Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:54

Het is wel goed om eens te zien hoe zoiets gaat. Ik heb de foto's net even bekeken. Ook interessant om te zien hoe een 'gestript' paard eruit ziet.

Ik ga nu ff de filmpjes downladen. Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:56

bregje en inky-devil ik vind het ook zoooo knap dat jullie dat paard nog hebben staan aaien. het moment dat het beestje aan kwam lopen, vond ik het allervervelendste moment van de dag. toen was het nog paard, een dier met lieve oogjes. ik heb tot het moment dat hij klaar stond 'geschoten' te worden niet gekeken.

daarna was het voor mijn gevoel geen paard meer, klinkt stom, maar zo voelde het echt. ik vond het eigenlijk geen moment meer( op het hoofd eraf halen na) erg vervelend om te zien.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:57

Idd JoyCiej007, Dat zei hij er ook bij.

ETA:
Ik vond het geen probleem om het paard nog even te aaien. Het is een paard, elegant prachtig en eerlijk. Ik vond het wel een "fijn" idee om haar nog even een soort laatste eer te bewijzen door haar nog een aai over de bol te geven.Ik zou inmiddels getuigen zijn van haar "executie" Ik vond het juist een beetje raar om het niet te doen op het moment, Dat de reden zou zijn, om het niet te doen alleen maar omdat ze dood zou gaan. Op dat moment was ze nog gewoon een paard.
Toen ik haar aaide had ik zoiets van, dag meisje, straks is het over, geen pijn meer.
Klinkt misschien raar maar zo'n gevoel had ik er bij.
Ik kan het ook begrijpen dat mensen het paard juist niet wouden aaien, is heel confronterend op dat moment.
Laatst bijgewerkt door Inky_devil op 25-02-07 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:58

Ik had het paardje ook nog geaait.. Ik wilde gewoon van dichtbij zien of hij bang was of nerveus.. En of hij inderdaad de dood zou ruiken.. Maar het paardje was rustig en helemaal niet gespannen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:01

Jemig dat neervallen gaat snel. Het is echt
*knal*
*bam*

paard ligt meteen op de grond. Ik had verwacht dat ie langzaam zou instorten ofzo.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:03

Ik vond het echt heel intresand om te zien maar toch ook een beetje verveelend. je hebt nu wel een goed beeld hoe het er bij die slager aan toen gaat, maar zo gaat het denk ik niet bij alle slagers.. het lijkt me inderdaad ook het beste om gewoon totaal geen kontakt te hebben gehad met het dier, en al helemaal niet in zijn ogen kijken. ik weet nog wel toen mijn pony werd ingeslapen, de laatste blik in zijn ogen die vergeet je echt nooit meer. wel een goed verslag vind ik!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:06

roossie22 schreef:
bregje en inky-devil ik vind het ook zoooo knap dat jullie dat paard nog hebben staan aaien. het moment dat het beestje aan kwam lopen, vond ik het allervervelendste moment van de dag. toen was het nog paard, een dier met lieve oogjes. ik heb tot het moment dat hij klaar stond 'geschoten' te worden niet gekeken.

daarna was het voor mijn gevoel geen paard meer, klinkt stom, maar zo voelde het echt. ik vond het eigenlijk geen moment meer( op het hoofd eraf halen na) erg vervelend om te zien.

Ja Roos, daar ben ik het mee eens. Meiden, heel knap van jullie. Ik heb het paard in de trailer eens bekeken, en ik heb staan toekijken hoe sommigen van ons (waaronder bregje en inky-devil) het paard nog even liefkozend geruststelden en wat aaiden.

Heel raar, maar op dat moment kon ik mezelf er gewoon niet toe zetten om dat paard te aaien. Op de één of andere manier wilde ik dit pertinent níet; ik wist tenslotte dat dit paard binnen hoogstens 10 minuten zou hangen.

Het aparte is; toen hij eenmaal 'leeggebloed' was, en daar in de uitbeenruimte hing, had ik pas de drang om het beestje nog eenmaal te aaien. (Raar, waarom een levend paard weigeren te aaien, maar een dood paard wél? snap het nog steeds niet van me zelf). Ik was mede ook er benieuwd naar of het paard gelijk al een beetje 'koud' en 'dood' en stijf zou aanvoelen, maar dit viel heel erg mee. Vooral dat geschoren halsje was érg zacht, kan ik me herinneren. Alles was nog warm (logisch; na het villen kwam er nog stoom van het gestripte lichaam af) en niets was nog stijf, behalve het lichaam, buik e.d, dat begon net een beetje 'op te stijven'. dit gaat wel aardig snel, heb ik dus gemerkt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:08

ik heb geen moeite met de dood, ook niet met mensen of dieren waarvan ik weet dat ze dood gaan. Als mijn konijn morgen erge pijn heeft draai ik hem zelf zijn nekkie om bij wijze van.

Dood hoort bij het leven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:09

irmaaatje schreef:
Ik vond het echt heel intresand om te zien maar toch ook een beetje verveelend. je hebt nu wel een goed beeld hoe het er bij die slager aan toen gaat, maar zo gaat het denk ik niet bij alle slagers.. het lijkt me inderdaad ook het beste om gewoon totaal geen kontakt te hebben gehad met het dier, en al helemaal niet in zijn ogen kijken. ik weet nog wel toen mijn pony werd ingeslapen, de laatste blik in zijn ogen die vergeet je echt nooit meer. wel een goed verslag vind ik!

Daarom, en wat inky-devil al zei; het is dus erg confronterend. En ik wist op dat moment gewoon van mezelf dat ik het écht niet kon. had ik het wel gedaan, dan was ik waarschijnlijk (mezelf kennende) helemaal over de rooie gegaan en niet meer stil te krijgen. Je kijkt dat beest eens in de ogen en streelt, en je beseft dat het binnen paar minuten afgelopen is. Nee, laat mij maar kijken hoe anderen even het beestje 'de laatste eer' bewijzen door eventjes zachtjes te aaien en gerust te stellen.

Bovendien denk ik niet dat dat beest nou echt er rustiger van wordt als we állemaal op hetzelfde moment rond dat beest zouden staan aaien en doen... Knipoog alhoewel ik de indruk had dat deze belg echt alles prima was; ze zag er ook een beetje uitgeblust uit, zo van 'ik ben er klaar mee'....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:11

de lichamen in de koeling waren ook nog warm.

ik zag het paard staan, en wilde graag in de ogen kijken, wilde kijken of ze angst voelde, maar wat ik zag was een rustig paard,
haar ogen leken me te vertellen dat het goed was zo, dat ze wist wat er zou gebeuren, ze leken wat leeg namelijk,maar dat kan ik er ook bij gedacht hebben.
ze was in elk geval kalm, en liet het geaai toe, en toen van veen me op het been wees, had ik er ook meer vrede bij.
het been genas niet meer, en de mensen hadden natuurlijk gehoopt dat het beter zou worden, en daarna deze moeilijke beslissing moeten maken.

we mochten bij de andere paarden ook niet kijken, dat mocht niet van de eigenaars, dus ik neem aan dat deze mensen er wel vrede mee hadden, wil ook hen stiekum bedanken dat het mocht.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:11

@ kiwiko : ja, opzich ben ik daar wel mee eens,, alleen ik draai hem echt niet zelf zijn nekkie om.. ik vind de dood maar iets apparts hoor!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:12

ja de dood is eng, maar toch intrigerend...

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:13

Dat kan ik nou weer niet, zelf een leven nemen.
De beslissing, okey maar zelf. nee.
Misschien als er een keer een situatie komt dat ik er anders over denk.

Deze slager is trouwens absoluut tegen het onverdoofd slachten, daar zal hij nooit aan mee doen.
Vind ik erg goed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:14

ik heb een tijd terug een kitten moeten doden,
ze had een open buikje, alle ingewanden hingen eruit, en ze bleef maar vechten voor een speen, waardoor haar lijdensweg alleen maar langer zou worden.
krijg nu nog rillingen als ik daar aan terug denk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:16

leuk is natuurlijk anders........... absoluut. Maar ik heb nog altijd meer moeite met lijden dan de dood zelf Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:17

precies kim, dat vind ik dus ook!

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:18

De kwaliteit van leven is het belangrijkst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:18

irmaaatje schreef:
@ kiwiko : ja, opzich ben ik daar wel mee eens,, alleen ik draai hem echt niet zelf zijn nekkie om.. ik vind de dood maar iets apparts hoor!

Als het moet, en je beest (of dat nou hond, kat, vogel, konijn of paard oid is) lijdt érge pijn, ja, dan zou ik het in principe zelf ook kunnen...

Zo heb ik 2 witte lachduifjes (die googelaars altijd zo mooi uit een hoed toveren Knipoog ) die ik van kleins af aan heb. Deze beestjes staan er bekend om dat ze ong. 30 jaar oud kunnen worden. Helaas werd er één van de 2 een paar jaar geleden ernstig ziek, had een soort van parasiet die een infectie overbracht. Het resultaat: veren lieten los, beest was voor bijna 90% helemaal kaal met allerlei wondjes en schilfers. Het zag er echt ontzettend erg uit, en het erge was ook nog dat dit in de tijd van de vogelgriep e.d was, dus mocht ik het betreffende duifje niet naar de dierenarts vervoeren, en de dierenarts mocht ook niet in contact komen met mijn beestjes, dus hebben we het via telefoon en via foto's gedaan. Er kwamen medicijnen, maar ook dit mocht in eerste instantie niet baten.

Ik heb letterlijk op het punt gestaan waar ik het duifje in mijn handen had, met het nekje tussen mijn vingers.... Gélukkig heb ik het niet gedaan, ik besloot om het beestje nog een paar dagen te geven om aan te kijken hoe het ging. Bleek dat het binnen een week al stukken verbeterd was Lachen

Maarja, als zoiets gebeurd, dan ben ik daartoe wel in staat. En ookal betreft dit maar kleine diertjes zoals deze duifjes, ik voel voor mijn duifjes net zo veel liefde als dat ik die voel voor onze hond of voor mijn paardje... Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:20

KiWiKo schreef:
leuk is natuurlijk anders........... absoluut. Maar ik heb nog altijd meer moeite met lijden dan de dood zelf Lachen

is dat omdat je dat zelf net van dichtbij hebt meegemaakt? Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:24

ik denk het wel Arabesk Lachen mijn moeder is heel snel gestorven aan kanker, als zij had moeten lijden dan had ik haar zelf nog een spuit gegeven bij wijze van.....

nu heeft ze niet geleden, heeft ze het zelf besloten... maar als ze pijn had gehad en afhankelijk was geweest van alles en iedereen, had ik die morfinepomp echt wel een tandje of drie hoger gezet. (ze is nooit aan de pomp geweest, mijn ma besloot rond half 10 dat ze die dag dood ging, en dat deed ze dus ook.. )

ik heb geen moeite met de dood, helemaal niet.......... ik heb zoveel meer moeite met dieren of mensen die lijden.

de onzekerheid en de pijn, de vrees en alle rare dingen die erbij horen zijn voor levende wezens zo erg......

Kijk is er kans op genezing goed, dan ga je ervoor.... ook voor je dier.

maar is het nagenoegd al besloten, waarom dan door laten lijden.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:25

Ik heb mijn opa 2 maanden zien lijden op zijn sterfbed, een sterke gelovige man die op een gegeven moment gewoon zei dat hij dood wou.
Dat veranderd je kijk op leven en dood wel.

Ik heb een tinker verzorgd, die eigenaresse heeft vanaf het begin tegen me gezegd dat mocht er iets gebeuren, ongeluk of wat dan ook en je ziet dat het paard niet meer te redden is, bv been breuk. Vraag dan alsjeblieft aan de eerste de beste agent die je ziet of hij alstublieft een kogel door zijn hoofd wil schieten.
Dit vond ik wel heel eerlijk tegenover het paard.

Ik heb 2 jaar op een dierencrematorium gewerkt, dan kom je ook wel eens dingen tegen Verdrietig .

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:28

zo even alle filmpje bekeken.
vond het zeer interessant om te zien.
mijn paarden zou al naar de slacht als het nodig is, en ben niet van mening veranderd nu.
gr

horsylovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:32

pff jeetje best hevtig, heb de filmpjes gekeken behalve van het neerschieten want die doet het niet. maar ik krijg er beetje misselijk gevoel van. ik zou het niet kunnen denk ik om een paard afgeslacht te zien worden. dat hij onthofd word je zite gewoon het bloed rond spuiten. ik vind het knap dat jullie er naar hebben kunnen kijken maar tegelijkertijd keur ik het af. was dit met school ofzo ??? hoop nie dat ik ooit zoiets hoef te zien van school.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:33

bedoel je dieren die door een ongeval om het leven zijn gekomen oid?

lijkt me ook een erg interessante excursie, naar een dieren crematorium

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:34

horsylovers schreef:
pff jeetje best hevtig, heb de filmpjes gekeken behalve van het neerschieten want die doet het niet. maar ik krijg er beetje misselijk gevoel van. ik zou het niet kunnen denk ik om een paard afgeslacht te zien worden. dat hij onthofd word je zite gewoon het bloed rond spuiten. ik vind het knap dat jullie er naar hebben kunnen kijken maar tegelijkertijd keur ik het af. was dit met school ofzo ??? hoop nie dat ik ooit zoiets hoef te zien van school.

lees eerst goed, voor je antwoord geeft