Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fryskhynders

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 00:27

anniee schreef:
Dan heb je dus als eigenaar eigenlijk geen tijd om na het schieten nog afscheid te nemen?

nee en zou ik zeker ook niet doen!!!
dan zie je je paard dus hangen aan z'n achter benen en geloof me dat wil je niet zijn van je eigenpaard.
dan is dat het beeld wat je altijd nog zult onthouden terwijl je zoveel leuke dingen en momenten met het dier hebt mee gemaakt...
het is veel leuker om die momenten te onthouden!

ik zou afscheid nemen als die de trailer uitkomt, en voor dat het paard de slachterij in gaat..
daarna zou ik persoonlijk weg willen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 00:42

Fryskhynders: als je even mijn vorige post door leest (is niet zo moeilijk, lijkt mij Lachen ) dan zie je dus, als je het van te voren even laat weten, kunnen ze het paard ook even laten liggen, zodat je nog heel even een liggend paard kan aaien.

Zijn er geen eigenaren bij, of hebben de eigenaren er geen behoefte aan om na het schieten nog bij het paard te zijn, dan word hij inderdaad gewoon opgetakeld....

Ikzelf heb het idee dat ik graag het paard zelf zou willen wegbrengen, thuis uitgebreid dagen van afscheid natuurlijk (wel iemand anders laten rijden heen en terug in de auto)

maar wél zelf het paard naar binnen brengen en liefst ook zélf het touwtje vasthouden. Ligt ie, dan even een aai en een lief woordje, dan weg. dan mogen ze optakelen en doen ze er maar mee...

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:37

Ik vind dit echt heel goed van jullie dat jullie dit op bokt zetten.
Er is nog een te negatief beeld over slachten.
Ik heb zelf altijd gezegd dat ik mijn paard liever zou laten slachten dan dat ik hem een spuitje zou laten geven.
Ik denk hier norgsteeds hetzelfde over.
Ik zou het op zo'n moment willen zoals JoyCiej007 beschrijft.

toch even offtoppic: mocht je nog eens in nijkerk zijn kan je prinsje ook meeten Knipoog die staat ook in nijkerk

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:15

anniee schreef:
Dan heb je dus als eigenaar eigenlijk geen tijd om na het schieten nog afscheid te nemen?

jawel, bij van veen mag je de tijd even nemen om afscheid te nemen.
het grote afscheid moet je thuis nemen.
een laastet knuffel op de trailer, daarna gat hij naar binnen,deur dicht, deur open, ik ben binnen een minuut nadat de deuren open waren naar binnen gerend,
en ben nog een kleine 2 minuten bij mijn paard gebleven, ze wilden hem al wegslepen, maar mijn moeder vroeg of ze even wilden wachten,en dat is bij van veen geen probleem.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:19

rossebol schreef:
toch even offtoppic: mocht je nog eens in nijkerk zijn kan je prinsje ook meeten Knipoog die staat ook in nijkerk

Nou, ik denk als mensen in nijkerk zijn om hun paard weg te laten brengen, dat ze er weinig zin in hebben Bloos

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:38

nathalie25 schreef:
nou ik bedoelde eigelijk een andere excursie! zjin er nog plannen om nog een keer zoiets te organiseren? ik heb die andere 2 helemaal gemist en mischien nog wel meer mensen

Als de nieuwbouw er is van het crematorium waar we toen in roermond zijn geweest gaan we daar waarschijnlijk ook naartoe.
Komt een gigantsich gebouw met meerdere ovens etc.

Aan de andere kant ben ik me nog steeds aan het orienteren op klinieken. We hadden het toen namelijk over Utrecht, maar de meeste kennen Utrecht al, het is eigenlijk altijd Utrecht voor na en achter. Dus wil daarom kijken of ik een andere paardenklniek kan vinden die wel een groep mensen wil ontvangen om te laten zien hoe zij het doen. (zat paardenklinieken die net zo goed werk leveren)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:41

Misschien hier in Emmeloord?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:45

dieren kliniek vind ik ook interesant

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:48

ik blijf het een geweldig mooi verslag vinden.

Slachten is voor mij nog steeds een ptie. Thuis heerlijk afscheid van mjn paardje nemen na de pin aai over der hals en weggaan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:17

Wow, ik heb de filmpjes bekeken. Zat net lekker aan mijn soeppie. Heb de soep zonder besef naar binnen gewerkt, maar ik moet heel eerlijk zijn...mijn maag begint zich nu te draaien....nu het een beetje bezonken is. Op zich vond ik het paard nog niet zo'n onprettig gezicht...vlug voorbij. Maar nu ik bedenk dat ik hetzelfde plan heb met mijn eigen paard in de toekomst...dan komt dat toch hard aan. Ik wil er nog even niet aan denken.

Ik ben iig blij dat ik het met eigen ogen heb gezien dat het vlug gaat....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 12:50

rossebol schreef:
Ik vind dit echt heel goed van jullie dat jullie dit op bokt zetten.
Er is nog een te negatief beeld over slachten.
Ik heb zelf altijd gezegd dat ik mijn paard liever zou laten slachten dan dat ik hem een spuitje zou laten geven.
Ik denk hier norgsteeds hetzelfde over.
Ik zou het op zo'n moment willen zoals JoyCiej007 beschrijft.

Bedankt voor je reactie Lachen dat is idd ook precies de reden waarom er verslagtopics gemaakt worden. Ik moet zeggen, had niet verwacht dat er ook op dit 2e verslag nog zoveel reacties zouden komen.... veel mensen zitten nog steeds met wat vragen, en da's alleen maar goed. Nu, na 2x daar geweest te zijn, ben ik al die vooroordelen over het slachten ook echt een beetje 'zat'.

p.s bedankt voor het aanbod, lijkt me zeker leuk Lachen

Edit: snackie, ik denk dat dit meer naar mij gericht was, dan in het algemeen Knipoog ken rossebol nl. van mini-spullen topic Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 12:55

Isabonny schreef:
Wow, ik heb de filmpjes bekeken. Zat net lekker aan mijn soeppie. Heb de soep zonder besef naar binnen gewerkt, maar ik moet heel eerlijk zijn...mijn maag begint zich nu te draaien....nu het een beetje bezonken is. Op zich vond ik het paard nog niet zo'n onprettig gezicht...vlug voorbij. Maar nu ik bedenk dat ik hetzelfde plan heb met mijn eigen paard in de toekomst...dan komt dat toch hard aan. Ik wil er nog even niet aan denken.

hahaha, onder het eten is idd voor sommige mensen niet hét ideale moment om dit soort filmpjes te kijken. Knipoog

p.s ben blij dat er zoveel positieve reacties komen, fijn om te zien Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 12:55

Isabonny schreef:

hahaha, onder het eten is idd voor sommige mensen niet hét ideale moment om dit soort filmpjes te kijken. Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:03

dierencrematorium ben ik toen ook geweest, als een kliniek niet te ver weg is, wik ik graag weer mee. erg intressant.
inmiddels heb ik wel een idee van hoe de slacht gaat, was al voorstander van, nu helemaal.
Of ik voor consumpie laat gebruiken weet ik niet, maar t schieten vind ik prettiger dan spuitje

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:53

JoyCiej007 schreef:
Isabonny schreef:

ja, je kan hier alleen maar positieve reacties geven he. want je zei uitdrukkelijk in je eerste post dat dit niet mocht... Scheve mond

Verder stel ik even de bedenking: kan je leven met de gedachte van je eigen paard: dat je nog geld krijgt ook om hem te laten slachten, en dat hij straks in iemands maag vliegt. Ik zou het nooit van mijn leven kunnen. Persoonlijk zou ik dan kappot zijn.
Ik denk dat wanneer je paard eerst in slaap gedaan wordt en dan HET spuitje krijgt, hij er ook niet veel van voelt...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:08

@ charlotvanre:
dat is maar net hoe je eigen ervarigen zijn. IK heb minder prettige ervaringen met inslapen.
Mijn paard zal niet voor consumptie geschikt zijn, en dus zal ik er ook GEEN geld voor krijgen als ik hem laat slachten.
Ik zou (op dit moment) rond de 75 euro kwijt zijn om hem te laten slachten, en daar op te laten halen bij de Rendac.

Inslapen is, behalve de kosten, niks voor mij. Ik wil mijn paard niet uit zn stal moeten slepen, het hele erf over en dan langs de weg leggen, waar het paard soms 1 of 2 dagen ligt!

Natuurlijk ben je ALTIJD kapot van de dood van je dier, maar denk is verder dan je neus lang is.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:28

ma_rie_tje schreef:
@ charlotvanre:
dat is maar net hoe je eigen ervarigen zijn. IK heb minder prettige ervaringen met inslapen.
Mijn paard zal niet voor consumptie geschikt zijn, en dus zal ik er ook GEEN geld voor krijgen als ik hem laat slachten.
Ik zou (op dit moment) rond de 75 euro kwijt zijn om hem te laten slachten, en daar op te laten halen bij de Rendac.

Inslapen is, behalve de kosten, niks voor mij. Ik wil mijn paard niet uit zn stal moeten slepen, het hele erf over en dan langs de weg leggen, waar het paard soms 1 of 2 dagen ligt!

Natuurlijk ben je ALTIJD kapot van de dood van je dier, maar denk is verder dan je neus lang is.

als je het laat ophalen kan ik het al iets meer begrijpen, maar om dan in die worsten daar te draaien, nee dat gaat mijn verstand te boven. Je kan je paard ook laten inslapen in een dierenkliniek.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:29

ma_rie_tje schreef:

ik denk dat jij ook eens mag verder denken Ja . want niet omdat het miss in jouw situatie slecht gegaan is, dat het altijd zo is.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:40

Citaat:
Verder stel ik even de bedenking: kan je leven met de gedachte van je eigen paard: dat je nog geld krijgt ook om hem te laten slachten, en dat hij straks in iemands maag vliegt. Ik zou het nooit van mijn leven kunnen. Persoonlijk zou ik dan kappot zijn.
Ik denk dat wanneer je paard eerst in slaap gedaan wordt en dan HET spuitje krijgt, hij er ook niet veel van voelt...

ik zou voor hetzelfde kiezen Knipoog
eerst nacoze en daarna HET spuitje..
ik heb bij het slachten van een paard gewoon geen fijn gevoel.. maar dit verschild per persoon natuurlijk Knipoog

verder vind ik het een prachtig verslag!
hier leer je echt veel van Pling ik moet zeggen dat ik er nu beter over denk als dat ik eerst deed.
ik vind dat het slachten ook op de filmpjes met respect voor het paard gedaan word Knipoog
knap gedaan meiden!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:26

ik ben het met charlotvanre eens.. In dit topic mag je eigenlijk ook alleen maar positief reageren, want discussies mogen hier amper ontstaan.. Ik vind dat deze mensen die kijken naar slachterijen ook wel mogen kijken naar andere opties, en dan conclusies trekken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:44

ik heb beide kanten gezien... mijn eigen pony heb ik in laten slapen, dat was een heel fijne ervaring voor zover het fijn kan zijn.... nou moet ik er wel bijzeggen dat hij oud en echt op was.

de slacht heb ik nu ook 2 keer meegemaakt en ook dat was een fijne ervaring...

ik ga niemand overtuigen wat het beste is, want dat weet ik zelf niet eens. aangezien dat voor elk paard en elke situatie anders is.

ik geloof niet dat de slacht overal zo gaat zoals hier en ik geloof ook niet dat inslapen altijd even fijn is, zoals het bij mijn pony is gegaan

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:47

ik vind het heel knap van jullie dit zo uit te werken met foto's en filmpjes.
al wordt ik wel direkt vegatarier geloof ik

ik had een heel ander beeld bij het schieten. zelf kies ik nog wel voor inslapen, maar mijn beeld van de slager is hierdoor ook veranderd.

heb niet het hele topic doorgelezen, sorry daarvoor, maar worden de dieren direkt na het schieten opgehangen en ontvelt en dergelijke?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:49

dorienkee schreef:
ik ben het met charlotvanre eens.. In dit topic mag je eigenlijk ook alleen maar positief reageren, want discussies mogen hier amper ontstaan.. Ik vind dat deze mensen die kijken naar slachterijen ook wel mogen kijken naar andere opties, en dan conclusies trekken.

idd niet iedereen reageerd hier positief op, alleen mag je het negatieve of jouw bedenking niet zeggen. Idd zij zijn nu van het slachten overtuigd, maar er zijn nog andere goed methodes ook Knipoog.

ik heb het trouwens al van een meisje gehoord die haar paard heeft laten inslapen, en het was prima verlopen. Maar van alles zullen wel nadelen aan verbonden zijn, en idd niet iedereen doet het even goed...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:52

charlotvanre schreef:
idd niet iedereen reageerd hier positief op, alleen mag je het negatieve of jouw bedenking niet zeggen. Idd zij zijn nu van het slachten overtuigd, maar er zijn nog andere goed methodes ook Knipoog.

ik heb het trouwens al van een meisje gehoord die haar paard heeft laten inslapen, en het was prima verlopen. Maar van alles zullen wel nadelen aan verbonden zijn, en idd niet iedereen doet het even goed...

misschien kun je even de persoon die bedoeld bij naam aanspreken... 'zij zijn' is zo'n onzin. lees even bovenstaand bericht van mij... zegt toch iets anders, terwijl ik wél onder die 'zij'die naar de slacht geweest zijn val

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:55

idd, ik voel hier gewoon weinig voor. Ik vind het goed dat als je een paard heb wat rondkijkt wat er is. Maar hier word deze slachterij net een soort van freakshow heb ik het gevoel. Het kijken naar het ergste. Waarom word er ook niet gekeken naar een crematorium, of onderzoek gedaan naar spuitjes. In plaats van (doelloze) fotos maken van hoeveel bloed er in een paard zit.