Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:24

Viel me idd ook al op dat ze het geen van alle meer doen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:40

Jeetje Anniek, dat is niet niks. Wel fijn om te horen (lezen) dat alles goed, netjes en snel gegaan is. Mocht het mijn paard zijn dat zou ik dit erg fijn vinden om te weten, ik zou er zelf niet bij kunnen zijn.

De vraag om welk van de 2 paarden het gaat, stoort me ontzettend.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:42

Hoezo stoort het jou?
Ik lees de gebrekken, en ik kan in het profiel van de persoon niet uitmaken wat het paard had Lachen
en ik ben gewoon benieuwd wat hij/zij had Lachen vandaar mijn vraag Knipoog
Ik was er niet bij, dus heb het zoiezo niet gezien.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:05

Het stoort me ontzettend,het is knap van haar om hier te reageren (het zal je paard maar zijn). Dit is sensatie zoeken (zeker gezien je smilies) en daar is dit topic toch niet voor bedoeld.
Graag verder weer met waar dit topic voor is.

Ik denk niet dat ik het durf om mee te gaan maar ik ga toch de derde datum in de gaten houden, wie weet als ik al mijn moed verzameld heb en bij elkaar kan houden dan ga ik mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:10

Pardon? gezien mijn smiley's die plaats ik zodat men zich niet aangevallen voelt Lachen
Jij begint hierover dus je krijgt een antwoord. Knipoog
Sensatie zoeken, schei toch uit joh. als je zo over me denkt, moet je me mischien beter leren kennen Lachen

Edit : Oh zie je de smiley's weer, dat doe ik áltijd, omdat anders men zich aangevallen kan gaan voelen Lachen en hier zijn smiley's voor

het is een verschil of ik een Lachen zet of een : welk paard was het> Clown Duivel (dát is uitlokkend en sensatiezoeken!)
Snapje mijn bedoeling?
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 13-10-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:10

@Anniek heel veel sterkte, ik vond het een prachtig paardje... Ach gut

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:36

Anniek, heel veel sterkte!
ik kan in ieder geval tegen je zeggen dat je paardje op een zeer rustige, snelle en vredige manier euh (hoe formuleer je dit, moeilijk!) aan zijn einde gekomen is....
dat laat de pijn niet verdwijnen, maar is wel een schrale troost!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:51

Aniek, heel veel sterkte toegewenst! Wat een mooi paard was het Ach gut

Ik keek trouwens net in het crematorium topic, wat ik duidelijk gemist heb. De andere topics namelijk niet. En vind het er echt heel mooi Lachen Een heel vredige sfeer laat het bij mij achter.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:38

Anniek , ik kan me voorstellen dat het niet fijn is,je eigen paardje hier tegen te komen,
heeel veel sterkte!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:56

Paard nr. 2 Was een particulier paard, ontzettend knap paardje, had last van erge kreupelheid.

ik denk deze omdat ik die van jou ook een mega knap paardje vind anniek.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:03

ik weet nu dat het een ander paard was vresleijk zonde van zulke paarden maar het is niet anders.

Zo zie je maar niet alleen manegepaarden en handels paarden gaan naar de slacht

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:03

Snackie schreef:
Anniek , ik kan me voorstellen dat het niet fijn is,je eigen paardje hier tegen te komen,
heeel veel sterkte!

ze is haar paardje niet hier op foto's of film tegen gekomen... dat mocht absoluut niet van Van Veen. in eerste instantie stond er wel een vrij duidelijke beschrijving van haar paard in dat topic, kan me voorstellen dat dat heel vervelend is en echt even een klap in je gezicht.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:45

Brammetje is naar rendac gegaan, hij is in zijn landje dood gegaan, ik moet zeggen dat ik stad en land in omgeving af ben gegaan opzoek naar een crematorium in de buurt die een pony wilden cremeren.
Ik vond het vreselijk dat hij 2 dagen bij de weg lag onder een zijl en dat hij uit eindelijk met een takel in de vrachtwagen is gegooit (ben er overgrens niet bij geweest) Ik had hem als hij dood had gemoeten(dus niet vanzelf was gegaan) liever had laten slachten, want een paard bij de weg (als er geen optie is om m te laten cremeren) dat wil ik nooit meer! afschuwlijk.
En dat als er later kinderen van de buurt langs fietsen, als je in het landje zit te treuren omdat hij weg is zeggen 'kijk mamma hij is weg', dat is echt niet leuk.
Ik ben blij dat ik de filmpjes heb kunnen zien, zoiezo van het afschieten, zodat ik weet hoe dat er aan toe gaat en ik mijn keuze nu nog duidelijker heb kunnen maken.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:04

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het was, zoals jullie ondertussen misschien al weten paard nr. 4. Ze was pas 7 jaar, maar nadat ze in augustus begon met hoofdschudden is na onderzoek gebleken dat ze arthrose had in de laatste twee nekwervels (net bij het scharnierpunt tegen de borst aan). Helaas is hier nog geen remedie tegen en omdat ze er helaas ook in de stal en de wei last van had moesten we besluiten haar in te laten slapen. Dit was voor haar gewoonweg het beste.
Vanwege de positieve berichten na de 1e excursie heeft mijn moeder dhr. vd Veen gebeld voor meer informatie en hebben zij afgesproken dat dhr. vd Veen mijn paard kwam ophalen.
Voor ons was afscheid thuis het beste (vonden en vinden we). Het heeft voor ons geen meerwaarde om ons eigen paard geschoten en verwerkt te zien worden. Verder hebben wij dus geen problemen met de slacht.
Mijn moeder had vd Veen gevraagd of het mogelijk was te kijken of er nog meer afwijkingen waren en nu is gebleken (misschien hebben jullie dat ook gezien/gehoord) dat er ook in de lendewervels iets niet goed zat. Nog meer reden dus om afscheid te nemen.
Het neemt nog steeds het verdriet niet weg, maar het maakt het toch iets makkelijker te accepteren.
Overigens heb ik zojuist mijn nieuwe paard op stal gekregen (deze merrie hadden we al in mei gekocht, maar omdat er een veulen bij liep is ze pas nu naar ons toe gekomen). Hier ben ik nu zeker blij mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:48

Fijn dat je erop reageert Lachen Fijn om te weten wat het probleem van het paard wat.
vind het echt heel erg voor je, gelukkig kon je bij v. veen terecht! en heeft je paardje een snelle pijnloze dood(vervelend om te noemen) gehad.

Heel veel sterkte er nogmaals mee he Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:43

Anniek, het is inderdaad een schrale troost dat je nu ook weet wat er nog meer dwars zat bij jou paardje. hoe raar het ook is, dat verlicht inderdaad. heel veel sterkte ,en plezier van je nieuwe paard.

Lynn_Nikita

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:50

Maanling schreef:
Ik vind het heel goed dat hier zo open en eerlijk over dit onderwerp gepraat wordt. Zelf ben ik er allang uit: mocht ik de keuze hebben en als ik mee kan wordt het de slacht.

Wat ik laatst op de stal meemaakte.
Ik had het er over. Ik praat er heel makkelijk over, ik ben niet zo'n emotioneel typje. Josie gaat naar de slacht en dat mag iedereen weten.

Een van de dames op stal riep dat ie een spuitje zou krijgen en daarna begraven zou worden. Okee, dat is haar keuze. Ik heb daar helaas geen geld voor.
Een ander reageerde helemaal verontwaardigd dat we het er uberhaubt over hadden. Ik: maar daar kun je toch gewoon over praten wat je met een paard doet na zijn dood en hoe je het aan zijn/haar einde laat komen als de tijd daar is?

Haar woorden (helemaal beledigd en zeer ontdaan) "daar dénk je alleen maar over, maar daar práát je toch zeker niet over!". En toen liep ze kwaad weg.

Nouja zeg….

Fijn hoor, dat hier op bokt niets taboe is. Vind ik bevrijdend!

EDIT: Josie gaat natuurlijk niet NU naar de slacht, maar mocht er eens iets gebeuren!!

ik schrok al!! je hebt haar pas net , en paardje was niks mis mee toen die bij ons op stal wegging
ik kies ook voor slacht, als ooit zover moet komen

suffie

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:47

Citaat:
Wat ik meen te herrinneren,is dat ookal zijn ze ingeslapen, voordat ze gecremeerd word,toch het bloed eruit moet?

Een dier dat een natuurlijke dood sterft of ingeslapen wordt hoeft niet verbloed te worden. Het bloed dikt als het ware in. Verbloeden is alleen nodig als het dier geschoten wordt, omdat het schieten zorgt voor een hersendood en niet voor een klinische dood. Bovendien moeten dieren die worden geslacht voor consumptie altijd verbloed worden, anders is het vlees niet te eten.

Ik heb de moeite genomen om alles door te lezen en ik vind het super dat jullie ons de kans geven om te laten zien hoe het er in een slachterij aan toe gaat. Alleen vind ik het jammer dat de toegevoegde filmpjes het allemaal niet doen. Thuis heb ik regelmatig met het inslapen van koeien en kalveren te maken en daar heb ik ook geen nare ervaringen mee gehad tot nu toe. (En voor de mensen die denken dat wij niet van onze dieren houden, ook wij moeten regelmatig een traantje laten als we er weer 1 naar de weg toebrengen Bloos )

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:59

@Anniek: heel veel sterkte, en zoals hierboven al geschreven is heeft je paard een respectvolle dood gehad... letterlijk, geaaid tot (zelfs na) het einde! Nee dit neemt de pijn natuurlijk niet weg, maar misschien vind je het wel 'leuk' om te weten dat we juist bij jouw paard zeiden, kijk eens wat een verschil in verzorging in vergelijking met de schimmel en het bruintje... die stonden er maar wat haveloos bij, en die van jou - zo mooi en glanzend... kan me je verdriet goed voorstellen. Hoop dat je toch plezier en troost mag hebben aan je nieuwe paard!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:11

Jeetje Aniek, knap dat je nu zo goed mee durft te praten! Ik heb inderdaad ook een PM van je moeder gehad over de achtergrond, en alles was heel begrijpelijk. Net wat pretletter zegt; we vonden jouw paard er prachtig bijstaan en op een hele nette stress-vrije manier naar de eeuwige weides gegalloppeerd is.

Heel veel succes met je nieuwe paard Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:23

Aan dioxide en rosita de dringende vraag of ze hun filmpjes opnieuw willen uploaden, en ditmaal bij youtube, zodat ze binnenkort weer voor iedereen zichtbaar zijn Lachen

(dames: níets doet het nl. meer, dus graag alles even opnieuw bij youtube uploaden en leeftijdscategorie instellen e.d.) Lachen

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:26

Ik ga direct aan de slag! Nu maar hopen dat YouTube wel meewerkt! Ik disable de comments en ga even prutsen met die leeftijdsgrens (18+?). Morgen zal ik even alle links posten iig, dan werken ze zeker (converten van video duurt soms even bij YouTube) Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:33

inderdaad Knipoog

Dankje Lachen als je de nieuwe links hebt, wil je die dan even door pb'en naar mij? dan verander ik de beginpost en pb dat dan naar de mod, die het dan weer kan veranderen Knipoog

zal even kijken of account voor de filmpjes nog werkt:
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-10-07 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:35

Hij doet het nog, dus die zal ook in de beginpost worden vermeld.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:38

*is aan het uploaden onder Excursie-account*