Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamorka

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:18

Chann schreef:
Wat Inky_devil zegt, vaak is het in dit soort gevallen eerder zenuwen... Overigens, het is echt niet zo dat ze het "leuk" vinden dat dat dier gedood wordt hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Nee, dat kon ik me ook al niet voorstellen. Maar op mij als buitenstaander komt het toch een beetje raar over. Het zal je paard maar wezen waarbij ze zo staan te lachen he.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:20

Bij het paard zie ik ze niet lachen als het geschoten wordt hoor?
Vind trouwens niet dat je ze dat kwalijk kan nemen, al komt het nog zo raar over. Ik vind het heel normaal; tuurlijk, het is misschien wat raar voor de eigenaar van dat paard, maar de wereld vergaat er niet van? Blond Zo erg is het toch niet dat ze lachen? Ik bedoel, je kan er ook een potje staan janken omdat er net een paard is geschoten, maar of je daar nou wat mee opschiet... Wordt de stemming ook niet echt beter van.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:25

IK heb niet gezegd dat ze erbij moeten staan janken, want dan zou ik hun aanwezigheid zowiezo afraden. Dat is weer heel iets anders.

Ik vond het lachen gewoon ongepast. Maar misschien kijk ik er zo tegen aan omdat ik zelf ooit een paard naar de slacht heb moeten brengen en ik bepaald niet stond te lachen.

Ik vind het vergelijkbaar met in de lach schieten als iemand je vertelt dat een familielid gestorven is. En zelfs al is het alleen maar van de zenuwen, ook dat zal niet op prijs worden gesteld.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:27

tamorka schreef:
Overigens zou ik de situatie wel serieuzer nemen en het moment dat een dier gedood wordt vind ik ook echt GEEN moment om te lachen. DAt is zeer ongepast.

Er stond eerlijk waar NIEMAND van ons te lachen toen het paard werd geschoten.
Misschien werd er gelachen bij het lam maar dat was een dusdanig rotgezicht dat iedereen het op zijn zenuwen kreeg...(ik stond nog net niet te kokhalzen)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:30

Miryamk schreef:
Misschien werd er gelachen bij het lam maar dat was een dusdanig rotgezicht dat iedereen het op zijn zenuwen kreeg...(ik stond nog net niet te kokhalzen)

Dat klopt. Het was bij dat lam dat er gelachen werd, maar ook dat vond ik niet leuk. Ik hou van dieren en heb respect voor ze. Het eten van vlees is een noodzakelijk kwaad dat in de cirkel van de voedselketen zit.
Maar goed, het was van de zenuwen. DAt kan.

Maar ik heb ooit een andere topic over een slachthuisexcursie gelezen, en daar werd WEL bij het neerschieten van een paard gelachen. Ik stoorde me daar echt heel erg aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 22:37

tamorka schreef:
Chann schreef:
Wat Inky_devil zegt, vaak is het in dit soort gevallen eerder zenuwen... Overigens, het is echt niet zo dat ze het "leuk" vinden dat dat dier gedood wordt hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Nee, dat kon ik me ook al niet voorstellen. Maar op mij als buitenstaander komt het toch een beetje raar over. Het zal je paard maar wezen waarbij ze zo staan te lachen he.

Tamorka; vriendelijk verzoek om dit topic te verlaten als je niets serieus aan het gesprek hebt toe te voegen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 22:39

tamorka schreef:
Miryamk schreef:

Dat klopt. Het was bij dat lam dat er gelachen werd, maar ook dat vond ik niet leuk. Ik hou van dieren en heb respect voor ze. Het eten van vlees is een noodzakelijk kwaad dat in de cirkel van de voedselketen zit.
Maar goed, het was van de zenuwen. DAt kan.

Maar ik heb ooit een andere topic over een slachthuisexcursie gelezen, en daar werd WEL bij het neerschieten van een paard gelachen. Ik stoorde me daar echt heel erg aan.

Dat was ons vorige topic. Dat was voor iedereen de allereerste keer, ook de allereerste keer dat bokkers daar naar toe gingen. Ik was daar ook bij, dat was één enkel iemand die de zenuwen zó hoog had zitten, die stond met open mond te kijken dat het zó snel ging.

Ga daar alsjeblieft niet over doorzeuren, ook in dát topic was dat niet toegestaan, en nu dus ook niet.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:46

Ik was op dat moment op een ander forum (www.cavaletti.nl) en daar liep de vraag: in laten slapen of slachten.
Er werd met een link verwezen naar een excursie naar de rendac en naar de slacht. Ik heb in het topic van de slacht zelf nooit gereageerd, ook niet omdat ik zelf niet hier geregistreerd stond. Ik heb verder ook geen reacties gelezen en bijgehouden, wel in het topic op cavaletti.
Ik zeur dus niet door.

Verder was ik positief over dit topic, alleen een kanttekening over het lachen dat ik dat misplaatst vond. Daar is nu uitleg over gegeven en daar laat ik het bij. Dus je hoeft niet zo heftig te reageren joycie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 22:51

reden waarom ik 'heftig' reageer zijn jouw posts, die er blijk van geven dat je hier iets typt terwijl je weinig tot niets inleest in dit topic. Zijn er nog een stuk meer, daar niet van, maar iedere keer maar weer over dat 'lachen' beginnen is nou ook weer niet de bedoeling Knipoog

Die verwijzingen met links naar een topic over een slachtexcursie en een excursie naar de rendac, ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat dat 'onze' topics waren, die topics waren op bokt? dan hoort het allemaal bij elkaar.

Topics die hier op bokt geopend zijn over dit soort onderwerpen:

1e verslagtopic excursie paardenslachterij nijkerk
verslagtopic rendac
verslagtopic paardencrematorium
2e verslagtopic paardenslachterij nijkerk.

Hoort overigens allemaal 'bij elkaar', grotendeels waren hier dezelfde mensen bij betrokken Knipoog

excursie nr. 3 komt er als het goed is ook weer aan.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:55

Klopt, ook excursie van de rendac stond erbij vermeld. MAar ik was toen geen lid van bokt en kon dus niet reageren. Ik reageerde in het topic op Cavalettie dat dus naar jullie topics op bokt verwees. Met deze discussie hier doe ik pas mee de laatste 2 pagina's. Wat er voor heen gezegd is weet ik niet, ik voel er niet voor om al die 28 pagina's aan reacties te lezen. IK vond het wel interessant om het filmpje te zien.

Ik reageerde daar positief op. MAar kennelijk kun je alleen positieve reacties incasseren maar geen kritiek. MAar goed, ik heb mijn ding gezegd, jullie hebben een verklaring gegeven. Dat moet voldoende zijn. Dus kom maar weer van die kast af. Het is niet nodig om daar op te gaan zitten.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:56

Nou ja... ik moet eerlijk zeggen dat ik de slager ook wel kon schieten toen hij de deur open deed en de slachtruimte uit kwam...

Hij kwam namelijk glimlachend naar buiten en zei zelfvoldaan: Zo, dat was een snel maar genadig einde"

Achteraf vind ik het niet erg dat hij dat zei... maar op dat moment voelde ik echt boosheid. Hij had net het mooie koppie van Flair voorzien van een pin en haar van het leven beroofd en zo'n makkelijk eruit geflapte opmerking valt dan best verkeerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 23:10

tamorka schreef:
Klopt, ook excursie van de rendac stond erbij vermeld. MAar ik was toen geen lid van bokt en kon dus niet reageren. Ik reageerde in het topic op Cavalettie dat dus naar jullie topics op bokt verwees. Met deze discussie hier doe ik pas mee de laatste 2 pagina's. Wat er voor heen gezegd is weet ik niet, ik voel er niet voor om al die 28 pagina's aan reacties te lezen. IK vond het wel interessant om het filmpje te zien.

Ik reageerde daar positief op. MAar kennelijk kun je alleen positieve reacties incasseren maar geen kritiek. MAar goed, ik heb mijn ding gezegd, jullie hebben een verklaring gegeven. Dat moet voldoende zijn. Dus kom maar weer van die kast af. Het is niet nodig om daar op te gaan zitten.

we verwachten ook echt niet dat je alles heel nauwkeurig doorleest. Klik eens gewoon een paar pagina's aan en lees dat eens globaal door, zo kun je heel veel informatie vinden, zoveel tijd kost dat ook weer niet. Tenslotte ben je ook tijd kwijt door een discussie aan te gaan Knipoog

Fijn om te horen dat je het filmpje wel als interessant hebt ervaren. Nogmaals, 3 of 4 pagina's geleden reageerde ik ook al met de tekst dat we heus niet alleen maar positieve, pro-slacht reacties willen, maar geen reacties met hoe onrespectvol het wel niet is dat we af en toe 'lol' hebben, daar is al genoeg uitleg over gegeven. Knipoog

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:19

Als eerste wil ik jullie laten weten dat ik het zeer knap vindt dat jullie dit soort excursies ondernemen en dit zo goed mogelijk proberen te verwoorden hier op bokt zelf zou ik hier niet aan meedoen omdat ik alleen maar zou staan te huilen...
Heb 1 keer in mijn leven mijn hond van 14 jr moeten laten inslapen en daar ben ik al hard voor weggerent Huilen dus bedoel maar.

Ik denk wanneer je dit topic gaat lezen en bekijken en ik was best wel nieuwsgierig hiernaar omdat dit ons allemaal eens wel staat te gebeuren helaas....en je zo kan zien wat er in werkelijkheid gebeurt en hierin ook een keuze kan maken met de tijd.
En vondt dat filmpje van dat schieten van dat paard best wel heftig ja Bloos (van dat lammetje heb ik maar niet gekeken)
het is niet zo dat ik tegen het consumeren van paarden/pony's maar zelf heb ik daar geen behoefte aan. (begrijp mij goed ik ben geen vegetarier)

Maar wel is zo dat dit best wel emotie's oproept en dat hier dan verschillende reactie's op komen, en als ik dit zo lees hier allemaal dan ervaar ik dat niet als negatief over jullie verslag....

Maar wat wel irritant is dat 1 iemand hier constant wanneer er een reactie komt die haar niet aanstaat hier gelijk FEL op reageert jammer is dat...want ik geloof dat het hier niet om elkaar verwijten te maken maar om wat van op te steken want daarvoor is dit een veel te serieus onderwerp?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 23:24

oké, sorry, geef eerlijk toe dat ik soms wat fel kan reageren ja Knipoog Maar ik vind het jammer dat, wanneer wij de moeite doen om zo'n serieus topic hier neer te zetten, dat er dan mensen zijn die wel persé hun mening willen geven, maar niet even de moeite nemen om te lezen.

dat vind ik gewoon erg jammer. Er staan duidelijk dingen in de beginpost gemeld, we hebben al zo vaak gezegd dat we heus geen lol hebben om het slachten van zo'n paard zelf, en dan nog komen die reacties nog. dat is erg jammer, mensen die hier tijd hebben om een reactie te plaatsen en een discussie aan te gaan, hebben ook wel even tijd om heel iets even globaal door te lezen.

daarbij heb ikzelf (ik neem aan dat je op mij doelde) meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik ieders mening volledig respecteer, of je nou voor slachten of inslapen kiest, maar dat ik geen zin heb in 10x dezelfde discussie dat wij 'onrespectvol' naar die paarden zijn. vind het van zulke mensen redelijk kortzichtig om zo te oordelen, ze zijn er zelf niet bij geweest en weten helemaal niet in wat voor sfeer je terecht komt.

vandaar dat ik er soms een beetje moe van word. Knipoog

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:29

Snap ik Bloos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 23:44

ah, nou da's mooi Lachen

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:12

flair schreef:
Nou ja... ik moet eerlijk zeggen dat ik de slager ook wel kon schieten toen hij de deur open deed en de slachtruimte uit kwam...

Hij kwam namelijk glimlachend naar buiten en zei zelfvoldaan: Zo, dat was een snel maar genadig einde"

Achteraf vind ik het niet erg dat hij dat zei... maar op dat moment voelde ik echt boosheid. Hij had net het mooie koppie van Flair voorzien van een pin en haar van het leven beroofd en zo'n makkelijk eruit geflapte opmerking valt dan best verkeerd.
Slagershumor denk ik? (Ik weet niet of 't grappig bedoeld was?) Nagelbijten / Gniffelen Achteraf is het inderdaad niet eens zo heel erg, maar als het over je eigen paard gaat, en al helemaal op dat moment, dan snap ik dat je daar toch echt even behoorlijk boos van kan worden. Nagelbijten / Gniffelen
Ben je daarvoor ook bij van Veen geweest, of bij een andere slager?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:30

flair schreef:

Ach gut

Kan me voorstellen dat dat dan hard aankomt. maar zo was het vast niet bedoeld.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 01:07

Flair is naar van Veen gegaan 1,5 week terug Knipoog Natuurlijk was de opmerking niet kwaad bedoeld. Ben blij dat ze een snel en genadig einde heeft gehad... kon het alleen even niet horen, het was al beroerd genoeg.

Ben blij dat haar vlees jullie gesmaakt heeft Tong uitsteken Kan het nu zeggen, 1,5 week terug had ik die humor ook niet gehad.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:09

nee, dat kan ik me voorstellen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:21

flair schreef:
Flair is naar van Veen gegaan 1,5 week terug Knipoog Natuurlijk was de opmerking niet kwaad bedoeld. Ben blij dat ze een snel en genadig einde heeft gehad... kon het alleen even niet horen, het was al beroerd genoeg.

Ben blij dat haar vlees jullie gesmaakt heeft Tong uitsteken Kan het nu zeggen, 1,5 week terug had ik die humor ook niet gehad.

knap dat je nu op deze mnaier kan reageren hoor! petje af!

ik denk dat de slager het ook écht serieus bedoelde om je een hart onder de riem te steken ( zo van: het ging snel en goed, het is al voorbij meid) alleen missen ze her en der een stukje op sociaal vlak;)

@ de mensen die vallen over het lachen:
een filmpje wordt gemaakt gericht op hetgeen wat gebeurd. daar staan een aantal mensen omheen en de anderen lopen rond. op de achtergrond hoor je dus vanalles.
we hebben ook gelachen om het schaapje.. het was een raar gezicht, dat zal ik niet ontkennen. maar er zijn ook situaties geweest dat er een aantal mensen stonden om hetgeen wat gefilmd werd en erachter mensen met iets heel anders bezig waren en keihard aan het schaterlachen waren. dat is écht niet omdat het zo leuk is dat er weer een dier dood is, maar omdat er iets heel anders gebeurd wat je op de film niet eens kan zien!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:45

Ik weet 1 ding zeker, ik zou mijn eigen paard never nóóit naar de slacht brengen! Ik snap niet dat mensen hier voor hun plezier heen gaan.. Het is dan wel natuurlijk en vlees eten zal toch echt moeten, maar ik hoef toch echt niet te zien waar het vandaan komt, laat staan er zelf naast te staan..

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:20

Moderatoropmerking:
Jammer dat het nu weer niet gaat zoals zou moeten. Graag ontopic, anders gaan we het topic op slot doen en dat zou zonde zijn. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:04

Ik volg dit topic al een tijdje net als het vorige. Ik vind het erg interessant om te zien en te lezen hoe het er in een slachthuis aan toe gaat. En ik moet zeggen dat ik er nu niet meer negatief tegenover sta. Vooral omdat je ziet dat de paarden rustig zijn op het moment dat ze geschoten worden. Dat is wat ik mijn paard ook zou gunnen. Een snelle stressloze dood. Zou de veearts hier moeten komen om haar te laten inslapen dan levert dat waarschijnlijk veel meer stress op. Ze is namelijk erg bang voor de veearts.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:21

flair schreef:

Ik heb mijn prachtige jonge ruin destijds naar Berends gebracht in Best. Die man is ook heel correct geweest. Het slachtgeld dat ik voor mijn paard kreeg zag ik toch min of meer als bloedgeld (op zo'n moment is het toch moeilijk om er rationeel tegen aan te kijken) en verder hoopt ik op dat moment dat mensen in het vlees van mijn paard zouden stikken.

Dus ik snap je helemaal. Ik vind het erg dat je Flair af hebt moeten geven. Jij had haar al lang he.

YouthReiner schreef:
Ik weet 1 ding zeker, ik zou mijn eigen paard never nóóit naar de slacht brengen! Ik snap niet dat mensen hier voor hun plezier heen gaan.. Het is dan wel natuurlijk en vlees eten zal toch echt moeten, maar ik hoef toch echt niet te zien waar het vandaan komt, laat staan er zelf naast te staan..

Ik betwijfel of het voor hun plezier was.
IK neem aan dat de mensen zelf paarden hebben en zelf zullen ze ooit zeer waarschijnlijk voor de moeilijke beslissing te staan, wat te doen en hoe het te doen met hun paard.

Over de slacht zijn inderdaad veel verhalen in de rondte gegaan, je kunt hier op bokt volop zoeken op de topics. De enige manier om zeker te weten hoe het er aan toe gaat, is niet via "horen" maar gewoon met eigen ogen zien. En dan weet je het zeker. Ik vind zelf slacht helemaal geen slechte optie, ik denk dat het in vele gevallen een betere optie is dan inslapen. Er is geen strijd, alles gaat in kalmte en rust en het paard sterft op de seconde zelf dat er geschoten is. Wat wil je nog meer?

Verder vind ik dat mijn gevoelens (of die van een andere paardeneigenaar) even NIET op de eerste rang komen. Hoe ik het ervaar is niet het voornaamste: het welzijn van het paard hoort voorop te staan. En bij de slacht gaat het er optimaal aan toe, ook al is het voor de eigenaar minder mooi.

Moeilijk blijft het tóch. Je zult heus niet minder verdriet hebben als het dier inslaapt door een spuitje (wel meer als het zich ertegen verzet).