Schrijvers op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:07

Je denkt er al lang over om een boek te schrijven, je hebt een aantal ideeën en bestudeert een aantal theorieën. . . je zit in je studeerkamer - voor de zoveelste keer in de afgelopen 4 jaar - en weer kom je niet verder dan 3 pagina's.

Zo zijn er een aantal jaar en heel veel pogingen versteken. Inmiddels lig ik een klein weekje te bakken in Cyprus (yes, inclusief wit strand en cocktails) en de ideeën schieten door mijn hoofd.

Schrijven op zich is niet het probleem, voor mijn werk schrijf ik regelmatig nieuwsbrieven, plaats wervende advertenties/vacatures en ook de website leest prettig. Privé verloopt het proces echter beduidend minder, waar het aan ligt is me een groot raadsel.

Komend tot de kern van mijn verhaal, zijn er hier meer (beginnende) schrijvers die interesse hebben in een online schrijversclub, met een keer per maand een meeting?

Ik ben benieuwd naar reactie's, wie weet kunnen we elkaar motiveren en sturen :)

Ailill

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:54

Helemaal niemand -O-

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:56

Ik herken jou probleem! Ik heb er zelf ook erg last van. Regelmatig schrijf ik iets en als ik het dan de volgende dag terug lees vind ik het verschrikkelijk en delete ik het weer. Of het verhaal blijft zo oppervlakkig dat ik idd na een pagina of 3/4 loop ik vast.

Hoe zie je de online schrijversclub? Misschien leuk om met zo'n meeting een clinic te doen ofzo?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:21

Precies dit, de volgende dag komt het verhaal heel anders over.

Ik bedoel een online groep(je) die van elkaar stukken willen lezen/beoordelen/adviseren, daarnaast een stukje motivatie en vooral veel plezier. Daarnaast kunnen we eens per zo veel weken meeten voor een schrijvers boost-meeting, en inderdaad wellicht een clinic volgen.

Ik denk dat veel schrijvers research doen en bepaalde tips generen, die zouden we kunnen delen. Netwerken is natuurlijk altijd handig :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:24

Ik ben opnieuw bezig met mijn eerdere verhaal.
Ben op pagina 2 en zit nu al maanden vast.
Dus ik herken mij wel in jou probleem.
Zo een groep lijkt mij wel wat. Alleen moet er wel goed vastgelegd worden dat je niks met elkaars idee doet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:28

Ik schrijf eigenlijk alleen nog maar (korte) gedichten en dan vooral in het Engels, dus of dat er tussen past weet ik niet (daarnaast is als ik al iets post dat meestal anoniem), maar het lijkt me wel leuk om verhalen van anderen te lezen en feedback te geven.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:30

Fenrir schreef:
Ik schrijf eigenlijk alleen nog maar (korte) gedichten en dan vooral in het Engels, dus of dat er tussen past weet ik niet (daarnaast is als ik al iets post dat meestal anoniem), maar het lijkt me wel leuk om verhalen van anderen te lezen en feedback te geven.

Ik denk zeker dat dat er ook bij hoort. Ik vind het onwijs knap dat je dat kan!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:31

Haha nou, kunnen... laten we het houden op poging tot... :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:37

Tof dat er reactie's zijn. . . ik ben nu op her vliegveld en ga morgen reageren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:51

Schrijven is 1% inspiratie en 99% transpiratie, wordt er vaak gezegd. Volgens mij klopt dat wel aardig. Het verschil tussen een webtekst, folder, kort verhaal en roman is dat hoe meer je naar rechts zit in dat rijtje, hoe langer dat deel met de transpiratie duurt. Als je besluit een roman te schrijven, wees er dan van bewust dat je 1 a 2 jaar van je leven gaat besteden aan het uitwerken van één enkel idee, ook al heb je vijf nieuwe briljante ideeen per minuut. Alle verleidingen van die andere ideeen moet je stomweg negeren (of snel even opschrijven & bewaren voor 1 a 2 jaar) , anders zul je altijd halverwege een verhaal/roman stranden.
De vraag is dus: wil je wel echt 2 jaar lang 1 idee uitwerken, hoe saai, oninspirerend en vervelend het ook zal worden en de rest allemaal parkeren?
Zo nee; kies kortere teksten of word redacteur zodat je andere schrijvers jouw ideeen uit kan laten werken (mijn favoriet).
Zo ja: dan is het gewoon een kwestie van zitvlees kweken en doorgaan, ook als schrijven het vervelendste werk word dat je je kunt voorstellen. Mijn tip: leer jezelf een ritme aan en hou dat vast: als je elke avond van 11-12 alles uitdoet (inclusief Bokt ;)) en een uur naar je tekst staart, dan komen je hersens na verloop van tijd op dat tijdstip vanzelf in een werkmodus.

O, en een goed schrijfcafé voor overdag doet ook wonderen! Maar die zijn er in jouw omgeving genoeg te vinden. :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:02

Ik kom over het algemeen nog wel verder als een paar pagina's. Het duurt vaak alleen wel een tijdje.
Ik kan rustig 1,5 jaar aan een verhaal werken voor ik versie 1 klaar heb. (en dat is dan een echte ruwe versie)
Als ik tijd heb schrijf ik, als ik geen tijd heb niet. De zin is er vaak wel. De inspiratie ontbreekt nog wel eens.
Ik begin vaak met een idee wat ik daarna uitwerk. Maak een plotlijn en probeer die aan te vullen tot een rond verhaal.

Een online schrijfclubje is wel leuk. Kun je elkaar motiveren te schrijven en verder te gaan op momenten dat je het moeilijk hebt.
Meetings zijn dan weer wat onhandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:07

Als je schrijfgroepjes zoekt, is www.schrijvenonline.org (en dan met name het forum) misschien een idee. Daar zijn veel mensen die ook regelmatig samenkomen in groepjes om elkaars werk te lezen en bespreken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:24

davinci2412 schreef:
Ik herken jou probleem! Ik heb er zelf ook erg last van. Regelmatig schrijf ik iets en als ik het dan de volgende dag terug lees vind ik het verschrikkelijk en delete ik het weer. Of het verhaal blijft zo oppervlakkig dat ik idd na een pagina of 3/4 loop ik vast.

Precies dat! Alleen kom ik wel inmiddels vaak verder dan een paar pagina's. Ik moet mezelf dan echt dwingen om door te schrijven.

Nanowrimo werkte voor mij wel goed. 1 jaar heb ik er de tijd voor gehad en de 50.000 gehaald, nu komt het steeds slecht uit met drukte op het werk.

Zo'n groepje lijkt me leuk! Op een nieuw forum heb ik altijd veel moeite aansluiting te vinden, dus voor mij is de drempel voor bijvoorbeeld schrijvenonline te hoog :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:16

Is er nog leven in dit topic?
Ik ben zelf serieus aan het schrijven sinds mijn vijftiende, maar met grote pauzes er tussen. Ik moet in de mood zijn en er tijd voor hebben, en dat is soms maanden gewoon niet. Nu sinds een aantal jaar een nieuw verhaal begonnen dat langzamerhand vorm begint te krijgen. Zit nu op zo'n 25.000+ woorden, maar ben nog niet zo ver in het verhaal zelf :P
Ik houd het verhaal zolang het niet daadwerkelijk af is voor mezelf, maar het lijkt me wel leuk te kletsen met mensen die ook schrijven!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 22:41

Weer leven in mijn, voornamelijk door mijzelf, vergeten topic.

Ik reageer morgen inhoudelijk :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:37

Leuk dat dit topic weer voorbij komt.
Ben momenteel bezig met een fanfictie in de Harry Potter wereld.
Al 68.000 woorden geschreven en daar ben ik best trots op.
Nu nog een kop, een staart en een midden aan het verhaal. *LOL*
Het bestaat op dit moment uit veel losse stukken. hihihi

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:01

Ik heb 2 jaar terug mijn eerste boek geschreven, vormgegeven, illustraties door mijn nichtje, daarna zelf laten drukken en uitgegeven.
Ik vond het een gaaf avontuur en ik wilde alles zelf doen. Echt gebeurde verhalen over hoe ik mijn paard probeer te trainen en het eigenlijk zij is, die mij traint.
Niet gehinderd door kennis van de boekuitgeverij hahaha gewoon gedaan. Ik vond het geweldig.

Het was zo leuk, boeklancering georganiseerd in de rijhal van onze rijvereniging zodat de hoofdpersoon van mijn boek, mijn paard Janouk, er ook bij kon zijn. Met meer dan 100 gasten werd het heel gezellig en wat was ik trots.

Verkoop op wedstrijden en online.heel veel pers aandacht gehad.

mijn paard is het enige paard met haar eigen ISBN nummer.

http://Www.boekvanjanouk.nl

Tip
Volg je droom, maak een plan en volle kracht vooruit

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:26

ik heb dus precies dit probleem. ik schrijf verhalen, lees ze voor, vindt ze mooi en maak een plan. misschien om het uit te breiden? maar nee, ik kom niet verder!
ik heb al zo vaak een mooi verhaal geschreven en in de klas voorgelezen, iedereen vindt het mooi, en een heleboel vinden dat ik talent heb en schrijfster moet worden.
maar het lukt gewoon niet... en dan moet je weten, de iedeeen zijn er altijd als ik niet voor de computer (voor een schrijfschrift) zit, maar wel als ik op de fiets zit ofzo.
heb ik wat bedacht, zit ik eenmaal voor de computer kan ik niks meer bedenken en ga ik maar weer op bokt... zoals nu.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:08

Misschien is het leuk om nog eens leven te blazen in dit topic? Of in ieder geval een poging te doen. :')
Rond vorig jaar ben ik gaan schrijven, omdat een vriendin van me het graag deed. Het verhaal loopt op het moment vast, dus ben ik met wat nieuwe verhalen begonnen. (is niet goed, ik weet het, maar het is absoluut een hobby, ik ben niet goed genoeg voor een uitgever, helaas :') )
Zo'n club hier is lijkt me erg leuk, zeker omdat ik zelf niet vaak iets afmaak!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:13

Ik meld me.
Heb een enkel verhaal afgeschreven; ik wat toen 11 oid.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:19

Ik ben nu wel heel erg benieuwd waar het over ging om eerlijk te zijn? :o

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:19

Ach opzich is het niet verkeerd om met verschillende projecten tegelijk bezig te zijn.
Althans, ik doe dat over het algemeen ook wel.
Soms kan je door het even weg leggen van een verhaal, later ineens vol nieuwe ideeën en inspiratie zitten.
Twee verhalen die ik heb geschreven hebben ook een tijd stil gelegen voor ik ze uiteindelijk af maakte.
Nu wil ik ze eigenlijk gaan herschrijven, maar daar heb ik nog niet zoveel zin in. Dus zijn ze nog steeds een ruwe versie waarin sommige scenes wel heel snel geschreven zijn.
Momenteel ben ik een Harry Potter Fanfictie aan het schrijven. Daar had ik, na heel wat jaren geen fanfictie geschreven te hebben, ineens heel veel zin in. Het is alleen een beetje uit de hand gelopen, want het document is al 117 pagina's lang.... En nog lang niet af. Oepsie.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:23

Juliette61 schreef:

Euh, over een giftige plant ofzo :+
Vergeef mijn kindsheid

:P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:24

Sabbientje schreef:
Ach opzich is het niet verkeerd om met verschillende projecten tegelijk bezig te zijn.
Althans, ik doe dat over het algemeen ook wel.
Soms kan je door het even weg leggen van een verhaal, later ineens vol nieuwe ideeën en inspiratie zitten.
Twee verhalen die ik heb geschreven hebben ook een tijd stil gelegen voor ik ze uiteindelijk af maakte.
Nu wil ik ze eigenlijk gaan herschrijven, maar daar heb ik nog niet zoveel zin in. Dus zijn ze nog steeds een ruwe versie waarin sommige scenes wel heel snel geschreven zijn.
Momenteel ben ik een Harry Potter Fanfictie aan het schrijven. Daar had ik, na heel wat jaren geen fanfictie geschreven te hebben, ineens heel veel zin in. Het is alleen een beetje uit de hand gelopen, want het document is al 117 pagina's lang.... En nog lang niet af. Oepsie.

Ik wil hem lezen <3

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:27

AlwaysH schreef:
Juliette61 schreef:

Euh, over een giftige plant ofzo :+
Vergeef mijn kindsheid

:P

Ik ken een film waarbij giftige planten de hoofdrol hadden, dus het is normaler dan je denkt hoor! :')

@Sabbientje, dat heb ik inderdaad wel gemerkt! Door een lastig plot even te laten liggen en met iets simpelers verdergaan kan je op minder saaie ideeën komen.
En dat over per ongeluk veel te veel schrijven, kan ik me in vinden :') Mijn tweede verhaal zou kort en bondig worden, en ik ben nu bij deel twee, blz 120 vlgm! :')