Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:31

Angeliekje schreef:
Ik was al niet echt een voorstander van het slachten, maar na het filmpje en de foto's had ik wel even zoiets van nee dit doe ik mijn paardje niet aan als het zover zou komen. Ze komt dan in een vreemde omgeving (waar ze al erg heftig op kan reageren..), en vreemde mensen.

Ik zou haar laten inslapen temidden van de kudde waar ze nu bij in loopt (14 tinkers), en als het mogelijk is dan ook laten cremeren (al moet ik een lening afsluiten!). Dit zou voor mijn idee perfect zijn.... Ik houd ook meer van een waardig afscheid. Er is op stal een tinker ingeslapen zo'n 2 jaar geleden in de groepsstal thuis, en dat ging zo vredig en rustig dat ik dat ook wel zou willen voor mijn tinker.

Maar dat zou IK doen. Ik heb ook respect voor de mensen die hun paard willen laten slachten.

Heb jij zelf al een begrafenis verzekering zoals de Dela of zo iets. Ik niet op jouw leeftijd daar dacht ik niet aan dus het is geen aanval hoor. Maar als je er zo sterk aan hecht waarom sluit je zo'n verzekering niet voor je paard af ? Die is er vast wel, dan hoef je ook geen lening te nemen en je ouders ook niet als jij overlijdt, hopelijk nog laaaaaang niet natuurlijk. Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:04

Een paar oude topics over cremeren
(dan kan het tenminste ontopic blijven. Ik baal er een beetje van om 20 pagina's discussie en gemiep te moeten lezen, terwijl ik oprecht geïnteresseerd was in het verslag van deze excursie).

[VMR] paardencrematoruim
[PP] Een paard cremeren
[VMR] Noodkreet: met spoed crematorium gezocht! Help mij
[VMR] crematie voor paarden
[VMR] Bestaat er een paardenbegraafplaatst?
[VMR] beetje emotionele vraag
[IM] kan je een paard laten cremeren ?

http://www.paardentips.com/kk_100094.html
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=136
http://www.dierencrematie.nl

[edit: nog wat links gevonden]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 24-02-07 02:20, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:06

Inky_devil schreef:
Wie zegt dat ik mijn paard naar de slager doe????????
Mijn paard wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon ingeslapen. In zijn eigen omgeving.
Ik ben er door deze ervaring wel achter gekomen dat het slachten daar in ieder geval snel en goed gebeurd en dat het niet zo gruwelijk is als dat ik me had voorgesteld.
Je ruikt er niets van als je de schietruimte binnenkomt. Het paard is ook niet over de zeik.
We hebben het dier nog geaaid toen hij van de trailer afkwam en voor de schietruimte stond. Ze was heel erg rustig en stond er kalm bij.
Geen rollende ogen, stress, paniek. Gewoon rustig.

Het rook er niet naar bloed, eerder naar ontsmettingsmiddel ofzo.

De koe kwam kalm naar binnen lopen, had haar hoofdje laag en nog voor dat ze stil stond paf, lag ze op de grond en was ze weg.

Hoe doen ze dat met onrustige paarden???
Daar wachten ze net zo lang todat het dier gekalmeerd is, het is geen lopende band werk, ze hebben de tijd. Ze werken ook minimaal met zijn tweeën.

Ik ga niemand aanpraten om zijn paard naar de slacht te brengen.

Ik ging hier ook met een wee gevoel in mijn maag heen, overtuigd dat ik zou gaan huilen als een klein kind. Ik heb staan trillen op mijn benen in het begin ( is ook op een van de filmjes te zien aan het camerawerk)maar dat was snel voorbij. De mensen die hier werken zijn erg vriendelijk en begripvol.
Iedereen bleef ook rustig, niemand raakte in paniek.

Het paard, was van de week al bij de eigenaar opgehaald. Deze is door de mensen van de slachterij. Lekker thuis op stal gezet, heeft lekker slobber en graan gegeten en bij zijn eigen pony's in de wei gelopen. Ze was vannochtend pas op de trailer gezet en naar het slachthuis gebracht. Niks wachten en zien hoe andere voor haar gingen. De trailer stond netjes voor buiten waar het paard niets mee kreeg van wat er aan de hand was.

Ik ben puur meegegaan om uit te vinden hoe het slachten nou in zijn werk gaat, of het echt zo luguber is als dat het wordt afgebeeld. Of de paarden echt in paniek raken, de dood ruiken, of wat voor enge dingen je ook maar kan bedenken.
Ik ben er achter gekomen dat het heel anders is dan dat ik me had voorgesteld.
Het paard was rustig, liep willig naar binnen en was niet in paniek. Nog voordat wij realiseerden wat er was gebeurd lag ze al op de grond.
Ik was vroeger ook een anti-slacht type, nu kan ik het accepteren dat mensen hun paard willen laten schieten.
Ieder kan zijn mening hebben maar heb ook respect voor die van anderen en probeer alles niet zo zwart wit te zien. Door deze ervaring kijk ik er zeker niet meer zwart wit tegenaan.
Het was een heftige dag, ik ben het nog steeds allemaal een beetje aan het verwerken, we hebben veel gezien vandaag. Ik ben nog steeds een beetje verdoofd van wat ik heb meegemaakt.
En nee, wij zijn niet harteloos, wij houden zielsveel van onze paarden.
Ik vind de kwaliteit van het leven balangrijker dan de kwaliteit van het doodgaan.
Ik ga zo lekker naar me paardje toe en rijden en dan denk ik bij mezelf, wat ben ik blij dat jij nog gezond ben en bij me ben. Ik zal zorgen dat hij een fijn leven heeft en geniet van de tijd die we samen door brengen.

Zo dat was mijn zegje weer. Bloos

Inderdaad; dit vind ik mooi gezegd, zo heb ik het inderdaad ook, net als nessah al zei, ook ervaren Lachen En wij allemaal wel zo'n beetje denk ik Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:25

Liesje89 schreef:
onbeschoft geval schreef:
Waar wou je hem dan schieten? in zijn been?! Clown Sorry hoor maar als je precies daar op die plek in zijn hoofd schiet, issie echt binnen seconde dood. en dat je dit zo simpel bekijkt, ja goed, daar kunnen wij weinig aanveranderen.

Maar je hele argumentatie van 'paard heeft zich uitgesloofd e.d'; is dat niet zo dan als een paard wordt ingeslapen? word hij toch ook 'doodgemaakt'??? en dat is zéker niet persé diervriendelijker. inslapen is fijner voor eigenaren, maar duurt meestal langer voor het paard. dus logisch gezien, is slachten met een pin door het hoofd een snellere, dus fijnere dood voor het paard. je ziet ook aan het paard zelf; hij merkte er écht niets van; van te voren hebben we dat beest zelfs nog rustig geaaid toen hij daar in de deuropening stond; was zich van geen kwaad bewust, en zo hoort dat!

en bloed e.d; dat werd na 'ieder paard' grondig weggespoeld en schoongemaakt.

Dus als je zo'n reactie plaatst; denk daar dan ook bij na, en roep niet zomaar wat doms, zoals een kip zonder kop... Vork

Sorry hier wil ik graag even op terugkomen. Ik kom gewoon uit voor mijn mening. Ik zie liever dat een paard vredig word ingeslapen dan dat ie een knal door z'n hoofd krijgt hoor.
Vind het bovendien niet helemaal netjes dat je me een kip zonder kop noemt en even uitmaakt dat wat ik zeg dom is. En waar bazeren jullie het dan in godsnaam op dat inslapen bij de veearts vervelender zou zijn voor het paard? Hij is niet in 1x dood nee, maar wie zegt dat ie vecht tegen die stoffen??
Ik laat m'n paard liever in slaap vallen dan dat ik hem neer laat knallen hoor. Moet er niet aan denken!

Gaan we weer. prima, tuurlijk is dat jou mening, die respecteer ik ook zeker en die mag je ook zeker geven, MAAR NIET HIER, zoals de mod ook een aantal pagina's geleden aangaf.

Dus wil je lekker verder discussieren over wel of niet slachten, dan doe je dat maar in het andere topic dat hier over loopt. Zo niet, dan zullen we genoodzaakt zijn om weer een mod in te schakelen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:29

Interessant maar zeer zeker schokkend, mijn verzorgpaard is in oktober ook naar de slacht gegaan en ik had het ook liever anders gezien, maar als ik dan dat paardenschedel zie Scheve mond dan kan ik toch nog tien keer moeten slikken en moet ik echt wel aan mijn paardje denken Verdrietig

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:36

Nee, ik ga het filmpje niet kijken.
Ik heb een keer mijn eigen paard voor mijn voeten dood neer zien vallen.. heb er zolang trauma's van gehad!
Ben der nog niet helemaal vanaf!
Jank nog regelmatig, beelden schieten me nog steeds door mijn hoofd terwijl het nu bijna 2 jaar geleden is!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:44

Vonnie84 schreef:
Een paar oude topics over cremeren
(dan kan het tenminste ontopic blijven. Ik baal er een beetje van om 20 pagina's discussie en gemiep te moeten lezen, terwijl ik oprecht geïnteresseerd was in het verslag van deze excursie).

[VMR] paardencrematoruim
[PP] Een paard cremeren
[VMR] Noodkreet: met spoed crematorium gezocht! Help mij
[VMR] crematie voor paarden
[VMR] Bestaat er een paardenbegraafplaatst?
[VMR] beetje emotionele vraag
[IM] kan je een paard laten cremeren ?

http://www.paardentips.com/kk_100094.html
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=136
http://www.dierencrematie.nl

[edit: nog wat links gevonden]

Bedankt vonnie! Daar baal ik inderdaad ook wel van; lekker onoverzichtelijk dit. eerst was er discussie over wel of niet slachten, en nu lijkt het ineens een trend om te reageren met 'ik laat mijn paardje cremeren'... we hebben het hier niet over cremeren, inslapen of weet ik veel wat,

waar wij het graag over willen hebben is puur deze excursie......

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:52

Ik ben even tot pagina 5 gekomen en heb de foto's nog niet bekeken..
Zal het zo doen, maar wilde eerst een reactie plaatsen...

Er komt de dag dat ik afscheid moet nemen van Woestein..
Hoe dat zal gaan weet ik nog niet, of spuitje of slacht of misschien wel natuurlijk.
Wat betrefd een spuitje denk ik gelijk aan al mijn dieren waar ik helaas vanwege ziekte vroegtijdig afscheid van heb moeten nemen.
Het ene dier had een zwak lichaam maar een ontzettend sterke geest en zodoende moest die 3 spuiten krijgen..
De ander kreeg alleen nog maar het kalmeringsspuitje en was al weg..
Je weet niet hoe het zal gaan, je kan niet in de toekomst kijken, je kan alleen zorgen dat het vertrouwde aanwezig is.
In het geval mijn oude hond een aai over zijn bolletje en zijn koppie op mijn schoot... Verdrietig
Ik weet dat hoe moeilijk het ook zal worden dat op het moment dat ik bij Woestein die keuze moet maken dat ik erbij zal zijn.
Door de moed die jullie getoond hebben, al zal dat natuurlijk altijd iets makkelijker zijn omdat het niet je eigen is, kan ik nu zien hoe het bij een slager gaat.
Inslapen heb ik al een keer op tv gezien.

Nu in je onderbewustzijn dus een keuze maken en ja dan nog afwachten hoe het ooit in de praktijk zal lopen..

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 03:44

Nou ik heb even de foto's bekeken en een heel stuk van het topic gevolgd.
Wat ik met Woestein zal doen als de tijd daar is weet ik nog niet maar ik zal wat ik hier nu heb gezien en heb gelezen zeker bij mijn keuze betrekken.
De filmpjes heb ik nog niet gezien want dat wil ik liever even overdag doen.

Dat deze mensen, van het slachthuis, een bepaalde humor hebben en van een bepaald type zijn kan ik begrijpen..
Je moet tenslotte wel dag in dag uit dit werk doen en zonder humor red je dat niet.
Denk ook niet dat deze mensen het karkas als iets zien wat net nog leefde...
Denk dat je daar niet te lang stil bij moet staan.
Dus mijn respect hebben ze gekregen!

Verder wilde ik jullie bedanken voor de info!

Neem mijn petje voor jullie af want ik had het niet gekund!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 07:23

zóó wat gaat dit topic hard!

ik was zelf een voorstander van inslapen, maar wel met het idee dat waneer een paard oud en uitgevochten is, het prima is, maar waneer het anders is( paard nog jonge en levendig, maar bv ontsteking of iets) niet eerlijk tegenover het paard. het paard is en blijft een vluchtdier en ik kan me voortellen dat zo'n beest nog doodsangsten uit staat als hij door zijn benen moet zakken omdat hij er niet meer op kan staan door de verdoving/narcose vloeistof, dát vind ik niet eerlijk tegenover mijn paarden.

wat de slacht precies inhoud heb ik nooit geweten, had altijd enge spookbeelden etc. ik ben zóó verschrikkelijk blij dat ik mee ben gegaan, ik heb nu met eigen ogen gezien dat dit toch wel een heel nette en paardvriendelijke manier is zeg!

ik ben nu dus niet per definitie voor of tegen slachten of juist inslapen, het hangt puur af van de situatie waarin mijn beestjes verkeren. als ik kijk naar wat ik de beste oplossing zou vinden is mijn diertjes laten schieten op de weide als het zover is, dan zijn ze in hun eigen omgeving, waar zij zich fijn voelen. in het paspoort heb ik al aangegeven dat ze absoluut niet voor consumptie gebruikt mogen worden, het idee dat ik dan mijn eigen paard zit op te eten wil ik niet!( jaja onwijs hypocriet, daar ben ik me van bewust Knipoog )

de mensen die hun paard willen laten cremeren.... wil jullie droom niet in duigen helpen, maar wel een stukje realiteit meegeven Knipoog je paard is ingeslapen en ligt dan op de wei, in stal of whatever en dan?! het beestje zal tóch vervoerd moeten worden naar het crematorium, hoe ga je dát doen dan? ik heb mijn pony uit stal moeten halen omdt hij niet meer op kan staan, ik heb het onwijze geluk gehad dat een kennis een minikraantje heeft, mijn pony niet zo groot en zwaar was en er ruimte was om er te komen, maar hey..... je paard zal toch weg moeten van die plek, zo vriendelijk hoeft dat ook niet persé te gaan.

ik zag nog iemand die z'n tinker wil laten cremeren, het idee is mooi hoor, absoluut!! maar informeer eerst eens hoe dat in zn werk gaat. ik heb geinformeerd hoe dat zou gaan( en wat het zou kosten) om mijn belg te laten cremeren als het zover is, tsja omdat het een behoorlijk ronde tante is, zou ze niet passen in de oven en worden eerst haar benen 'eraf' gehaald omdat het anders niet zou passen, tsja.... dan is het hele idee van cremeren ook weg natuurlijk, als je paard alsnog in stukjes moet...
( dat was het al gelijk voor mij, gezien het geld wat je er voor neerlegt Knipoog )

@woestein:
het kloptprecies wat je zegt, op het moment dat het paard geschoten is en de huid eraf is, had zelf ík geen moeite meer met het karkas, het is op dat moment dat echt alleen een grote bonk vlees, geen paard of koe meer.

niet teveel tikken allemaal anders moet ik zoveel bijlezen, ik ben een weekendje weg naar zeeland, de strao met dikbilknollen kijken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:34

meer dat slim om je te verdiepen in de verschillende mogelijkheden.

Ik had er ook bij geweest, als ik niet zeker had geweten dat het vandaag was

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:48

Zoals ik in het meeting topic al gereageerd hebt : Ik vind het erg dapper van jullie dat jullie iets te weten wouden komen over slachten, en dat jullie dat met eigen ogen zijn gaan bekijken.
Ik had er ook bij willen zijn, maar helaas zat ik met school.

*edit* heb het filmpje toch gezien
tjeetje wat gaat dat snel Scheve mond had ik niet verwacht, dacht dat het veel langer zou duren..

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:11

Cyntje schreef:
Interessant maar zeer zeker schokkend, mijn verzorgpaard is in oktober ook naar de slacht gegaan en ik had het ook liever anders gezien, maar als ik dan dat paardenschedel zie Scheve mond dan kan ik toch nog tien keer moeten slikken en moet ik echt wel aan mijn paardje denken Verdrietig

Ik denk dat het inderdaad ook anders is als je een paard kent en lief had, waarmee dit gebeurd is. Ik ken geen een paard die naar de slacht is gegaan, dus ik kijk denk ik ook op een heel andere manier naar het filmpje en de foto's. Jij zit met je lieve verzorgpaard in je gedachten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:18

het ging heel erg snel, moet eerlijk zeggen dat ik het bij het paard niet heb gezien, de man ging staan op het hekje (om goed bij het hoofd te kunnen), ik dacht ik doe een stap op zij om het te kunnen zien. Maar nog voor ik de stap kon zetten was het al over.

Ik zou het ook geen fijn idee vinden als mijn paard in stukken gehakt zou worden, en gevilt (of is het met een D, nou ik weet het niet).
Maar mijn paard komt daar ook niet voor in aanmerking. Door alle medicijnen die hij krijgt is hij ongeschikt voor consumtie. Daarbij staat hij geregistreerd als gezelschapspaard en niet als slacht paard.

Bij het slachten van een paard moet je het paspoort mee nemen. Ook daarin staat of het paard voor consumtie geschikt is of niet.

Als hij niet geschikt is kan je hem wel laten slachten. Dan wordt hij geschoten en gestoken (dat het bloed er uit is)
en daar op gehaald door de rendac.
Bij het slachten van een slacht paard krijg je er geld voor. Het slachten van een paard dat niet voor consumptie is kost tussen de 50 en 70 euro

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:40

Heeft iemand nog een andere mening gekregen over slachten nu we daar geweest zijn?
Ik heb altijd gezegd indien mijn paarden nog te vervoeren zijn laat ik ze slachten. Nu wil ik dat niet meer. Ik wil wel de pin voor mijn paarden dus ik moet ff zien dat ik dat als het tijd is voor elkaar kan krijgen om op de wei te laten doen Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:42

het liefste zou ik ook gewoon thuis op het land, paard is moeilijk te laden op de trailer en wordt daar erg gestrest van.
Maar dan zit ik alsnog met de rendac...
daar houik echt niet van. Het idee dat het paard nog langs de weg moet liggen....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:43

Ik denk... maar dat weet ik pas zeker als ik een verslag met foto's en filmpjes van rendac heb gezien hier Knipoog ... dat ik toch liever voor rendac kies. Het slachten is me mee gevallen hoor, maar mijn eigen paard en daar zo op staan inhakken enzo... Nee daar kan ik echt niet tegen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:48

ik heb het filmpje inmiddels wel helemaal bekeken en de foto's ook
ik weet nu voor mezelf dat ik, mocht het ervan komen,
mn pony laat schieten (liefst thuis!) en dan afvoeren.
en niet laat slachten verder, dat vind ik gewoon echt te erg, net als iemand eerder hier al zei, dat de huid eraf wordt gestroopt, de vacht die je zovaak hebt gepoetst..
nee het is gewoon raar dat ze je pony dan zegmaar helemaal uit elkaar halen, om er voedsel van te maken!
dat vind ik ook veel erger om te zien dan het schieten, want dat is poef en metteen is het paard helemaal geen paard meer.
met koeien was dat ook altijd al zo apart om te zien, zo zie je een groot sterk dier, en poefbam het zakt als een vaatdoek in elkaar.

nu kunnen mensen het hypocriet vinden dat ik het dan van koeien wel normaal vind dat ze voor de slacht verwerkt worden, en dat ik het zelfde voor paarden ronduit luguber vind
maar zo ervaar ik dat nou eenmaal
tegen een paard kijk ik anders aan dan tegen een koe, terwijl ik koeien ook echt leuke dieren vind hoor!
maar je hebt er een minder persoonlijke band mee.
een paard is toch anders, net als een hond of kat.
ach ja nu loop ik me te verdedigen Clown
zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

griebels ja ik heb er nu wel een iets relaxter idee bij bij het slachten, vooral bij het schieten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:53

Worden ze nu bij Rendac met zijn allen verbrand of gaan ze door de constructor??

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:53

@Marigold ik ben het helemaal met je eens!

bah.. k vindt de foto's best wel interessant.. maar om te zien hoe het paard in de trailer aan komt rijden..en vervolgens geslacht word vindt ik heel erg! waarom werd het paard eigelijk geslacht?
ik zou er echt niet zomaar naar kunnen kijken..!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:55

Het paard had een zeer ernstige ontsteking aan en in de kroonrand. was niet meer te genezen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:55

marigold, ik snap je helemaal

wat je ook zegt, die vacht die je zo vaak gepoetst hebt,,,

ik zou niet willen zien of weten dat dit met mijn paard gebeurt, maar ja het paard is wel een soort van donor, want een goede slager als van veen, kan niet bestaan als de paarden alleen gedood worden, en niet geslacht.

dus ik kan wel zeggen geen consumptie dier, maar daarmee haal ik de broodwinning van die aardige man weg.
maar goed , dat is dan voor latere discussie, want wie weet heeft ze medicijnen in haar lijf oid.

ik hoor wel veel mensen roepen in de wei schieten
maar als je niet zo bekend bent in het wereldje, dan zal het niet meevallen een slager te vinden die hem komt schieten voor je,
gewoonweg omdat het verboden is.
er zijn uitzon deringen, maar dat is een heel geregel,en zul je zelf een schieter moeten kennen, die weer goede contacten heeft om het legaal te maken,
want dat valt niet mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:56

griebels schreef:
Worden ze nu bij Rendac met zijn allen verbrand of gaan ze door de constructor??

dat wordt de volgende excursie !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:57

Als jullie nog een keer zo'n excursie hebben zou ik graag mee willen, vond het heel leerzaam om hier de foto's van te zien (filmpje moet ik nog bekijken).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:58

ja precies, dan moet je een slager in je kennissenkring hebben.
ik heb het lang geleden een keer meegemaakt met een lammetje.
was ziek, wist ik wel.
en de slager maar ook hobby veehouder en goede bekende kwam samen met de boer kijken.
dacht ik.
ik stond erbij als meisje, babbel de babbel, lief lammetje
en ineens poef had de slager haar dood geschoten!
dat was wel even erg schrikken!
maar voor het dier wellicht het beste wat er kon gebeuren, die merkte er net zo weinig van als ik.

nb Rendac stinkt hoor!
heel erg!