Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:53

ja he

en ook moet ik stiekum wel steeds denken aan dat een van mijn meisjes daar zo ligt
dat is eik best een akelig idee
maar ja, dat is maar de huls
maar ja wel de huls van het paard waar ik zielsveel van hou.

maar goed,
ben er nog steeds over eens dat het schieten zo immens snel gaat, of ze daarna nou wordt geslacht, of word verpulverd en gehakt zoals bij de rendac..
dat maakt eigenlijk niets uit, zeker gezien cremeren zo asociaal duur is, dat dat ehct geen optie is.

had ik een shovel gehad, dan kwam ze in de wei, maar ja dat kun je niet zo goed verbergen als een hond of kat Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:58

dankje Inkydevil!

btw, ik heb nog niet een filmpje gekeken.. Ik sla de link wel op, mocht ik ooit nog nieuwschierig worden Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:08

klinisch dood betekent geen hersenactiviteit en geen hartslag. Hersendood betekent geen hersenactiviteit, geen kans op herstel en wel hartslag. Het hart is zn eigen hersenen, een eigen motortje. Alle andere organen worden aangestuurd door de hersenen, het hart niet. Geloof me, dat paard is dood voordat ze het bloed eruit laten stromen. Ik weet niet of bloed ook voor stevigheid zorgt, ik heb nog nooit zoiets bij een mens gezien Haha! . Wat ik wel weet is dat wanneer mensen overleden zijn het bloed zakt, zeg maar richting rug. Dat heet lijkvlekken, soms heeft iemand dat al een paar uur voor zn dood.
Wanneer iets of iemand overlijdt wordt het lichaam gelijk slap, er is immers geen spierspanning meer.
Afgelopen zomer is er bij ons een pony ingeslapen en vlak nadat ze dood was begon ze te plassen, dat is gewoon dat de spieren verslappen. Vaak kunnen mensen (en ws ook dieren) zuchten terwijl ze dood zijn, dat is het beetje lucht wat nog in de longen zat. Die ongecontroleerde bewegingen die je zag of ziet is omdat het lichaam zo plotseling stopgezet wordt.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:16

crossmonster schreef:
ja he

en ook moet ik stiekum wel steeds denken aan dat een van mijn meisjes daar zo ligt

maar goed,
ben er nog steeds over eens dat het schieten zo immens snel gaat, of ze daarna nou wordt geslacht, of word verpulverd en gehakt zoals bij de rendac..
dat maakt eigenlijk niets uit, zeker gezien cremeren zo asociaal duur is, dat dat ehct geen optie is.

had ik een shovel gehad, dan kwam ze in de wei, maar ja dat kun je niet zo goed verbergen als een hond of kat Haha!

`
Paardenverzekering EFO heeft nu een verzekering waarbij het cremeren vergoed wordt. Is helaas alleen af te sluiten bij paarden jonger dan 12 jaar.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:21

Sanneh14 schreef:
crossmonster schreef:
ja he

maar goed,

`
Paardenverzekering EFO heeft nu een verzekering waarbij het cremeren vergoed wordt. Is helaas alleen af te sluiten bij paarden jonger dan 12 jaar.

en hoe heet die verzekering?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:24

Paardennverzekering EFO, stond van de week nog een stukje in de krant hier (denk niet dat jij die krijgt) ik moet zo weg, en vanavond en morgen ook, maar ik wil wel even kijken of ik dat stukje kan inscannen?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:25

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:25

mijn paardje is 9

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:26

€100- €150 euro premie per jaar.. .. is hoop geld.. maar ik heb t er wel voor over.. helaas.. mijn paardje is al bijna 16...

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:07

IndianLady schreef:
klinisch dood betekent geen hersenactiviteit en geen hartslag. Hersendood betekent geen hersenactiviteit, geen kans op herstel en wel hartslag. Het hart is zn eigen hersenen, een eigen motortje. Alle andere organen worden aangestuurd door de hersenen, het hart niet. Geloof me, dat paard is dood voordat ze het bloed eruit laten stromen. Ik weet niet of bloed ook voor stevigheid zorgt, ik heb nog nooit zoiets bij een mens gezien Haha! . Wat ik wel weet is dat wanneer mensen overleden zijn het bloed zakt, zeg maar richting rug. Dat heet lijkvlekken, soms heeft iemand dat al een paar uur voor zn dood.
Wanneer iets of iemand overlijdt wordt het lichaam gelijk slap, er is immers geen spierspanning meer.
Afgelopen zomer is er bij ons een pony ingeslapen en vlak nadat ze dood was begon ze te plassen, dat is gewoon dat de spieren verslappen. Vaak kunnen mensen (en ws ook dieren) zuchten terwijl ze dood zijn, dat is het beetje lucht wat nog in de longen zat. Die ongecontroleerde bewegingen die je zag of ziet is omdat het lichaam zo plotseling stopgezet wordt.

Klopt. Onze cavia hebben we kort geleden in moeten laten slapen ivm kanker.
Toen ze net overleden was, liet ze der urine lopen en kreeg ze ook spiertrekkingen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:56

He getsie. De onthoofding heb ik niet gezien in het echt, durfde het niet. Nu op het filmpje valt het best mee eigenlijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:04

Ik vind t op zich ook best meevallen. Maar goed, ik heb geen binding met t paard wat daar hangt. Dat scheelt wel. Dan kan ik iig een hele hoop meer hebben. Haha!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:18

wel lekker hamburgers eten, biefstukje, frikandellen, komt toch zo uit het pak.
lekker hypocriet om dan te zeggen dat je dit verschrikkelijk vind,
voordat jou frikandel rond en lang was werd er ook een dier voor geslacht, frikandellen en hamburgers hangen namelijk niet aan een boom.

ik hoop dat mijn paard een natuurlijke dood mag sterven, en anders zie ik het dan nog wel.
moet er nu nog niet aan denken.

filmpjes, ja het doet me wel wat natuurlijk en de foto waar de tong uit word gestoken ben ik niet weg van, keur het niet af want iedereen heeft verschillende normen en waarden.
maar ben het er ook niet mee eens Knipoog

hoop dat jullie er wat van geleerd hebben, ik vind het iig wel een netjes proces.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:28

Ik heb het filmpje bekeken en de 1e 2 albums met foto's gezien.
Maar ik ga niet hele topic doorlezen. Zoals verwacht is het weer een heftig discussie topic.

Ik vind het heel goed dat jullie deze excursie gemaakt hebben!
Denk dat er veel mensen anders tegen slachten aan zijn gaan kijken.
Ik ontdekte het meeting topic pas een paar dagen geleden, anders had ik er zeker wel over gedacht om ook mee te gaan.

Ik had een beetje kriebels toen ik het filmpje ging kijken. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten.
Het valt echt heel erg mee. Het gaat zo snel, het is zo voorbij.
Spierstuipingen zijn best griezelig, kan me voorstellen dat mensen daar een beetje van schrikken enzo. Maar het paard is al dood.
Vind het vreemd dat mensen daar discussie over willen gaan voeren. Het paard is hersendood en voelt niks meer. Het is voor ons misschien naar om te zien, maar het paard heeft nergens last van.

Slachten is opzich is ook helemaal niet smerig. Ik heb zelf een keer een docu op de tv gezien over het slachten van varkens. Ik denk dat dat wel vergelijkbaar is.
Het enigste wat voor mij persoonlijk misschien een beetje een probleem zo zijn als ik er bij zou zijn, is het leeg laten lopen. Ik kan prima tegen bloed, maar het is zo veel!!! Uit dat varken kwam toen al veel, ik moet er niet aan denken hoeveel er uit een paard komt!

Verder aan jullie foto´s te zien ziet er allemaal keurig netjes uit. Het lijkt me ook bijzonder leerzaam, omdat ze volgens mij echt heel veel organen ed. hebben laten zien. Is toch allemaal wat duidelijker om het in het echt te zien dan uit een boek.

Ik heb persoonlijk ook nooit iets tegen slachten gehad. Na filmpje gezien te hebben zou ik misschien eerder voor slachten kiezen dan voor inslapen. Het is zo snel gebeurd.
Een feit is zeker dat het bij slachten sneller voorbij is voor een paard, al zeg je nog dat een paard zo vredig in kan slapen. Bij slachten is het paar in keer hersendood, bij inslapen misschien bij sommige ook binnen 3 min. Maar persoonlijk vind ik dat weer 3 min. extra lijden. Als het dan toch moet gebeuren, dan liever snel.
Het enige wat ik discussie waardig vind is hoe je dan afscheid van je paard neemt. Bij slachten moet je hem toch op laten halen/wegbrengen. Als het mijn eigen paard zou zijn zou ik niet mee naar het slachthuis gaan. Ik heb nu gezien hoe snel het gaat, maar als het m´n eigen paard zou zijn dan zou ik m´n leven lang nachtmerries hebben hoe ik hem tegen de grond heb zien gaan.
Het filmpje is eigenlijk ook wel een opluchting om te zien. Ik zou nu best met een gerust hart een paard naar de slacht durven te sturen. Als het beestje al pijn heeft of iets dergelijks, dan lijd hij niet onnodig langer.
Met inslapen is meer tijd om afscheid te nemen. Als het in je eigen stal gebeurd kan je er de hele tijd bij zijn.
Toch zou ik het niet fijn vinden om naast m´n paard te zitten terwijl hij sterft. Je ziet hem misschien wegzakken, misschien vechtend, misschien dat hij zich volledig overgeeft. Nee dat zou ik absoluut niet aan kunnen zien.

Ik denk dat ik dankzij jullie wel een een keus heb gemaakt.
Slachten, maar ik zou er absoluut zelf niet bij willen zijn.

Duimen omhoog, heel goed dat jullie geweest zijn!
Niks van de mensen aantrekken die zeggen dat je dit als paardenvriend niet kan doen. Ik vind juist van wel! Jullie hebben nu gezien hoe het er aan toe gaat. Netjes en het paard lijd nergens onnodig.
Er is zeker lef voor nodig geweest, ik denk niet dat alles even prettig is geweest om te zien.
Echt heel goed van jullie!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:31

Laura24 schreef:
Net het filmpje zitten kijken (niet niet alle reacties gelezen Knipoog ), en ik vind het er niet super schokkend uitzien. Die man kriebelt het paard wat over het hoofd vlak voordat het gebeurt, geen stress, geen paniek. Alleen wat ik me nou afvraag he? (misschien beetje luguber, sorry, maar ik ben nou eenmaal een nieuwsgierig mens Haha! ). Het wordt gedaan met een pin toch? Maar komt die "gewoon" met hoge snelheid uit dat apparaat ofzo? En bloedt dat erg?

Sorry hoor Bloos

Er zitten geen kogels in, alleen een pin die uit de buis schiet en ook meteen er weer in. De kogels die crossmonster bedoelt zijn de patronen. Deze geven de pin zo'n enorme vaart. Je spant het schietapparaat aan, als je afdrukt gaat het patroon af (weet eerlijk gezegd niet meer of dit nou door een vonkje of indrukken gebeurde), dat geeft de knal en zorgt er voor dat de pin uit de buis schiet. Er blijft dus niks achter in het hoofd van het paard.
Ik heb zelf wel eens zo'n schietmasker afgevuurd en het geeft echt een behoorlijke klap.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:38

Dat moet ook wel, want je wil wel in 1x door de pan heen!!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:55

Wat een bloed komt er uit dat paard gutsen zeg.. (schijnbaar normaal, maar als je het nooit gezien hebt best heftig Bloos )

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:55

nou als je na het kijken van deze filmpjes een paard slachten al zielig vind

dan heb ik hier iets.....
ik vond dit door te googlen
zo worden paarden geslacht in mexico en een deel van america
nou ik moet je zeggen ik kreeg het hier echt heel benauwd van!!
IK WAARSCHUW IEDEREEN DIE DIT GAAT KIJKEN!!
deze paarden staan te wachten op hun dood
EN WAT VOOR DOOD!dit is absoluut niet diervriendelijk!!
[link verwijderd]

gelukkig hebben jullie ons laten zien dat het veel beter kan OK dan!
Laatst bijgewerkt door Elles op 24-02-07 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link was niet echt een waardevolle toevoeging, eerder stof tot nog meer (offtopic) discussie

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:05

Het valt best wel mee vind ik.... Echt de amerikaanse manier van overdrijven. Maar in het algemeen zijn deze paardjes ook wel snel dood.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:09

ik waarschuwde de mensen die er niet goed tegen kunnen...
want zoals ze met dat mes bezig zijn.....
nej geef mij maar de nederlandse manier!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:12

dat filmpje wat jij plaatste kan ik dus niet naar kijken, die paarden ruiken waarschijnlijk de dood en vind die manier dus niet kunnen, hier in nederland vind ik het een ander verhaal, gaat het netjes vind ik.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:20

jah dat was dus ook mijn bedoeling om te laten zien dat de paarden hier nog tot het laatste moment goed behandeld worden!!
en dat dit niet overal zo vanzelfsprekend is!!
Laatst bijgewerkt door just_bassie op 24-02-07 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Leintjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:20

Doe maar de nederlandse manier.
Ik heb alle filmpjes gezien, en vond het er erg netjes aan toe gaan.
Okee het villen is niet echt smakelijk, maar daar zie ik al geen paard meer in.

Dat ze een paard doodsteken door een aantal keer in zn ruggegraat te snijden vind ik dieren mishandeling.
De NL manier is stukken beter.

Het commentaar vind ik slecht. Daar zeggen ze dat deze methode ook in de EU is toegestaan.
Laat ze eerst maar is hier kijken.
Het doodbloeden is misschien het zelfde, maar de manier waarom de slachting zelf plaatsvind totaal anders.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:23

Nav het commentaar zal ik deze beelden maar niet bekijken. Kan heel slecht tegen dierenleed! En een paard proberen af te maken door m in z'n rug te snijden is mishandeling! En heeft imo niets te maken met het netjes slachten van een paard!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:29

Nee, dit soort beelden gaat mij ook te ver.
De filmpjes van het slachthuis kan ik prima bekijken, maar dit niet.