Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:28

Jos1 schreef:
Films zijn niet te vinden.........??
Onder welke naam kan ik ze gaan zoeken, want onder excursie en of nijkerk en of slachten, komt alleen de eerste versie naar voren

Mijn links zijn nog niet toegevoegd aan de eerste post zie ik;

Er missen 2 filmpjes in het linkervakje zie ik Scheve mond

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:29

oke.. die link had ik liever niet op geklikt Scheve mond

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:29

Nou bij mij doen ze het geen van allen, zijn 'onvindbaar'............

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:31

Volgens mij zijn een aantal beelden te schokkend ofzo, en zijn ze daarom er vanaf gegooid...?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:38

ik vind dioxide haar filmpje niet extreem schokkend?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:41

oh, jeej, *chaos in de keet*.... eh, dioxide; die filmpjes heb ik wel gewoon toegevoegd in de beginpost Knipoog alleen zijn ze waarschijnlijk door jullie uploadservice weggehaald.

word dus toch even via youtube uploaden...

Graag dan zsm de nieuwe links van alle fimpjes naar mij toe sturen, dan zal ik weer de mod pb'en om het nogmaals aan te passen Knipoog

@ Snackie: nee, niet echt schokkend, maar jolliegirl heeft mij via pb laten weten dat ze eh 'iets met bloed' heeft, oftewel, juist niets met bloed...

er zijn nou eenmaal mensen die daar niet tegen kunnen Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:43

Dat kan natuurlijk, geeft ook niets,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:49

@ Rosita: Zoiets lijkt mij inderdaad ook erg interessant.... geen idee of het ook mogelijk is met een groep personen...

@ Miryamk: kan me voorstellen, maarja, eh vind maar eens iemand waarbij je mag kijken dat een paard ingeslapen word... Knipoog volgens mij is dat niet zomaar mogelijk.

@ Berdien: Bedankt voor je berichtje Lachen Blij dat we nogmaals zoveel voor andere bokkers kunnen betekenen. Kan me voorstellen dat, na het lezen van de verhalen, je liever het filmpje van het schaap niet kijkt. Toch vind ik het op de film 'anders' overkomen dan in real life. Toen was het ook gewoon veel duidelijker dat het beest écht dood was. Tuurlijk was het spartelen even heftig voor sommigen, maar de Belg van excursie nr. 1 stond mij ook nog helder voor ogen, en die had ook wel flinke stuiptrekkingen...

@ Cross: ik had ook al zo'n idee ja dat die reactie wel eens van 'een bekende' zou kunnen komen Knipoog Achja, igg valt het in dit topic in vergelijking met het eerste verslagtopic héuuul erg mee met dat soort reacties *even afkloppen* Sigaar

@ LauraMC Kan me goed voorstellen hoor, maar je paard zal zowiezo, hoe dan ook, in stukken gehakt worden. Is het niet bij de slager, dan is het waarschijnlijk wel bij het crematorium, en helemaal zeker bij de Rendac Knipoog

Voor de mensen die zich afvragen waar de filmpjes zijn gebleven: er zijn even wat problemen met de upload-service, we proberen dit zsm. weer op te lossen. De filmpjes zullen voor de geinteresseerden igg, als we alles hebben opgelost, gewoon weer in de beginpost te vinden zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:02

Oh ik weet ook wel dat ze in één keer doodzijn hoor Ja daarom ben ik ook niet tegen Halal slachten, en vind de hetze daarom compleet hypocriet Lachen
Maar ik vind het gewoon niet zo'n fijn gezicht, en aangezien ik nog een lange avond vol huiswerk voor me heb... Vork

Ik twijfel erg of ik belangstelling heb voor een derde excursie. Aan de ene kant wel, wil het graag 'meemaken' om er een echt oordeel over te kunnen geven. Aan de andere kant.. hoe vreemd is het daar om als vegetariër te zijn? Ik ben niet tegen slachten an sich, ik ben voor mezelf alleen tegen vlees eten. Dubbele gevoelens dus Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:06

Wij vinden dat halal slachten juist wel behoorlijk wreed Berdien... Knipoog
Daar waren ook de slagers het over eens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:08

klein verschil berdien:

hier zijn ze gelijk dood.

bij halal slachten niet............

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:09

Wat ik er van weet is dat ze met een halssnede naar de andere wereld worden geholpen, en als dat góed gebeurt, is er niks aan het handje, druk van de hersenen af, en en het dier is 'weg', maakt niks meer mee.Als het echter fout gebeurd... ai. Maar is dat niet met alle manieren van slachten?
Misschien ben ik ook wel verkeer voorgelicht hoor, dat kan ook Lachen

Afijn. Ik sta nog steeds in dubio Clown

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:10

Deze schaapjes werden eerst geschoten en toen werd hun keel doorgesneden, ze waren dus al hersendood.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:11

Dat is wel humaner ja Ja Ben ik het helemaal mee eens Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:18

eh... ik denk dat het te vergelijken valt bij mensen met de polsen doorsnijden en/of de keel doorsnijden.... denk dat dat toch best pijnlijke dood is, en niet zóo snel als het slachten met de pin.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:19

waarom zijn jullie op het idee gekomen om naar het slachthuis te gaan...
ik ben daar ook geweest, ook bij menveer v veen, aardige man!
nou ik kon die week geen vlees meer eten, en daar beneden eten zou ik ook niet hebben gekunt...(die geur)
hhaah ja die kale slager... zette hij bij julli ook zo'n paarden hoofd op zijn hoofd?? echt ranzig!!!
ja ik ben blij dat ik het heb gezien.. en mee heb mogen maken... misschien gaan we volgend jaar weer, dan ga ik weer mee.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:23

Er wordt elke keer gesproken over hersendood zijn na het schieten. Volgens mij is het dier direct dood, de hersenen sturen de ademhaling en hartfunctie aan. Als de hersenen (bij gebrek aan een beter woord) doorboord worden vallen zowel de ademhaling als de hartfunctie m.i. direct weg (al weet ik niet in welk gedeelte van de hersenen dit aangestuurd wordt). De stuiptrekkingen zijn niks anders dan impulsen uit spier/zenuwweefsel.

Vond het filmpje trouwens best heel schokkend. Weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het stelt me wel gerust dat de slagers respectvol met het dier omgaan...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:27

Zit ook een kern van waarheid in...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:27

ik vind het erg nette filmpjes het slachten zelf vond ik er nog ranziger uitzien dan het schieten....

het schieten van het paard ziet er vredig uit dat van die schaap vind ik echt heel smerig....
dat beest ligt me toch beetje te schokken gadsie me maag keert zich er al van om...

heb respect voor jullie meiden dat jullie dat aan kunnen om te zien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:37

Carin79 schreef:
Er wordt elke keer gesproken over hersendood zijn na het schieten. Volgens mij is het dier direct dood, de hersenen sturen de ademhaling en hartfunctie aan. Als de hersenen (bij gebrek aan een beter woord) doorboord worden vallen zowel de ademhaling als de hartfunctie m.i. direct weg (al weet ik niet in welk gedeelte van de hersenen dit aangestuurd wordt). De stuiptrekkingen zijn niks anders dan impulsen uit spier/zenuwweefsel.

Vond het filmpje trouwens best heel schokkend. Weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het stelt me wel gerust dat de slagers respectvol met het dier omgaan...

Zoals je op de foto's kunt zien zijn de hersenen nog heel.
door de splinters van de schedel raakt het dier hersendood(dit is mij verteld Knipoog )
doorboorde hersenen zien er niet zo mooi uit als op deze foto Lachen

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:53

Jolliegirl schreef:
Carin79 schreef:

Zoals je op de foto's kunt zien zijn de hersenen nog heel.
door de splinters van de schedel raakt het dier hersendood(dit is mij verteld Knipoog )
doorboorde hersenen zien er niet zo mooi uit als op deze foto Lachen

Maar op de foto lijkt die pin best lang. Kan me niet voorstellen dat alleen de schedel beschadigd wordt.....Is je dat door een slager verteld?
Op de foto zien de hersenen er intact uit aan het oppervlak (bovenkant) maar weet niet hoe de foto te bekijken. Kan niet zien wat de voorkant is ofzo..
Tja, ik weet het ook niet hoor, maar kan me niet voorstellen dat alleen de botsplinters ervoor zorgen dat het dier gedoodt wordt. Maar kan het helemaal mis hebben, natuurlijk.... Tong uitsteken

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:32

Ik heb me er nog steeds niet toe kunnen zetten om de filmpjes/foto's te bekijken. Heb van het vorige topic wel al het materiaal bekeken en kon er redelijk tegen.
Staat hier bij wat filmpjes zijn en wat foto's eigenlijk, want dat kon ik zo eerst niet opmaken, misschien ondertussen wel hoor na jullie beeldmateriaal-updates.

Hoe snel na het schieten moet een dier gestoken worden?
Dus ook: hoe lang heb je als eigenaar nog de tijd om afscheid te nemen als je bijvoorbeeld niet bij het schieten wilt zijn maar daarna nog afscheid wilt nemen?

Is er eigenlijk op internet of hier op Bokt ook beeldmateriaal te vinden van inslapen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:37

Het aard word eigenlijk gelijk na het schieten opgetakeld en dan in een andere ruimte gestoken, het gaat vrij vlot achter elkaar.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:59

Dan heb je dus als eigenaar eigenlijk geen tijd om na het schieten nog afscheid te nemen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 00:25

Eh, in principe niet nee, maar je kunt het altijd vragen, dacht dat Snackie haar paard ook nog even heeft geaaid voordat hij werd 'opgetakeld'...

Maar het échte afscheid lijkt mij een beter idee om dat van te voren te doen. er zijn zat mensen die graag nog even willen zien dat het paard dus 'gestrekt' ligt, sommige mensen aaien dan nog even oid, maar het echte afscheid doen de meesten daarvoor.

In de beginpost staat wat foto's en wat filmpjes zijn; 'hele album met foto's' zijn dus allemaal foto's, de rest in links zijn allemaal filmpjes, welke sommigen het dus even tijdelijk niet doen.

Ik kan je wel zeggen; als je het beeldmateriaal van de vorige excursie hebt gekeken, kun je igg het schietfilmpje van het paard wel aan, dit paard is zowiezo minder heftig qua stuiptrekkingen, dat maakt het al weer een stuk 'makkelijker' voor de meeste mensen.

het schietfilmpje van het schaap word wel door sommigen als heftig ervaren, maar dat komt omdat het schaap na het schot eerst gewoon even stil blijft legen, en pas bij het steken en leegbloeden begint hij echt te spartelen...