Meeting en rijden met een topspringpaard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Meeting en rijden met een topspringpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:11

Het lijkt mij geweldig om eens met een echt goed springpaard over (voor mij) onvoorstelbare hoogtes te vliegen. Een soort van les, dat zou mooi zijn.
Misschien weet iemand waar je dit kan doen? Of heeft iemand zelf zo'n paard die misschien wel 1,40 makkelijk kan springen?
Het lijkt me leuk als er misschien ook andere bokkers meegaan zodat we er een gezellig springdagje van kunnen maken. Nog leuker zou zijn als er een bokker bij is die mooie foto's kan maken, want wat is er nou leuker dan het te voelen én ook nog eens terug kunnen zien.
Dit kan uiteraard allemaal tegen betaling.

Wie is hier voor in? Ik woon overigens in Friesland maar ben wel bereid een stukje te reizen, heb een OV-jaarkaart.

Lienek

Re: Meeting en rijden met een topspringpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:13

Ik heb pony die 1.60 springt.. maar ja dat is wel een pony van 1.47
Lijkt me trouwens wel een te gek idee!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:30

Zo dat is hoog! Misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd?
Waar ligt tynje eigenlijk?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:27

Tussen Gersloot & Gorredijk.
Lekker centraal dus.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:01

Lienek schreef:
Tussen Gersloot & Gorredijk.
Lekker centraal dus.

Oke, nou ik ben benieuwd of er nog meer bokkers reageren, het topic staat er ook al een aantal dagen.. Vork

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:15

Idd ik vind het in ieder geval een super idee Haha!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:30

Ik vind het levensgevaarlijk Mijn paard kan ook hoog springen maar voor de veiligheid van mn paard en de ruiter zou ik een vreemde nooit zulke hoogtes laten springen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:36

Sluit me aan bij mijn voorganger, ik zou nooit een wildvreemde op mijn merrie laten springen, hoewel ze graag en makkelijk springt, ik wil dat graag zo houden. En bovendien is het voor de ruiter ook link als deze niet gewend is hoger dan een meter te springen, komt een hoop techniek bij kijken. Hou maar in je achterhoofd dat je als eigenaar verantwoordelijk en dus aansprakelijk bent he. Waarom denk je dat topruiters hun paarden niet door andere (behalve degenen met wie ze trainen) laten springen?!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:01

Ik ben het met jullie eens, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om in één keer over 1,60m of wat dan ook te gaan springen. Het gaat mij er meer om, om eens te voelen op een goed paard, hoe die springt. Omdat ik heel erg van springen houd en dit ook veel heb gedaan, maar nu alleen nog een fries heb om op te rijden.

Ik zat zelf meer te denken aan een soort springles, met een goed paard, die makkelijk springt zodat je jezelf vooral veel op jezelf kunt richten.

[Edit; dus als het bij een meter of wat dan ook ophoud, maakt niet uit, het gaat me echt om het gevoel. Ik snap wat jullie bedoelen, als je zoveel training in je paard stopt wil je die natuurlijk niet door een vreemde laten verpesten, dat is uiteraard ook niet de bedoeling. Maar ik vraag hier ook niet om beginners die nog nooit een sprong gemaakt hebben.]

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:29

Mijn paard gaat ook met gemak over de 1.50 heen (hoger heb ik zelf nog niet aangedurft), maar het is toch van de zotte om zomaar vreemde mensen op jou paard te zetten en ze over zulke hoogte's te laten gaan? Stel je voor dat je paard iets wordt tegen gezeten door de ruiter, daardoor niet goed uitkomt.. Moet er niet aan denken wat er dan wel niet kan gebeuren.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:29

Rosa_ schreef:
Mijn paard gaat ook met gemak over de 1.50 heen (hoger heb ik zelf nog niet aangedurft), maar het is toch van de zotte om zomaar vreemde mensen op jou paard te zetten en ze over zulke hoogte's te laten gaan? Stel je voor dat je paard iets wordt tegen gezeten door de ruiter, daardoor niet goed uitkomt.. Moet er niet aan denken wat er dan wel niet kan gebeuren.

Eerst even alle reacties lezen voordat je antwoord. Ik heb nu al meerdere keren gezegd dat het natuurlijk niet de bedoeling is om met een onbekend paard + onbekende ruiter over een voor de ruiter onbekende hoogte te springen.
Het gaat mij om het gevoel wat een ervaren paard jou kan geven, een beetje zekerheid om over een hindernis te springen, voor mijn part van 50cm hoog.
Ik snap het helemaal dat je je paard niet wilt laten verknoeien en dit is ook absoluut niet de bedoeling. Ik zou graag eens een soort les hebben op een goed springpaard om te voelen hoe dat gaat. En het gaat er dan niet om, om zo hoog te springen, het gaat erom dat het paard wel zulke capaciteiten heeft zodat je kunt vernemen hoe het is als een paard op de juiste manier springt, goede afzet, goed basculeert en weer goed neerkomt en dit alles met de juiste bedoeling omdat het nogmaals niet de bedoeling is om ongelukken te gaan maken of het paard te verknoeien door onwetendheid van een minder ervaren ruiter.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:39

Ik snap alle reacties erg goed, maar als dit toch doorgaat meld ik me aan als fotografe hoef zelf niet te springen vind die hoogtes nu nog te eng Clown maar zou het graag vast leggen met me camera Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:51

En ik ben van mening dat je dat gevoel niet zo even krijgt op een springpaard dat hoog mee loopt in de sport. Ik heb zelf weleens gesprongen met een paard dat op ZZ niveau mee liep maar dat ik nou zoiets van wooooooooooow op een kruisje van 50cm? Euh niet bepaald! Daarnaast heb ik zelf een paard fanatiek gereden (dagelijks) en met dit paard sprong ik parcoursen van 1.20 en enkele hindernissen van soms 1.40 en ja dat geeft een bijzonder gevoel. Want je bent samen 1..ik voelde het paard aan en andersom. (moeilijk uit te leggen)

Als jij in het zadel kruipt van bijv. 1 vd paarden van Eurocommerce, denk ik niet dat je een heel bijzonder gevoel krijgt..(misschien het feit dat je denkt wow ik zit op berlin of wow ik zit op monaco) maar op de sprong zelf zeker niet hoor. Deze paarden zijn goed opgeleid en zij zullen waarsch. fijner en 'makkelijker' te rijden zijn omdat de knopjes erop zitten maar meer zal het ook niet zijn hoor.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:56

Zelfs dat laatste betwijfel ik, want je moet maar net een klik hebben met die paarden dan en ik denk dat paarden op zo'n hoog niveau echt niet de makkelijkste zijn voor ons huis-tuin-keuken ruiters..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:58

CielitoLindo schreef:
Zelfs dat laatste betwijfel ik, want je moet maar net een klik hebben met die paarden dan en ik denk dat paarden op zo'n hoog niveau echt niet de makkelijkste zijn voor ons huis-tuin-keuken ruiters..

Daarom staat makkelijk ook tussen '' Knipoog of doelde je niet op mijn tekst? En daarnaast idd het samenspel dat probeerde ik ook uit te leggen met mijn verhaal Lachen

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:10

Ik denk dus dat juist paarden op dat niveau helemaal niet makkelijk te rijden zijn.. Zeker voor ons niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:16

Als die paarden fijn getraind zijn en dressuurmatig goed opgeleid wat je kan verwachten van een topspringpaard, dan rijd je daar vrij makkelijk mee weg.

Daarnaast een vreemde die met een vreemd paard hoog springt, dat kan prima, want over het algemeen worden topspringpaarden regelmatig verkocht en dan worden ze ook door een wildvreemde uitgeprobeerd en die springt er ook een dik parcours mee.

Dus als je zoiets zou willen dan zou ik een springruiter bellen die ook lesgeeft en vragen of je les kan krijgen op een van zijn paarden. Een dier wat fijn en ervaren 1.40 parcoursen loopt kan een zeer goede leermeester zijn.

Het probleem wat ik echter zie, is dat je geen springruiter kan vinden die daar tijd voor wil maken Haha! Denk dat het gros er gewoon geen zin in heeft.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:23

Pipo schreef:
Als die paarden fijn getraind zijn en dressuurmatig goed opgeleid wat je kan verwachten van een topspringpaard, dan rijd je daar vrij makkelijk mee weg.

Daarnaast een vreemde die met een vreemd paard hoog springt, dat kan prima, want over het algemeen worden topspringpaarden regelmatig verkocht en dan worden ze ook door een wildvreemde uitgeprobeerd en die springt er ook een dik parcours mee.

Dus als je zoiets zou willen dan zou ik een springruiter bellen die ook lesgeeft en vragen of je les kan krijgen op een van zijn paarden. Een dier wat fijn en ervaren 1.40 parcoursen loopt kan een zeer goede leermeester zijn.

Het probleem wat ik echter zie, is dat je geen springruiter kan vinden die daar tijd voor wil maken Haha! Denk dat het gros er gewoon geen zin in heeft.

Dat dat denk ik ook Pipo! Echter denk ik ook dat neem bijv. een gerco schroder er niet happig op zal zijn om een vreemd iemand op zijn toppaarden te zetten..daarmee loopt ie wel een risico! Ik ken zijn paarden verder niet onder het zadel hoor; maar stel dat een berlin bevestiging zoekt van gerco op de hindernis, dan kan ie die verwachten..een ietwat onzeker persoon zal dit paard die bevesting niet geven omdat ie zelf twijfeld..waardoor het paard misschien te vroeg/te laat afzet of misschien zelfs gaat staan (uit onmacht) dan wordt gerco er nog heel druk mee na afloop. En ik denk daarom dat ruiters op dat niveau er niet happig op zullen zijn om vreemden te laten lessen op hun toppaarden (die nog mee lopen in de topsport). En ja toppaarden worden verkocht, wil niet zeggen dat iedereen er zo mee wegrijd, eerder liep berlin onder wim..dat ging niet meer en daarom loopt ie nu onder gerco!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:28

Gezien het topic, denk ik dat voor de topicstarter een ZZ paard al een toppaard is. Dus laten we Berlin en dergelijke even gaan vergeten.

Er zijn zat fijne ZZ paarden waar je zo mee wegrijdt, als je een beetje fatsoenlijk kan sturen dan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:29

Maar welke gek zet een wildvreemde op je goed getrainde paard om die er even mee te laten springen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:29

Pipo schreef:
Gezien het topic, denk ik dat voor de topicstarter een ZZ paard al een toppaard is. Dus laten we Berlin en dergelijke even gaan vergeten.

Er zijn zat fijne ZZ paarden waar je zo mee wegrijdt, als je een beetje fatsoenlijk kan sturen dan.

Eens Lachen maar dan nog zullen er niet veel zijn die zeggen; kom maar! Ik zou er iig heel voorzichtig mee zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:30

patsur schreef:
Maar welke gek zet een wildvreemde op je goed getrainde paard om die er even mee te laten springen?

Dat is dus het hele probleem, dat gaat niet gebeuren Haha! Of je moet je als koper voordoen Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:32

En dan nog, als je de basis er al niet uit kunt rijden, dan zal een verkoper toch ook geen sprong opzetten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:32

patsur schreef:
En dan nog, als je de basis er al niet uit kunt rijden, dan zal een verkoper toch ook geen sprong opzetten.

Dat lijkt mij ook

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:52

Pipo schreef:

haha daar dacht ik ook aan laten we niet dromen over berlin of Okidoki maar inderdaad een fijn leerpaard of een paard op het einde vn zijn carriere ..ik heb bokker jessje ook een paar keer op Marien laten springen en terwijl wat les gegeven als "beloning " omdat ze de jonge knollen de eerste sprongetjes liet doen ..Marien heeft dik 1.50 en een paar keer 1.60 gelopen dus die deed die 1.20 sprongetjes met haar ogen dicht