Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:31

marian: je bedoeld bij de rendac of bij de slachterij? bij de rendac word het hoe dan ook 'klein gemaakt' anders kan het niet door de gehaktmolen en evt. in de oven.

Ook bij het crematorium, heb je een redelijk groot paard, dan past die er niet in, zullen ze er toch eerst 'wat af moeten halen'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:31

nee dit klopt niet marian Lachen

Joyce, ons stalvarken ging ook vechtne tegen de verdoving, die beesten maken 'adrenaline' aan waadoor de werkende stof niet meer werkende is.
daarom is het vaak verstandig een paar ML meer te geven dan de normale waarde Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:32

JoyCiej007 schreef:
marian: je bedoeld bij de rendac of bij de slachterij? bij de rendac word het hoe dan ook 'klein gemaakt' anders kan het niet door de gehaktmolen en evt. in de oven.

Ook bij het crematorium, heb je een redelijk groot paard, dan past die er niet in, zullen ze er toch eerst 'wat af moeten halen'.

neem aan dat ze dit niet in het crematium doen?
in ingeslapen paard heeft al het bloed nog neem ik aan...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:32

JoyCiej007 schreef:
@ Charlotvanree: om even op je laatste vraag te komen:

Bij de slacht kun je er ook voor kiezen je paard niet ter consumptie beschikbaar te stellen. Ze schieten dan, laten het paard leegbloeden, en dan gaat het alsnog naar de rendac.

Als je je paard laat inslapen, gaat hij vaak naar buiten, ligt daar een tijdje onder een zeil oid, dan komt de rendac met een vrachtwagen en grijper en 'gooit' het kadaver bovenop een stapel andere kadavers in die vrachtwagen.

Je bekijkt het weer vanuit jouw bril. Je gaat naar een dierenkliniek, het paard wordt ingeslapen, en wordt meteen weggedaan... Dus jouw stelling klopt niet. je moet het niet altijd negatief bekijken, want dan kan ik even goed zeggen van de slacht, het gebeurd ook niet altijd correct...

vrachtwagen naar de rendac, dan hele berg met kadavers, gaat allemaal door 'de gehaktmolen' dus word het allemaal tot 'moes' verwerkt. Botten etc. worden ook weer hergebruikt, sommige stukken worden gebruikt in evt. honden/kattenvoer, andere dingen worden weer verwerkt in jawel, tóch ons eten (dierlijk vet, glycerine etc.) de rest word verbrand.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:34

JoyCiej007 schreef:

ik bedoel als je je paard hebt ingeslapen Knipoog
ik meende dat ik ervoor kon kiezen Tong uitsteken teminste mijn vader zei dat hij hier ooit een brief over gekregen had Knipoog
hmm denk dat ik het dan verkeerd heb meegekregen ofzo..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:36

Lijkt me niet Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:39

ik bekijk het niet negatief, anders had ik er wel iets geschreven in de trant van 'dan ligt dat beest daar dagen te rotten op je erf en word hij met een grote grijper hupsa in de vrachtwagen gemieterd'...

Tuurlijk kan het ook via de kliniek, maar dan nog zal het paard via de kliniek naar de rendact gebracht moeten worden.

Maar qua inslapen is de methode die ik besprak, wel vaak de meest bekende.

Ik weet ook heus wel dat je er voor kan kiezen om de rendac langs te laten komen en je paard in zijn uppie te laten ophalen op een heel andere, meer individuele manier.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:45

Ik kies voor wat ik denk dat het geschikst is voor het paard, en de mogenlijkheid die ik op dát moment heb!
breektie z'n been, soryr dan breng ik hem niet nog ff naar de slager!
is hij op : ja dan valt erover te praten

helaas kan ik de keus niet maken , want heb geen eigen paard, maar verzorgpaarden, dus de eigenenaar heetf het laatste woord

áls ze voor de slacht kiezen gá ik mee om zeker te zien dat ze weg is... en dood is.. en dat ik haar niet over een paar jaar weer tegenkom

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:46

Ziet er heftig uit zeg! Bloos!
Erg interessant, dat wel! Ja
Dat witte paard die moeilijk kon ademen is echt zielig Ach gut
Zou er denk ik zelf niet naartoe durven, dan sta ik liters te janken Bloos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:48

inderdaad, ook dat, jolliegirl.

Mijn 'voorkeuren' op volgorde:
- Ideaalste situatie: paard gaat lekker slapen, om nooit meer wakker te worden, gewoon rustig en vredig in zijn slaap.
- Vervoerbaar paard? dan op de trailer en naar de slacht. Thuis dagen van afscheid, zelf wegbrengen, zélf het touwtje vasthouden bij het schieten. Nog even een aai en dan weg. Voor consumptie geschikt, dan mag dat van mij. Misschien evt. zelfs een 'ceremonie' door zelf een stukje eigen paard op te eten.
- Niet vervoerbaar? Evt. proberen om thuis te laten schieten.
- Niet thuisschieten? Dan spuitje en naar de rendac. Ligt eraan hoeveel geld ik er op dat moment voor over heb, anders graag paard zelf brengen of anders in zijn uppie laten ophalen bij de Rendac.
- Cremeren pieker ik niet over, of ik moet miljonair zijn. Kost mij veels te veel geld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:09

ik hoef mijn verzorgpaard niet te proeven hihi Tong uitsteken

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:10

charlotvanre schreef:
JoyCiej007 schreef:

hahaha, onder het eten is idd voor sommige mensen niet hét ideale moment om dit soort filmpjes te kijken. Knipoog

p.s ben blij dat er zoveel positieve reacties komen, fijn om te zien Lachen

ja, je kan hier alleen maar positieve reacties geven he. want je zei uitdrukkelijk in je eerste post dat dit niet mocht... Scheve mond

Verder stel ik even de bedenking: kan je leven met de gedachte van je eigen paard: dat je nog geld krijgt ook om hem te laten slachten, en dat hij straks in iemands maag vliegt. Ik zou het nooit van mijn leven kunnen. Persoonlijk zou ik dan kappot zijn.
Ik denk dat wanneer je paard eerst in slaap gedaan wordt en dan HET spuitje krijgt, hij er ook niet veel van voelt...

IK kan er mee leven, waarom goed vlees weggooien?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:12

rossebol schreef:
Snackie schreef:
Nou, ik denk als mensen in nijkerk zijn om hun paard weg te laten brengen, dat ze er weinig zin in hebben Bloos

ik had het ook tegen JoyCiej007

Bloos Dat wist ik niet, stond er ook niet specifiek bij Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:13

áls ik ooit een paard moet wegbrengen, wil ik iemand mee.. Ik ga geen risico's nemen op de terugweg alleen in de auto enzo...

hoe hebben jullie(mensen met de ervaring) dit gedaan? extra persoon mee?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:15

ik zou dat ook doen ja. vind het eigenlijk net als met drank of een jointje op gaan rijden, je bent dan zóoo emotioneel, dat kun je van te voren niet voorzien.

van Veen vertelde ook dat er een vrouwtje was die helemaal alleen was. Die reed, eigenlijk nog vrij in paniek, na het webrengen van haar paard het erf af en botste nog geen 50 m. verderop tegen een lantarenpaal aan. Van Veen heeft dat vrouwtje toen uit de auto gehaald en mee naar boven genomen om tot rust te komen en wat te drinken, en toen iemand gebeld die haar naar huis zou rijden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 10-10-07 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:16

Marigold schreef:
over de pin, het schieten..
het paard zakt op het zelfde moment in elkaar.
je kan nog niet met de ogen knipperen, hij ligt gelijk als dood paard op de grond.
toch heb ik van een slager gehoord, dat als je (en dat was bij koe) niet daarna de hals doorhaalt, het dier na een kwartier weer wakker wordt, met veel hoofdpijn zegmaar...
vraag me ergens wel af hoe dat allemaal nou echt precies zit.
dus, als er een derde excursie komt, mag die vraag er van mij wel bij, in het intervieuw.

Wat klinkt dat vreselijk zeg! brrr.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:17

Jeetje Scheve mond
het zal je maar overkomen zeg! heb je je paard weggebracht, rij je jezelf zowat in de prak..

ik hoop echt dat jullie volgend jaar nog eens gaan, dan heb ik OV en dan kan ik gewoon mee

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:18

Jolliegirl schreef:
JoyCiej007 schreef:

neem aan dat ze dit niet in het crematium doen?
in ingeslapen paard heeft al het bloed nog neem ik aan...

Wat ik meen te herrinneren,is dat ookal zijn ze ingeslapen, voordat ze gecremeerd word,toch het bloed eruit moet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:20

Ja maar wáár wordt dat gedaan is dan mijn vraag Knipoog
ik laat mijn paard echt niet steken op stal. sorry..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:20

Jolliegirl schreef:
áls ik ooit een paard moet wegbrengen, wil ik iemand mee.. Ik ga geen risico's nemen op de terugweg alleen in de auto enzo...

hoe hebben jullie(mensen met de ervaring) dit gedaan? extra persoon mee?

IK heb een vriendin gevraagd, om ons weg te brengen, maar goed dan ha dik nog alleen van stal naar huis gemoeten,maar gelukkig is mijn moeder gekomen,en heeft ze mij naar huis gebracht ( en ook de weg naar nijkerk begeleid)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:24

Jolliegirl schreef:
Ja maar wáár wordt dat gedaan is dan mijn vraag Knipoog
ik laat mijn paard echt niet steken op stal. sorry..

Ik heb echt geen idee, weer een vraag voor crossmonster Haha!
ik zou mijn paard ook niet op stal laten steken..

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:34

Alle vragen even naar crossmonster pb'en!
Over of een paard/ander dier nog wakker kan worden na het schieten? Of hoe het zit met cremeren, het bloed etc?
En misschien nog meer vragen die ik langs heb zien komen bij het bijlezen? Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:39

volgens mij is het klinklare onzin dat ze na de pin, zonder het steken, weer 'wakker' kunnen worden. Ze blijven dan natuurlijk nog een tijdje alleen hersendood ipv. klinisch dood, maar die pin richt al zoveel schade aan, dat ze niet meer 'levend' worden hoor.

tenminste, die theorie lijkt mij zééér sterk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:45

Het lijkt mij ook onzin.. maarja wie weet hea..

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:51

Ja, ik denk inderdaad ook niet dat het echt zou kunnen. In thoerie in ieder geval niet. Maarja, je weet maar nooit hè. *LOL*