To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

angelke

Re: To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:35

*voelt zich al ontzettend blond*

Ik denk dat je vooral zelf recht moet proberen te blijven zitten(wat al ontzettend moeilijk is Haha!). Dus dat betekent dan dat als er doordat je paard naar links gekanteld is, en er meer druk is op de linkerteugel en het linkerbeen en de linkerzitbeenknobbel, dat je dat aan de andere kant in evenwicht moet brengen?

Maar ik heb geen flauw idee hoe hetgene dat ik nu bazel op een paard zou voelen.
Met andere woorden, ik probeerde logisch na te denken Knipoog.

Hmmm, en denkt weer verder.... Als er meer druk is op de linkerteugel, en je linkerzitbeenknobbel is meer belast en je linkerbeen heeft meer "druk", dan is (zoals Lobke aanhaalde) je paard linksgebogen. *maakt rare bewegingen op haar stoel* Dus dan zou je rechterbeen erbij moeten komen om die "knik" links weg te krijgen en dus ook je rechterteugel, aangezien de druk op twee teugels gelijk moet zijn... (eigenlijk moet alles gelijk zijn, want dan is je paard recht. Of is dit nu te simplistisch gedacht Knipoog?)
Laatst bijgewerkt door angelke op 25-02-05 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:36

Idra schreef:
Een wandeling achteraf lijkt me nu precies wel nog een beetje laat.... Het is toch al snel donker tegenwoordig?

Het is licht tot ong 6u nu. En tegen dan misschien al iets langer.
Wandeling van ong uur, anderhalf uur is dan wel te doen zou ik denken...

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:52

Teigetje schreef:
In dit geval is het al zeker juist om te zeggen dat de linkerbenen meer belast worden. Over de vraag of dat dan vooraan of achteraan is, gaan we later nadenken. Dus de linkerbenen worden meer belast, de ruiter krijgt meer gewicht in de linkerteugel en het paard komt tegen het linkerbeen van de ruiter liggen/leunen.

Nu willen we echter dat ons paard nergens maar dan ook nergens steun komt zoeken. We willen dat het in evenwicht loopt en op zijn eigen vier benen.
Welke zit- en beenhulpen gaan we in dit theoretisch geval toepassen en welke teugelhulp gaan we erbij pakken

Dit is mijn redenering:
Paard heeft in de linkerteugel meer gewicht, en dus in de rechterteugel te weinig.
Paard leunt tegen het linkerbeen van de ruiter, en is dus 'dood' voor het rechterbeen (of ruiter heeft het moeilijker om rechts beenhulpen te geven).
Oplossing: met linkerbeen naar rechterteugel rijden Verward?
Ik kan maar proberen, he Tong uitsteken!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:05

SarahJ wint de ijskast!
Ik zal er later dieper op ingaan Haha!

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:06

Teigetje schreef:

Deel I van de theorie Knipoog

Stel je het paard voor als één van de toestellen uit de turnles, je hebt daar zo'n ronde bok met vier poten onder, denk dat het misschien zelfs het paard heet? In ieder geval, stel je een ton voor met vier poten onder. Als die ton gewoon staat is het gewicht verdeeld over die vier poten. Stel nu dat de ton lichtjes naar links kantelt (poten zijn stijf, dus buigen niet mee of zo), welke gevolgen heeft dat voor de belasting op de teugels, voor het ruiterbeen en voor de belasting van de paardenbenen (als we dan even de poten van de ton als paardenbenen bekijken)?

*voelt zich opeens heel lomp na het lezen van dit stukje...*

Bureaustoel werkt niet mee en wil niet op linkerkant leunen. Boos!

Denkt na: linkerteugel meer gewicht.
Rechterteugel vastgehouden door paard.
Zoals Sarah zegt rechterbeen moeite met hulpen geven, linkerbeen teveel druk van paardenlichaam.
Als ik lees wat de rest zegt qua oplossing, kan ik mij het meest vinden (na beetje uittesten op de stoel) in hetgeen SarahJ zegt: met linkerbeen naar rechterteugel rijden.
Alle geluk dat dit nog maar theorie is, in praktijk zou ik het niet direct kunnen denk ik.

[edit] 'k zat precies toch in de goeie richting... Maar heb toch moeite om het mij voor te stellen. Met behulp van stoel gaat het een beetje maar nog niet echt goed...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:41

Oke, dus de wandeling gaat ervan afhangen hoe de paarden zijn (ik vermoed dat ze vrij kalm gaan zijn vermits ze toch al dressuur gelopen hebben daarvoor, maar natuurlijk je weet nooit Haha! ).
Heb al wel een mooie route in mijn hoofd Clown

Voor mij is de tijdregeling ook goed Ja , ik zorg gewoon dat ik mijn halster bij heb en montana daar kan vastzetten aan de stallen met wat hooi Tong uitsteken

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:47

Die van ons kunnen wel enkele uren na elkaar lopen, dus die gaan wel nog vlot genoeg zijn. Haha!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:48

Ja Montana ook ze, die krijg ik echt niet moe Rolleyes . En dan vooral op wandeling Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:08

SarahJ schreef:
Teigetje schreef:
In dit geval is het al zeker juist om te zeggen dat de linkerbenen meer belast worden. Over de vraag of dat dan vooraan of achteraan is, gaan we later nadenken. Dus de linkerbenen worden meer belast, de ruiter krijgt meer gewicht in de linkerteugel en het paard komt tegen het linkerbeen van de ruiter liggen/leunen.

Nu willen we echter dat ons paard nergens maar dan ook nergens steun komt zoeken. We willen dat het in evenwicht loopt en op zijn eigen vier benen.
Welke zit- en beenhulpen gaan we in dit theoretisch geval toepassen en welke teugelhulp gaan we erbij pakken

Dit is mijn redenering:
Paard heeft in de linkerteugel meer gewicht, en dus in de rechterteugel te weinig.
Paard leunt tegen het linkerbeen van de ruiter, en is dus 'dood' voor het rechterbeen (of ruiter heeft het moeilijker om rechts beenhulpen te geven).
Oplossing: met linkerbeen naar rechterteugel rijden Verward?
Ik kan maar proberen, he Tong uitsteken!

met andere woorden: binnenbeen-buitenteugelwerking. mogen diegenen die niet naar de clinic kunnen komen ook mee nadenken anja Schijnheilig ?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:15

Okay op de clinic ga ik mij dus al dom voelen, dus euhm Anja als je iets uitlegt tegen mij, ni naar mijne kop kijken want 9/10 zal ik er niks van begrijpen heb nog nooit zo les gekregen. Alleen nog maar gehoord dat Heros links moeilijk is in stelling rechts teveel stelling geeft, enz enz

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:15

Ohja mag ik mijn thiedemann aanhangen of heb je liever dat ik die uitlaat? Als Bijke er daarna nog mee moest rijden kan ik hem desnoods aan/uit doen

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:35

Teigetje schreef:
Deel I van de theorie Knipoog

Stel je het paard voor als één van de toestellen uit de turnles, je hebt daar zo'n ronde bok met vier poten onder, denk dat het misschien zelfs het paard heet? In ieder geval, stel je een ton voor met vier poten onder. Als die ton gewoon staat is het gewicht verdeeld over die vier poten. Stel nu dat de ton lichtjes naar links kantelt (poten zijn stijf, dus buigen niet mee of zo), welke gevolgen heeft dat voor de belasting op de teugels, voor het ruiterbeen en voor de belasting van de paardenbenen (als we dan even de poten van de ton als paardenbenen bekijken)?

Ik heb nog niet gespiekt, effe denken...

Het paard gaat op linker-ruiterbeen hangen, meer belasting voor het linker (achter)been van het paard (wilt rechts ontlasten), paard hangt op de linkerteugel.

Volgens mij is dit Nobel zijn probleem en daar werk ik toch vooral op die punten.

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:37

Teigetje schreef:

Yeeh, Krisje luistert goed naar Sonja Go jij! Go jij!

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:41

Teigetje schreef:
Welke zit- en beenhulpen gaan we in dit theoretisch geval toepassen en welke teugelhulp gaan we erbij pakken.

Deze is al moeilijker... We verplaatsen ons gewicht naar rechts en houden vooral het rechterbeen erbij. Teugelhulp: links zeker niet vasthouden, af en toe stelling vragen mag, maar meteen weer lossen. Rechterteugel steeds continu houden. Het paard zeker de kans niet geven om op het linkerbeen/-teugel te gaan hangen. Bloos (Hier zal ik wel fouten hebben, anders zou ik het probleem met Nobel wel sneller oplossen: vandaag was het weer een ramp...)

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:47

Mmm, tiens, dus toch linkerbeen erbij.

Nobel viel daarjuist over de linkerschouder en ik moest linksom vooral werken met mijn buitenbeen, dus met mijn rechterbeen van Sonja.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:32

Seg mannen, het is zeker niet de bedoeling dat jullie je dom voelen he! En wees gerust, op de clinic zal ik geen vragen stellen alleen maar babbelen en commentaar geven hihi en wees nog maar eens gerust, ik ben een heeeele brave.

Om nu terug te komen tot ons voorbeeld. We mogen het in dit geval nog niet te ver gaan zoeken en nog niet gaan denken aan paarden die scheef zijn of ergens in hun lichaam gaan buigen of zo.
Dit is nog gewoon basis en in de praktijk niet echt mogelijk omdat onze paarden geen stijf lichaam hebben zoals die ton. Maar het gaat hier dan ook gewoon om het idee.

We krijgen dus een paard dat naar links leunt, in die zin dat, als je aan de ton denkt (idee van de bureaustoel was een goed idee Bunbun) dat de twee rechterpootjes dus van de grond komen en alles naar links helt.

We moeten dat paard dus van die linkerteugel en van dat linkerbeen gaan wegkrijgen. Naar de rechterteugel toe in feite om onze ton in evenwicht en dus op haar vier poten te krijgen.

In eerste instantie zou ik een heel korte gewichtshulp gebruiken want
- drijven met het linkerbeen gaat niet helpen. Ten eerste krijgt de linkerkant al meer gewicht waardoor onze afdruk verloren gaat, dus we gaan niet genoeg kracht in dat linkerbeen kunnen pompen om harder af te drukken zodat de ton in evenwicht komt. Ten tweede, ons paard heeft zich lekker neergelegd tegen ons linkerbeen, dus als wij harder gaan drijven, gaat hij zeggen, danku baas en nog meer tegen dat steunpunt komen leunen.

- contact onderbreken op de linkerteugel gaat ook niet helpen. Paard gaat denken, hullep, daar gaat mijn steun en duikt gewoon de teugel achterna en pakt hem terug vast.

De gewichtshulp die we gaan geven is heel kort in de rechterstijbeugel duwen, als het ware dus die ton tussen onze benen recht zetten door efkes ons gewicht naar rechts te brengen (door in de beugel te duwen). Dus even in de rechterbeugel duwen, onmiddellijk gevolgd door een korte drijvende hulp met het linkerbeen. Op die manier brengen we in een fractie van een seconde onze ton efkes recht, geven het linkerachterbeen dat nu minder belast wordt (in die seconde) efkes extra gas bij. We trekken onmiddellijk ons linkerbeen terug zodat het paard er niet weer kan komen tegen liggen.
Het gaat in zijn geheel even vlug als "tjsak, tsjak".
We nemen ook gewicht op op de rechterteugel (in de uitleg van Lobke hield het paard rechts vast omdat zij al buiging in het lichaam veronderstelde maar dat houden we voor later - onze ton pakt steun op de linkerteugel) zodat in eerste instantie onze gewichtsverdeling gelijk wordt. Dit doen we een fractie van een seconde na onze gewichtshulp en onze beenhulp. Want door dat evenwicht zo te verleggen, zullen we automatisch iets meer druk op de rechterteugel krijgen en kunnen we die aanpakken en daarmee zeggen, hela manneke, zie je nu wel dat je daar links niet moet gaan steunen, laat maar gerust los, deze teugel is er ook nog.

De theorie zegt nl, nooit een steunpunt wegpakken zonder er een ander voor in de plaats aan te bieden. In dit geval was het steunpunt ons linkerbeen en de linkerteugel. Pakken we de linkerteugel gewoon weg dan duikt het paard erachteraan. Rijden we het paard naar de rechterteugel toe en krijgen we daar voeling dan zal de linkerteugel automatisch losser komen. Op termijn geraakt dit spel zo verfijnd dat we op beide teugels een subtiele aanleuning bekomen omdat het paard geleerd heeft om op zijn eigen benen te lopen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:34

Marengo_82 schreef:
Mmm, tiens, dus toch linkerbeen erbij.

Nobel viel daarjuist over de linkerschouder en ik moest linksom vooral werken met mijn buitenbeen, dus met mijn rechterbeen van Sonja.

Dat is waarschijnlijk een ander verhaal. Als hij op een volte het rechterachterbeen niet ver genoeg naar voren plaats komt de rechterkant niet bol genoeg te staan en moet je paard andere manieren vinden om dat probleem op te lossen. Een mogelijke oplossing op een volte is dan naar binnen vallen over de schouder. Als je dan het buitenachterbeen stimuleert om zich neer te zetten in de afdruk van het buitenvoorbeen dan krijg je een goeie volte.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:49

Dus, als op een volte op de linkerhand je paard naar binnenvalt, moet je je paard in evenwicht brengen door even iets meer gewicht op rechts te zetten en ook even met je linkerbeen "tsjak" zijn buik(klinkt zo stom, maar zo stel ik het me een beetje voor Haha!) naar buiten te duwen? Zit ik zo min of meer juist of niet?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:52

Waarom klinkt dit zo simpel en voel ik me toch een beginneling als ik dit lees? Clown

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:59

angelke schreef:
Dus, als op een volte op de linkerhand je paard naar binnenvalt, moet je je paard in evenwicht brengen door even iets meer gewicht op rechts te zetten en ook even met je linkerbeen "tsjak" zijn buik(klinkt zo stom, maar zo stel ik het me een beetje voor Haha!) naar buiten te duwen? Zit ik zo min of meer juist of niet?

Ja, dit is een inzicht dat op meerdere fronten inzetbaar is. Het kan op een volte natuurlijk nog ingewikkelder worden en je kan op een volte door te draaien in je romp met je bekken je paard meepakken enzovoort.
Das misschien een heel interessant iets om als tweede ideetje mee te geven.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:01

Titsia schreef:
Waarom klinkt dit zo simpel en voel ik me toch een beginneling als ik dit lees? Clown

Omdat er weinige instructeurs dit zo uitleggen en dat vind ik super frustrerend. Niet dat ik mezelf hoog aansla of zo, ik heb dit ook maar allemaal geleerd van mijn fantastische lesgever.
Mij frustreert het echter dat er hopen instructeurs rondlopen en dat mensen daar geld aan geven maar dat ze de eigenlijk basis, het theoretisch inzicht achter de zaak niet meekrijgen.
In die kwestie kan je de leerling niks kwalijk nemen want de leerlingen kunnen maar zo ver geraken als dat de instructeur hen begeleidt.
Ahja, doe de thiedemann maar aan Haha!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:11

Titsia schreef:

Ik heb hetzelfde gevoel Titsia Knipoog.

saartje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:35

Ik vind het echt tof anja die 'verhaaltjes' het is inderdaad wel zo vind ik dat veel instructeurs daar niet mee bezig zijn en dat niet vertellen enzo.
en het is toch de basis waar je mee moet beginnen uiteindelijk!
Daarom ben ik ook blij dat ik van sonja nu les heb Haha!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 00:29

Bij mijn les is het meer, hij moet op eigen benen leren lopen, elke keer je gaat zitten duw je je benen aan en houd je vanvoor tegen, geval Heros: zitten - benen - buitenteugel om tegen te houden is dit dan zo mis? sorry voor het offtopic gaan, maar heb echt het gevoel dat ik zover achterop zit als ik dit lees.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:48

Titsia schreef:
Bij mijn les is het meer, hij moet op eigen benen leren lopen, elke keer je gaat zitten duw je je benen aan en houd je vanvoor tegen, geval Heros: zitten - benen - buitenteugel om tegen te houden is dit dan zo mis? sorry voor het offtopic gaan, maar heb echt het gevoel dat ik zover achterop zit als ik dit lees.

Is geen off topic he Titsia, we proberen hier samen te filosoferen over dressuur en er allemaal iets aan te hebben dus Haha!

De opdracht die jij hierboven beschrijft, is perfect juist volgens het boekje. Maar, het "boekje" beschrijft in feite de hulpen die je gebruikt bij een correct lopend paard, dus een paard dat zijn bekken kantelt om zich achteraan te gebruiken, dat de beweging door de rug laat doorkomen en dat zich zachtjes laat begrenzen door de ruiterhand waarbij de buitenteugel als subtiele buitengrens, bewaker, tempoaanduider enzovoort fungeert.
Het probleem is dat geen enkel paard volgens het boekje loopt.
En als ons verhaal nog verder gevorderd is, zullen er allemaal puzzelstukken bij jou op hun plaats vallen en zal je bovenstaande opdracht van je instructeur in een groter kader kunnen plaatsen.