Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:34

NoireIdylle schreef:
Laura24 schreef:
Hmmm al deze bokkers zaten op dezelfde school? Nee dit is op bokt zelf georganiseerd...

Sorry dat het niet zo genuanceerd overkomt, maar er worden nogal "domme" (sorry, kan er geen ander woord voor bedenken) opmerkingen geplaatst hier, en ik word daar nogal moe van...

Boktforum is er om discussies op gang te brengen en over bepaalde ideeen met elkaar uit te wisselen, om dan iemand meteen als dom te bestempelen vind ik jammer. Sta open voor meningen van anderen.

Of ze wel of niet met school zijn geweest heeft niets met een mening te maken, ze zijn niet vanuit een opleiding gegaan, en dat is een feit. Lezen is ook een vak...
Als het om iemand mening zou gaan, zou ik nooit iemand als dom bestempelen, maar ik zie het wel graag als een mening gebaseerd is op wat er geschreven is in het topic, en niet op verzinsels...

Edit: zoals ik al zei, wist geen ander woord voor dom, maar zal toch proberen uit te leggen wat ik bedoel: er wordt zomaar iets geroepen (in dit geval dus geen mening) wat nergens op gebasseerd is. Er is al beschreven dat deze excursie op eigen initiatief gemaakt is. Dus niet vanuit een opleiding. Ik weet niet waar je het idee vandaan had dat dat wel zo was. Maar goed, ging me niet specifiek om jou, vind het gewoon behoorlijk irritant als mensen niet even de moeite nemen om het topic te lezen...
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 25-02-07 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:35

@pascale: ondertussen wordt ik nogg steeds dood moe van jou reacties.
Er is meerdere malen door een mod gezegd dat dit geen discussie topic is over slachten vs cremeren vs inslapen.
Ondertussen moet (jij zeker) dit weten.
Dus NOGMAALS het vriendelijke verzoek of je niet meer wil reageren in dit topic als je toch niet ontopic kan blijven.

Dit is een informatief topic, en jij hebt het volgens mij al meer dan genoeg verziekt hier.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:36

NoireIdylle schreef:
Ttuurlijk mag je reacties hier neerzetten, maar zeg dan niet, zoals Laura24, dat opmerkingen nergens opslaan. Ok, on-topic weer Lachen No hard feelings

oke Haha!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:37

ma_rie_tje schreef:
@pascale: ondertussen wordt ik nogg steeds dood moe van jou reacties.
Er is meerdere malen door een mod gezegd dat dit geen discussie topic is over slachten vs cremeren vs inslapen.
Ondertussen moet (jij zeker) dit weten.
Dus NOGMAALS het vriendelijke verzoek of je niet meer wil reageren in dit topic als je toch niet ontopic kan blijven.

Dit is een informatief topic, en jij hebt het volgens mij al meer dan genoeg verziekt hier.

dit bedoel ik nu!zo'n reactie,je mag gewoon reageren hoor!ik bedoel het geeneens kwaad!
zoals je zult zien in het andere bericht

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:38

idd laten we weer ontopic gaan Knipoog Sorry Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:43

Ik ben niet meegegaan om dat ik graag een paard geslacht zie worden of wat dan ook, ik hoorde in mijn omgeving veel spookverhalen over slachten en achteraf ook verhalen die blijken te kloppen, maar als je er zelf niet of nauwelijks iets vanaf weet, hecht je vaak meer aan de verhalen van zogenaamde paardenvrienden met hun horrorverhalen. (die er dus ook niks van weten blijkt achteraf)

Fout dus.......ik heb nu gezien hoe het eraan toe kan gaan en ik ben blij dat ik nu voor mijzelf een mening erover kan hebben en enigzins in kan schatten welke dood het beste bij mn paard past, voor zover je iets te kiezen hebt natuurlijk, want het overvalt je altijd en soms dwingen de omstandigheden je tot een ander besluit.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:50

Laura24 schreef:
Hmmm al deze bokkers zaten op dezelfde school? Nee dit is op bokt zelf georganiseerd...

Sorry dat het niet zo genuanceerd overkomt, maar er worden nogal "domme" (sorry, kan er geen ander woord voor bedenken) opmerkingen geplaatst hier, en ik word daar nogal moe van...

Boktforum is er om discussies op gang te brengen en over bepaalde ideeen met elkaar uit te wisselen, om dan iemand meteen als dom te bestempelen vind ik jammer. Sta open voor meningen van anderen

Of ze wel of niet met school zijn geweest heeft niets met een mening te maken, ze zijn niet vanuit een opleiding gegaan, en dat is een feit. Lezen is ook een vak...
Als het om iemand mening zou gaan, zou ik nooit iemand als dom bestempelen, maar ik zie het wel graag als een mening gebaseerd is op wat er geschreven is in het topic, en niet op verzinsels...

Inderdaad lezen is een vak, maar na 35 pagina's heb ik twee topics door elkaar gehaald: dit topic is naar aanleiding geweest nl. van deze: viewtopic.php?f=1&t=709965&st=0&sk=t&sd=a&hilit=slachterij die dus wel vanuit school georganiseerd is. Mijn fout! Maar niet verzonnen! Knipoog

Zelf mijn eerste paard ook bij van Veen gebracht en alle andere paarden die helaas zouden moeten gaan tzt, zullen ook daar weer eindigen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:04

NoireIdylle schreef:
libke schreef:
...........ik hab lang geleden ook gezien dat paarden met een gebroken been op de slachterij zo "Op " waren dat ze op eigen kracht de trailer niet meer uitkonden en aan het gebroken been opgetakeld werden tot in de slachtplaats ....vreselijk gewoon Misselijk ....

Ik denk dat dat Belgie is dan, want hier mag zo'n paard niet eens vervoerd mogen worden naar een slachterij en moet ter plaatse ge-euthaniseerd. En jullie noemen de meiden dapper die daar voor hun studie geweest zijn.. Tja, that's life en hoort bij je studie. Anders moet je ergens anders voor kiezen. De een kan er wel tegen en de ander niet, maar om dat dapper te noemen?? Ik vind het respectloos om voor de foto te poseren bij een leegbloedend paard, die waarschijnlijk ooit iemands maatje was.

Sorry hoor, maar er waren er onder ons maar weinig (wel een paard) die een studie deden waarbij ze dit uitje als verslag konden gebruiken. Ik bijvoorbeeld studeer rechten, dan heb ik niets voor mijn studie te zoeken in een paardenslachterij Knipoog dus volgens mij moet je vooral de beginpagina's nog eens doorspitten Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:11

NoireIdylle schreef:
Mag het wat genuanceerder?? Ze zijn daar heen geweest vanuit school, dus het slaat wel ergens op. Ik ben tandartsassistente, als ik niet tegen bloed kan had ik ook een ander vak moeten kiezen.

Zeg Noireylle; waar haal je die wijsheid vandaan? Wij bokkers die naar Nijkerk zijn geweest kwamen letterlijk vanuit het hele land, kenden elkaar eigenlijk alleen maar van bokt, en hebben in een ander topic hier op bokt deze excursie georganiseerd. Het heeft werkelijk NIETS met school te maken.

Ik bedoel: ik studeer rechten in Groningen, komop, wat moet ik dan voor mijn studie in een paardenslachterij??

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:12

NoireIdylle schreef:
Laura24 schreef:

Boktforum is er om discussies op gang te brengen en over bepaalde ideeen met elkaar uit te wisselen, om dan iemand meteen als dom te bestempelen vind ik jammer. Sta open voor meningen van anderen

Inderdaad lezen is een vak, maar na 35 pagina's heb ik twee topics door elkaar gehaald: dit topic is naar aanleiding geweest nl. van deze: viewtopic.php?f=1&t=709965&st=0&sk=t&sd=a&hilit=slachterij die dus wel vanuit school georganiseerd is. Mijn fout! Maar niet verzonnen! Knipoog

Zelf mijn eerste paard ook bij van Veen gebracht en alle andere paarden die helaas zouden moeten gaan tzt, zullen ook daar weer eindigen.

In dat geval mijn excuses Lachen Sorry dat t er bij jou uitkwam, maar had al zoveel onzinopmerkingen en ongenuanceerde reacties gezien, dat ik nogal uit mn slof schoot Bloos

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:13

JoyCiej007 schreef:
NoireIdylle schreef:
Mag het wat genuanceerder?? Ze zijn daar heen geweest vanuit school, dus het slaat wel ergens op. Ik ben tandartsassistente, als ik niet tegen bloed kan had ik ook een ander vak moeten kiezen.

Zeg Noireylle; waar haal je die wijsheid vandaan? Wij bokkers die naar Nijkerk zijn geweest kwamen letterlijk vanuit het hele land, kenden elkaar eigenlijk alleen maar van bokt, en hebben in een ander topic hier op bokt deze excursie georganiseerd. Het heeft werkelijk NIETS met school te maken.

Ik bedoel: ik studeer rechten in Groningen, komop, wat moet ik dan voor mijn studie in een paardenslachterij??

Ze heeft t hierboven uitgelegd, midverstandje Haha! Heb ik haar al genoeg voor gestrafd Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:26

Haha, oké, nee maar dat dat even duidelijk was zeg maar Lachen

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:30

Wat is iedereen bijterig vandaag... Lachen Word er bang van hahaha..

Maar Joyciej007; het enige punt dat ik eigenlijk had was dat het naar MIJN mening respectloos is om voor een foto te gaan poseren bij een leegbloedend paard. De hele filmrepotage heb ik geen problemen mee en vind ik zelfs zeer verhelderend.

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:32

Liesje89 schreef:
messica schreef:
Hoe rustig het paard ook mag zijn en hoe snel het ook mag gaan ik vind het een heel naar en akelig gezicht!! En ik kan ook echt niet begrijpen dat er mensen op de achtergrond lachen misschien van de zenuwen maar als paarden liefhebber niet echt gepast lijkt me!! Bah...mijn paard gaat dus never nooit naar de slager!!!

Nou, inderdaad!
Lekker paard-waardig. Beest heeft zich zijn hele leven voor je uitgesloofd. Komt vervolgens in een vreemde ruimte waar het al ruikt naar dode dieren en waar een ontzettend drukkende en beklemmende sfeer hangt. Krijgt vervolgens een schot door z'n HOOFD om vervolgens met een harde klap op de grond te sodemieteren en even later weggesleept te worden..

Dát gebeurt dus écht never nooit met mijn paard, echt niet.
Misselijk

SLUIT ME DAAR VOLLEDIG BIJ AAN!!! AMEN!!!

Vraag me af of mensen ook liever voor de slacht zouden kiezen als ze geen geld van de slager zouden krijgen....

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:33

Al moest ik geld toegeven.. Dan nog koos ik voor de slacht

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:37

Luce schreef:
Vraag me af of mensen ook liever voor de slacht zouden kiezen als ze geen geld van de slager zouden krijgen....

als j eens even goed zou lezen in plaats van lukraak brullen, zul je lezen dat wanneer je je paard laat slachten, maar niet voor consumptie , betaal je tussen de 50 en 70 eura AAN de slager en ontvang je dus GEEN geld!

er zijn mensen die heel bewust daarvoor kiezen en ja..... als je situatie er naar is, zou ik daar ook voor kiezen, alleen niet voor consumptie. het idee dat ik mijn eigen paard misschien eet, zou ik niet trekken( ja hypocriet idd... wel een andere knol, maar niet de mijne)

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:42

roossie22 schreef:
Luce schreef:

als j eens even goed zou lezen in plaats van lukraak brullen, zul je lezen dat wanneer je je paard laat slachten, maar niet voor consumptie , betaal je tussen de 50 en 70 eura AAN de slager en ontvang je dus GEEN geld!

er zijn mensen die heel bewust daarvoor kiezen en ja..... als je situatie er naar is, zou ik daar ook voor kiezen, alleen niet voor consumptie. het idee dat ik mijn eigen paard misschien eet, zou ik niet trekken( ja hypocriet idd... wel een andere knol, maar niet de mijne)

Ik brul niet.... ken er genoeg die er geld voor KRIJGEN om zijn of haar paard op het transport te zetten..... DUS.....

Is een mening, snap ook niet dat er op reacties als "oh wat goed" leuk gereageerd wordt en wanneer men het er niet mee eens is deze reactie teweeg brengt. Sommige zeggen stellig "oh wat goed" en ik zeg stellig "HELL NO!!"

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:44

roossie22 schreef:

Helemaal mee eens, mijn voorkeur gaat uit naar inslapen maar het blijft afhankelijk van de situatie.
En nu ik dit gezien heb dankzij jullie heb ik er een heel ander beeld bij, veel positiever dus iig.
En ja ik ben ook zo hypocriet, de mijn word niet gegeten door niemand, en ik eet wel een andere.....

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:45

Even voor de goede orde; geen problemen mee dat jullie zijn gegaan en hopelijk heb je er wat van geleerd, maar het is gewoon niet MIJN DING.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:50

Luce schreef:
[

Ik brul niet.... ken er genoeg die er geld voor KRIJGEN om zijn of haar paard op het transport te zetten..... DUS.....

Is een mening, snap ook niet dat er op reacties als "oh wat goed" leuk gereageerd wordt en wanneer men het er niet mee eens is deze reactie teweeg brengt. Sommige zeggen stellig "oh wat goed" en ik zeg stellig "HELL NO!!"

Je brult dus wel, want eerder in het topic (zo'n 10 keer schat ik) is gezegd dat niet alle paarden voor concumtpie geschikt zijn.
Zo staat een paard OP DE CHIP geregisteerd als gezelschapspaard of als slachtpaard.
Een slachtpaard mag een aantal medicijnen niet krijgen.
Mijn paard is gezelschaps paard, en dus NIET voor consumptie.

Wel zou ik mijn paard laten slachten (bij dit slachthuis), hij wordt dan geschoten en gestoken, en vervolgens opgehaald door de rendac.
Als je je paard als vlees verkoopt krijg je er geld voor.
Als je je paard laat schieten en niet voor het vlees is, dan krijg je als het ware van hun de service dat je paard een snelle dood heeft, en je betaald voor het ophalen van je paard (wat je ook moet doen als hij wordt ingeslapen, alleen dan zonder de kosten van het inslapen en de rest daarvan).

Ik geef dus ook geld toe als mijn paard naar de slager gaat. maar he, What's the difference? inslapen kost toch ook geld?

offtopic: heb op inet (ben liink al weer kwijt Huilen ) opgezocht, schieten gaat mindervaak fout dan het inslapen (statistisch gezien)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:02

dank je wel ma-rie-tje, dat is precies wat ik bedoelde!

luce denk je nou werkelijk dat iedereen wanneer zn paard aan zn einde moet komen, gaat hopen op bakken met geld, dus is de slacht perfect, krijg je geld toe?
hou toch op..... het is al erg genoeg als je paard aan zn einde moet komen, denk dat er weinig mensen zijn die hun paard voor hobby/deel van gezin bv hebben op geld zitten te wachten.

dat het niet jouw ding is, is prima, maar roep dan niet van die kromme uitspraken!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:02

Luce schreef:

Het antwoord daarop is dus blijkbaar JA. Ik denk dat er maar weinig paardenliefhebbers zijn die hun paard naar de slager brengen voor het geld...Niemand die ik ken in ieder geval... Als ik een paard zou hebben, zou ik het denk ik wel naar de slager brengen, gaat gewoon vaak sneller dan inslapen. Deze reportage heeft dat voor mij nog een bevestigd...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:06

Het verhaal over een paard dat aan een been uit de trailer wordt getrokken lijkt mij grote onzin trouwens. Tijdens mijn studie moesten we ook naar de slachterij, er kwam toen een koe die ook niet meer kon staan, die hebben we vlak voor de ingang gezet, in de trailer geschoten en toen pas vanuit de trailer getakeld. Misschien dat het verhaal op die manier de wereld in is gekomen? Levend takelen lijkt me niet alleen onnodig, maar ook bijzonder link voor degenen die er om heen staan.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:06

Toch wel vredig om te zien dat het wel op een rustige normale manier gaat en hebben mensen ook een idee hoe het er aan toe gaat bij de slacht..en ik kan jullie uit ervaring vertellen dat een paard dat voor de menselijke consumptie ook geen bakken met geld opleveren hoor!!
een paard van 700 kilo brengt maar 200 a 300 euro op (het paard moet gekeurd worden voor menselijke consumtie € 125,- en als je het paard op laat halen door van veen kost dit je € 25,-) Dus rijk word je er echt niet van ......

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:10

idd biancUgo.
daar brengt het tussen de 1,10 ( belg, welsh, fjord etc...taai vlees, alleen voor bv frikandellen of worst geschikt) en de 1,80 ( volbloeden, in zeer goede conditie) op. gewicht gewogen van de karkassen, dus niet het volledige paard.