Erg leerzaam, zo'n topic!
Door de verbouwing van de Brabanthallen verliepen er een aantal zaken nogal moeizaam, helaas. Als het goed is is dat volgend jaar allemaal verholpen. De piste is inderdaad altijd nogal hard. In het verleden hebben we ook weleens een andere piste geprobeerd, maar dan ontstaan er weer problemen met de zwaardere aanspanningen (om maar niet te spreken over de mini-Appaloosa's bijvoorbeeld, die dan ook problemen krijgen met vooruit komen).
is het dan niet juist handig om alleen zo af en toe even te slepen? Zo na de mini's, of voor de dressuurshow van imke en anky? Over de losrijpiste: in principe konden we maar de halve hal gebruiken vanwege de verbouwing. Aanpassen geblazen dus.
ik heb nog geen enkel jaar van P&K een goede losrijbak gezien... dus aanpassen was niet zo'n groot probleem. Misschien kom ik nu even wat onaardig over, maar dit is iets waar elk jaar weer over geklaagd word, maar helaas is er nog geen jaar een verbetering laten zien. Dit jaar was het toppunt. Helaas konden jullie daar ook niks aan doen, maar voor ons was het niet minder onprettig. Dat bij nader inzien een groter deel van de hal beschikbaar was, werd pas donderdag bekend. Te laat om nog iets te wijzigen. Voor volgend jaar zullen we voor een grotere losrijpiste zorgen. Het blijft natuurlijk zaak om rekening met elkaar te houden als je met zoveel bij elkaar bent.
we kunnen ook niet veel anders. maar 2 losrijbakken zou denk ik DE oplossing zijn. 1 voor de aanspanningen en 1 voor de ruiters. Hoeft niet eens zo hel erg groot te zijn, maar doordat we niet meer op 1 stukje zitten hebben we al lekker de ruimte. De tweede piste lag op vrijdag en zaterdag veel te afgezonderd, ook dit kwam door werkzaamheden aan de hallen. Hadden we de doorgang tussen de "stamboekhal" en de hal waar de tweede piste lag op vrijdag of zaterdag open gedaan, dan was het in de Langstraathal meer dan een beetje koud geworden. Om de tweede piste op zondag toch bereikbaar te krijgen en het daar een beetje leefbaar te maken, is er in de stamboekhal extra gestookt. Allesbehalve ideaal, het was even niet anders.
Iets anders is dat de paarden bij de stands te dicht op elkaar stonden. Gelukkig heeft dat niet tot erge problemen geleid, maar het is niet voor herhaling vatbaar. Volgend jaar dus een andere indeling van de stands.
Aan last-minute wijzigingen in het programma kunnen we niets doen, als we pas kort tevoren (lees: een uur voor een show) te horen krijgen dat er niet gereden gaat worden, om welke reden dan ook. Of als een show ineens 20 minuten eerder is afgelopen dan gepland, omdat degene die de show geeft de door hem/haar aangegeven tijd niet vol maakt.
Overigens waren er niet minder, maar juist meer stands (in alle hallen) dan vorig jaar. Het aantal bezoekers lag iets hoger dan vorig jaar.
vorig jaar ben ik niet geweest. maar ik doelde eigenlijk meer op een paar jaar geleden. Ik kan me herinneren dat het toen veel groter was. Iig meer van die verkoop stands enzo. Ik weet het niet, maar nu was je zo uitgekeken. Misschien lag het ook aan de indeling. ach nee ik weet het al, de veiling hal was natuurlijk weg. Komt dat volgend jaar wel weer dan? is altijd erg leuk om te zien.De "babbel"-shows waren bewust babbelshows: daar was de tweede piste voor bestemd. Door het steeds groter wordende aantal stamboeken en verenigingen die deel willen nemen zijn in die tweede piste ook een aantal shows van de stamboeken beland.
Over het slapen in de hallen: helaas gaan we dat in de toekomst niet meer toestaan. Vorig jaar zijn er klachten geweest van de Brabanthallen, en deze staan dat dus niet meer toe.
die rode bodywarmers sliepen er nog wel. En dat waren de gene waar de klachten over waren. Ik ben van mening dat wij zelf het beste voor onze paarden kunnen zorgen. Ik heb heel wat vuile taal uit die jongens horen komen tegen meisjes, ook tegen mij. Die zou ik daar in het donker niet tegen willen komen, of wie weet wel anders om...
kunnen die jongens niet buiten blijven en elke nacht 3 andere van onze mensen? De stalwachten hebben de eerste nacht absoluut hun werk niet goed gedaan. De tweede nacht hebben ze elk uur een ronde gelopen en zijn de hele nacht wakker gebleven.
De mensen die buiten in een caravan slapen kunnen 's morgens vanaf 7 uur in de stallen om te voeren etc. Dat er dan nog geen toegang is tot de andere hallen is logisch, dat heeft alles te maken met beveiliging.
Kan je tot 9 uur wachten met het poetsen van tanden, dan hoef je dat niet naast een (gezellig) urinerend heerschap te doen

Dat kan dan gewoon in de dames- (cq heren-)toiletten. De Brabanthallen zijn niet ingesteld op logees, dat lijkt me logisch.
Tot slot: de stamboekhal blijft een zeer belangrijk en leuk deel van de beurs. Van bezoekers krijgen we er elk jaar weer veel leuke reacties op. De moeite die jullie allemaal doen om de stand leuk in te richten wordt enorm gewaardeerd. De prijzen die uitgereikt worden hebben overigens alleen betrekking op de stand, niet op de shows die gegeven worden.
Dus: allemaal hartstikke bedankt voor jullie inspanningen en hopelijk tot volgend jaar!
zeker weten wel! Ondanks het geklaag wat er natuurlijk gewoon bij hoort, was het bere gezellig en hebben we genoten!!! Marleen Dresscher (Organisatie Paard & Koets)