verhaaltje rondom Kim en Lodewijk: dat ze hier haast geboren waren, dat ze er elk jaar bij waren en dat Kim vorig jaar degene was die op P&K de meeste shows heeft gereden. Er werd prachtig gestrekt en het zag er allemaal prima uit! Bij het afgroeten stond Lottel heel relaxed en onverstoorbaar op rust, en op dat moment hoorde ik achter me: 'Ben jij Karin van Bokt?' Ik had al een verhaal opgevangen over ene Valentino en had dan ook al een vermoeden wie dit was en jawel: het bleek Cealli te zijn met haar vriendinnetje Ippolata. Weer een paar Bokkers gemeet dus.

Ik heb nog even naar de show van de springende-Fries-voor-de-wipwagen gekeken en ben toen weer naar de stallen gegaan, alwaar Jantina en Eduard inmiddels ook gearriveerd waren. Vervolgens met Jantina en Assie naar de Shireshow gekeken (en ruzie gekregen met Kims digi, dus ik weet niet of de foto's gelukt zijn). Wat een prachtige paarden zijn dat toch, die Shires...

Toen we bij de poffertjeskraam stonden (meneer de pofferbakker: 'Paardenvolk is gek op poffertjes') kwamen we erachter dat het al 10 voor half 10 was, en om 9 uur zouden Liberty en haar zus rijden. Die show hadden we dus helaas gemist. Na een laatste ronde langs de sjabrakkenstand (en een laatste vertwijfeld 'nee, ik doe het toch maar niet') weer terug naar de stallen, alwaar Eduard mij kennis liet maken met Experiment. Die heb ik nu geaaid, ben zelfs in zijn stal geweest, stoer hè! Maar serieus, Ex is gewoon een erg leuke hengst met een heel vriendelijke uitstraling. Jammer dat ik 'm niet onder het zadel heb gezien, maar dat komt vast nog wel een keer.
En toen was het alweer 10 uur, einde van de eerste dag P&K. Alles bij elkaar heb ik slechts 30 euro uitgegeven en ik heb ook nog eens een heel gezellige avond gehad. Als het goed is, zitten Kim & grooms nu flink aan de borrel. Morgen gezond weer op en nog twee leuke dagen tegemoet.
Voor iedereen die nog gaat: heel veel plezier! Voor de sjabrakkenfreaks onder jullie: alles is uiteraard op eigen risico, maar er zijn ook oogkleppen te koop

En voor degenen die met de trein komen: achterkant station, roltrap af, rechtsom langs de fietsenstalling en dan alsmaar langs het spoor blijven lopen tot je vanzelf de Brabanthallen ziet. 't Is iig een dik kwartier lopen vanaf het station.
Tot zover het eerste ooggetuigeverslag van P&K, ik geef het toetsenbord door aan... de volgende.