Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:15

erg intressant naar mijn mening. volgende keer ben ik ook van de partij als het mogelijk is. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 21:17

Heej Knipoog hallo Lachen

Weet niet of ik de volgende keer ook mee ga, maar dan kunnen we evt. wel samen Knipoog

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:16

JoyCiej007 schreef:
Zo, het filmpje van het hakken van het borstbeen is nu ook aan het uploaden...

Dioxide; het lukte jou telkens niet omdat dit het enige .avi filmpje was. Youtube accepteert blijkbaar geen .avi filmpjes, dus moest het filmpje geconverteerd worden naar .mpeg bestand.

Daar heb ik een speciaal programma'tje voor, het is dus nu een .mpeg bestand en nu lukt het uploaden bij youtube dus wel Knipoog

Das vreemd, want de rest was ook allemaal AVI.. Maargoed, hij staat er dus op Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:19

doet alles het weer, hier niet Scheve mond

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:20

ja, ik zag het toenstraks ook ineens....

maarja, het probleem is dus weer verholpen. mod is nogmaals gepb't om het even aan te passen.

Nu alleen nog één filmpje van rosita. Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:21

Jolliegirl schreef:
doet alles het weer, hier niet Scheve mond

de meesten doen het gewoon weer. er is één filmpje van rosita die het nog niet doet, maar die heb ik nog niet via de mail gekregen.

wat doet het niet meer dan volgens jou?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:24

laat maar, hij gaf de oude bestanden nog aan via youtube zelf, heb het gezien!
het steken valt best mee Nagelbijten / Gniffelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:27

inderdaad he? Lachen haha, knap van je dat je het uiteindelijk toch nog gekeken hebt Knipoog

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:10

Ik heb het steken/hakken e.d niet bekeken. Kan ik denk ik ook beter nog even niet doen. Als ik Flair niet net had weggebracht had ik het wel gekund... mja nu stel ik me haar er bij voor. Ben wel nog steeds erg blij dat ik het schieten heb gezien en precies weet hoe dat gebeurd is bij haar... Zonder dat ik in de schietruimte was kon ik me precies voorstellen hoe het moest gaan voor Flair.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:13

JoyCiej007 schreef:
inderdaad he? Lachen haha, knap van je dat je het uiteindelijk toch nog gekeken hebt Knipoog

Het was anders dan ik verwacht had.
Ze vangen het bloed hier op, ik had verwacht dat ze gewoon hangen, en dat je zou zien dát ze gingen steken.
het filmpje was dat er al gestoken was Knipoog en ja.. had ik je al verteld geloof ik? daar kan ik wel weer tegen.. heel raar!

maar het valt me mee, ik denk dat ik wel mee wil/kan de volgende keer~!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:20

flair schreef:
Ik heb het steken/hakken e.d niet bekeken. Kan ik denk ik ook beter nog even niet doen. Als ik Flair niet net had weggebracht had ik het wel gekund... mja nu stel ik me haar er bij voor. Ben wel nog steeds erg blij dat ik het schieten heb gezien en precies weet hoe dat gebeurd is bij haar... Zonder dat ik in de schietruimte was kon ik me precies voorstellen hoe het moest gaan voor Flair.

Oh, maar dat kan ik me héel goed voorstellen hoor. Dat zijn dingen, die je waarschijnlijk liever niet wilt zien, zo kort na het wegbrengen van je eigen knollie. Wel ontzettend fijn voor je dat je naar aanleiding van het 'schietfilmpje' jezelf hebt kunnen voorstellen hoe het met je eigen paardje ging. Denk dat het ook voor veel mensen die een tijd geleden voor de slacht hebben gekozen, ook een soort van 'geruststelling' is. De meeste paarden, en hélemaal die gewoon echt op zijn, zijn zo ontzettend rustig, dat er alleen maar vrediger aan toe gaat.
Hopelijk draagt dit zijn steentje bij (groot of klein) aan het verwerkingsproces, waar je toch wel door heen gaat als je een grote vriend verliest...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:21

Jolliegirl schreef:
JoyCiej007 schreef:

Het was anders dan ik verwacht had.
Ze vangen het bloed hier op, ik had verwacht dat ze gewoon hangen, en dat je zou zien dát ze gingen steken.
het filmpje was dat er al gestoken was Knipoog en ja.. had ik je al verteld geloof ik? daar kan ik wel weer tegen.. heel raar!

maar het valt me mee, ik denk dat ik wel mee wil/kan de volgende keer~!

Inderdaad, ze begínnen niet echt met steken, dat valt nét buiten het filmpje. De eerste keer dat ik dat zag op de eerste excursie moest ik ook wel even slikken...
Had je me idd verteld. Mocht je de volgende keer graag meewillen, dan kun je dus altijd er voor kiezen om, wanneer je maar wilt, even 'weg te lopen', je bent écht niet verplicht om alles te zien. Je kunt alle kanten op. Mee kijken vanuit een hoekje, even naar buiten lopen en een luchtje scheppen, of met een aantal medebokkers even boven rustig een kopje thee drinken.

Zo fijn he, dat van Veen ons altijd zo vrij laat...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:22

Kom héél toenvallig dit topic tegen, Als jullie nog is gaan.. Meld het me dan even! Lijkt me idd erg intressant Lachen .

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:03

flair schreef:
Zonder dat ik in de schietruimte was kon ik me precies voorstellen hoe het moest gaan voor Flair.

Idem hier,en dat vond ik wel fijn om te weten van te voren..
Ik las trouwens in een ander topic,dat je voor een paardje ging kijken,was het wat?

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:19

Ik heb niet zelf voor een ander paard gekeken Knipoog Ik heb iemand anders geholpen met het zoeken naar en paard en dat is gelukt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:36

Ahh, sorry Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:05

Wij hebben vorige week een koe laten slachten en die konden we vandaag inpakken op de slachterij. Alles maar eens heel goed bestudeerd van dichtbij, best interessant om dat allemaal zo te zien. De slager legde het ook allemaal heel vriendelijk uit, hij vond het volgens mij wel leuk om te doen. Toen wij klaar waren met inpakken, ging ik een beetje rondkijken. Lag er achter een huid op de grond helemaal in het zout. Ik helemaal niet nieuwsgierig, want meestal bewaren ze op een slachterij geen huiden, dus gluur even naar de kleur. Was die van ons beestje, die had nl een hele bijzondere kleur, beige blaarkop. De slager zei dat die idd prive voor iemand was vanwege de mooie kleur.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:01

Citaat:
Toch vraag ik me af hoe het in andere slachthuizen er aan toe gaat.
Zouden die dat daar ook zo rustig en respectvol doen als in Nijkerk?

Dat vraag ik me ook af Knipoog
Ik vraag me ook af gaat het wel eens mis (Het schieten)?? En wat gebeurd er dan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:54

hte gaat er vast niet overal hetzelfde aan toe. zeker niet in de 'fabrieks' slachterijen, waar alles achter elkaar doorgaat. dat heeft van veen zelf ook gezegd, daar gebeurd het ook regelmatig dat er mis geschoten wordt. puur omdat het zo snel gaat dat het een automatisme wordt te schieten, zonder te concentreren. in zulke slachterijen hebben de dieren pech als ze mis geschoten zijn, want alles gaat op de lopende band verder, óók misgeschoten dieren, die dus nog wel bewegen etc.

als het bij van veen mis zou gaan, dan kunnen zij er direct nog een keer achteraan knallen, dus dan hoeft het dier daar niet veel van mee te krijgen.( het ís nog niet mis gegaan daar)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:41

mm dat van die misgeschoten dieren die op de band verder gaan dat klopt niet hoor,

koeien worden ook geschoten in de fabriek, maar wel een voor een, en ze komen in een schietkooi, ze worden geschoten, en dan vallen ze om, en komen op de vloer terecht waar ze opgehangen worden, zouden ze misschieten, dan schieten ze dus nog een keer, er is geen sprake van een lopende band waar ze op vallen .

dit is bij varkens wel het geval,
tenminste in sommige slachterijen,
je hebt verschillende soorten
de restrainer : dit is een tunnel waar de varkens in worden gedreven, ze moeten eerst een stukje lopen en komen dan op een klein stukje lopende band, en komen er 3 pinnen uit de wanden, aan beide zijden van de kop een, en een op de plek van het hart, hier word een flinke stroomstoot meegegeven, waardoor varken op slag bewusteloos is,
dan vallen ze naar beneden op een lopende band, en worden daar gestoken, vervolgens opgehangen en door de broeibak gesleept.
het andere systeem is met gas, ze gaan met liften naar beneden en daar beneden hangt c02 waardoor ze bewusteloos raken, ze blijven daar tot ze allemaal bewusteloos zijn, en dan gaat de lift weer omhoog , en kiept ze ook op een lopende band.

het komt zelden voor dat ze bijkomen, maar het kan idd wel gebeuren, maar dan wel door toedoen van de slachters, bijvoorbeeld teveel varkens in de liften, waardoor de ophangers en stekers het niet kunnen bijhouden, en de varkens dus bijkomen als ze gestoken worden.
idem dito met de restrainer, als het te lang duurt dan komen de dieren weer bij.
met schieten komt een dier niet meer bij.
ik moet wel bekennen dat ik niet bekend ben met de moderne koeienslachterijen, dus wie weet werken ze daar nu ook met lopende band, al vraag ik me dat af..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:52

voor zover ik weet komen kalveren en koeien door de gang in een schietruimte,
schieten, dan vallen, dan door een luik naar een andere ruimte, waar ze verwerkt worden.
maar het schijnt dus echt zo te zijn dat nederland de grootste exporteur is van halal kalvervlees..
en bij halal slachten gaat de koe levend op de kop in een ijzeren ding, kop naar het oosten, een gebed van een imam, en dan levend de keel doorsnijden.

oja, en wat ik me al jarenlang afvraag,
maar nooit antwoord op vind,
is wat er precies gebeurd met de pony's die op transport gaan naar Italië.
iemand die dat weet?
heb de gekste dingen gehoord, bijvoorbeeld dat ze in een kraal worden gejaagd en allemaal gestoken worden terwijl ze blijven lopen?
ik zou het zelf 'prettig' vinden om te weten hoe het de transport dieren echt vergaat, zodat ik me daar ook gen spoken meer over in mn hoofd hoef te halen,
net zoals ik dat voorheen over de slacht deed, en nu na deze topics dus niet meer doe.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:13

De koeienslachterij waar ik dus ben geweest heeft stallen en van daaruit worden de koeien 1 voor 1 door een gang naar een box gedreven. De koppen komen in een sluithek vast te staan en daar worden ze geschoten. Ze vallen en het hek aan de zijkant draait om en duwt de koe op de werkvloer. Hier wordt hij aan de band gehangen en gestoken boven een speciaal gat in de vloer, de "bloedkelder". Nu gaat de koe langzaam door de slachterij aan de band om verder verwerkt te worden. Dit is een kleine slachterij, maar de slager zei dat het in de grotere slachterijen op dezelfde manier gaat, zo moet het volgens de Nederlandse wetgeving en er wordt streng op gecontroleerd volgens hem.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:37

bij koeien gaat het dus duidelijk anders dan bij paarden... zo lijden de koeien en paarden minder pijn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:56

pfoeh het transport naar italie, daar zeg je me wat.

ik weet dat de shetlanderveulens daar juist niet zo gegeten worden de laatste jaren, die worden daar als huispony's verkocht.

de oude paarden zullen er idd naar de slacht gaan, net als in polen.
nu weet ik wel verhalen van varkensrijders ...

en daar word je niet vrolijk van.
biggen die ze komen brengen worden levend gestoken, en dan in een grote bak gegooit.
te triest voor woorden.
de chauffeur die dit vertelde zei ook dat ie weg was gelopen omdat het vreselijk was om te zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:13

bah dat klinkt wel vreselijk ja..........