Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:43

ja mellow ik was het dus met je eens

ik vind het "ik heb getemt" altijd een beetje jammer

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:45

Ik heb de eerste paar pagina's van dit topic gelezen, maar ga ze niet alle 32 lezen. Ik vind het in ieder geval 'goed'/'dapper' dat jullie hierheen zijn geweest. Is ieder zijn eigen keuze en ik vind dat het helemaaal niet als 'leuks groepuitje' gezien hoeft te worden, eerder als informatie inwinnen voor de toekomst (je eigen paard in laten slapen of slachten?)!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:46

Pfff... ik zat met het filmpje in het begin van het topic echt met een bonkend hart achter de pc. Heb hier wel vaak koeien geschoten zien worden (noodslachting) maar een paard nog nooit. En heb onbewust wat meer gevoel bij paarden. Het viel me alles mee. Duurde wel even voordat het bonkende hart weg was hoor. Ik weet niet wat ik zou doen op het moment dat ik voor zo'n keuze zou staan. Gelukkig heb ik die zelf nooit hoeven te maken. Wat me tegenhoudt is dat ik er graag bij zou willen zijn, en weet niet 1,2,3 of ik het aandurf om hem geschoten te zien worden. De manier waarop... schieten is diervriendelijkst... maar goed...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:46

crossmonster schreef:
ja mellow ik was het dus met je eens

ik vind het "ik heb getemt" altijd een beetje jammer

ahh oke, want begreep het even niet, lijkt mij alleen maar goed vergelijkingsmateriaal.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:50

ja precies, dat was mijn mening dus ook

dat filmpje is wat aangedikt, maar dat steken met dat mes, bah om misselijk van te worden

zo zag ik vandaag ook op youtube een filpje "hoe wordt mijn hamburger gemaakt"
dat was pas ziek

ze lieten beelden van een koshere koeienslachterij zien.
ik was al tegen koosher, maar nu is koosher een erger scheldwoord geworden als "kanker"

die koeien gaan levend in een soort cilinder, worden omgedraait, ondersteboven, en dan gestoken, daarna uit die cilinder gegooid, en leven dan gewoon nog
zooo ontzettend ziek, bah ik zal nooit iets kooshers eten, laat staan dat ik er respect voor heb !

zo eet ik ook geen shoarma, dat is immers ook schapenvlees, en schapen worden voornamelijk koosher geslacht in nl

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:52

dat andere filmpje ging mij ook echt te ver die op de vorige pagina staat,vooral het einde dat er met dat mes wordt geprikt,hoor je luid gelach van die mannen en later zag je een meerdere paarden vechten tegen de dood...verschrikkelijk....dan is de slachter in nijkerk veel beter met zijn techniek,om het zo maar even te noemen..ben er nu raar van bah

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:53

Over het algemeen is shoarma in NL gewoon varkensvlees hoor Knipoog

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:56

ik heb het ook alleen maar geplaatst als vergelijkings materiaal!
volgens mij hebben de meeste mensen het beeld van een slagerij zoals dat in mn filmpje op de amerikaanse/mexicaanse manier gebeurd!
terwijl het echt heel anders kan zoals de DAPPERE slagerij bezoekers ons hebben laten zien in eerdere beelden!
en ik had een waarschuwing geplaatst zo dat je je kon voorbereiden op niet vriendelijke beelden

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:58

Crossmonster, wat houdt een koshere slachterij in en wat gebeurt er met het vlees? Word dat verkocht aan bijvoorbeeld de Mac?

Hermesdeux; ik heb het ook niet gezien dat het paard geschoten werd, en ook de koe niet. Ik heb ook weinig gezien van het villen enzo van het paard, wel van de koe.

Het filmpje van de Amerikaanse manier vind ik toch wel bruut, je ziet paarden spartelen en niet eens helemaal dood liggen... Er werd 1 paard geschoten met een soort jachtgeweer, maar vanaf een afstand. Volgens mij was het puur toeval dat het paard toevallig daar met zn hoofd zat anders had hij hem mooi in zn hals geraakt ofzo Scheve mond

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:58

Dapper hoor dat jullie daar naartoe zijn geweest! Nu weten wij tenminste ook hoe het er ongeveer aan toe gaat.
Heb daarnet het filmpje van de eerste pagina gekeken en het viel me hartstikke mee. Ik schrok er eigenlijk alleen van dat het zo snel ging Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:02

Cyntje schreef:
Over het algemeen is shoarma in NL gewoon varkensvlees hoor Knipoog

inderdaad de helft van het vlees is gewoon ander vlees.
Zoals vaak bij het verkoop van zwezerik Nagelbijten / Gniffelen gelukkig lust ik dat niet Clown

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:13

just_bassie schreef:
volgens mij hebben de meeste mensen het beeld van een slagerij zoals dat in mn filmpje op de amerikaanse/mexicaanse manier gebeurd!
terwijl het echt heel anders kan zoals de DAPPERE slagerij bezoekers ons hebben laten zien in eerdere beelden!
en ik had een waarschuwing geplaatst zo dat je je kon voorbereiden op niet vriendelijke beelden

Rustig rustig Haha!

Ik vond het meer een tegenwerkend beeld hebben dan de slagerij in Nijkerk. dit topic gaat over de excursie Nijkerk.. er zijn nu een boel pagina's vol gekletst over slagerij slecht etc etc
dat is nu een beetje weg gezakt... komt er dit filmpje!! Maar, oke ik zal dan wel de enigste zijn die er zo over denkt. Laat hem dan maar staan.. heb ik verder geen problemen mee Lachen
Nu dus weer ontopic.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:19

patsur schreef:
Crossmonster, wat houdt een koshere slachterij in en wat gebeurt er met het vlees? Word dat verkocht aan bijvoorbeeld de Mac?

Hermesdeux; ik heb het ook niet gezien dat het paard geschoten werd, en ook de koe niet. Ik heb ook weinig gezien van het villen enzo van het paard, wel van de koe.

Het filmpje van de Amerikaanse manier vind ik toch wel bruut, je ziet paarden spartelen en niet eens helemaal dood liggen... Er werd 1 paard geschoten met een soort jachtgeweer, maar vanaf een afstand. Volgens mij was het puur toeval dat het paard toevallig daar met zn hoofd zat anders had hij hem mooi in zn hals geraakt ofzo Scheve mond

kosher is volgens de wetten van het geloof, ik geloof dat dit alleen de joodse en islamitische manier zijn

en volgens hun geloof mag je een dier niet verdoven maar moet hij levend leegbloeden.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:26

Ik vind de filmpjes van TS een zeer humaan beeld geven over de slachting bij Jan van der Veen. Grappig te zien, dat hijzelf dus ook nog steeds aanwezig/werkzaam is op het bedrijf. Jammer alleen dat er een aantal "vol trots" poseren bij een leegbloedend paard. Dat vind ik persoonlijk wat respectloos.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:35

nonixjuh schreef:
just_bassie schreef:

Rustig rustig Haha!

Ik vond het meer een tegenwerkend beeld hebben dan de slagerij in Nijkerk. dit topic gaat over de excursie Nijkerk.. er zijn nu een boel pagina's vol gekletst over slagerij slecht etc etc
dat is nu een beetje weg gezakt... komt er dit filmpje!! Maar, oke ik zal dan wel de enigste zijn die er zo over denkt. Laat hem dan maar staan.. heb ik verder geen problemen mee Lachen
Nu dus weer ontopic.

ik wil je hier niet mee aanvallen hoor!!
ik wou dr alleen nog ff op antwoorden, waarom ik hem geplaatst had!
voor de duidelijkheid.... Haha! Ach gut

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:54

ik lees even mee...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:37

Vonnie84 schreef:
griebels schreef:
Ok, ze worden dus verbrand Knipoog
Kun jij niets regelen vonnie bij Rendac?

Dat was met school Knipoog (Helicon).

De dieren worden daar eerst op een grote hoop gegooid. Dan uitgesorteerd (ik weet niet meer precies hoe of wat). Dan worden ze vermalen (net zoiets als in een vuilniswagen).
En uiteindelijk verbrand.

Maar, dat heb ik dus allemaal niet gezien. En ik het is alweer een aantal jaar geleden. Dus ik hoop dat mijn uitleg klopt. Ik kijk uit naar jullie verslag.

dus eigenlijk gaan ze eerst door de contstructor en worden daarna alsnog verbrand!?
Het maakt dus eigenlijk geen verschil als de slager op je paard staat in te hakken of dat ze door de constructor gaan?
In dat geval zou ik misschien toch wel kiezen voor de gehele slachtprocedure, maar dan wel thuis schieten (daar ga ik uiteraard mijn best voor doen als het tijd is Knipoog )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:39

crossmonster schreef:
er worden wel een soort van kogels gebruikt, die zorgen voor de extra druk/ snelheid

ik geloof dat het op luchtdruk gaat.
en nee dat bloeit niet erg
er worden denk ik geen grote aders geraakt, alhoewel de hersenen van een paard wel superklein zijn!
de pin komt dus met zeer grote snelheid het hoofd in, waardoor de schedel verbrijzeld, en die stukjes bot maken het dier hersendood.
de pin schiet meteen weer terug, zoals je ziet

we hebben hetn nog gedemonstreerd gekregen op het dode paard, men wat een klap geeft dat ding

Ik denk dat hier de meningen weer over verschillen. Er kwam toch echt een vet straaltje bloed uit het hoofd na de 2e x schieten... Ik vind het dus wel veel bloed Ja

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:56

Wat gaat het het hard met dit topic! Voor je alle pagina's doorgeworsteld hebt.

Ik denk dat we door ons bezoek een eerlijk beeld gekregen hebben hoe het er aan toe gaat. Ik was heel erg anti-slacht door de horrorverhalen maar ben bijgedraaid. Het hangt helemaal van het paard en de situatie af, maar ik zal dit zeker als optie meenemen als het eenmaal zover is. Maar dan wel een kleinschalig iets, ik wil geen fabriekstoestand.

Ik ben "blij" dat ik toch gegaan ben al was ik erg zenuwachtig omdat je niet weet wat je gaat zien. Alles bij elkaar was het een erg leerzame ervaring. En ondanks het niet zo leuke onderwerp waren we met een leuke groep mensen.
Ik wil ook wel mee naar de rendac, dan weet ik ook precies waar ik t.z.t. voor kies. Als ik heel eerlijk ben zie ik daar meer tegenop dan de excursie van gisteren.

Wat me vooral opviel is dat ik een goed beeld gekregen heb hoe een paard eruit ziet qua pezen en spieren etc. Je ziet het weleens plaatjes in boeken maar dit is toch anders. De verwondering over hoe knap een paard eigenlijk in elkaar zit overheerste toch wel.

Eenmaal thuis merkte ik dat het me emotioneel ook veel gedaan heeft. Ik heb expres geen foto's gemaakt, wilde alles rustig op me in laten werken. Het duurt nog wel even voor dat alles een beetje bezonken is.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:00

Wat erg hoe die paarden van het 2e filmpje hun dood vinden.Te erg voor woorden gewoon ik zou die mensen die daar werken graag zelf door die sluis willen jagen en dan net zo laten lijden (nog wel veel erger).GGGGGGGGGGRRRRRRRRR.......

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:11

Ja het filmpje van Mexico daar word ik wel even onpasselijk van. In america (word er verteld) is deze manier van slachten verboden maar ze verkopen wel hun paarden voor 5 dollar aan zo'n slachtfabriek. In America worden ze eerst verdoofd maar ook dat werkt dus niet altijd feilloos.

Nu geloof ik dat slachter in Nijkerk was het echt niet ieder dier wat hij slacht over zn bolletje aait, om het gerust te stellen en hoewel ik het niet gezien heb, alle overige slagerijen waar vanalles word geslacht doen dat ook niet hoor, daar wil je denk ik ook niet weten hoe het gaat.

Ja en voor mij is de wreede dood van een paard niet erger dan van een koe, varken of schaap.......sorry......een dier is een dier en heeft gevoel...

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:24

Kan iemand uit legen wat koosher is? Bloos

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:25

coco25 schreef:
Wat erg hoe die paarden van het 2e filmpje hun dood vinden.Te erg voor woorden gewoon ik zou die mensen die daar werken graag zelf door die sluis willen jagen en dan net zo laten lijden (nog wel veel erger).GGGGGGGGGGRRRRRRRRR.......

Die mensen doen het ook maar om hun boterham te verdienen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:32

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:36