Iemand gezocht die mee wil burlen luisteren op hoge veluwe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Iemand gezocht die mee wil burlen luisteren op hoge veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:27

Is er een bokker die het leuk lijkt naar de hoge veluwe te gaan om burlen te horen van de edelherten. Het burl seizoen is begonnen en ik kan er niet heen ivm been in gips. Al maanden verheug ik me erop en nu kan ik niet autorijden. -O- en geen van mijn bekenden vindt er iets aan helaas.

Ik heb zelf een jaarkaart voor gehandicapten. Kan daarom een persoon (chauffeur) gratis meenemen. Ik heb een ford transit bus waarmee gereden kan worden. Eventueel met of zonder honden. In de auto zijn ze braaf en vinden het niet erg om te wachten. Vooraf wandelen kan als ik mijn scootmobiel kan meenemen ook. Alleen moeten we dan wel op droge zandpaden of fietspaden blijven. Als ik de honden kan onderbrengen kan er best een eind gefietst worden ook.

Vertrek vanaf iets noordelijk van Arnhem.

kippetje

Re: Iemand gezocht die mee wil burlen luisteren op hoge veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:35

Hoi Karuna,

Wat jammer dat ze niet willen! Mij lijkt het erg leuk, ik heb er al weer verschillende keren over na gedacht. Maar daar blijft het meestal helaas bij. Wat voor tijdstip wil je dan gaan? Meestal burlen ze het meeste bij zonsondergang toch?

Groetjes Kim

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:40

Tegen de schemering gaat het meestal pas echt los, maar voor die tijd zijn ze vaak al onrustig. Geluiden dragen ver, als je heel veel geluk hebt zie je gevechten maar dat is me nog niet vaak gelukt.

Voor die tijd rondje rijden met de auto of bij mooi weer stukje rondscharrelen met scoot/fiets. Als ik de honden kan parkeren ergens is het helemaal fijn. Maar daarvoor moet ik ex spreken. Ik weet dat ik vanavond en morgen de hele dag en avond hondloos ben. De rest hoop ik vanavond te weten. Maar dat zal niet zo vaak zijn de komende weken. En de tijd duurt tot ongeveer half oktober ongeveer. De kans op honden mee is dus wel wat groter.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:43

Ik heb helemaal geen bezwaar tegen honden. Ik denk alleen dat het wild misschien afgeschrikt wordt door hun geur?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:47

Nee gek genoeg helemaal niet. :n ben een tijdje geleden alleen op de camping geweest daar en heb dankzij het droge weer goed kunnen rondcrossen in het bos. En heel veel wild gezien. Met en zonder honden mee trouwens. De bekende spottersplekken zijn met auto bereikbaar en blijven de fikjes gewoon zitten, vinden ze niet erg.

Dat idee was er nu ook, leen de camper van mijn paps en ga daar weer even staan. Maar ja pootje van lies tot enkel in gips en camper in gaat niet samen :') .

Vaak zijn ze een goede wildaanwijzer. Hun neus werkt goed en ze zijn wildrein ook. Ze ruiken, kijken vaker allert een kant op waardoor je het wild snel in de gaten hebt.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:07

Wat mij betreft rij ik je dan met plezier rond. Mocht je dat met mij ook willen :-)

Ik zou woensdag, vrijdag en in het weekend van deze week kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 17:12

Ik kan woensdag met fikjes vrijdag en weekend zowiezo alleen weet ik niet of fikjes erbij zijn dan of niet.

Ja graag gezellig. :j

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:45

Heel leuk! Laat maar weten wat je wilt, voor mij is het in het weekend misschien wat handiger dat ik wat eerder weg kan. Dan mag manlief op de kinders passen :-) En anders moet ik in ieder geval wachten tot hij thuis is. Maar ik heb ook geen idee hoe laat je wilt vertrekken?

Ik kom uit Ede dus heb denk ik een ruim kwartiertje nodig om bij jou te komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 21:36

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Heel erg gelukt. Op de eerste twee vaste plekken niks gezien. Maar met wat kunst en fietswerk _O- een observatiepunt bereikt. Met een flink burlende man en ontsnapgrage dames met hun jongen. Daardoor waren we wat laat. Oeps :+ en hebben een boswachter op ons nek gekregen. Maar we waren al richting uitweg.

En tegenover kroller moller een hert met jong pal naast de weg, en als klap op de vuurpijl 3 zwijntjes bij de uitgang links en rechts van de weg. Met een mooie zonsondergang en maansopgang. *\o/*

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:31

Jaaaahhh!!

Het was super! Erg gezellig om elkaar zo te ontmoeten en dan ook nog dat fantastische geluid. We gaan zeker proberen het nog een keer te doen en dan vergeten we de verrekijker niet :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:15

Ik ben erg voor en dan misschien iets eerder vertrekken dat we meer tijd hebben en niet weer een boze boswachter naast de auto krijgen. :+

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:53

Heb je nog tips voor goede observatiepunten (graag adres of routebeschrijving vanaf bv een parkeerplaats of iets dergelijk)? Kan op internet niet heel veel hierover vinden en om nou in onbekend terrein te gaan zoeken....kon alleen iets vinden over wildspotschermen maar daar staan alleen GPS codes bij en dus geen adres of routebeschrijving.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:59

Op zich simpel te vinden. Een van de herten zit veel op het zwarte veld of bij het stenen hert. Een gorte vrijgezelle groep mannen zit vaak ook op het zwarte veld. Dat is het derde open veld vanaf ingang Hoenderloo aan de linkerkant. twee zijn toegankelijk, de derde is rustgebied. Het stenen hert is vanaf ingang Hoenderloo de eerste mogelijkheid rechts richting jachtslot hubertus. Vandaar terug rijden richting hoenderloo en bij het beeld van een hert rechts aanhouden.

Een van de wildobservatie punten waar vaak dames zitten met drinkpoel is dichtbij het centrum. Daar parkeren en bij de fietsverhuur links het fietspad opgaan. Je komt dan vanzelf een bord observatiepost rechts tegen. Vlak voor de post staat een echosteen. De moeite waard even te lezen en te neurien welke klank bij jou hoort.

Een ander punt is vanaf centrum richting Otterlo, parkeren bij kroller moller en dan weg terug oversteken richting Otterlo. Daar staat ook een bord observatie punt.

Als je met de auto richting uitgang Schaarsbergen gaat kom je links een langgerekte parkeerplaats tegen langs de weg. Dit punt staan vaak herten ook. Stukje verderop kun je doodlopende asfalt weg rechts richting bosjes van Staf. Aan het eind ervan een spottersplaats ook, hier zijn meestal moeflons te zien en vaak herten.

Vanaf bosjes van staf richting uitgang schaarsbergen zitten vaak wilde zwijnen. Ook te herkennen aan de wroetsporen ook. Vlak na asfalfweg bosjes van staf zit rechts een zandverstuiving, moeflons zitten best vaak daar, ook vossen.

Reeen zitten eigenlijk overal weg, vaak kom ik ze tegen in het eerste stuk bos na ingang hoenderloo aan de rechterkant. Tussen eerste en tweede open veld en daar het bos in.

Eventueel soms losse herten of reeeen bij monument de wet. Borden volgen vanaf hoenderloo of het centrum, is stukje richting jachtslot en dan een keer links,

Mooie waterpartij met heel veel libelles oa, neem fietspad bij ingang hoenderloo naar links. Deze blijven volgen rechtdoor blijven gaan, twee houten brugjes over, dan links kom je een fietsneerzet punt tegen. Met ene houten vlonder. De moeite waard om erheen te lopen.

Aparte watervogels, bij het centrum parkeren en links van het hoofdgebouw daar de zandverstuiving op gaan en rolstoelpad volgen. Je komt dan een vlonder over een vennetje tegen. Hier zitten best byzondere watervogels en het heuveltje erachter bosvogels.

Kom er een beetje te vaak geloof ik hihi

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:57

Wauw...thanks!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:01

hihi, ja het was erg leuk om met iemand mee te gaan die wist waar ze moest zijn. Daardoor hele mooie dingen gezien! *\%/* *\%/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 22:04

O ja hint hint ben zeer waarschijnlijk vanaf vrijdag middag hondloos tot maandsg ochtend O:)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:04

Ha Ha Ha, kan mijn oudste dan eventueel ook mee, of past dat niet met je been wat je weg moet vouwen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:35

Past wel geen probleem. Alleen instappen zal even schuiven zijn. Ik ben tot zondagavond hondloos blijkt.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:10

Hey dat klinkt gezellig :D

Mijn vriend en ik gaan in november nog even naar de Veluwe, naar Beekbergen om precies te zijn.
Wij zijn ook van plan om wild te gaan spotten, maar de Burltijd/bronstijd is dan toch alweer voorbij? :o

Helaas dit jaar zonder paarden, maar er staan fietsen in het vakantiepark, en zijn dus van plan om veel te gaan fietsen, wat we wel vaker daar hebben gedaan, en ook vooral s'avonds, lekker eng haha!
M'n vriend neemt zijn hoofdlamp mee. Daar zit een filter bij die je s'avonds bij 't wildspotten kan gebruiken; dan kunnen de beesten je niet zien geloof ik(we gebruiken 'm daarvoor voor het eerst).

Er staan handige tips in dit topic, vandaar dat ik even reageer ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:38

November is het alweer klaar ja. Ze zijn dit jaar wat vroeger dan anders. Hooguit nog een week of twee maximaal en dan is het alweer over. Maar de hoge veluwe is in november dusdanig vroeg dicht dat je net de schemering meepikt. Juist deze periode in september/oktober pak je nog een stuk schemr/donker mee.

En ja het was gezellig. Vooral als je te laat bent en je een boswachter san je raampje krijgt. :D

Alleen infrarood reageren ze niet op. elke andere lamp wel. :j al gaan ze vreemd genoeg niet op de loop van een lamp op hun snufferd, ze verstijven eerder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:31

Zooo *\o/* was weer een geslaagde avond, je merkt wel dat het seizoen minder begint te worden. Maar weer veel gezien en gehoord. Maar waren weer te laat :') dit keer een uur omdat de tijd op de ste nog verkeerd stond. Oepsie. Maar in dat uur heel veel gezien en gehoord. Erg gezellig en heel erg de moeite waard weer, *\o/* :D

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:00

Ja t was geweldig. Mijn dochter mocht deze keer ook mee en ze was zwaar onder de indruk van vooral het burlen. Al zat er volgens haar wel een bij die klonk als een "krakende deur". Hihi