Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:51

Zal even voor je kijken, nu moet je nog ergens op een knop drukken!!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:52

je moet daarna op confirm klikken!!

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:04

Ik vind het filmpje niet zo schokkend als dat ik het had verwacht. Ik ben ook niet tegen het slachten, maar ik zou het niet bij m'n eigen paard willen zien
Het paard heeft er weinig besef van denk ik en is zo weg.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:12

nonixjuh schreef:
je moet daarna op confirm klikken!!

hey ja! bedankr Ach gut
ik vindt het filmpje ook wel meevallen.. maar wel sneu.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:32

Leentje1 schreef:
En ze schieten in het hoofd. Hierdoor voelt het paard niks meer. En maakt er niks meer van mee.
Bij het inslapen kan een paard er nog tegen vechten. En dat kan geen fijn beeld geven.

Helemaal mee eens.
Ik heb een hele slecht ervaring gehad met het inslapen van paarden.
Heb ze zien vechten, tegen de spuiten.
Resultaat kapotgeslagen oogkassen van tegen de wanden aan slaan.
Ontvelde benen, tanden door de lippen en kapotgebeten tongen.
Vind het jammer dat ik daat geen foto materiaal van heb.
Ik heb wel besloten dat mijn paard naar de slacht gaat, want dat is veel vriendelijker.
Maar ik zorg wel dat ik er ook daadwerkelijk bij ben, hoe rot en vervelend het ook is.
Of stuur een goede bekende.
Maar lijden vind ik 10 keer erger.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:42

ma_rie_tje schreef:
MissToseland schreef:
vraagje: je kunt er toch ook voor kiezen dat je paard niet wordt gebruikt voor consumptie?

ja, maar dan krijg je er geen geld voor. Dan moet je betalen. Ook als je paard medicijnen heeft gekregen dat hij niet meer gegeten mag worden kan je hem hier laten slachten.
Dan wordt hij hier opgehaald door de rendac

en dan weer een vraagje.. wat gebeurd er dan mee?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:45

wat ik raar vind, neem aan dat de belg medicatie heeft gehad voor zn ontstoken been. Waarom is hij dan nog geschikt voor consumptie? Lijkt me dat wanneer er een infectie als deze er is, dat het vlees dan niet meer goed is. Of in ieder geval is aangetast door de medicijnen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:45

Bij de rendac gaat alles op een hoop ( varkens,schapen,koeien,paarden enzo) en wordt het verbrand.
Athans zo heb ik het altijd mee gekregen. ( hier gaan ingeslapen paarden ook heen)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:47

IndianLady schreef:
wat ik raar vind, neem aan dat de belg medicatie heeft gehad voor zn ontstoken been. Waarom is hij dan nog geschikt voor consumptie? Lijkt me dat wanneer er een infectie als deze er is, dat het vlees dan niet meer goed is. Of in ieder geval is aangetast door de medicijnen.

Hij had geen medicatie die slecht voor het vlees was elk geval.. Geen idee of hij wel medicatie had, want het was opgegeven zaak.. niks meer aan te doen..
Het vlees van deze belg werd verwerkt in bijv frikandellen, geen paardenbiefstuk. Volgens die slager maakte ze alleen biefstuk van volbloed paarden.. Omdat het andere vlees veel te taai is. ( van andere rassen)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:49

Citaat:
en dan weer een vraagje.. wat gebeurd er dan mee?

Het zelfde als wanneer de rendac je paard thuis komt ophalen, hij wordt verbrand

Citaat:
wat ik raar vind, neem aan dat de belg medicatie heeft gehad voor zn ontstoken been. Waarom is hij dan nog geschikt voor consumptie? Lijkt me dat wanneer er een infectie als deze er is, dat het vlees dan niet meer goed is. Of in ieder geval is aangetast door de medicijnen

Bij dit paard zat een paspoort, daarin staat of een paard medicijnen heeft gehad die hem ongeschikt maken voor de slacht. In dit geval is hij door de levende keuring gekomen (waarbij medicijngebruik ook wordt gecontroleerd) en zal hij dus of geen medicijnen gehad hebben de laatste tijd, of medicijnen waar geen wachttijd op zit. De levende keuring wordt door een dierenarts gedaan, en deze schat het risico in dat het vlees mensen ziek maakt. In dit geval was er een infectie in het been, de benen gaan weg en het paard was verder in orde, dus dan mag het vlees gebruikt worden. 's Middags is er nog weer een keuring van het vlees.

Goede vraag trouwens Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:55

dank je, heb zo af en toe een hoogtepuntje. Ik vind het op een rare manier toch interessant wat er gebeurd. Normaal gesproken is het toch een beetje een taboe, wordt niet veel over gepraat of geschreven. Ik wil wel van de partij zijn als er mensen naar Rendac gaan.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:58

maareh even een vraagje...
dat hersendood maken, wat gebeurd er dan precies in het lijf? en hoe gaat het met de ziel?(als je ervan uit gaat dat we een ziel hebben?)
ben heel beniewd...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:02

oef, filosofische vraag, daar ga ik even over nadenken, ik ga nu eerst even de stad in

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:06

ietepiet schreef:
maareh even een vraagje...
dat hersendood maken, wat gebeurd er dan precies in het lijf? en hoe gaat het met de ziel?(als je ervan uit gaat dat we een ziel hebben?)
ben heel beniewd...

Eh ja, wat er met de 'ziel' gebeurd, is maar net wat je natuurlijk ook gelooft he.... Als je er van uit gaat dat paarden, net als sommige mensen menen dat mensen een ziel hebben, ook een 'ziel'/'geest' heeft, dan geeft het veel mensen een fijner en vrediger gevoel dat de ziel dan 'naar de (paarden)-hemel gaat. Maar, dat is natuurlijk maar net wat je gelooft of wil geloven. er is volgens mij wetenschappelijk daar niets over bewezen, ik bedoel, wat gebeurd er verder met 'de ziel' van de mens als deze overlijdt? dat weet ook vrijwel niemand.

Wat betreft hersendood: op het moment dat het paard geschoten word, en die pin dus in zijn schedel wordt geschoten, valt het paard direct neer, en bij het eigenlijke neervallen is het paard dus al dood. Zo'n beetje het zelfde effect als een mens zich bijvoorbeeld door zijn hoofd schiet; hersenen werken niet meer, dus iemand is dan 'hersendood'. de klinische dood, 'echte' dood dat ook het hart stopt met pompen, treed dan vaak een paar minuten later in. Het hart van geschoten paarden blijft altijd nog even een aantal minuten doorpompen, maar het paard is dus niet alleen buitenbewustzijn, maar ook dood, omdat het hersendood is. stopt na een aantal minuten ook het hart met pompen, dan noemen ze dat 'echt dood'....

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:11

okee.dank je joyciej,
ik bedoel eigenlijk niet waar de ziel heen gaat.
maar hoe het gaat met het 'losmaken' ervan...het schijnt dat dat tijd nodig heeft om afscheid van het lichaam te nemen.
bij mensen zie je vaak dat ze het eigenlijk al weten. ze vertonen anders gedrag van tevoren. niet altijd maarvaak wel, en dit is ook best interessant om eens over na te denken.

ik wil hier niet mee provoceren, maar ben gewoon heel benieuwd hoe jullie hier over denken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:18

sja ietepiet
daar snij je weer een hele andere koek aan
wat mij trouwens ook erg interesseerd
goede readers kunnne je wellicht meer hierover vertellen

ik geloof niet dat de ziel zozeer bij het lichaam blijft, maar eerder op bezoek gaat bij zijn geliefden.

alhoewel met onze hond, wij hadden een immens lieve deense dog, die overleden was aan een maagkanteling, en die gecremeerd is, toen mijn moeder en ik de urn op haalden,voelden we ons beide een beetje vreemd in de auto,
wellicht door het idee dat onze hond in de urn zat.
thuis aangekomen hebben we de urn een mooi plekje gegeven.
en savonds laat,hoorde smam onze andere hond hard blaffen, ze ging kijken, en ze blafte naar de deken waar de andere hond altijd op had gelegen
wij zijn ervan overtuigt dat harley, de dog, ons nog even bezocht had.

ook is de foto van harley door een goede reader , geread, en die vertelde dus ook dat hij ons nog wel eens bezocht.

maar of cremeren/ slachten / rendac , voor de ziel pijnlijk of moeilijk is, ja dat vind ik een hele moeilijke vraag....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:22

oh ja, en de stuiptrekkingen dat is normaal
dat doen alle mensen en dieren die dood zijn gegaan.
bij de koe was dat duidelijk meer als bij het paard, maar het geeft een vreemd beeld,
varkens doen het ook heel erg, heb eerst ook vaak gedacht dat ze nog leefden, maar als je naar de ogen kijkt, zie je meteen een waas erover, dan zijn ze gewoon weg
de ziel vertrekt letterijk uit de ogen.

en de spieren kunnen nog vrij lang erna samentrekken
dat is de zuurstof die uit de spieren gaat, dat veroorzaakt de bewegingen in de spieren.

het is absoluut vreemd om een paard te zien liggen op zijn rug, zonder hoofd,
maar wetende dat het dier overleden is, zolang het geen bekend paard is, is het niet akelig om te zien.
leuk ook niet, interessant , dat wel.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:26

Ik kan het filmpje niet zien.
Dr staat dat je 18 jaar moet zijn en dat je dan moet inloggen Verward

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:27

nonixjuh schreef:
Nessah schreef:
Hij is niet verwijdert, je moet nu alleen inloggen om hem te zien want het is volgens hun een filmpje voor 18 jaar en ouder..
username: kidchoco
password: pokemon

Daarmee inloggen en je kan hem gewoon zien

Zie hier!!!

Even een blz. terug kijken!!
daarna op confirm kijken!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:29

Ik vond het overigens toch een vreemd gezicht, dat die onthoofde koe zijn been spieren nog bewogen.. Was toch wel een vreemd gezicht.

Sja en over de ziel.. iedereen gelooft wat anders..
Ik geloof dat zodra je (hersen)dood bent, je uit je lichaam treedt en weg gaat.. Dat je je geliefde terug ziet.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:30

ja precies!
is jullie hond zelf overleden of hebben jullie hem geholpen?
mijn vorige hond is zelf overleden na sterilisatie. maar ze is er ook nog wel eens!
tsja je hoort ook wel eens dat mensen hersendood zijn. of zijn geweest. of uit een coma komen, en dan hebben ze ook van alles meegemaakt en gezien.

ook als je het over de 'geur'van de dood hebt. sommige mensen hier op bokt nemen dat veels te letterlijk.
het is bekend dat dieren anders ruiken dan mensen. een hond kan na een week nog ruiken als je ergens hebt gelopen.
en ik denk dat een paard niet zozeer ruikt in een slachthuis. maar dat daar de dood wel rondhangt.

en paarden die daar rustig meegaan, misschien weten ze het en leggen ze zich erbij neer. tsja wie zal het zeggen.
er is hier op aarde nog zpveel wat wij mensen niet weten. en ik vindt persoonlijk dat we met zijn allen veel te veel beslissingen nemen omdat we denken dat het goed is zo.
laten we het hopen! want als dat niet zo is, krijgen bepaalde mensen nog heel veel met hun karma te maken.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:38

Ik heb het hele topic gelezen en nu zijn mijn gedachten over slachten toch veel veranderd. Het is een erg leerzaam topic. De bokkers van de excursie, jullie hebben hier goed aan gedaan, nu weet ik hoe het er echt aan toe gaat op een slachterij, i.p.v. eerst altijd alleen maar enge ideeen.
Ik blijf dit nog volgen, komen goede vragen en antwoorden aan bod!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:42

griebels schreef:
Ok, ze worden dus verbrand Knipoog
Kun jij niets regelen vonnie bij Rendac?

Dat was met school Knipoog (Helicon).

De dieren worden daar eerst op een grote hoop gegooid. Dan uitgesorteerd (ik weet niet meer precies hoe of wat). Dan worden ze vermalen (net zoiets als in een vuilniswagen).
En uiteindelijk verbrand.

Maar, dat heb ik dus allemaal niet gezien. En ik het is alweer een aantal jaar geleden. Dus ik hoop dat mijn uitleg klopt. Ik kijk uit naar jullie verslag.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:43

Net zoals menig ander bokker had ik ook wel mijn bedenkingen over het slachten. Het klinkt zo.. gruwelijk. Na het zien van de filmpjes en foto's moet ik toegeven dat ik er nu wel heel anders over denk. Leuke beelden waren het niet, maar ik kan zeker niet zeggen dat ik het er dieronvriendelijk of respectloos uit vond zien.

Ik blijf het nog even volgen. Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:45

toppie dat het topic nu weer de goede kant opgaat

we zijn blij dat we andere mensen onze ervaring kunnen laten zien, zodat een ieder die het wil weten, maar niet durft, toch een beetje kan zien en vooral kan horen hoe het in zijn werk gaat