dierenwijdingen (omg. Antwerpen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

dierenwijdingen (omg. Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:53

Wie gaat er naar de dierenwijdingen in
-Brasschaat(?)
-Kapellen (7-11-2004)-->11.45uur op het jumpingveld (grote verzameling van ong 300paarden)
-Stabroek(31-10-2004)-->uur weet ik niet, iets kleinere wijding dan ik Kapellen verzamelen aan de LRV hoevenen.
-Zandvliet(14-11-2004)

in Stabroek en Kapellen ga ik zeker, misschien ontmoet ik daar nog wat bokkers? Wie gaat nog...
Wie weet de datum van Brasschaat?

Als je ook komt zet dan een fototje vanje paardje ofzo dan zie ik één van jullie misschien Knipoog

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:25

niemand?

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:45

ik ga naar die van brasschaat normaal... alleen weet ik niet wanneer die is Verward
die van kappele ga ik ook! *LOL*
alles helaas zonder paard maar MET hond Lachen

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:47

net even gevraagd! Zandvliet is ook mogelijk en dan MET paard

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:03

Normaal ga ik wel naar die van Brasschaat als ik bij mama ben dan op zondag. Maar de manege weet niet of ze nu willen gaan of niet , en weet ni echt of ik da wel me Ruano wil riskeren.. , paarden blijven onvoorspelbaar.. en Ruano heeft het ni op onvertrouwde dingen Haha!. Die van Brasschaat is ergens in november.. .

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:57

Ik ga zeker naar brasschaat, maar die is jammer genoeg dezelfde dag als Kapellen, 7 november dus! Ik zal er zijn om 11 uur! Stabroek graak ik mss ook wel, alleen weet ik die LRV niet zijn!

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:13

ah, dan gaan ek alleen na die van Brasschaat! maar euh zonder paardje dees jaar Knipoog alleen met woef *LOL*

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:29

Ik ben wel bij mijn mama maar ik zal overmorgen nog eens horen op de manege of we nu gaan of ni Haha! , maar kbetwijfel het. Jou paard is toch een vos met wit kolletje hé Pascaline ?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 19:40

ja , spijtig dat brasschaat opdezelfde dag is.
ik ga zeker naar die van Stabroek (de LRV (Of polderruiters) is op de waterstraat (kan niet goed uitleggen :s) maar de wijding gebeurt aan dat kerkje (hoek parijseweg, waterstraat)
Verzamelen om 11uur isdat. nu las ik inschrijven bel... maar ik wist niet dat je moest inschrijven :s
naar kapellen ga ik ook zeker en zandvliet weet ik niet.
Ik ga een Blauw setje aandoen denk ik en ik kom met een vos paardje dus Haha! (misschien een groen of wit setje) ik twijfel nog :p

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 20:26

Inschrijven in stabroek is toch niet nodig en voor de origineelste is er een prijs
(meer info heb ik niet)

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:48

Voor Stabroek moest je je normaal inschrijven, maar ik heb gehoord van LRV Hoevenen dat dat niet per sé hoeft.

Het is de eerste wijding die ze houden in Stabroek. Ik denk dat de organisatoren ervan gaan verschieten hoeveel volk er gaat zijn!! De wijding van Kapellen is altijd groot, maar dat is omdat er toen nog geen wijding in Stabroek was en alle Stabroekse ruiters gingen dan naar de Kapelse wijding. Nu gaan alle Stabroekse ruiters en anderen uit andere gemeenten (hoevenen, brasschaat, kapellen, ekeren ...) naar die van Stabroek. En aan de Parijse weg(aan het kerkje) is echt niet veel plaats. Zeker wanneer er mensen gaan komen met hun vereniging of met koetsen.

Ik ga er trouwens ook zijn.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 21:53

ah hebje foto met welk paard je komt?
Pascale (vriendin/orginatrice :p) zal er idd van verschieten maar ze heeft het speciaal op een andere datum gedaan dus er zullen niet veel minder mensen naar kapellen komen denk ik.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:58

wat is een dierenwijding?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:56

Yvonniej schreef:
wat is een dierenwijding?

Een dierenwijding wordt gehouden op de dag van St. Hubertus, de patroonheilige van de jonge dieren. Hij, in dit geval via pastoor, zegent dan alle dieren (normaal enkel paarden en honden, maar er is nu een uitgebreider gamma gaande van kat tot rat) zodat ze een jaar zonder ongelukken, ziektes e.d. mogen rondlopen.

Op de dierenwijding komen dus zeer veel dieren samen die één per één gezegend worden door de pastoor. Ze krijgen dan ook een stuk brood omdat ze zo braaf zijn. Daarna laten ze jachthoornen spelen om het jaar in te luiden.
In Kapellen gaan ze daarna met zijn allen over het straat en ga je naar een park om daar samen een jenever of soep te drinken.

Het is een drukke bedoening en het is altijd hart vasthouden om de dag te eindigen zonder ongevallen. Maar is ook een enorme belevenis voor groot en klein. Er komt altijd veel volk op af om te zien en natuurlijk is ieder paard op zijn best, de ruiters komen zo een beetje hun paard showen!!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 10:47

Het was heel tof alleen niet alles was zo duidelijk (bv wat moest je doen na het wijden?)
Waarschijnlijk hebben de bokkers die gekomen ijn dat schimmeltje met de hartjes wel gezien Haha!
ik was met die vos ernaast Knipoog
eigenlijk heb ik niemand van bokt herkent, is r iemandgeweest?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:27

Ik was er, maar met een heel bende(inclusief koetsje). Wij waren de allereerste die de zegen kregen van de pastoor. Lekker op de foto gemoeten. Ik was echt tevreden dat het veulen niets deed toen die hele massa mensen van hem foto's begonnen te maken en dat die hoornblazers(10 stuks) op 5 meter afstand van hem begonnen te blazen.

Daarna zijn we direct naar de weide gegaan. We dachten dat het gedaan was. Achteraf bleek dat je met de paarden achter het kerkje allerlei lekkers kon krijgen. Dat hebben we dus gemist. Ze hadden dien pastoor aan de andere kant moeten zetten van de straat, dan konden we direct op de weide gaan. Nu moest je terugdraaien(wat onmogelijk was).

Weet jij soms met hoeveel ruiters we waren?? Ik heb ze niet kunnen tellen. En hoe zat het met de prijzen, wie heeft wat?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:31

80 mpensen ongeveer, wij zaten ook ergens helemaal vanvoor (5-10de ofzo)
op het einde was er dus de originaliteitsprijs maar er waren al vrij veel mensen door dus de enigste originele was m'n zusje nog, we hebben een grote fruitmand gekregen) en we moeste ook opde foto voor die mensen.
was jij er met een haflingerveulen? ik heb wel met mensen op paarden helemaal vanvoor gebabbeld (met bordeau bandages denk ik)
heb je foto's? ik zal de mijne er binnenkort ook op zetten (waren er niet veel)

het was normaal de bedoeling om rechts af te slaan maar wij hebben ook nog inde straat gewacht enz het was niet zo duidelijk wat we moesten doen. Er zijn wel een paar ongelukken door honden die met hun lijband zijn blijven steken gebeurt maar niets zo erg denk ik. wij zijn als laatste bijna vertrokken. waar isje wei?

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 01:06

wie komt er nu allemaal naar die van brasschaat? Tong uitsteken
ikke al zeker Haha!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:15

ik niet, ik ga naar die van kapellen en dat is spijtiggenoeg dezelfde dag...

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:36

ik ook, maja, dan zijn we weer maar met z'n 2-en! Tong uitsteken En ik spreek ni meer tegen u ,want waar zat ge mé mijn verjaardag???

ik kon trouwens ni mee naar die wandeling ,want er stond in het clubblad van brabo da ge moest inschrijven voor... oktober en k heb da boekske pas zaterdag gekregen. Boos!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:44

gaat niemand naar kapellen dan?

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:24

vanity schreef:
ik ook, maja, dan zijn we weer maar met z'n 2-en! Tong uitsteken En ik spreek ni meer tegen u ,want waar zat ge mé mijn verjaardag???

ik kon trouwens ni mee naar die wandeling ,want er stond in het clubblad van brabo da ge moest inschrijven voor... oktober en k heb da boekske pas zaterdag gekregen. Boos!

ier dus t'zelfde hé! Verward ze zijn weer lekker snel zene!

jah kmocht van ons mama ni buiten Bloos khad een 0 voor LO *LOL* Schijnheilig
maar allee Tong uitsteken seg ge neemt den Tupac toch mee hé Tong uitsteken

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:43

Fiej schreef:
ier dus t'zelfde hé! Verward ze zijn weer lekker snel zene!

jah kmocht van ons mama ni buiten Bloos khad een 0 voor LO *LOL* Schijnheilig
maar allee Tong uitsteken seg ge neemt den Tupac toch mee hé Tong uitsteken

Ik kan hem moeilijk naast het paard meenemen hé, zo slim is hij nog niet, maar Katrien neemt hem wss wel mee!

En sorry Pascaline, als Kapellen op een andere dag was, was ik zeker gekomen, maar ik ben nu eenmaal Brasschatenaar! Tong uitsteken

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:21

spijtig!
nog mensen???

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:26