Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterren

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:41

Pletje123 schreef:
@Sterren: ik zeg ook niet dat het altijd zo gaat, maar die kans zit er wel in. Die kans is bij slachten 0.0% Knipoog

Zo kwam je wel over, vandaar mijn reactie.
Ik heb respect voor ieder zijn keuze. Ik zou als de situatie het toelaat mijn paardje laten inslapen. Is het op dat moment beter om te laten slachten en kan het niet anders, tsja dan zal ik dat doen.

Ik snap ook wel wat jij bedoelt..

Iig toch wel goed dat jullie daarnaartoe zijn geweest en mensen erover kunnen vertellen. En foto's kunnen laten zien..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:43

ulinoco_maud schreef:
nou even mijn mening

jullie houden van paarden en gaan hier naartoe ????

ik vind slachten van een paard opzich heel normaal maar een paardenvriend die er naartoe gaat ???

vind het echt slecht Huilen

Ja, wij wel, jij niet. eigen keuze, kunst is om andermans keuze's te respecteren.

wonderfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:43

Ik vind dat Ulinoco zich normaal moet gedragen, en als ze het allemaal zo dramatisch en schokkend en weet ik veel wat vind, kijk dan gewoon lekker niet naar dit Topic! Slapen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:44

Nancy_ schreef:
ik heb het filmpje gekeken, en moet zeggen dat het me erg meevalt. Ben erg soft in dit soort dingen, maar hij was gelijk weg, helemaal geen stress oid.

Alleen bewoog ie daarna nog wel, zijn dat de spieren ofzo? Lachen

even eindje terug lezen; dit zijn onwillekeurige spier/stuiptrekkingen; paard is echter allang 'hersendood', dus ook echt dood.

maudy_89

een half uur als jeje paard inslaap weet niet wat voor en da of va het is maar mijn pony heb ik laten inslapen en ze was meteen weg geheel pijnloos Ach gut

traan_beauty

Het lijkt me wel interessant, zo'n excursie, maar of ik het ooit zelf zou doen?
En het is toch juist goed dat je zoiets een keer meemaakt? Dan kun je een beslissing nemen wat je het liefste wilt als het zover is.. Dat moet je toch over hebben voor je beestje?

Inslapen kan ook heel snel en pijnloos gaan hoor! En het slachten kan ook heel dramatisch gaan.. Dat zo'n paard in paniek is ofzo.. En het verschilt per slachthuis hoe ze er mee omgaan.

Maar in dit slachthuis ziet het er erg netjes uit Lachen Heb het filmpje trouwens bekeken! Valt mee, het paard was heel rustig.. Alleen dat hij omghoog werd gehijsd vond ik niet zo prettig om te zien.

Ik blijf toch kiezen voor inslapen.. Het is volgens mijn gevoel fijner voor het beestje.. De DA kan snel komen en ze kunnen thuis worden ingeslapen.

SophievdV

Ja Fjordnina ik heb hier ook dubbele gevoelens bij. Maar dat heb ik altijd als er een dier afgemaakt moet worden... Dat is zo oneerlijk! Maar goed, dat is een ander probleem Lachen

@iedereen: Deze dames een stelletje achterlijke meiden noemen vind ik ook wel erg ver gaan. Deze dames vind ik juist erg dapper om hun ogen te openen voor dat waar veel paardenliefhebbers van gruwen!! Dus een beetje meer (heel veel meer!!) respect graag!

@Sterren: okay Lachen

corine1981

Pfff, vind het heel dubbel, het gaat inderdaad razendsnel, maar als eigenaar lijkt het me geen fijn gezicht. Het stukje afscheid nemen lijkt me in dit geval wat moeilijker, anderzijds: half vechtend in je armen inslapen is ook ver van de romantiek die je er omheen denkt...

Ik vind het zeker goed dat het filmpje geplaatst is, ik betwijfel of de eigenaren, zouden ze erachter komen, ermee zullen zitten wanneer ze zo'n paard al zo de vernieling in geholpen hebben... Misschien bot en kort door de bocht, maar that's my opinion.

Ik kan geen geluid horen en heb het lachen dus niet meegekregen, maar geloof me: dat zullen puur zenuwen zijn.
Ik ben voor mijn werk ook meerdere keren naar slachterijen (kip en varkens) geweest en heb ook met een stomme grijns om me heen lopen kijken, dat was echt niet van plezier, puur een soort afweermechanisme...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:45

Ik ga ook snel giechelen als ik bang/nerveus ben...

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:46

wonderfull schreef:
Ik vind dat Ulinoco zich normaal moet gedragen, en als ze het allemaal zo dramatisch en schokkend en weet ik veel wat vind, kijk dan gewoon lekker niet naar dit Topic! Slapen

doe ik lekker wel !
zeg niet dat het dramatich of schokkend is vind ik echt niet hoor
maar mijn probleem is dat paarden vrienden daar speciaal naar gaan kijken je houd van paarden en dan ga je kijken hoe ze afgeschoten worden ???
ja kan aan mij liggen maar ik geloof dat ik ook mijn mening mag geven !!!!!!!

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:46

patsur schreef:
Pletje123 schreef:
@Sterren: ik zeg ook niet dat het altijd zo gaat, maar die kans zit er wel in. Die kans is bij slachten 0.0% Knipoog

idd, ze vertelden ons ook dat ze nog nooit misgeschoten hadden.

dat zeggen ze. maar heb andere verhalen gehoord.. op me vorige school was dit een verplichte schooldag (niet dat ik gegaan ben) maar hoorde van klasgenootjes dat ze een koe 2 keer moesten schieten..
ben helemaal niet tegen het slachten, zou het zelf echt niet willen meemaken.

maar WAT hebben jullie er nou van geleerd als ik vragen mag??

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:47

ik ben bezig foto's op de comp te zetten, moet even kijken of het lukt met uploaden.

wel even een verslagje van mijn kant:

ik heb vorig jaar mijn pony laten inslapen, wat erg goed verliep. nu was hij al zeer oud en kon hij ineens niet meer opstaan, dus hij lag al toen hij ingeslapen werd. om ook eens het slachten mee te maken, ben ik meegegaan.

ik heb me voorgenomen sowieso de pin te zien en alles wat volgt, zou ik daar wel bekijken of ik dat aankon of niet!
ik heb eerst ellebel opgehaald en toen zijn we naar nijkerk gecrossed, waar we om een uur of 8 aankwamen.
buiten kwamen de eerste al tegen dachten we, een gedeelte van de groep bleek al boven te zijn. we moesten langs een deur en daarachter waren de 'slagers' al bezig met een paard...oepsss...slik...uch. die had ik niet aan zien komen.

daar aangekomen was er koffie, hebben we even kennis gemaakt met de meiden die er al waren en konden we ons omkleden. we kregen allemaal een schitterend wit pak aan Clown met blauwe slofjes. eenmaal compleet mochten we meelopen naar beneden en zou het paard gehaald worden.

omdat het vorige paard nog niet hing, moesten we nog even wachten en mochten we kijken in de koelcel. daar hingen de paarden van eerder die ochtend. ontzettend leerzaam!
zo hebben we de lever, hart, slokdarm etc etc goed kunnen bekijken.

en toen was het moment daar.....daar kwam het paard binnen, jawel een belg! oeps, auw, k*t, dat had ik ook niet zien aankomen, maar goed ik was ergens voor gekomen en ondanks dat het een belg was, wilde ik het toch erg graag zien. het paard werd nog evben door een aantal van de groep geaaid en door meneer van Veen zelf. toen werd hij meegenomen naar de plek waar het zou gebeuren. daar werd hij nog even gekriebeld op zn koppie door meneer van Veen en één van de slagers kwam met een apparaatje waarmee het zou gebeuren. geen idee waarom, maar ik had verwacht dat er en masker aan te pas zou komen, waar ik dus eigenlijk op stond te wachten. voor ik het wist, lag het paard al op de grond! zo snel dat gaat, ongelofelijk!
daarna bleef het paard wat stuiptrekken en was het over.

ik had nooit verwacht dat ik de rest ook zou bekijken, maar ik heb het toch gedaan! ik zal er een niet té uitgebreid verhaal over tikken, aangezien er ook mensen zitten die al heel erg tégen slachten zijn of bij het woord slachten al kotsneigingen krijgen. ik wil deze mensen dan ook graag adviseren eens te gaan kijken bij meneer van Veen. je zult zien dat het echt 100% meevalt!

in het kort komt het er op neer dat er dan een snee word gemaakt in het paard waaruit het bloed kan weglopen(erg veel trouwens!), daarna word hij op z'n rug gelegd en wordt de huid eraf gesneden, het hoofd en de benen eraf gehaald. dan gaat het eigenlijk heel snel allemaal. de darmen worden eruit gehaald en het paar wordt in tweeen gedeeld. zo wordt het vlees verkocht.

al met al was het echt een ontzettend leerzame dag. alles wat ik wilde weten heb ik kunnen vragen aan meneer van Veen en de andere meneer die daar ook aanwezig was. ze namen voor alle vragen de tijd en gaven uitgebreid antwoord en lieten alles zien!
de groep 'achterlijke' meiden was ook erg gezellig en thumbs up voor ons allemaal Knipoog
je kan tenslotte ook je kop in het zand steken en mensen achterlijk noemen, zodat je niet hoeft na te denken tot het moment dat je vor de keuze staat!
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 23-02-07 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:47

Ulinoco: Met de narcose erbij waren we bij mijn paard toch echt wel een kwartier bezig. Een ieder heeft zo zijn eigen ervaringen. En nogmaals als je tegen slachten bent of het eng vindt, staat het je vrij om je paard te laten inslapen: it´s a free country!
Zoals er al eerder is gezegd; de eigenaar was er niet bij en een TS af te schilderen af een stel lachende meiden is naar mijn mening wat kort door de bocht. Nogmaals: je hoeft er niet naar te kijken!
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 23-02-07 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:48

Ik zou mijn paard niet terug willen zien op een boterham maar ik wil mijn paard ook niet tegen de dood zien vechten. Verdrietig

Als de kans zou bestaan om hem zelf te laten kiezen zou dat mijn keuze worden maarja dat gaat helaas niet zo gemakkelijk. Boos!

Ik vind dat mijn paard maar gewoon onsterfelijk moet zijn en mij nooit mag verlaten!
Bloos

JoyCiej007

bloempje1 schreef:
laquintatje schreef:
Vraag me trouwens wel af of je toestemming hebt van de eigenaar van het paard om het filmpje te plaatsen... als het mijn paard was zou ik er niet blij mee zijn

Op het moment dat jij je paard afgeeft bij de slager.
Krijg jij de kilo prijs van het paard.En is het paard dus inpreciepe van de slager.
Dus dan mag ook de slager ermee doen wat die wilt.

Voor de mensen van paarden blijven wij eigelijk altijd zeggen.
He mijn paard heb ik naar de slager gebracht.Maar op dat moment is het eigelijk niet meer van ''ons''

Ik vind het er erg netjes uitzien,al zal ik zelf niet een rondleiding willen.
En ja ik blijf erbij mijn paard gaat dan ook naar de slager als het te vervoeren is.
Of het moet zo ernstig zijn dat ze niet meer vervoert kan worden
.

Eigelijk vind ik dat het inslapen verboden moet worden.
Alleen op echte medische gevallen zoals spoed,of dier kan het niet langer aan
Dat er in die gevallen een spuitje gegeven mag worden.

Maar goed dat is ieders mening denk ik

Hier hebben we het met van veen ook over gehad; er zijn maar weinig slagers die dit doen, maar paarden die bijv. te agressief zijn of niet vervoerd kunnen worden, kan hij eventueel op aanvraag ook in de eigen weide/paddock schieten.

fjordnina

ulinoco_maud schreef:
wonderfull schreef:

doe ik lekker wel !
zeg niet dat het dramatich of schokkend is vind ik echt niet hoor
maar mijn probleem is dat paarden vrienden daar speciaal naar gaan kijken je houd van paarden en dan ga je kijken hoe ze afgeschoten worden ???
ja kan aan mij liggen maar ik geloof dat ik ook mijn mening mag geven !!!!!!!

Jouw mening is inmiddels heel duidelijk. Denk dus ook dat je hem inmiddels voldoende verkondigt hebt zodat je dit topic links kunt laten liggen. Zoals eerder gezegd: De discussie over wel of niet slachten kun je voeren in een van de andere topics. Deze is daar niet voor bedoeld.

SophievdV

@Ulinoco_Maud: je interpreteert het verkeerd. Deze dames gingen erheen om dingen helder te krijgen. Niet voor leedvermaak. Natuurlijk vinden zij het ook vreselijk dat een paard afgemaakt moet worden!!

@Sharir: dan hebben ze niet goed geschoten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:49

@ sharir; ik ben eigenlijk meegegaan uit nieuwschierigheid. Je hoort altijd van die ruwe verhalen over slachterijen enzo, en nu wilde ik wel eens weten of dat nou echt zo was. Ik had niet echt een idee hoe dat nou precies in zijn werk ging, maar ik weet nu iig dat het bij Nijkerk niet zo dramatisch is.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:51

capraibex70 schreef:
Ulinoco: Met de narcose erbij waren we bij mijn paard toch echt wel en kwartier bezig. Een ieder heeft zo zijn eigen ervaringen. En nogmaals als je tegen slachten bent of het eng vindt, staat het je vrij om je paard te laten inslapen: it´s a free country!
Zoals er al is gezegd; de eigenaar was er niet bij en een TS af te schilderen af eens tel lachende meiden is naar mening wat kort door de bocht. Nogmaals: je hoeft er niet naar te kijken!

ik zeg ook niet dat je het niet mag !! doen ofzo
en ik ben niet tegen slachten !!!!
alleen ik snap jullie niet paardenvrienden en dan naar de slacht gaan kijken ??
maar mijn mening is mijn mening en ik wil niemand afkraken ik snap het gewoon niet

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:52

Waarom snap je dat niet ulinoco_maud?

Heb je de argumenten van de dames wel gelezen?

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:52

bloempje1 schreef:
laquintatje schreef:
Vraag me trouwens wel af of je toestemming hebt van de eigenaar van het paard om het filmpje te plaatsen... als het mijn paard was zou ik er niet blij mee zijn

Op het moment dat jij je paard afgeeft bij de slager.
Krijg jij de kilo prijs van het paard.En is het paard dus inpreciepe van de slager.
Dus dan mag ook de slager ermee doen wat die wilt.

Voor de mensen van paarden blijven wij eigelijk altijd zeggen.
He mijn paard heb ik naar de slager gebracht.Maar op dat moment is het eigelijk niet meer van ''ons''

Ik vind het er erg netjes uitzien,al zal ik zelf niet een rondleiding willen.
En ja ik blijf erbij mijn paard gaat dan ook naar de slager als het te vervoeren is.
Of het moet zo ernstig zijn dat ze niet meer vervoert kan worden
.

Eigelijk vind ik dat het inslapen verboden moet worden.
Alleen op echte medische gevallen zoals spoed,of dier kan het niet langer aan
Dat er in die gevallen een spuitje gegeven mag worden.

Maar goed dat is ieders mening denk ik

Hier hebben we het met van veen ook over gehad; er zijn maar weinig slagers die dit doen, maar paarden die bijv. te agressief zijn of niet vervoerd kunnen worden, kan hij eventueel op aanvraag ook in de eigen weide/paddock schieten.[/quote]

Dat wist ik niet,
wel erg netjes dan als je graag wilt dat je paard ''afgeschoten '' word.
Niet dat we onze trouwe viervoeter nu kwijt willen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:53

Ze zeggen dat een paard gelijk dood is als hij die pin door zijn hoofd krijgt, maar hij ligt gewoon nog door te schokken Sigaar Hoe kan dat nu, jullie zeggen dat et paard hersendood is maar het hart pompt nog, dat noem ik niet dood!
Mijn paard gaat niet naar de slager, dat weet ik al heel lang.
Vond het overgens wel erg netjes gaan daar, maar ik krijg er een erg dubbel gevoel bij. Maar je ieder zijn ding toch?
Vind het overgens een mooi idee om dat filmpje te plaatsen! Mensen kunnen dan goed kijken hoe dat gaat. Dat is voor sommige een hele mooie uitkomst voor mensen die voor die keuze staan. Knap dat jullie geweest zijn!
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 23-02-07 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Sorry hoor, maar waarom zou je als paardenvriend niet juist naar een slachterij gaan om te kijken hoe je je vriend straks een paardwaardig afscheid kunt geven? Misschien als vergelijkingsmateriaal.

Ik word altijd een beetje kriegelig bij mensen die roepen; je mag het wel eten, maar niet weten hoe het gaat.
Dat is struisvogelpolitiek (zijn Nederlanders ook goed in)

maudy_89

Pletje123 schreef:
@Ulinoco_Maud: je interpreteert het verkeerd. Deze dames gingen erheen om dingen helder te krijgen. Niet voor leedvermaak. Natuurlijk vinden zij het ook vreselijk dat een paard afgemaakt moet worden!!

@Sharir: dan hebben ze niet goed geschoten.

maar om wat helder te krijgen dan geloof dat het al heeel lang bekend is dat het zo gedaan wordt

tienus63

JoyCiej007 schreef:
Hier hebben we het met van veen ook over gehad; er zijn maar weinig slagers die dit doen, maar paarden die bijv. te agressief zijn of niet vervoerd kunnen worden, kan hij eventueel op aanvraag ook in de eigen weide/paddock schieten.

Overigens gebruiken sommige DA ook een schietmasker bij het afmaken van dieren.
Het maakt dan niet uit of het om koeien of paarden gaat.

Sommige DA werken standaard met een schietmasker omdat dat in praktijk meestal het snelst verloopt.

Dus voor iedereen die z'n paard om wat voor reden dan ook thuis wil afmaken; de meeste DA hebben twee opties; in laten slapen of met het schietmasker. Informeer erna, als je dat zou willen.