Ik en nog een aantal bokkers willen graag een schriktraining doen met onze paarden. De buitenpiste van de stal waar ik werk kunnen we gratis gebruiken. Tevens heb ik een ervaren en gediplomeerde paardengedragskundige gevonden die deze training wel zou willen geven (wel tegen vergoeding).
Wat houdt het in?
De instructeur neemt materialen mee voor een parcours op te bouwen. We krijgen eerst een uurtje theorie en daarna is het 3 uur parcours lopen, dit eerst aan de hand en vervolgens, voor degene die dit willen, onder de man. Indien er nog specifieke wensen en vragen zijn dan kan dit vooraf altijd besproken worden.
De prijs is een vaste prijs van 300 euro, dus als we met 10 man komen komt dit op 30 euro pp voor 4 uurtjes (1 uur theorie, 3 uur praktijk).
Dit alles zal doorgaan in Lommel (België dus, net over de grens bij Valkenswaard/Luyksgestel).
De basis is een grote bal, vlaggen, wip, grote buis, plastic zeil, door hangende lintjes gaan, paraplu, parasol, ... en ook voor-en achterwaards manuvreren tussen balken. De meeste voorwerpen kunnen in stilstand benaderd worden, of via een persoon bewegen. Voor sommige paarden is dit al veel. Normaal bespreek ik dit op voorhand en indien er specifieke wensen zijn kunnen we het aanpassen. Elk paard is anders en daarom op voorhand de bespreking. Alles wordt eerst aan de hand benaderd en geoefend en als dat gewenst is kan men het parcours ook onder het zadel doen.
Oh, ja leuk! Het engste wat Veer vindt is als er zo'n hele drukke groep op haar afkomt. Voor de rest is ze nuchter met zo af en toe eens een uitzondering.