zoek iemand met ervaring trailerladen in friesland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

zoek iemand met ervaring trailerladen in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 19:19

Hallo allemaal,

Ik ben wanhopig op zoek naar iemand die ervaring heeft met trailerladen. Ik ben al sinds half februari aan het oefenen maar verder dan de klep krijg ik hem niet. Hij wil of durft er niet in. Nu ben ik op zoek naar een ervaren iemand die mij hierbij kan en wil helpen.
Ben de wanhoop een beetje nabij. Ik woon dichtbij leeuwarden.
Groetjes Sione

Glossi

Re: zoek iemand met ervaring trailerladen in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:39

Eej,

Kennisen die hebben een paard die eerst ook niet de trailer in wou...
Ze hebben aan beide kanten van de trailer een longeerlijn gebonden en het paard loopt er nu zo in. Wat ook wel helpt en het paard naar achter laten lopen weer naar voren laten lopen weer naar achter enz. enz. en dan denkt het paard: Heej ik wil niet naar achter ik wil vooruit! Helpt bij best veel paarden... Enne wat je ook kan doen (niet mijn favo ding) Is een trui om zijn kop binden zodat hij nix ziet, dan de trailer op lopen en heb je hem binnen een paar minuten in de trailer.

suc6 met oefenen!

Limgardur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:34

Hoi Sione,

Wij hebben een trailer met voorlader en toen we onze jonge Welsh gingen ophalen (was niet handmak!) hebben we onze oudere IJslander voor hem uit erin laten lopen en Bram erachteraan. De IJslander aan de voorkant er weer uit geladen en gauw om gelopen naar de andere kant en hem op zijn eigen plek gezet. Vergeet niet dat een paard/pony een dier is wat ruimte wil om te kunnen vluchten en dat ontneem je hem in een trailer. Probeer hem dus vetrouwen te leren door er een ervaren paard bij te hebben. Als je geen voorlader hebt kun je een ander ervaren paard aan de voorkant bij het kleine deurtje laten staan met een geleider. Voor jouw paard neem je een flinke schep brok en veel geduld (trek er rustig een hele dag voor uit!). Je vraagt je paard nu heel voorzichtig steeds dichter naar de klep en elke stap beloon je met een paar brokjes. Wees duidelijk dat hij niet achteruit gaat. Een stap naar voren is gezet en hij mag niet meer terug. Blijf zelf rustig wachten tot hij òf weer zelf een stap zet (dan uitgebreid belonen) òf verzet zelf een voet (dan goed kijken naar de volgorde van beenzetting die hij moet doen). Pak rustig een voetje op, zet die een klein stukje naar voren en wacht weer even. Dan een volgende voet een klein stukje verzetten. Blijf hem belonen als hij rustig blijft. Het gebruik van longeerlijnen langs de trailer vind ik persoonlijk te dwingend en zal het paard juist afschrikken om er zelf in te lopen. Het paard moet dmv rust leren dat het niet zo eng is als het lijkt. Op deze manier krijg ik tot nu toe alle paarden de trailer in. Belangrijkste is dat je zelf rustig bent en geen haast hebt. Als hij echt moeilijk is en je hebt van te voren al het idee dat het niet in 1 keer gaat lukken stel dan voor jezelf dat hij bv. met 2 of 4 voeten op de klep staat. De volgende dag ga je verder en probeer je om hem met zijn voorvoeten in de trailer te zetten. Blijf vooral rustig en vriendelijk tegen je paard en geef hem wat lekkers in de trailer. Heeft je paard misschien een trauma opgelopen in het verleden? Probeer daar anders achter te komen... Evt. ben ik wel bereid om je een keer te komen helpen met mijn trailer en de oudere IJslander tegen onkostenvergoeding (diesel en iets tijd). Evt. kunnen we misschien eerst een stukje rijden samen zodat jouw paard de mijne al wat gaat vertrouwen? Als je wat wilt afspreken mag je mij wel prive mailen op heleen.hage@planet.nl

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:43

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift. Wij maken je in twee weken klaar zodat jij hem in je eentje kunt laden. Elke woensdag avond hebben we een open clinic avond waar je kunt komen kijken naar onze methode.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 15:32

hallo, Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels hulp en de doorbraak is bereikt. Het is nog niet zoals het hoort. Mijn paard wil er nl achterwaarts wel op...... zucht..... beetje vreemd maar wel..... Oke hij staat nu verkeerd om maar het begin is er. Dit blijven we een tijdje zo volhouden totdat hij er genoeg vertrouwen in hefet om er ook voorwaarts in te gaan. Ik heb folder van dreamstables aangevraagd. Het lijkt me super maar het nadeel vind ik is dat het zo´n eind weg is. Met name gezien het feit dat je 3 keer les krijgt dus ik er 3 x (misschien wel vaker) meer dan 250 km voor moet rijden. Probeer het eerst zo, gaat het niet lukken kan ik altijd nog dreamstables overwegen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:12

Sione schreef:
hallo, Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels hulp en de doorbraak is bereikt. Het is nog niet zoals het hoort. Mijn paard wil er nl achterwaarts wel op...... zucht..... beetje vreemd maar wel..... Oke hij staat nu verkeerd om maar het begin is er. Dit blijven we een tijdje zo volhouden totdat hij er genoeg vertrouwen in hefet om er ook voorwaarts in te gaan. Ik heb folder van dreamstables aangevraagd. Het lijkt me super maar het nadeel vind ik is dat het zo´n eind weg is. Met name gezien het feit dat je 3 keer les krijgt dus ik er 3 x (misschien wel vaker) meer dan 250 km voor moet rijden. Probeer het eerst zo, gaat het niet lukken kan ik altijd nog dreamstables overwegen.

Heey heb je al geprobeert aan beide kanten van de trialer een draad te spannen dus als bijv. 2mensen een longeerlijn daar aan vast knopen en jij er dan in loopt met je paard? Ken nl een paard die bang is te vallen en die ook achterwaards er alleen in wil. Mischien kan je dat proberen? En gewoon veel oefenen komt vanzelf goed. Vooral niet opgeven en net zo lang door gaan tot het paard bijv. met 2 benen op de klep staat. Meteen belonen en een handje bix geven! Dan denkt het paard na een paar keer: als ik nu weer daar op ga staan krijg ik weer bix. Dan word het leuk voor het paard Knipoog suc6 Lachen