Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 06:46

aan een kant wil ik dat filmpje uit mexico kijken maar ik denk niet dat ik daar tegen kan
Zit dus een beetje in tweestrijd Schijnheilig

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 07:37

griebels; ik heb hem gekeken, maar op het moment dat het mes in beeld kwam toch even doorgespoeld Ik werd er iig niet vrolijk van, je ziet die dieren echt spartelen enzo.. Heb er spijt vn dat ik toch zo nieuwschierig was.

* ik stuur de link even via pb naar Nessah en Promessa..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:11

ik moet zeggen dat je het van twee kanten moet bekijken
deze meiden hebben vooraf gemeld dat ze kwamen kijken ..tuurlijk gaat het er dan "netjes " aan toe en als je de laatste minuten van je paard meegaat ..tuurlijk gaat het er dan netjes aan toe maar helaas is het niet altijd het geval ...ik hab lang geleden ook gezien dat paarden met een gebroken been op de slachterij zo "Op " waren dat ze op eigen kracht de trailer niet meer uitkonden en aan het gebroken been opgetakeld werden tot in de slachtplaats ....vreselijk gewoon Misselijk slachters zijn een ras apart en hebben meestal niet hetzelfde gevoel als wij hebben met dieren ...heb ook gezien hoe ze express ver naast de geschikte plaats schieten om veel leed te veroorzaken bij de dieren ...bovendien ruiken de dieren echt wel de dood als ze daar binnengaan zeker als er al volop geslacht word ..als jij een afspraak hebt met je paard vragen ze je meestal als eerste op de dag en hangt de geur er nog niet zo dus je paard is idd rustig

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:15

silverbrumby schreef:
Ik vind het dapper van jullie dat jullie dit allemaal zo durfden te bekijken. Ik heb wel de filmpjes en foto's bekeken, het snijden enzo en bloeden vind ik wel naar om te zien, maar irl erbij zijn had ik niet gekund... sommige foto's waarbij jullie allemaal om die dode belg heenhangen en die met die koeienkop met tong erbij uitsteken vind ik wel een beetje vreemde foto's eerlijk gezegd.
Ik zie wel dat bij van veen in nijkerk het goed en netjes gebeurd, voor wat betreft een slachthuis.
Wij hebben 1 pony weggebracht naar een slachthuis, maar ben er verder zelf niet bijgeweest..
Mijn paard is vorig jaar ingeslapen, dit was mijn eigen keuze, ik wilde niet dat ze geslacht werd en opengesneden, opgegeten. Ze had een dom ongeluk gehad in de weide, en had hierbij haar kogelgewricht zo ernstig beschadigd, dat herstel of operatie helaas onmogelijk was. Ze is in de kliniek ingeslapen, en het is rustig gegaan. Dat paarden bij het inslapen met een spuit gaan vechten, dat ligt echt aan de dierenarts.. Ze krijgen eerst een verdovingsspuit zodat de spieren slap worden en beetje net zoals iemand high is van een joint ofzo zei de DA mij. Te weinig overdosis vloeistof waaraan ze overlijden erin heeft vechten tot gevolg. Ik heb dit aan meerdere dierenartsen gevraagd...

Hmmm bij onze hond gaven ze al bij voorbaat een dubbele dosis, omdat hij zo opgefokt was... Die heeft nog erg lang liggen vechten.

Paard van een meisje dat ik ken, heeft een half uur liggen vechten. Net als bij mensen, is het namelijk bij paarden zo, dat als er genoeg adrenaline wordt aangemaakt, de narcose soms niet goed werkt (de verdovingsspuit waar jij het over hebt). De spierverslappers werken dan wel, alleen is de "geest" nog "wakker". Dit gebeurde bij haar paardje helaas ook nog... Het spartelen hield gelukkig vrij snel op (akelig gezicht) door de spierverslappers, maar het paard bleef om zich heen kijken met een paniekerige blik in de ogen, hart bleef kloppen, ze hebben uiteindelijk een spuit in het hart moeten geven (en reken maar dat dat niet gevoelloos is!!) om er een einde aan te maken.
Dit had dus weinig met de dierenarts te maken, het zijn ook verhalen die ik vaker hoor. Dan kan je het nog aan emerdere dierenartsen hebben gevraagd, die gaan je natuurlijk niet vertellen hoe afschuwelijk het er soms aan toe gaat!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:17

libke schreef:
deze meiden hebben vooraf gemeld dat ze kwamen kijken ..tuurlijk gaat het er dan "netjes " aan toe en als je de laatste minuten van je paard meegaat ..tuurlijk gaat het er dan netjes aan toe maar helaas is het niet altijd het geval ...ik hab lang geleden ook gezien dat paarden met een gebroken been op de slachterij zo "Op " waren dat ze op eigen kracht de trailer niet meer uitkonden en aan het gebroken been opgetakeld werden tot in de slachtplaats ....vreselijk gewoon Misselijk slachters zijn een ras apart en hebben meestal niet hetzelfde gevoel als wij hebben met dieren ...heb ook gezien hoe ze express ver naast de geschikte plaats schieten om veel leed te veroorzaken bij de dieren ...bovendien ruiken de dieren echt wel de dood als ze daar binnengaan zeker als er al volop geslacht word ..als jij een afspraak hebt met je paard vragen ze je meestal als eerste op de dag en hangt de geur er nog niet zo dus je paard is idd rustig

En dit lieten ze je allemaal zien?? En het nut daarvan was???

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:52

libke schreef:
...........ik hab lang geleden ook gezien dat paarden met een gebroken been op de slachterij zo "Op " waren dat ze op eigen kracht de trailer niet meer uitkonden en aan het gebroken been opgetakeld werden tot in de slachtplaats ....vreselijk gewoon Misselijk ....

Ik denk dat dat Belgie is dan, want hier mag zo'n paard niet eens vervoerd mogen worden naar een slachterij en moet ter plaatse ge-euthaniseerd. En jullie noemen de meiden dapper die daar voor hun studie geweest zijn.. Tja, that's life en hoort bij je studie. Anders moet je ergens anders voor kiezen. De een kan er wel tegen en de ander niet, maar om dat dapper te noemen?? Ik vind het respectloos om voor de foto te poseren bij een leegbloedend paard, die waarschijnlijk ooit iemands maatje was.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:03

NoireIdylle schreef:
libke schreef:
...........ik hab lang geleden ook gezien dat paarden met een gebroken been op de slachterij zo "Op " waren dat ze op eigen kracht de trailer niet meer uitkonden en aan het gebroken been opgetakeld werden tot in de slachtplaats ....vreselijk gewoon Misselijk ....

Ik denk dat dat Belgie is dan, want hier mag zo'n paard niet eens vervoerd mogen worden naar een slachterij en moet ter plaatse ge-euthaniseerd. En jullie noemen de meiden dapper die daar voor hun studie geweest zijn.. Tja, that's life en hoort bij je studie. Anders moet je ergens anders voor kiezen. De een kan er wel tegen en de ander niet, maar om dat dapper te noemen?? Ik vind het respectloos om voor de foto te poseren bij een leegbloedend paard, die waarschijnlijk ooit iemands maatje was.

ik heb nergens het woord dapper uitgesproken
dat van dat gebroken been is wel twintig jaar geleden ...en ik denk wel dat het nog gebeurd ...merrie was ingegipst omdat ze een veulen zoogde en dan met de vrachtwagen naar het slachthuis Verdrietig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:04

ik wil even inhaken over het slachtersvolk

dat is wel een ras apart, dat klopt, maar de meesten zijn zelf juist wel dierenliefhebbers.
velen zijn in het vak geraakt doordat hun vader slachter was, en enkelen omdat ze het leuk vonden, je moet er een opleiding voor gehad hebben, het is een ehct vak, niet iedereen kan het zomaar.

ik ken enorm veel slachters, en de echte slachters, zijn echt geen vreemde mensen,
de uibeners, dat is weer een heel ander slag volk,dat zijn de gatatoeerde "enge"mannen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:05

Laura24 schreef:
libke schreef:

En dit lieten ze je allemaal zien?? En het nut daarvan was???

zelf niet gezien hoor ,ik zou niet weten wat ik op zo'n plaats te zoeken heb ....maar mensen uit die sektor en dan beelden of foto's

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:06

Om eerlijk te zijn geloof ik eerder wat ik met mn eigen ogen heb gezien dan wat libke zegt.

Deze mensen bij van Veen zou ik hier TOTAAL NIET voor aan zien. Zij schieten het paard dan eerder in de trailer, dan maar meer werk om hem binnen te krijgen.

Ben het er ook niet mee eens dat het alleen schoon was en netjes gebeurde omdat wij er waren.
Meneer van Veen heeft een slachthuis met een hele goede naam.
Daarbij zijn er meerdere groepen wezen kijken bij het slachten. Ook groepen als scholen ed.

Daarbij hing er hier totaal GEEN geur van dood of iets dergelijks. Alles werd netjes schoongemaakt, maar als jij dat lekker niet wil geloven libke, doe dat dan vooral niet.

Dit paard was dus niet de eerste, maar het laatste paard dat gedaan werd die dag!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:09

Maar waarom zouden ze express verkeerd schieten dan? Kijk, kan me voorstellen dat dat soms per ongeluk gebeurt, is natuurlijk niet fijn, maar kan me echt niet voorstellen dat mensen dat voor hun lol doen...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:11

NoireIdylle schreef:
libke schreef:

Ehhh die meiden zijn niet voor hun studie heengegaan, dus je opmerking slaat nergens op dat ze een andere studie hadden moeten kiezen. Frusty

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:13

sja libke, ik zit in "de sector" en ik weet dat als er weer iets in het nieuws komt, er beelden van 10 jaar geleden van de bosche markt getoont worden, waarop dieren met de prikker worden geprikt, ja *zucht* en dan die foto's, die wss ook al verjaard zijn, en eventueel zelfs bewerkt zijn

want geloof me, die mensen van de dierenrechten organisaties, kunnen het wel overdrijven hoor, en zijn erg goed in het zo knippen en plakken van beelden, dat alles echt vreselijk lijkt wat er gebeurt.

ik heb in belgie slachterijen gezien, omg vreselijk, daar lag o veral slachtafval buiten, en stinken een uur in de wind

bij van veen rook je niets
het rook naar vlees bij de trap naar de kantine, bloed heeft een weeige geur, als bloed een dag oud is, dan ga je over je nek van die stank, dus geloof me, als van veen zijn slachthal niet goed zuiver houd, dan hadden we dat geroken, dat kun je voor een excursie niet even opknappen hoor

ik ben er ook heilig van overtuigt dat hij anders net zo handeld als nu
hij schiet vaak zelf zei hij, maar liet deze keer de eer aan de jongere slager, die hij blindelings vertrouwde.

in fabrieken zijn de regels wel strenger, waar ik werk wordt echt zeer streng gecontroleerd op hygiene en wijze van verdoven/slachten etc.

als van veen de boel niet goed zuiver zou houden, zou er allang een onderzoek naar zijn gekomen, want als jij met onzuivere messen snijdt, dan komt dat uiteindelijk uit.
evenals andere praktijken die niet horen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:14

die man die schiet bij van veen zei dat hij nog nooit heeft gezien dat er fout werd geschoten, en zelf ook nog nooit mis had geschoten.

Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat een slachter EXPRES mis schiet. Het is iemands werk, en fouten maken is menselijk.
Maar om het expres te doen?
doen ze echt niet voor de lol hoor.

Maak jij ook expres (grove) fouten op je werk, voor de lol?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:14

Laura24 schreef:
Maar waarom zouden ze express verkeerd schieten dan? Kijk, kan me voorstellen dat dat soms per ongeluk gebeurt, is natuurlijk niet fijn, maar kan me echt niet voorstellen dat mensen dat voor hun lol doen...

nou dat zijn dus of beelden van tig jaar terug, of bewerkte beelden.

het gebeurt, dat ben ik met je eens, maar niet in NL

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:15

als ze verkeerd schieten kan het vlees weg ivm stress dus lijkt mij niet dat ze dat voor de lol gaan doen, zo wel dan is dat afschuwelijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:17

marie, we kunnen wel strijden, maar mensen die er niets van af weten, menen het toch beter te weten, omdat ze beelden opp internet gezien hebben

nou wat is betrouwbaarder, de ervaring van mensen of die beelden?

ik weet juist dat slachters hart voor hun vak hebben, de jonge slachter vertelde het ook dat het zijn lust en leven was.
dat is ook zo.
en wie kent er meer slachters dan ik??

die jongens zijn er mee opgegroeid, en balen als ze een fout maken.
dat ze legubere grapjes maken, zoals bloed in een bierflesje , of huid over de kop etc, dat is in dat vak normaal..
sja, waar kun je anders grapjes mee maken

zo hebben zeugen vaan cystes in de baarmoeder, die zijn "leuk"want als je die gooit, dan splatchen ze hard uit elkaar....
en ja die heb ik ook wel eens gegooid.
noem het maar slachtershumor, als je ermee werkt is het vrij normaal...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:22

Waarom hebben hier vele mensen een slechte mening over slachten die er nog nooit zelf bij geweest zijn of misschien zelf hun paard ernaartoe hebben gebracht? Nogal makkelijk om je een mening te vormen op basis van iets waar je alleen 'van hebt gehoord' of op basis waarvan je een eigen mening hebt gevormd die niet gestaafd is op feiten?
De gruwelverhalen kennen we allemáál zo ondertussen wel en niets is zo makkelijk als een gruwelverhaal in de wereld te brengen waardoor het een zogenaamd 'fabeltje' wordt.

Toen ik 17 was moest ik ook afscheid nemen van mijn paard die ik 7,5 jaar had gehad. Hij kon niet meer en hij was op. Een afspraak gemaakt bij de slachterij. Ik heb hem zelf in de trailer gezet en weer uitgeladen bij de slachterij. We mochten inderdaad mee naar binnen om te zien dat hij daadwerkelijk geslacht werd maar dat wilde ik natuurlijk niet. Ik gaf hem over aan de man die hem ging slachten en hij stond op die man zijn vingers te knabbelen (dat deed hij altijd, beetje hengstenneiging omdat hij laat gecastreerd was) en toen hij de trailer uitliep keek hij om zich heen van: kom maar op met die hindernissen! (was een springpaard)...
Al met al had ik er een hele goede ervaring mee. Het zag er schoon uit. Alleen het werkpak van de mannen met bloed erop was even confronterend, alleen daaraan kon ik goed zien dat we bij een slachterij waren.

Mijn huidige paard had ik willen laten inslapen omdat ik hem zó lang heb dat ik graag bij hem wil zijn als hij komt te overlijden. Maar misschien is het toch wat egoistisch bedacht om diverse redenen en ga ik toch voor een slachterij kiezen. Hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden. Moeilijke beslissing blijft het altijd en 1 ding staat buiten kijf: de dood is onvermijdelijk....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:22

crossmonster schreef:
Laura24 schreef:

nou dat zijn dus of beelden van tig jaar terug, of bewerkte beelden.

het gebeurt, dat ben ik met je eens, maar niet in NL

Ehhh, ik zei dat juist ter verdediging van de slagers? Zeg dus juist me NIET voor te kunnen stellen dat het express zou gebeuren...

Wat voor werk doe jij trouwens precies crossmonster? Dat je zoveel met slagers te maken hebt?

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:23

Laura24 schreef:
NoireIdylle schreef:

Ehhh die meiden zijn niet voor hun studie heengegaan, dus je opmerking slaat nergens op dat ze een andere studie hadden moeten kiezen. Frusty

Mag het wat genuanceerder?? Ze zijn daar heen geweest vanuit school, dus het slaat wel ergens op. Ik ben tandartsassistente, als ik niet tegen bloed kan had ik ook een ander vak moeten kiezen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:25

Hmmm al deze bokkers zaten op dezelfde school? Nee dit is op bokt zelf georganiseerd...

Sorry dat het niet zo genuanceerd overkomt, maar er worden nogal "domme" (sorry, kan er geen ander woord voor bedenken) opmerkingen geplaatst hier, en ik word daar nogal moe van...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:26

je hebt helemaal gelijk bregje,
Al met al vond ik het een super leerzame excursie, met interessante mensen die echt hart voor hun werk hebben.

bij je cystess van zeugen moet ik denken waterballonnetjes.... maar dan met wat meer stank Knipoog

oftopic: was er al een topic over rendac of nog neit?

op een reactie: wij zijn daar "gewoon" heen gegaan. Niet vanuit school, studie werk of wat dan ook.
Wijhebben er allemaal voor gekozen om mee te gaan.
uit interesse

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:29

Laura24 schreef:
Hmmm al deze bokkers zaten op dezelfde school? Nee dit is op bokt zelf georganiseerd...

Sorry dat het niet zo genuanceerd overkomt, maar er worden nogal "domme" (sorry, kan er geen ander woord voor bedenken) opmerkingen geplaatst hier, en ik word daar nogal moe van...

Boktforum is er om discussies op gang te brengen en over bepaalde ideeen met elkaar uit te wisselen, om dan iemand meteen als dom te bestempelen vind ik jammer. Sta open voor meningen van anderen.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:31

NoireIdylle schreef:
Laura24 schreef:

Boktforum is er om discussies op gang te brengen en over bepaalde ideeen met elkaar uit te wisselen, om dan iemand meteen als dom te bestempelen vind ik jammer. Sta open voor meningen van anderen.

ja maar dat word hier niet goed opgepakt!iedereen die een slecht idee bij slachten heeft moet naar een ander topic gaan!ik vind ook dat je ook die reacties hier wel neer mag zetten!

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:33

Ttuurlijk mag je reacties hier neerzetten, maar zeg dan niet, zoals Laura24, dat opmerkingen nergens opslaan. Ok, on-topic weer Lachen No hard feelings