nou, mijn reis heb je al in het andere topic kunnen lezen.
daar kon je ook in lezen dat we 25 minuten vertraging hadden.
toen we eenmaal daar op stal waren, waren de meeste paardjes al gezadeld.
ik kreeg China toegewezen, voordat ik erop ging, ging eerst de begeleider ff, hoe zeg je dat, melk aftappen ofzo en die ging ze ook opdrinken.
tja paardenmelk is gezond he!
haar veulen stond in een grote stal met nog meer veulens en andere kleine ponytjes.
en toen we erlangs liepen naar de bak toe, dacht ik dat ze wel erg op haar veulen ging trekken, maar dat viel reuze mee.
ff aangesingeld en beugels op maat gemaakt (nouja, laten doen) en rondje gestapt en gedraaft en de volgorde werd bepaald.
toen naar buiten, veulen zag dat de merrie vertrok.
de merrie hinnikte buiten nog wel ff naar haar veulen maar liep dapper door.
en je had echt wel dappere paardjes nodig, want als je weet wat voor weer het was, dan weet je ook dat er overal plassen water, ijs en sneeuw lag en het superkoud was en er een gemene wind waaide.
het was dus glad en meerdere paarden gleden wel een beetje uit, maar niet zo erg dat het tot ongelukken kwam, maar dat was wel een beetje creepy.
het eerste uur viel qau kou nog wel mee, maar het 2e uur werd het steeds erger, mn bovenbenen werden koud en mn tenen bevroren en dacht nog wel dat ik mezelf aardig had ingepakt, nou niet dus.
we hebben veel gestapt een ook aardig wat gedraaft, lichtrijden is niet zo prettig in het westernzadel maar doorzetten des te meer.
dat deden er dus ook veel.
op een gegeven moment waren we op een stuk land waar we ff gegaloppeerd hebben, achter mij deden wat paardjes wat gek, beetje rennen en steigeren.
van de volgorde klopte niks meer, ik was ook al expres ergens anders gaan rijden, want in het begin trapte het paard voor mij naar mij en mn paard en dat vond ik niet zo prettig.
na de galop zat ik zowat achteraan terwijl ik toch aardig vooraan ben begonnen.
daarna hebben we nog ff een stukje gegaloppeerd maar dat was ook maar ff want de grond werd te slecht.
zowat op het laatst hebben we nog een stukje door de berm gegaloppeerd.
daarna afgezadeld en paardje naar haar stal gebracht.
en wij naar de kantine voor een kop warme chocholdaemelk, koffie of thee!!!
op zich was het heel leuk en mijn paardje ook, die liep lekker achter zn voorganger aan, rustig tempo en ik liet haar vooral bepalen waar zij haar voeten wilde neerzetten want dat zou ze toch wel beter weten dan mij met deze gladte en ik wou haar niet uit evenwicht brengen.
en het was voor mij ook wel leuk om eens een keer op een rustig paardje te zitten en lekker ontspannen een buitenrit te maken, van de rit heb ik genoten ondanks de kou en de gladheid en bevroren grond.
de mensen daar waren op zich ook wel aardig, alleen ik zou niet mijn toestemming geven om een buitenrit van 2 uur te maken met deze omstandigheden.
toen we aankwamen werden de stallen uitgemest, dus toen we terug kwamen waren de meeste klaar, alhoewel ze niet allemaal even schoon waren.
alle paarden hadden een dikke wintervacht en veel werd er niet geborsteld, ook niet na de tijd ff de hoeven uitgekrabd enzo en de benen droog gemaakt.
ze werden er op zich wel goed verzorgd, goede ruime lichte en na de tijd ook schone stal, kwamen buiten of liepen los in de bak, de veulens en jaarlingen enzo bij elkaar in een grote stal (er was nog 1 merrie die erbij inzat, veulen was nog niet gespeend) (vond de stal wel groot maar wel klein voor zoveel paardjes maar ok) en hoe er over werd gepraat vond ik ook wel ok.
alleen kleine opmerkinkjes van deze pieterpeut (tja, sta niet voor niks bekend op onze eigen stal dat ik altijd de schoonste stal heb en dat gedoe), maar dat kon de pret niet bederven.
na het warme drinken en toen de meeste al wat weer opgewarmd waren (ikke niet, mn tenen waren nog steeds bevroren) hebben we ook nog ff de paardjes buiten bekeken en foto's gemaakt en toen weer naar binnen, de stallen van de paardjes bekeken waar we vandaag op hadden gereden en weer veel foto's gemaakt.
daarna ging iedereen weer op huis aan, ook wij maar niet zonder een bezoekje aan de mac!
toen snel de trein gehaald, daar begonnen eindelijk zowat mn voeten te ontdooien.
en ben nog steeds niet naar mn eigen paardje geweest want heb geen vervoer (de auto's zijn weg!!! en nog steeds niet terug) en het wordt steeds later en later.
dat komt er waarschijnlijk niet meer van vandaag dus.
wou mn verslag na de tijd schrijven maar bedacht dat het nu ook wel kon aangezien het toch later en later werd en ik nog steeds niet weg ben en waarschijnlijk ook niet kom.
was eigenlijk van plan daarna, maar dat werd dus anders.
nou hopelijk hebben jullie evenveel plezier gehad als ik vandaag, hopelijk alleen wel wat warmer en zijn jullie niet in slaap gesukkeld na dit lange verhaal (ach wie mij kent, weet dat ik heel erg goed ben in lang(dradig)e verhalen), ik was trouwens wel in slaap gesukkeld na vandaag, maar in de trein waardoor ik zowat het station miste waar ik uit moest.