[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:40

jolliegirl? dat schieten he dat gaat toch met een ijzerenstaaf in het hoofd? die erin en uit "flitst"?

ik dacht dat dat met een soort masker werd gedaan maar zie hier alleen een buis ofzo.
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 13-11-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:41

rockwitch schreef:
Ik heb absoluut niks tegen mensen die hun paard laten slachten, het is zo te zien inderdaad heel snel klaar en de paarden merken er niks van.

Zelf zou ik het alleen niet kunnen met mijn ventje. Ik blijf het zo naar vinden als ze dan daar zo opgehangen worden, zijn mooie hoofdje eraf en gewoon compleet uit elkaar gehaald. Dat is voor mij dus echt 1 (heb er meer) van de redenen waarom mijn mannetje niet naar de slacht gaat.
Maar goed ik vind het natuurlijk wel interessant om te zien hoe het gebeurt, het heeft voor mij toch wel vooroordelen weggehaald. Heb tot nu toe elk verslag gezien. Maar zelf mijn paard erheen, nee dat dan weer niet.

Blijft altijd moeilijk dat soort dingen, en zeker als je een emotionele band hebt met zo'n diertje..
Nadelig aan inslapen vind ik persoonlijk dat zo'n dier moet gaan liggen in een omgeving waar hij niet bekend is en ze daardoor soms best wel vechten tegen de narcose, en hier is het gebeurd voor ze er erg in hebben eigenlijk..

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:42

rockwitch schreef:
Ik heb absoluut niks tegen mensen die hun paard laten slachten, het is zo te zien inderdaad heel snel klaar en de paarden merken er niks van.

Zelf zou ik het alleen niet kunnen met mijn ventje. Ik blijf het zo naar vinden als ze dan daar zo opgehangen worden, zijn mooie hoofdje eraf en gewoon compleet uit elkaar gehaald. Dat is voor mij dus echt 1 (heb er meer) van de redenen waarom mijn mannetje niet naar de slacht gaat.
Maar goed ik vind het natuurlijk wel interessant om te zien hoe het gebeurt, het heeft voor mij toch wel vooroordelen weggehaald. Heb tot nu toe elk verslag gezien. Maar zelf mijn paard erheen, nee dat dan weer niet.

Inderdaad, zo denk ik er ook over, maar heb het met zoveel woorden niet gezegd. Ben al blij dat ik niet alleen ben dat zo denkt, dacht al dat ik een watje was.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:48

girlyggirl schreef:
jolliegirl? dat schieten he dat gaat toch met een ijzerenstaaf in het hoofd? die erin en uit "flitst"?

ik dacht dat dat met een soort masker werd gedaan maar zie hier alleen een buis ofzo.

Er schiet een pin het hoofd in ja. :)

RW : Zo ieder zijn/haar keus. Er zijn ook mensen die hun paard niet in de schredder(vermalingsmachine van de rendac) willen hebben,en hem dus liever bij de slacht zien.
Andere kiezen voor een crematie.

Vind het wel leuk te horen dat veel mensen toch steeds de verslagen blijven lezen. Toont toch een stukje interesse. En dan weet ik ook weer dat het niet voor niets is.

Flevolander : Je kunt je paard ook thuis in zijn vertrouwde stal laten inslapen. het duurt alleen langer dan schieten. Maar zo ieder zijn/haar keus.
Ik sta ipc open voor beide, maar vind dit hele proces wat erbij komt kijken gewoon rete-interessant.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:51

Jolliegirl schreef:
girlyggirl schreef:

Er schiet een pin het hoofd in ja. :)

.

ok :j weet ik dat ook weer

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:53

Idd JG, daarom zal die van mij ook niet door de Rendac opgehaald worden.
Tis idd echt puur emotioneel, want rationeel snap ik natuurlijk ook wel dat het alleen het lijf maar is, dat zeg maar "de ziel" er niet meer in zit, het is alleen het omhulsel. En voor het paard zal het geen moer uitmaken, dood is dood, of hij daarna nou geslacht wordt of verbrand, tja so be it.
Maar dat is idd puur emotie wat dan spreekt.

Heb gewoon echt respect voor mensen die het wel doen, paardje naar de slacht en dan is het gewoon heel snel over. Dus ik zal iemand ook never nooit veroordelen omdat ze kiezen voor de slager, totaal niet.
En idd de verslagen zijn gewoon hardstikke interessant.

lastig

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:03

Ik wil jullie erg bedanken voor de moeite die jullie hebben genomen voor dit verslag. Ik had altijd enge gedachtes bij het slachten van paarden, maar door dit verslag ben ik helemaal van mening veranderd.

Ik heb genoeg kleine dieren geeuthanaseerd zien worden in de praktijk, maar dit gaat eigenlijk zoveel fijner voor het beestje zelf. Voor de mens wat minder haha. In 1 seconde is het voorbij en het dier merkt er niets meer van. Van al die diertjes die ik heb zien vechten tegen de narcose word ik ook niet zo gelukkig eigenlijk.

Verder vind ik dat iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Maar ik heb wel een hele andere kijk hierop gekregen. Overigens hoop ik dat het voor mijn knol pas over minimaal 25 jaar aan de orde is!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 22:08

Fijn dat er mensen zijn die door dit verslag toch een andere kijk krijgen op het slachten!!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:11

Jolliegirl schreef:
Vind het wel leuk te horen dat veel mensen toch steeds de verslagen blijven lezen. Toont toch een stukje interesse. En dan weet ik ook weer dat het niet voor niets is.

.

Maar het is ook ontzettend interresant! En imo ook erg belangrijk als je paardeneigenaar bent. Niet alleen naar de ene kant van het verhaal kijken, maar ook naar andere kanten. Steeds weer blijven ontdekken over nieuwe mogelijkheden.

Ben ook erg blij dat jij steeds weer de moeite neemt om de excursies te regelen en de verslagen te schrijven! Toppie +:)+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 22:16

Dankjewel! :)
Vond het wel weer tijd worden voor een groot verslag.
Dit hebben we namelijk 8 oktober niet gemaakt. Ook omdat het niet meezat met de toestemming voor foto's enzo.

Volgend jaar vast weer een verslag!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:05

Heb net de filmpjes bekeken en moet zeggen dat het me toch wel meevalt. Heb gisteren het schieten niet gezien, omdat ik meende dat dat mij teveel zou herinneren aan mijn eigen poown, maar zoals ik het nu zie is het toch wel anders. Vond het een hele interessante en leerzame dag, maar ook wel een heftige. Vooral het eerste paard vond ik schokkend, maar het is wel zo dat het redelijk snel went. Voor mijzelf had ik het wel fijn gevonden om te weten waarom die paarden daar precies stonden, maar daar was niet zoveel over bekend. Dan kun je er toch meer 'vrede' mee hebben, als je weet dat paarden ernstig ziek zijn en dat hun pijn dan over zal zijn. Zit een beetje tussen de oren, maar toch.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:09

Ik vind het ook een zeer leerzaam verslag, heb alle topics gevolgd en een stuk wijzer geworden:)

Had nog wel een paar vraagjes:
Waarom worden varkens eigenlijk met stroom geslacht? En slacht van Veen ook echt alleen op vrijdag of slacht hij op andere dagen andere dieren?
Slacht hij alleen voor particulieren, of ook voor 'grote' bedrijven?

Dit was ik volgens mij nog niet tegen gekomen in de topics, als het er wel in stond, sorry:o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 01:29

Varkens hebben een keiharde schedel, dat is erg lastig schieten. met stroom gaat dit dus sneller.

Hij slacht niet voor derden. :)
Maar het vlees gaat wel naar de buitenlandse grens.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:34

Ok, super bedankt!

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:39

Ik ben altijd naar die ziekenhuis series aan het kijken (geen moeite mee dat er van alles los ligt )en vind het dan allemaal heeel intressant maar hier draaide mijn buik zich echt wel even om. Heb de filmpjes niet durven kijken. Maar toen ik de foto zag waarop het paard geschoten werd en toen in 4 stappen on viel dacht ik nee dat wil ik niet.
Ik wil als het ooit zo ver is dat mijn paardje lekker ontspannen in zijn eigen wei of stal ligt en dan met een spuitje in wordt geslapen.
Ben er niet van 'geschrokken' of zo maar voelt voor mij niet goed.

Respect voor de mensen die mee gaan naar de excursies ! Gelukkig is iedereen anders... ik zou al gaan janken als een vreemd dier binnen komt! :o

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:39

trouwens ook nog respect hoe de ts dit allemaal regelt en in een verslag zet! Super !!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 01:49

Ik ben dit keer op de achtergrond gebleven, heb alleen de afspraak met de mannen gemaakt, de foto's/filmpjes samen met dreamy gemaakt, en het verslag online gezet.
Ik ben het dit keer niet alleen geweest,maar samen vormden we een team :D Jilletje heeft de organisatie geregeld. Voor de aller eerste keer, en direct helemaal goed! Top! *D

Er zijn op de excursie ook mensen die wel eens moeite hebben of emotioneel worden. Hier is niets mis mee. Dat ik keihard ben en hiermee om kan gaan, zegt niet dat iedereen dit moet. Iedereen verwerkt dit op een andere manier. Ik sta daar vrijdags, en ga evengoed rustig mijn bed in vrijdagsavond. Maar er is ook wel eens iemand geweest die een paar nachten niet heeft kunnen slapen. Daar doe je niets aan.
Of mensen die emotioneel zijn bij het schieten. Ook niets mis mee.

Ik respecteer iedereen die meewilt naar Nijkerk.
En tot nu toe valt het me allemaal reuze mee.

Ik merk echt dat er veel meer respect voor de slachters is op bokt dan een aantal jaar geleden. Toen konden we dit soort topics niet eens openen zonder dat de slachters uitgemaakt werden voor dierenbeulen en wat allemaal nogmeer!
Mensen gaan bewuster nadenken over hun stukje vlees, en over de keus voor het einde van je paard.

Ook heb ik inmiddels een stuk geschreven voor de wiki op bokt.
http://www.bokt.nl/wiki/Slachten
Is misschien ook interessant om nog te bekijken.

Bedankt voor de fijne reacties hier.
En ik hoop volgend jaar nog steeds zo rond te lopen in Nijkerk als ik nu doe, en de excursies gewoon voor te kunnen zetten. Want er blijft vraag naar.

Zo, en nu ga ik mijn bed opzoeken, heb 2 drukke dagen achter de rug.
Ik heb een mod een PB gestuurd voor de overige vragen bij te voegen in het topic. Dus dat zien jullie als het goed is wel verschijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:06

Maar als ik het goed begrijp worden de paarden dus hersendood geschoten? Als het leegbloeden moet gebeuren als het hart nog klopt.. :=
Vind ik dan toch weer een minder fijn idee..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:29

Goede samenvatting en beeldmateriaal is er gemaakt!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:49

hoi ik zie aan de ogen van dat laatste paard meteen verandering tijdens het schieten je zag meteen reactie. hij was gelijk out

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:03

Jolanda, mag ik je complimenten geven over het duidelijke verslag, de tijd en moeite die je voor ons Bokkers doet en het fijne beeldmateriaal dat je hebt verworven?!!?

Toppie!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:16

Ik heb het hele verhaal gelezen en ook de filmpjes bekeken......het zou mijn werk niet zijn maar wat vind ik het dapper en knap dat er mensen als Jan bestaan.

Bij het eerste filmpje had ik het even moeilijk maar wat ik erg fijn vond is dat het schieten is en dan ook meteen bam weg.
Het blijft emotioneel moeilijk,maar ik ben wel zo rationeel dat dood dood is en dus heb ik geen moeite met het schieten van een paard wat geen goede levensverwachtingen heeft.

Bedankt voor deze zeer goede uitleg en het beeldmatriaal.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:31

Super dat jullie weer zoveel werk gestoken hebben in het maken van een informatief topic! 2 jaar geleden heeft een topic mij erg geholpen bij het besluit om m'n paardje naar Jan te brengen. En zelfs toen was ik verbaasd over de snelheid waarmee alles ging. Jan zijn woorden zijn me altijd bijgebleven; we zullen je meisje netjes behandelen want dat verdiend ze
Alleen de inspecteur was me toch een stuk chagerijn, maar goed.

Mij heb je destijds erg geholpen door de topics, en ik lees ze nog steeds. Iedere keer weer sta ik achter mijn beslissing van destijds, dus wat mij betreft, super bedankt weer voor de tijd en moeite die jullie erin gestoken hebben +:)+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:36

franka75 schreef:
hoi ik zie aan de ogen van dat laatste paard meteen verandering tijdens het schieten je zag meteen reactie. hij was gelijk out

Dat heb je goed gezien idd!
Nog voordat je het schot hoort zijn de ogen al weg.
Het gaat echt zo snel, het is ook niet op foto te zetten, wat ik geprobeerd heb.

Chaos , bedankt voor het compliment!
Hopelijk kan ik dit nog lang blijven doen, en is er nog lang animo voor, ondanks dat het toch een zwaar onderwerp is voor sommige mensen.

Shanna : Het paard is idd hersendood, verneemt dus niets meer. Het leegbloeden doen ze direct omdat het hart dan nog klopt, en het bloed er dus op die manier sneller uit is. Als jij niet steekt, stopt het hart vanzelf en zal het bloed stollen. Dat zou dan een smerige bedoeling zijn als ze dan het paard nog moeten slachten zonder dat al het bloed eruit is.
Je paard merkt hier niets meer van, zoals je op het laatste filmpje van het schieten aan de ogen kunt zien, draait meteen weg, paard is er direct niet meer.

Sparretje : Lieve woorden van Jan he! Het is écht een man met gevoel..! Ik hoor het steeds vaker van mensen.
En ach die inspecteur, moet je gewoon doorheen kijken... Die heeft gelukkig niet veel met je dier te maken.
Fijn dat jij dankzij deze topics nog steeds achter je beslissing staat! Ondanks dat het een zware en moeilijke beslissing blijft.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:58

Zo, het hele verslag doorgespit. Op de filmpjes na dan. Dat durf ik niet zo goed.
Ben weer een heleboel wijzer geworden. Kijk al iets anders tegen slachten aan.
Jolliegirl en Jilletje, bedankt.