Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:57

en dan eindleijk gevonden het 2de topic... wilde eerst wel mee maar kon helaas niet...

ga zo de foto's bekijken (filmp[jes a;l gezien) dames weer netjes werk hoor!!

lam zag er wat minder prettig uit, maar door mn werk weet ik dat stuiptrekkingen normaal zijn...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:01

wat voor werk doe je dan sb?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:20

Ik heb contact gehad me Shadow0 over de Wiki. Dat was eigenlijk ook de reden dat ik meewilde, en niet om foto;s van slachtproces te maken maar meer voor medische artikelen van de Wiki. Er word overlegd over het plaatsen van foto's, maar ze zijn iig welkom.

JoyCiej007, dioxide en _rosita_; ik pb jullie even.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:36

@patsur: zoals ik heb aangegeven zou ik best een artikel voor de wiki willen schrijven betreft het slachten. vind het jammer..zoniet behoorlijk asociaal... dat je niets hebt laten horen(behalve dan dat je was wezen stappen, nessah niet mee zou gaan en het opstaan voor jou zwaar zou zijn), gewoon niet komt opdagen zonder af te melden en je dan hier in het topic ineens laat zien, zonder excuus, helemaal niets! sorry, dat gaat mij te ver en ik stel mijn foto's dan ook niet beschikbaar voor jouw artikel.

@sexy-back: ik ben ook heel benieuwd naar je beroep....
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 06-10-07 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:39

Er zijn al meerdere stukjes rondom de dood van een paard.
Zie mijn onderschrift.
Staat ook een klein stukje over slachten in, maar geen uitgebreid stuk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:55

maare, lotteke, jij bent toch al wiki schrijver dus kan je ook goed het stuk schrijven toch?

Je hebt mijn toestemming om MIJN foto's van de 1e excursdie (en de filmpjes die op mijn account staan van de 1e excursie *ik dacht alle*) te gebruiken.

Bregje: leuk dat je ze dan wil gaan intervieuwen, ik heb ook nog wel een aantal vragen (behalve de hoeveelheid paarden die hij meer heeft gekregen na onze 1e excursie)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:57

Ik wil het hele Wiki artikel helemaal niet schrijven, dat hebben jullie denk ik een beetje verkeerd begrepen. Ik heb een beetje rond zitten neuzen in de Wiki, en er zijn een groot aantal medische artikelen die niet geillustreerd zijn. En dan voornamelijk dingen over het binnenste van een paard. Ik heb daarom Shadow0 gePBt, of ik foto's mocht plaatsen in de Wiki van bepaalde dingen (denk aan spronggewricht, hoefbeen, rugwervel etc.). Ik heb dus helemaal niet de intentie gehad om een artikel te schrijven, ook omdat er al artikelen over geschreven zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:59

@ lotteke: uiteraard heb je mijn toestemming ook om filmpjes en foto;s te gebruiken voor een artikel!

idd vind ik het ook een erg leukidee om de slachters en van veen te interviewen, denk dat daar leuke/interessante dingen uit zullen komen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:01

vinos schreef:
waar is dat te zien? dan?

Ik heb je pb gestuurd, het is niet de bedoeling dat deze 2 filmpjes in dit topic opduiken Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:45

Ik vind het weer erg intresant, alleen ik Mis wat uitleg bij de foto's e dan veral de oorganen kan iemand mij hier meer over vertellen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:09

Ik vind het schapenfilmpje erg interesant om te zien!
ik wist niet dat ze zulke stuipen hadden Scheve mond
ik zou echt zeggen dat die leeft, pijn heeft, doodbloed.. Scheve mond

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:27

Erg goed verslag weer, en ook superinteressant om foto's/filmpjes te zien.
Ik wist niet dat het stuiptrekken van een schaap zó erg was en het is dan ook wel heftig om te zien. Meer filmpjes/etc komen nog, toch?
Ik weet toch echt zeker dat ik dit óóit ook nog eens moet doen, een dagje naar een slachterij om te kijken hoe het nou echt allemaal in z'n werk gaat. Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:27

arans schreef:
Ik vind het weer erg intresant, alleen ik Mis wat uitleg bij de foto's e dan veral de oorganen kan iemand mij hier meer over vertellen?

De foto's van dioxide (het 2e album) zullen als het goed is nog worden voorzien van commentaar door haarzelf (dus bij de foto's in mijnalbum). Het 1e album is al voorzien van commentaar. Als je rechts de rij met afbeeldingen hebt, ga je met de muis op de afbeelding (in het klein dus) staan, en dan zie je een klein commentaar van wat het is Knipoog

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:28

JoyCiej007 schreef:
vinos schreef:
waar is dat te zien? dan?

Ik heb je pb gestuurd, het is niet de bedoeling dat deze 2 filmpjes in dit topic opduiken Knipoog

Ja Haha! bedankt!!
Ze waren zeer indrukwekkend! En ik snap dat je die 2 filmpjes misschien hier beter niet kan plaatsen! JAK!! Die waren echt te BRUUT! arme paardjes...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:31

Daarom.... en uiteindelijk gaat het hier niet om zoveel mogelijk horrorbeelden neer te zetten, maar om een duidelijk verslag te plaatsen en mensen te laten zien dat de slacht nog 'zo slecht' nog niet is Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:32

nederland verschilt uiteraard van bijv. mexico of china he Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:34

ma_rie_tje schreef:
Jammer dat ik er niet bij was.
Wederom weer erg interessant.

Heeft meneer van Veen duidelijk verschil gemerkt? Zijn er meer paarden gekomen naar aanleiding van onze eerste excursie?

Dit vind ik een heel interessante vraagstelling.

@TS en de rest die erbij waren; goed en leerzaam dat jullie wederom met open vizier daar geweest zijn en er een objectief verslag over gemaakt hebben.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:35

Jolliegirl schreef:
nederland verschilt uiteraard van bijv. mexico of china he Lachen

Ja dat wel, maar dan keur ik het nog niet goed dat het daar wel 'zo' mag.... (alle paarden/dierenliefhebbes denk ik met mij)
en jij ook vast, maar dit is een beetje oftopic!
Knipoog

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:37

kan iemand mij uitleggen wat die pin nu daadwerkelijk doet in dat koppie van die paarden? Want het gaat zo snel... en ik kan niet lezen wat er daadwerkelijk gebeurd...... pin gaat erin, maar is het dan 'zo' snel afgelopen???? doet die pin nog iets? stroom of zoiets?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:42

@ tienus63: ik weet wel dat er iemand naar aanleiding van onze 1e excursie (in feb) bewust gekozen heeft voor de slacht, en dat haar paard door dat topic ook bij van Veen terecht is gekomen.
Doot het onvangst met tompouchen denk ik dat meneer van Veen blij was met de positiviteit waarmee wij hem op bokt bekend hebben gemaakt (dus in de zin van: ws meer "paarden" voor hem, en een goede naam).

Ik weet wel zeker dat je een 2e keer op heeel wat andere dingen en details let. Zeker daarom wil ik graag nog een keer mee!
Of ik dan weer lijsten bij ga houden weet ik (nog) niet Knipoog

@vinos: pin = einde. Voor een schietfilmpje kan je ook even zoeken naar het verslag van de 1e excursie, daar staat een duidelijk schietfimpje in.
Pin gaat in de hersenen, en dan valt het paard meteen neer. Het hart klopt nog wel, maar het paard is hersen dood.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:44

Maar die pin steekt dus eigenlijk alleen maar op en neer (heel vlug) in het hoofd? is dat zo fataal?? tjeeminee, dacht dat je voor een paard wel wat meer nodig had. Ik blijf het indrukwekkend vinden........

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:47

Tja... het hoord erbij. Maar ik hoop dat mijn ponys aan een natuurlijk dood overlijden als ze heel oud zijn of door dierenarts en niet met zon afschuwelijke pin. Ik vind het maar niks maar das mijn mening...Het filmpje waarop het tezien is vind ik dan ook verschrikkelijk. Is daar eigenlijk wel een soort onderzoek naar geweest wat die pin nou echt doet...Ben ik wel benieuwd naar...
Maar ik vind het zowiezo niet prettig om te zien als een dier dood gaat op wat voor manier dan ook... Het enige wat mij stoord aan het dood maken van een dier dat wij degene zijn die dat bepalen....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:48

pretletter17 schreef:
maatje31 schreef:
goedemorgen allemaal, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet. maar zonder jullie (diegene die zijn geweest) aan te vallen, ben ik toch echt nieuwsgierig waarom een 2de gaan als je weet hoe het er aan toe gaat: verslag, fotos en filmpjes van de 1ste excursie staan hier toch op bokt, dan kan iedreeen toch zien hoe het is....? ik heb het verslag van de eerts gelezen en en gezien en weet nu dus hoe het er aan toe gaat, in dat slacthuis op dat moment.
Maar waarom meegaan en voor sommigen misschien wel voor sommige een 2x? wat is jullie drijfveer?
ben benieuwd naar jullie reacties? groetjes
Waarom meegaan: omdat zowel foto's als filmpjes momentopnames zijn, en een verslag is geschreven naar hoe diegene het zélf heeft beleefd. Ik wilde zélf meemaken hoe het écht ging, en met eigen ogen zien dat de paarden er geen stress van hebben en dat het écht zo snel gaat als werd beweerd (ja dus). Een 2e keer? Nee. Dat hoeft van mij niet en begrijp ik ook niet helemaal. Of het moet om de 'gezelligheid' gaan maar dat lijkt mij niet het doel van een dergelijke meeting... Tenminste ík heb 's ochtends niet gedacht, yeah, vandaag gezellig naar de paardenslager Wat niet wegneemt dat de sfeer wel 'goed' was.

Ik ben de eerste keer meegeweest maar toen het paard uitgeladen werd begon ik al te janken en ben ik naar boven gegaan. Ik heb dan ook het schieten (waarvoor ik dus kwam) niet gezien. De rest boeide me niet, aangezien het paard toch al dood is.
Ik ben dan ook niet voor een 2e keer meegeweest daar ik er toch niet tegen kan.

Wel heb ik besloten om mijn paarden te laten schieten als het enigzins kan nadat ik het op filmpjes heb gezien de vorige keer Ja

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:48

Leuk of goed, of hoe je het wilt noemen, voor voor de paardenslagers dat meer mensen nu weten hoe het er bij hen aan toe gaat.
Ik neem aan dat Van Veen niet de enige paardenslager is, die meer klanten heeft gekregen door de Bokt-excursie.

Bovendien zorgt dergelijke kennis bij het publiek misschien ook wel voor meer binnenlandse consumptie van paardenvlees en zullen er in de toekomst veel meer paarden in Nederland geslacht worden, dus minder vervoer van slachtpaarden naar België, Frankrijk en Italië.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:49

in het aparaat wat te zien is op de foto's, komt een kogel. de kogel zorgt ervoor dat de druk achter de pion zo hoog is dat die eruit schiet. alleen de pin zorgt er idd voor dat het paard hersendood wordt en voor je het beseffen kan al op de grond ligt, waar het dus hersendood is. daarna wordt hij opgetakeld en bloedt hij leeg, dat zorgt ervoor dat het paard ook klinisch dood is.