Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:53

tsja, of je moet als slachter finaal misschieten, maar dan nog, dan merk je dat ook wel aan het paard op dat moment lijkt mij Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:59

volgens van veen ( ik heb het de vorige excursie gevraagd) duurd het alleen een stuk langer en kan het dus wél een kwartier duren voor het paard van hersendood naar klinisch dood is gegaan, maar níet dat het na bepaalde tijd nog zou kunnen opstaan
*edit: volgens mij heeft hij toen wel gezegd dat wanneer een paard niet direct gestoken wordt, het dus lang duurd, maar het ook zo kan zijn dat er nog (ongecontroleerde, omdat de hersenen niet meer goed aangestuurd worden) bewegingen gemaakt worden
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 10-10-07 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:00

Weetje wat ik wel zou willen, als ik het materiaal ervoor had dan he, Bij een slachting zijn, en dan zo'n een hersentest en gevoelstest doen, met behulp van magnetishe dingen enzo, waar ze ook dierproefen mee doen..

lijkt me interesant te zien hoe de hartslag van een paard blijft vanaf binnenkomst, en hoesnel dat wegzakt, en de gevoelsgrenzen enzo.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:01

Jolliegirl schreef:
Weetje wat ik wel zou willen, als ik het materiaal ervoor had dan he, Bij een slachting zijn, en dan zo'n een hersentest en gevoelstest doen, met behulp van magnetishe dingen enzo, waar ze ook dierproefen mee doen..

lijkt me interesant te zien hoe de hartslag van een paard blijft vanaf binnenkomst, en hoesnel dat wegzakt, en de gevoelsgrenzen enzo.

dit lijkt me idd erg interresant Pling

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:01

Lijkt me inderdaad wel ontzettend interessant!
Maarja, vast niet echt mogelijk om uit te voeren bij een slachterij. Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou zelf ook nog naar een excursie naar een kliniek / crematorium (/ evt rendac) willen doen, daar weet ik ook nog maar weinig van aangezien ik geen eigen paard heb en daar eigenlijk nooit iets iets mee te maken heb. Nagelbijten / Gniffelen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:02

tuurlijk is dat mogenlijk, eigenarese van mijn nu nog verzorg paard werkt in groningen bij het dierproef centerum, en daar worden dit soort testen ook gedaan.

maar of van veen ermee instemt is de vraag. en of het materiaal meegenomen kan worden is ook een vraag.
maar het lijkt me gewoon leerzaam

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:03

Dat bedoel ik, het is heus wel mogelijk, maar of het ook bij een slachterij (dus bij van Veen in dit geval) voor elkaar te krijgen is?
Zoals je zegt, het lijkt me ontzettend leerzaam, mocht er een mogelijkheid zijn dan zou dat zeker onderzocht moeten worden eigenlijk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:04

Jolliegirl schreef:

dát lijkt mij nou ook ontzettend interessant!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:05

Ik zal er eens naar gaan vragen of er een mogenlijkheid is dit evt in de toekomst op een excursie eens te doen.

Vind v. veen het niet erg om nog meer excursies te laten komen? of vinden ze het wel leuk?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:08

Jolliegirl schreef:
Ik zal er eens naar gaan vragen of er een mogenlijkheid is dit evt in de toekomst op een excursie eens te doen.

Vind v. veen het niet erg om nog meer excursies te laten komen? of vinden ze het wel leuk?

haha, volgens mij vinden ze het alleen maar gezellig, een stel van die paardenmiepen haha.
zou echt geweldig zijn als dit zou lukken, zowel met de aparatuur als met toestemming van van Veen, als dat zo is, wil ik zéker voor de 3e keer paraat zijn!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:09

Ik ga ernaar vragen maar kan jullie niéts beloven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:15

weer een geweldig verslag, ik ben blij om te lezen dat het ook weer een geslaagde leerzame dag was

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:16

Dan ben ik er ook weer bij Haha!

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:17

En als het lukt, ben ik er de volgende keer ook. Ja

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:20

Citaat:

volgens mij vinden ze 't wel gezellig Knipoog
want niet iedereen waardeerd hun beroep..(en zeker niet alle paardenliefhebbers)
dus ik denk dat ze blij zijn dat ze mogen vertellen/laten zien dat ze juist wel paardvriendelijk zijn Knipoog (de manier waarop ze het doen)
en de aandacht die ze krijgen, hmm die zullen ze vast ook niet erg vinden

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:23

JoyCiej007 schreef:
volgens mij is het klinklare onzin dat ze na de pin, zonder het steken, weer 'wakker' kunnen worden. Ze blijven dan natuurlijk nog een tijdje alleen hersendood ipv. klinisch dood, maar die pin richt al zoveel schade aan, dat ze niet meer 'levend' worden hoor.

tenminste, die theorie lijkt mij zééér sterk.

het idee lijkt me doodeng!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:25

maar van de hartslag te meten, dat lijkt mij zeer intressant!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:26

Ik denk alleen niet dat je mee moet gaan als je een of andere paardenfluisteraar verwacht.
Het zijn wel slagers geen mietjes Knipoog Hoe vriendelijk ook niet geschikt voor tere zieltjes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:27

Nee dat zoiezo niet, maar als je een teer zieltje bent, moet je zoieo niet naar de slager gaan kijken..

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:31

T.eeeering... dat lammetje... Wow! Nerd Bloos!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:33

majijke schreef:
T.eeeering... dat lammetje... Wow! Nerd Bloos!

Graag onderbouwd commentaar?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:34

Ik heb het filmpje gezien van het schieten van het paard. Wat ging dat rap zeg! *HOP* en klaar! Ik weet niet wat ik zal doen t.z.t. maar ik vind de slacht op deze manier een zeer humane methode. Een nadeel: het gebeurt nooit thuis.

Ik zou het liefst in eigen omgeving hebben. MAar wanneer doe je het nu echt goed? En beroerd blijft het toch. Een dier af moeten geven dat je niet kwijt wilt.

Wel zielig voor dat vrouwtje dat ze haar paard in haar eentje naar de slacht moest brengen, zonder enige mental support. Die slager heeft haar goed opgevangen. Ik denk dat hij paardenmensen goed begrijpt.

Ik heb zelf ook mijn 2 jarige destijds naar de slacht gebracht. Bij mij was er wel iemand bij, en die slager was zelf ook paardenman en hij deed het goed. Ik heb nooit spijt gehad van die methode. Ik heb alleen spijt gehad dat het moest gebeuren bij die prachtige 2 jarige waar ik zo verliefd op was.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:36

Ja, dat heeft iedereen, Ik had ook spijt op het moment daar, en ik wilde ook min of meer terug,
maar je weet op dat moment dat het beter is voor je beestje, anders doe je dat niet...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:41

toch ik moet zeggen al zou ik ooit zelf voor de keuze komen te staan slachten of inslapen dan kies ik toch voor het slachten

ik heb al 3 keer meegemaakt hoe een paard dagen aan de weg ligt nou das echt vreselijk dan al niet te praten over de stank die ervan af komt...
en moet zeggen dat ik t ook geen leuk gezicht vind hoe een paard in de wagen van de rehab word gekwakt

heb gelukkig niet gezien hoe de paarden toen uit hun stal zijn gesleurd en over t erf zijn gesleept
heb ook hele nare verhalen gehoord over t inslapen van paarden

heb zelf ook t inslapen meegemaakt van me hond en die was na 1 uur en 3 spuiten nog niet dood hij was er gewoon tegen aan t vechten....

jammer genoeg konden ze me hond ook niet zo afmaken dan was ie snel aan ze lijden in plaats van dat hij eerst een uur op de tafel heeft liggen tegenvechten...

maar opzich ik zou het best wel eens willen zien hoe t er nou uitziet als een paard ingeslapen word ...
en mocht er ooit nog een nieuwe excursie komen dan denk ik dat ik er ook wel keer bij wil zijn om te zien hoe nou een paard worst word

mikado_36

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk iemand mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:13

snackie heeft marlon naar nijkerk gebracht samen met een vriendin van haar,
kon het niet over mijn hart verkrijgen haar dat alleen te laten doen ook al was ik er alleen maar bij heb haar tot steun kunnen zijn dit was iets dat ik mijn dochter niet alleen kon laten doen,
we zijn er voor in elkaar in goede tijden maar ook in slechte tijden ook bij ons is dat wel eens tijdje anders geweest ben zelf in ieder geval erg blij en tevreden dat ik alles op ales heb gezet om mee te kunnen gaan met haar en dr schat marlon had het liever snackie bespaart die rit maar er is gekozen voor de allerbeste optie die er was ik heb er vrede mee snackie ook ook al zitten we nog vol met vragen en gaan we beiden graag mee met een eerst volgende excursie (word weer erg veel regelen voor mij maar heb het er voor over dan) dit is iets dat je niet alleen kan en mag doen althans dat vind ik persoonlijk als je iemand mee kan nemen daar naar toe doe dat aub ook ik was er erg van onder de indruk, groetjes maria mam van snackie