Wat kan LR wel:
- Importeren van JPG/RAW (.NEF/.CR2/etc.)
- Omzetten naar .DNG
- Exporteren naar .JPG
- Bijsnijden
- Horizon rechttrekken
- Contrast aanpassen
- Lichter/donkerder maken
- Verscherpen
- Ruis verminderen
- Witbalans aanpassen
- Lenscorrecties toepassen
- Geotaggen
- Omzetten naar zwart/wit
- Watermerk plaatsen
- Extra informatie als bijvoorbeeld copyright in EXIF toevoegen
- Selecties maken
- Spot healing
- Ogen lichter maken
- Achtergrond donkerder/zwarter maken bij blackfoto's
- Slideshows en webgalleries maken
- Direct uploaden naar internet/feestboek ed.
Wat kan LR niet:
- Kloonstampen
Wat heb je nodig:
- DSLR
- Laptop
- Adobe Lightroom versie 4.x of 5.x
Ik zou het graag willen uitproberen met 4 a 5 man bij mij thuis. Mocht er meer animo zijn en mensen een workshop centraal in NL willen moeten we even kijken. Dit betekent namelijk dat iemand een locatie beschikbaar moet stellen en dat er reiskosten aan verbonden zullen zijn.
De workshop zal waarschijnlijk de hele dag in beslag nemen, want het is een erg uitgebreid pakket en er valt veel over te vertellen. Waarschijnlijk zullen ter plekke ook alle laptops gekalibreerd moeten worden zodat bij iedereen de kleuren gelijk zijn.
Kloonstampen is niet mijn sterkste punt en naar aanleiding van deze pilotgroep moeten we kijken of er tijd over is voor een snelcursus kloonstampen vanuit Photoshop.
Het is op Bokt niet toegestaan om te praten over het verkrijgen van de software. Je kunt iig een 30-dagen proefversie downloaden op de site van Adobe. Graag in dit topic dan ook on-topic blijven, want anders zal ik helaas moeten temmen.
@Moderators: Ik hoop dat mijn topic goed staat en niet verhuisd hoeft te worden naar de Bokt Markt, omdat dit gewoon een BM is net als de fotomeetings. Er zijn geen kosten aan verbonden en ik bied dus niet mijn diensten/service aan tegen betaling.