Toen ik in de manege aan kwam heb ik Unique eerst een tijdje gelongeerd. Om haar te laten wennen, maar ook voor mijn eigen gemoedsrust. Ze keek wel op naar de spiegel maar deed geen gekke dingen. Inmiddels was Tyrza geariveerd en toen ben ik opgestapt.
Unique was vanaf het begin af aan ontzettend braaf. Ze is over het algemeen erg nuchter maar het was toch even afwachten hoe ze op al die nieuwe indrukken zou reageren.
Tyrza hield eerst even een praatje om wat meer achtergrondinformatie over mij en het paard te verkrijgen en om te kijken waar we nu aan moeten gaan werken. Bij mij was vooral de ontspanning belangrijk, vooral vanwege mijn nek en rugklachten heb ik de neiging te gespannen op het paard te zitten. Ik kon ook duidelijk het verschil merken toen ik zelf ontspande en rustig adem ging halen dat Unique daar heel fijn op reageerde. Ik vond de punten die Tyrza aanhaalde erg goed. Ze let veel op houding, ontspanning, ademhaling van de ruiter en aanleuning van het paard.
Ik heb ook nog naar de andere les gekeken en ook langs de kant veel geleerd.
Over mijn eigen rijden met Unique was ik meer dan tevreden. Ze heeft zich heel erg netjes gedragen. Was braaf, liep ontspannen en was fijn op beide handen en de hulpen. De overgangen gingen na tips van Tyrza nog fijner en nog ontspannender. Als ik het maar goed aan geeft, doet ze netjes wat er van haar gevraagd wordt. Ik vond dat ze in het uur steeds verbeterde. Helaas heb ik zelf geen foto's van het rijden. Erg jammer want ik was erg trots op hoe ze eruit zag en hoe ze liep. Om een lang verhaal kort te maken. Voor mij was het een geslaagde clinic en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb weer aandachtspuntjes waar ik aan kan gaan werken en Unique is weer een nieuwe ervaring rijker. Ik heb lekker kunnen rijden en dat is erg fijn als je zo'n lang tijd niet hebt kunnen rijden.
Tyrza bedankt!

Daarnaast vond ik het wel leuk dat Tyrza zo positief over Unique was. Ik vond het erg leuk te horen dat ze het geen 3-jarige vondt lijken. En dat Unique al veel balans had. Vooral omdat eerste was ik toch wel extra trots!
Ik ben ook zeer benieuwd wat de andere deelnemers ervan vonden.