Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rossebol

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:56

Snackie schreef:
rossebol schreef:
toch even offtoppic: mocht je nog eens in nijkerk zijn kan je prinsje ook meeten Knipoog die staat ook in nijkerk

Nou, ik denk als mensen in nijkerk zijn om hun paard weg te laten brengen, dat ze er weinig zin in hebben Bloos

ik had het ook tegen JoyCiej007

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:58

dorienkee schreef:
idd, ik voel hier gewoon weinig voor. Ik vind het goed dat als je een paard heb wat rondkijkt wat er is. Maar hier word deze slachterij net een soort van freakshow heb ik het gevoel. Het kijken naar het ergste. Waarom word er ook niet gekeken naar een crematorium, of onderzoek gedaan naar spuitjes. In plaats van (doelloze) fotos maken van hoeveel bloed er in een paard zit.

*Zucht*
als je niet de moeite neemt dingen te lezen, blijf dan je kop lekker in het zand steken en blijf daar dan vervolgens heerlijk zitten.
een excursie naar rendac is geweest, net zoals een excursie naar het crematorium. de foto's van de hoeveelheid bloed... tsjha... ík vind het rete interessant wat zich aan de binnenkant van een paard bevindt, prima als jij dat niet vind, maar heb dan niet van dat DOELLOZE commentaar Vork

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:00

oh, kan ik dan ook fotos vinden van het crematorium en rendac?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:02

dorienkee schreef:

zoekfunctie? Pling

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:04

charlotvanre schreef:
ja, je kan hier alleen maar positieve reacties geven he. want je zei uitdrukkelijk in je eerste post dat dit niet mocht... :\

Verder stel ik even de bedenking: kan je leven met de gedachte van je eigen paard: dat je nog geld krijgt ook om hem te laten slachten, en dat hij straks in iemands maag vliegt. Ik zou het nooit van mijn leven kunnen. Persoonlijk zou ik dan kappot zijn.
Ik denk dat wanneer je paard eerst in slaap gedaan wordt en dan HET spuitje krijgt, hij er ook niet veel van voelt...

Mensen mogen heus wel reageren dat dit niet hén manier is (zoals jij dus doet), maar niet posts die we eerder wel eens kregen: dat het allemaal maar zéér sielugh is voor het paard, dat je 'daar toch niet gaat kijken stelletje debielen!' en dat wij maar een stel paardenhaters waren omdat we op excursie naar een paardenslachterij gingen. nee, idd, op dat soort reacties zitten we niet te wachten.

Reageren mag dus, ook als je zelf niet voor het slachten zou kiezen, maar géén reacties met zo'n asociale ondertoon. Vandaar die post. Hier hoeven heus niet alleen maar positieve opmerkingen gemaakt te worden, maar die respectloze reacties waarin op de man word gespeeld, dát mag niet Knipoog Even beter lezen dus, en niet zomaar alles over één kam scheren Lachen

wbt. het slachten en dan eten: tsja, da's persoonlijk. Ik vind het prima dat het beestje in stukken gehakt word (gebeurd hoe dan ook bij elke manier), en opgegeten word. Wil jij dat liever niet? Nou, ook prima toch? Ieders zijn eigen mening, prima, er zijn hier wel meer mensen die een soortgelijke mening als de jouwe hebben gepost. Is allemaal prima, zolang dat maar op een normale manier gezegd word Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:07

charlotvanre schreef:
ma_rie_tje schreef:
Natuurlijk ben je ALTIJD kapot van de dood van je dier, maar denk is verder dan je neus lang is.

ik denk dat jij ook eens mag verder denken Ja . want niet omdat het miss in jouw situatie slecht gegaan is, dat het altijd zo is.

Wij respecteren jouw mening, jij kiest liever voor het inslapen. Sommigen onder ons kiezen liever voor het slachten. Da's ook een mening die gerespecteerd moet worden Knipoog daarbij is een discussie over wel of niet slachten prima, maar dan niet hier, maar in het discussie topic, dat speciaal hiervoor bedoeld is (link staat in koeienletters in de beginpost) Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:09

dorienkee schreef:
ik ben het met charlotvanre eens.. In dit topic mag je eigenlijk ook alleen maar positief reageren, want discussies mogen hier amper ontstaan.. Ik vind dat deze mensen die kijken naar slachterijen ook wel mogen kijken naar andere opties, en dan conclusies trekken.

Zie een paar posten boven deze post.

Dit topic is er gewoonweg niet voor bedoeld, het is enigzins een klein beetje een discussie topic, maar níet over de keuze wel of niet slachten, daar heb je een centraal topic voor.

nogmaals; niet zo kortzichtig lezen en kijken, er mogen hier ook prima mensen reageren die hun paard liever niet laten slachten, maar we zitten niet op hele discussies te wachten over slachten of inslapen, juist dáárom is er dat centrale discussie topic. je mag hier je mening kwijt, maar op een normale, nette manier. Het is tenslotte een verslagtopic, met name ook voor mensen die vragen hebben, en géén discussie topic over het slachten versus in laten slapen.

Edit: daarbij lees je weer niet goed blijkbaar, want velen die de eerste keer op excursie mee waren geweest, zijn ook naar de rendac én naar het paardencrematorium geweest....

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:10

JoyCiej007 schreef:
charlotvanre schreef:
ja, je kan hier alleen maar positieve reacties geven he. want je zei uitdrukkelijk in je eerste post dat dit niet mocht... :\

Verder stel ik even de bedenking: kan je leven met de gedachte van je eigen paard: dat je nog geld krijgt ook om hem te laten slachten, en dat hij straks in iemands maag vliegt. Ik zou het nooit van mijn leven kunnen. Persoonlijk zou ik dan kappot zijn.
Ik denk dat wanneer je paard eerst in slaap gedaan wordt en dan HET spuitje krijgt, hij er ook niet veel van voelt...

Mensen mogen heus wel reageren dat dit niet hén manier is (zoals jij dus doet), maar niet posts die we eerder wel eens kregen: dat het allemaal maar zéér sielugh is voor het paard, dat je 'daar toch niet gaat kijken stelletje debielen!' en dat wij maar een stel paardenhaters waren omdat we op excursie naar een paardenslachterij gingen. nee, idd, op dat soort reacties zitten we niet te wachten.

Reageren mag dus, ook als je zelf niet voor het slachten zou kiezen, maar géén reacties met zo'n asociale ondertoon. Vandaar die post. Hier hoeven heus niet alleen maar positieve opmerkingen gemaakt te worden, maar die respectloze reacties waarin op de man word gespeeld, dát mag niet Knipoog Even beter lezen dus, en niet zomaar alles over één kam scheren Lachen
ik had het nogtans heel goed gelezen. als je heel overtuigd ben van je mening, moet je toch niet bang zijn van een mening van de andere Verward , in andere topic heeft toch iedereen zijn vrije meninguiting, en hier dus niet. Maar ik begrijp best dat mensen het zielig kunnen vinden of dergelijke, want iedereen blijft zijn eigen mening hebben hoe dan ook.

wbt. het slachten en dan eten: tsja, da's persoonlijk. Ik vind het prima dat het beestje in stukken gehakt word (gebeurd hoe dan ook bij elke manier), en opgegeten word. Wil jij dat liever niet? Nou, ook prima toch? Ieders zijn eigen mening, prima, er zijn hier wel meer mensen die een soortgelijke mening als de jouwe hebben gepost. Is allemaal prima, zolang dat maar op een normale manier gezegd word Knipoogidd dat zijn persoonlijk meningen. oke het dier wordt opgegeten, maar dan niet door de mens. meestal worden ze toch verbrand dan?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:11

viewtopic.php?f=1&t=691195&hilit=
Dit is het centrale topic over slachten, graag dáár over inslapen en slachten discuseren.
Dan kunnen we hier de ervaringen van de excursie delen en eventuele vragen beantwoorden Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:13

dorienkee schreef:
idd, ik voel hier gewoon weinig voor. Ik vind het goed dat als je een paard heb wat rondkijkt wat er is. Maar hier word deze slachterij net een soort van freakshow heb ik het gevoel. Het kijken naar het ergste. Waarom word er ook niet gekeken naar een crematorium, of onderzoek gedaan naar spuitjes. In plaats van (doelloze) fotos maken van hoeveel bloed er in een paard zit.

Jij vind het doelloos, andere mensen vinden het leerzaam. Ik vind het interessant om te zien hoeveel bloed er wel niet in één zo'n paard gaat. Dat jouw interesses daar nou nét niet liggen, tsja, jammer. Kijk maar bijv. eens hoeveel vragen we keer op keer krijgen hoe het schieten met de pin nou precies gaat. Als het jou verder niet boeit, nou, dan lees en bekijk je het toch niet?

en er ís al een excursie naar een paardencrematorium geweest

Ik vind het prima dat je je mening geeft, maar léés je dan ook eens in........

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:15

Als je het doelloos vind, waarom reageer je hier dan?
dit topic lijkt me niet om een discussie te gaan voerne Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:15

_rosita_ schreef:
dorienkee schreef:

zoekfunctie? Pling

Pfff, sorry hoor *zucht eens diep* je loopt vanalles te verkondingen, dorienkee, allemaal prima want je doet dit nog op een vrij nette manier, maar komop zeg! je trekt conclusies zonder dat je het hele verhaal kent!

Lees een paar pagina's terug, daar werd zelfs geopperd over een eventuele excursie naar een paardenkliniek. Iemand anders gaf te kennen ook wel graag het inslapen te willen zien (geen idee of dat mogelijk is, hoe en waar).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:18

Ik zou ook wel een excursie naar een kliniek willen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:19

charlotvanree:

oké, nogmaals ééééén keer, aangezien het waarschijnlijk érrug moeilijk is om dit te begrijpen:

discussie is PRIMA maar NIET HIER! Althans, niet over het inlaten slapen of slachten! daar ís al een topic voor! puur en alleen om die reden.

Omdat dit topic niet ondergesneeuwd moet worden door mensen die precies uiteen gaan zetten waarom ze níet voor de slacht kiezen, of waarom juist wel.

waarom hier die discussie als er al ergens een ander topic is? je mag je mening geven dat dit bijv. je keuze alleen maar meer bevestigd dat je liever voor het inslapen gaat, prima. Of dat je 'blij' bent dat je dit hebt gezien, omdat je hele andere ideeen over het slachten had.

maar het hoe en waarom van wel of niet slachten, daar kun je in dat topic terecht.

Zo, nu duidelijk genoeg? Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:20

Miryamk schreef:
viewtopic.php?f=1&t=691195&hilit=
Dit is het centrale topic over slachten, graag dáár over inslapen en slachten discuseren.
Dan kunnen we hier de ervaringen van de excursie delen en eventuele vragen beantwoorden Knipoog

Daar dus Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:22

@ Charlotvanree: om even op je laatste vraag te komen:

Bij de slacht kun je er ook voor kiezen je paard niet ter consumptie beschikbaar te stellen. Ze schieten dan, laten het paard leegbloeden, en dan gaat het alsnog naar de rendac.

Als je je paard laat inslapen, gaat hij vaak naar buiten, ligt daar een tijdje onder een zeil oid, dan komt de rendac met een vrachtwagen en grijper en 'gooit' het kadaver bovenop een stapel andere kadavers in die vrachtwagen.

vrachtwagen naar de rendac, dan hele berg met kadavers, gaat allemaal door 'de gehaktmolen' dus word het allemaal tot 'moes' verwerkt. Botten etc. worden ook weer hergebruikt, sommige stukken worden gebruikt in evt. honden/kattenvoer, andere dingen worden weer verwerkt in jawel, tóch ons eten (dierlijk vet, glycerine etc.) de rest word verbrand.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:24

ik ben wel benieuwd naar film over inslapen..
want als je dat vanuit narcose doet, dan merkt het paard toch niks?
waarom lees je dan zo vaak over een strijd enzo..
maw, voor mij is inslapen net zo'n spookverhaal als de slacht was, tot een paar heldhaftige personen van bokt op excursie durften en dit met ons wilden delen. Lachen

over de pin, het schieten..
het paard zakt op het zelfde moment in elkaar.
je kan nog niet met de ogen knipperen, hij ligt gelijk als dood paard op de grond.
toch heb ik van een slager gehoord, dat als je (en dat was bij koe) niet daarna de hals doorhaalt, het dier na een kwartier weer wakker wordt, met veel hoofdpijn zegmaar...
vraag me ergens wel af hoe dat allemaal nou echt precies zit.
dus, als er een derde excursie komt, mag die vraag er van mij wel bij, in het intervieuw.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:25

ik vind dat ene beetje raar... Volgens mij kan dat helemaal niet Lachen
Ahoewel je zou kunnen zeggen dat die dieren na het schietne in een soort 'coma' zijn.. en ja, dáár kunnen ze uitkomen.

mooie vraag voor de volgende keer!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:26

Marigold schreef:
ik ben wel benieuwd naar film over inslapen..
want als je dat vanuit narcose doet, dan merkt het paard toch niks?
waarom lees je dan zo vaak over een strijd enzo..
.

volgens komt het redelijk vaak voor dat er te kleine dosis ingespoten wordt. óf een juiste dosis, maar door de adrenaline wat vrij komt het paard gaat 'vechten'

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:26

JoyCiej007 schreef:
@ Charlotvanree: om even op je laatste vraag te komen:

Bij de slacht kun je er ook voor kiezen je paard niet ter consumptie beschikbaar te stellen. Ze schieten dan, laten het paard leegbloeden, en dan gaat het alsnog naar de rendac.

Als je je paard laat inslapen, gaat hij vaak naar buiten, ligt daar een tijdje onder een zeil oid, dan komt de rendac met een vrachtwagen en grijper en 'gooit' het kadaver bovenop een stapel andere kadavers in die vrachtwagen.

vrachtwagen naar de rendac, dan hele berg met kadavers, gaat allemaal door 'de gehaktmolen' dus word het allemaal tot 'moes' verwerkt. Botten etc. worden ook weer hergebruikt, sommige stukken worden gebruikt in evt. honden/kattenvoer, andere dingen worden weer verwerkt in jawel, tóch ons eten (dierlijk vet, glycerine etc.) de rest word verbrand.

Je kunt je paard ook zelf wegbrengen naar de Rendac, dit heeft mijn vader gedaan toendertijd. Inderdaad, wat er daarna mee gebeurd is precies hetzelfde als wat jij omschrijft maar het paard hoeft dan niet 2 dagen langs de weg te liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:27

Dan moet er maar net een rendac bij je in de buurt zitten Knipoog
EN ach, overal wordt je paard in stukjes gehakt... hoe dan ook Lachen
*paard he, dus niet kleine pony, dus uitzonderingen daargelaten van een crematorium

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:29

dat is waar maar volgens mij zitten dit soort bedrijven toch wel her en der over nederland verspreidt of niet, misschien heet het dan geen rendac maar heeft het een andere naam (ik zeg ook maar wat hoor, heb geen idee)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:29

Ik woon in Beilen, en er zit er hier geen in de buurt, meenden dat de dichtbijzijnde in groningen zit..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:30

da's ook nog een optie inderdaad Lachen

@ Marigold: tuurlijk is het niet altijd 'vechten' bij het spuitje.

maar er zijn paarden, die dus door die verdoving, eigenlijk gedwongen worden op een gegeven moment door de benen te zakken en te gaan liggen. Bij sommige paarden gaat het instinct dan weer opspelen, zij wíllen persé niet gaan liggen, dan zijn ze veel kwetsbaarder.

Vaak heeft het vechten er dus ook mee te maken dat die paarden al staand een verdoving krijgen, daardoor op een gegeven moment 'slaperig' worden en door hun benen heen moeten zakken om te gaan liggen. Een paard dat op dat moment angstig word omdat het niet wíl gaan liggen op zo'n ongeconteroleerde manier (paard verliest alle controle over zijn lichaam naarmate werkzame stof zijn werk gaat doen), tsja, dan kun je 'gevechten' krijgen ja...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:30

maar je kan er toch voor kiezen??
of je je paard ''in stukjes laat hakken'' of niet.
volgens mij hebben wij daar ooit een brief over thuis gehad Tong uitsteken
mijn excuses als dit niet zo is Bloos