[verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:07

:D

geerke

Re: [verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:12

toch eigelijk wel eniszins hypocriet...als de man een oog in zijn mond stopt is het niet respectvol....als het oog verandert in een frikandel heeft niemand het erover....bij wijze van spreken dan,zover ik weet verdwijnen er geen ogen in frikandellen....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:13

Te hopen van niet, en toch zouden we het blijven eten.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:16

heb het hele verslag gelezen in de beginpost en heb alle foto's bekeken.

bij mij is het het volledig tegenovergestelde als bij Bravura.
ik vind het heel leerzaam en de foto's vind ik persoonlijk totaal niet schokkend.
Wel moet ik toegeven dat ik me op voorhand al had ingesteld op "afstand en zakelijk" want ik zou anders het gevoel krijgen van:
kon er echt niks gedaan worden om de ponies te helpen, te genezen
maar dat gevoel heb ik wel heel snel hoor :Y)

zal zelf niet snel zeggen dat ik de excursie ook mee wil doen maar het geeft toch een ander beeld dan al de gruwel die je veelal hoort vertellen over de slagerijen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:19

En al zouden er ogen in frikandellen zitten, als ze zo lekker blijven, blijf ik ze eten.

Ik zie ook echt nergens disrespect naar het paard. Mooi verslag en een prima slager.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:26

geerke schreef:
toch eigelijk wel eniszins hypocriet...als de man een oog in zijn mond stopt is het niet respectvol....als het oog verandert in een frikandel heeft niemand het erover....bij wijze van spreken dan,zover ik weet verdwijnen er geen ogen in frikandellen....

Ogen gaan niet in frikandellen :P Ook geen darmen, magen e.d. Alleen het restvlees.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:33

Er staat toch helemaal nergens dat je de foto's moet bekijken???? En waarom mag die beste man ons niet aan het schrikken maken???? Zullen we verder aardig tegen elkaar doen!!!!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:37

Jilletje schreef:
Er staat toch helemaal nergens dat je de foto's moet bekijken???? En waarom mag die beste man ons niet aan het schrikken maken???? Zullen we verder aardig tegen elkaar doen!!!!!!

Zo... het mag ook wel met wat minder leestekens.

Het is al lang opgelost.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:46

Ik vind eigenlijk die man juist een goede EYEopener.
Weet je wat ik hypocriet vind, dat iedereen bij de AH lekker zijn vleesje staat uit te zoeken en er verder niet over na (wil) denken hoe dat daar komt. Zo steken er veel hun kop in het zand.
Uiteindelijk is de keuze slacht/ of inslapen. De slachters gaan verder met hun werk en dat is een moeilijk vak. Je moet daarvoor stevig in je schoenen staan. Tuurlijk is het oog vies, maar het benadrukt wel waar we mee bezig zijn. Niet een huis, tuin en keuken karwei.
Ieder van jullie heeft dagelijks een stuk koe door de gehakt molen in de koelkast liggen, dat is niet vies? Dan moet je niet zeuren hoor.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:55

Brrr..
Het schieten lijkt mij nog wel mee te vallen, maar het verwerkingsproces vind ik toch wel erg luguber. %)
Ik weet niet of ik dat allemaal had kunnen zien.
Waarom wordt het hoofd eigenlijk afgehakt en apart gehangen? Wordt hier nog iets speciaals mee gedaan?
Wel respect voor de slagers hoor, het is hardstikke zwaar werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:07

Erg mooi verslag met mooie foto's. Ik ben ook echt voorstander van de slacht, en op foto's vind ik het ook zekers niet schokkend. Ik zou zelf alleen niet zo'n excursie aankunnen, ik ben noggal flauwval-gevoelig, zelfs als mn paard naar de kliniek gaat om vocht uit de knie te laten lopen ga ik er al bij liggen :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:15

Mijn maag draait en ik wordt naar, ik zou er nooit zo bij kuneen staan sorry, en dan dat oog in z,n mond stoppen nee dat doe je toch niet.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:28

wat er met het hoofd gebeurt weet ik eigenlijk niet.
Misschien dat het net zoals de overige organen onderzocht kan worden door vwa.
heeft iemand anders dit toevallig gevraagd?
@Noah 2006: helemaal mee eens. het is goed om te weten waar je voedsel vandaan komt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:44

ikdoemaarwat schreef:
Binckydenice schreef:
Jeetje, ik vindt het nogal wat, vooral het gevoel dat bij mij opspeelt van ow nee, niet die mooie tinker... Niet doen, ik neem hem wel...

Ik weet niet of ik het aan zou kunnen...

Ik dacht dat ik dat ook zou hebben
Maar als je bedenkt dat zo een dier heel veel pijn heeft, en als het jouw dier was, je dus de keuze zou maken dat het over moet zijn omdat ie anders niet waardig kan leven
tja dat maakt de kijk erop echt wel anders ....
De dieren zijn namelijk wel geslacht met een reden

Maarja, hebben alle dieren die daar geslacht worden een reden?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:48

Heel leerzaam,Leuk dat jullie hier heen zijn geweest.
Als de kans dr nog een keer komt zou ik dit ook wel willen..

Zodra ik voor de keuze zou staan laat ik mijn paard ook liever schieten..

K heb wel zoiets al ik bv dat paardenhooft zie van jeetje, Daar heeft iemand heel veel van gehouden..

En tjha dat oog, Die man zal ook gevoel hebben en het met een lolletje wat luchtiger willen houden kan je die man ook niet kwalijk nemen..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:05

Binckydenice schreef:

Ja, opgegeten worden :Y)

Moet elk dier eerst ziek worden voor het geslacht mag worden?
Dan zal jij toch je dagelijkse vlees moeten missen vrees ik (of ben je vegetarisch?).

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:07

Ik vind het echt super knap dat jullie dit kunnen.

Ik heb er zelf moeite mee om naar de foto's te kijken en al helemaal om mee te gaan.
Ik zou dan dus die persoon zijn geweest die schuld zou voelen en een van die beestjes mee willen nemen.

Maat dat ben ik, en petje af voor jullie
gr

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:20

Iessie schreef:
Brrr..
Het schieten lijkt mij nog wel mee te vallen, maar het verwerkingsproces vind ik toch wel erg luguber. %)
Ik weet niet of ik dat allemaal had kunnen zien.
Waarom wordt het hoofd eigenlijk afgehakt en apart gehangen? Wordt hier nog iets speciaals mee gedaan?
Wel respect voor de slagers hoor, het is hardstikke zwaar werk.

De meeste mensen hoor ik zeggen dat ze het schieten naar zouden vinden, jij net andersom :)

Het hoofd word eraf gehaald zodat het dier goed kan leegbloeden en word aan een haak gehangen samen met de lever, nieren en longen.
Het kadaver én het hoofd gaan tegelijk naar de koelcel en blijven tegenover elkaar hangen zodat je weet welke er bij elkaar horen.
De man van het VWA test de chip, hart, nieren en/of longen (die bij het hoofd hangen) en als de testen goed gekeurd zijn dan gaat de haak met het hoofd en ingewanden naar de dierenvoer verwerkings bedrijf.
Kadaver gaat naar een slagerij.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:25

foxy80 schreef:
Binckydenice schreef:

Ja, opgegeten worden :Y)

Moet elk dier eerst ziek worden voor het geslacht mag worden?
Dan zal jij toch je dagelijkse vlees moeten missen vrees ik (of ben je vegetarisch?).

Meestal, bij het gros van de paarden mankeren ze iets. 95% van de reden om te slachten is een probleem aan het "benen werk".
Er hing een jaarling (kon je ook heel mooi zien aan het kraakbeen) en die had enorm (ocd? Artrose? ik ben het ff vergeten :o) maar in ieder geval een bonk ter grootte van een tennisbal in zijn been waardoor hij geen stap zonder pijn kon zetten en niet te opereren viel.
Jachtpaard had een ongeluk gehad en was al op leeftijd.
Tinker ook benenwerk.
En die pony wss extreem hoefbevangen. Die stond ook op speciaal beslag maar dat was echt einde oefening.
Dus ja, meestal is er wel een reden dat ze worden afgemaakt (naast de reden om opgegeten te worden ;))

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:30

Eigenlijk schrik ik nog best wel dat mensen "red" neigingen krijgen.
Je hebt géén idee wat voor dier het is en wat er aan mankeert en ook niet hoeveel de eigenaren of het dier heeft geleden.
Van Veen zou ook geen paard aan ons mee geven want hij heeft een contract dat hij dat dier afmaakt en verwerkt, de VWA houd bij hoeveel en welke paarden er worden aangeboden dus er valt ook niet iets "te redden".

Hoe zou je het zelf vinden als je met je paard door de hele medische molen bent gegaan, er valt niets meer te redden, met heel veel pijn en verdriet borstel je je paard, knipt zijn staart af voor herinnering, en brengt hem met veel pijn, moeite, verdriet naar de slager.....
En je komt hem (op bokt?) tegen als "GERED VAN DE SLACHT"...
Naast het verdriet van de eigenaar...
Wat denk je voor het dier? Wéér door die medische molen? Eigenaren die kosten wat het kost je door het leven heen sleept?.... :n.

Er zijn genoeg paarden die gered mogen worden, laat deze paarden in alle rust naar de eeuwige jachtvelden gaan :).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:35

Succubi schreef:
Meestal, bij het gros van de paarden mankeren ze iets. 95% van de reden om te slachten is een probleem aan het "benen werk".

Dat komt trouwens ook omdat er bijna geen paarden meer gefokt worden puur om het vlees, legde zo ons daar uit. En dat komt dan weer omdat er niet veel vraag naar is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:37

Inderdaad :).

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:41

Ik heb het filmpje van Youtube gehaald, of tenminste dat had Youtube al voor me gedaan. :D

Té schokkend dus. Ik ben nog altijd van mening dat je zelf op play drukt, terwijl er als titel bijstaat excursie slachthuis, maar goed. Voor diegenen die het filmpje nog willen zien, kunnen mij pb'en met e-mail, dan stuur ik hem op. :)
(Maar geloof niet dat de animo zo groot is daarvoor :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:50

echt heel mooi en intressant verslag, ook de foto's vind ik mooi om te bekijken :)
en mooi dat die slachter met zoveel respect met de paarden omgaat, top!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:15

Succubi schreef:
Eigenlijk schrik ik nog best wel dat mensen "red" neigingen krijgen.
Je hebt géén idee wat voor dier het is en wat er aan mankeert en ook niet hoeveel de eigenaren of het dier heeft geleden.
Van Veen zou ook geen paard aan ons mee geven want hij heeft een contract dat hij dat dier afmaakt en verwerkt, de VWA houd bij hoeveel en welke paarden er worden aangeboden dus er valt ook niet iets "te redden".

.

ja Me too sucubi, de "redders" beseffen niet dat het veel zieliger is om zo een dier te redden,want zo een dier blijft met veel pijn doorlopen (ik bedoel neem die pony maar hoe die op de benen stond)
zo een dier laten leven DAT is pas echt zielig!