Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:53

liesje, veel mensen hebben een slechte ervaring met inslapen, buiten dat een paard ertegen KAN vechten, is het beeld van de rendac,of dagenlang het paard onder een zeil, ook alles behalve prettig.

ik ga niet goed praten dat ze je een kip zonder kop noemen,
maar de reacties van de tegenstanders zijn ook alles behalve netjes hier.

wij moeten respect hebben voor jullie keus, maar jullie moeten zeer zeker respect hebben voor onze keus, een weloverwogen keus na het zien van het daadwerkelijke slachten

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:54

Liesje89 schreef:
onbeschoft geval schreef:
Waar wou je hem dan schieten? in zijn been?! Clown Sorry hoor maar als je precies daar op die plek in zijn hoofd schiet, issie echt binnen seconde dood. en dat je dit zo simpel bekijkt, ja goed, daar kunnen wij weinig aanveranderen.

Maar je hele argumentatie van 'paard heeft zich uitgesloofd e.d'; is dat niet zo dan als een paard wordt ingeslapen? word hij toch ook 'doodgemaakt'??? en dat is zéker niet persé diervriendelijker. inslapen is fijner voor eigenaren, maar duurt meestal langer voor het paard. dus logisch gezien, is slachten met een pin door het hoofd een snellere, dus fijnere dood voor het paard. je ziet ook aan het paard zelf; hij merkte er écht niets van; van te voren hebben we dat beest zelfs nog rustig geaaid toen hij daar in de deuropening stond; was zich van geen kwaad bewust, en zo hoort dat!

en bloed e.d; dat werd na 'ieder paard' grondig weggespoeld en schoongemaakt.

Dus als je zo'n reactie plaatst; denk daar dan ook bij na, en roep niet zomaar wat doms, zoals een kip zonder kop... Vork

Sorry hier wil ik graag even op terugkomen. Ik kom gewoon uit voor mijn mening. Ik zie liever dat een paard vredig word ingeslapen dan dat ie een knal door z'n hoofd krijgt hoor.
Vind het bovendien niet helemaal netjes dat je me een kip zonder kop noemt en even uitmaakt dat wat ik zeg dom is. En waar bazeren jullie het dan in godsnaam op dat inslapen bij de veearts vervelender zou zijn voor het paard? Hij is niet in 1x dood nee, maar wie zegt dat ie vecht tegen die stoffen??
Ik laat m'n paard liever in slaap vallen dan dat ik hem neer laat knallen hoor. Moet er niet aan denken!

hoi ben het hier helemaal mee eens,maar mening word zoals eerder vandaag niet gewaardeerd je kunt dus beter niks zeggen!ieder heeft zijn of haar eigen mening,da's nu wel duidelijk!
Laatst bijgewerkt door pascale op 23-02-07 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:54

crossmonster schreef:
idd karin Knipoog

ik respecteer daarentegen heus wel de mening van mensen die tegen het slachten zijn

maar ik ben wel eerlijk, ik vind dat je pas kan oordelen als je het zelf hebt gezien !

sja en laten cremeren Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

dat geld heeft niet iedereen
een hond of kat is nog te doen, maar een paard is zo stervens duur
en ook, het dode paard zal toch naar het crematorium toe moeten, wordt deze dan netjes op een brancard gelegt???

iedereen moet zelf achter zijn keuze staan, maar ik vind het flauw dat veel mensen zo onredelijk over het slachten doen,
en nog onredelijker tegen de mensen die het lef hebben te kijken hoe het daadwerkelijk is.

een filpmje komt harder over dan hoe het in werkelijkheid was.
de sfeer, de lucht, het was niet griezelig, alles behalve!

hallo een aantal maanden geleden is mijn hondje overleden ik heb hem ook laten cremeren .
bij dat zelfde crematorium deden ze ook paarden en nee ze worden niet op gehaalt en netje op de brancard gelegt maar gewoon met een trailer.
het is idd duur tligt in de 1000 euro om je paardje te cremeren maar ik vind het dat gewoon waard net als bij mn hondje.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:55

JoyCiej007 schreef:
Liesje89 schreef:
Ik zou het trouwens ook echt totáál niet op prijs stellen als er een stelltje achterlijke meiden kwamen kijken naar de manier waarop mijn paard even tegen de vlakte geschoten word. En dan nog lachen ook. Asjeblieft zeg.

Zeg eh; we hebben geen zin in een rel-topic; gal spuwen doe je maar ergens anders in het discussietopic over dit onderwerp! en ons 'een stelletje achterlijke meiden' noemen vind ik wel héél erg onbeschoft![/quote]
Nóg even een quote. Gezellig hier.
Dat kun je dan wel erg onbeschoft vinden. Maar denk even na asjeblieft vopordat je zo'n topic start.
Verplaats je is even voor 5 minuten in de eigenaar.
Stel je voor; de eigenaar heeft na misschien lang wikken en wegen besloten z'n paard te laten slachten.
Uiteindelijk dus die keuze gemaakt, best, zijn/haar keuze denk je dan, toch?
Vervolgens brengt hij.zij z'n paard naar de slacht, laat 'm achter.. Zonder te weten dat er een stel meiden even naar het afslachten van zijn/haar paard gaan kijken, lachen en verdorie ook nog filmen.
En dát is niet alles, welnee... de meiden in kwestie plaatsen het filmpje doodleuk op internet, welja!

En WAT doe je nou als de voormalig eigenaar van dit paard op bokt blijkt te zitten en hij/zij zit dit filmpje en is het er totaal niet mee eens dat het op internet gepubliceerd is? Want dán heb je een probleem, en dán heb je gigantisch de poppen aan het dansen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:55

Ik heb altijd geroepen dat mijn paard naar de slager gaat. Alhoewel ik met veel emotie heb gekeken naar het filmpje, is mijn beeld hiervan meer realistisch geworden. Ik bedank jullie voor jullie openheid.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:56

Ik heb het filmpje niet bekeken maar dat komt heel misschien nog wel. Ik heb gisteren de beslissing moeten nemen om een paard weg te brengen en hij zou in eerste instantie naar Nijkerk gaan, mede door de goede verhalen die de ronde doen. Achteraf is toch besloten om hem dichterbij te brengen. En eigenlijk ben ik daar wel een beetje blij om, omdat ik anders misschien hier op bokt de foto's van mijn eigen paardje had gezien! Gelukkig is het niet alleen Nijkerk die het heel netjes doet! Hier in mijn omgeving is de heer van Oerle een hele bekende die de paarden zelf ook schiet en vroeger de dode paarden ook altijd met alle respect kwam ophalen! Er is vanmorgen wel een vertrouwd persoon meegegaan tot de deur, maar eigenlijk hoeft dat bij deze man niet! Ook zijn zoon doet het inmiddels.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:57

Ik vind het filmpje vriendelijker dan ik had verwacht!

Ik vind alleen de foto van het meisje bij het paardenhoofd (?) wel een beetje ongepast. Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:58

van veen was er mee bekend dat er gefilmt zou worden, én dat dit op internet gepubliceerd zou worden.
naar mijn weten was hij ook bekend met de eigenaar van het paard.

en ik zei al, ik praat de reacties niet goed van de voorstanders, maar
een van de mods heeft al heel duidelijk gezegt dat dit een informatief topic is, en dat er geen discussie mocht komen, want hier was al een ander lopend topic voor

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:58

Nancy_ schreef:
Dan heb ik nog een vraag aan jullie.
Zijn er mensen tussen die eerst 'tegen' het slachten waren, die zegmaar altijd hun paard zouden inslapen, die nu van gedachten zijn veranderd en hun paard nu naar de slachterij zouden doen? Lachen

foto's/filmpjes durf ik (nog) niet te kijken. Bloos Klinkt wel als een heel interessante meeting. Ja

Ik wel bij het zien van deze filmpjes,
het gaat erg snel,en in 1x dood.
Wat mij wel een vreemd gevoel geeft, is het idee dat dit je eigen paard is, nu doet het me niets,maar denk dat als mijn eigen paard een schot krijgt dat ik er wel misselijk van word.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:00

JoyCiej007 schreef:
Liesje89 schreef:
Ik zou het trouwens ook echt totáál niet op prijs stellen als er een stelltje achterlijke meiden kwamen kijken naar de manier waarop mijn paard even tegen de vlakte geschoten word. En dan nog lachen ook. Asjeblieft zeg.

Zeg eh; we hebben geen zin in een rel-topic; gal spuwen doe je maar ergens anders in het discussietopic over dit onderwerp! en ons 'een stelletje achterlijke meiden' noemen vind ik wel héél erg onbeschoft![/quote]
Nóg even een quote. Gezellig hier.
Dat kun je dan wel erg onbeschoft vinden. Maar denk even na asjeblieft vopordat je zo'n topic start.
Verplaats je is even voor 5 minuten in de eigenaar.
Stel je voor; de eigenaar heeft na misschien lang wikken en wegen besloten z'n paard te laten slachten.
Uiteindelijk dus die keuze gemaakt, best, zijn/haar keuze denk je dan, toch?
Vervolgens brengt hij.zij z'n paard naar de slacht, laat 'm achter.. Zonder te weten dat er een stel meiden even naar het afslachten van zijn/haar paard gaan kijken, lachen en verdorie ook nog filmen.
En dát is niet alles, welnee... de meiden in kwestie plaatsen het filmpje doodleuk op internet, welja!

En WAT doe je nou als de voormalig eigenaar van dit paard op bokt blijkt te zitten en hij/zij zit dit filmpje en is het er totaal niet mee eens dat het op internet gepubliceerd is? Want dán heb je een probleem, en dán heb je gigantisch de poppen aan het dansen![/quote]
De eigenaar geeft het paard mee aan de slachter en krijgt hiervoor geld. Wettelijk gezien is het paard nu van de slachter. De slachter mag dus bepalen wie er meer kijkt. En nog iets over het lachen. Er is net gezegd dat het door de zenuwen kwam. Heb ik ook erg last van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:02

en liesje, waar maak jij je dan druk om?

leentje bedankt voor de uitleg.
ik ga niet temmen, er zal zo vast wel een mod komen die nogmaals zal uitleggen dat dit niet de bedoeling is, liesje
en het filmpje is in een link, wil je het niet zien, of is je paard kortgeleden geslacht, kijk dan niet, de waarschuwingen staan overal dat het schokkende beelden zijn.

dus nogmaals vriendelijk verzoek, willen de mensen die er ontzettend tegen zijn, hun reactie beperken tot een post?
zo blijft het topic leuk voor het grotendeel aan mensen dat wel geinteresseerd is naar het verslag

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:03

sommige mensen verzieken dit topic een beetje.

er bestaat op bokt geen duidelijker topic over hoe het slachten gaat!
Ik zou niet weten wat ik met mijn pony's doe, maar daar denk ik voorlopig ook niet over na.

Ik heb alle foto's en filmpjes gekeken, een fijn beeld vind ik het niet, maar weet wel hoe het gaat nu.
heb nu zo'n heel gemengd gevoel in mijn lijf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:05

Snackie schreef:
Nancy_ schreef:
Dan heb ik nog een vraag aan jullie.
Zijn er mensen tussen die eerst 'tegen' het slachten waren, die zegmaar altijd hun paard zouden inslapen, die nu van gedachten zijn veranderd en hun paard nu naar de slachterij zouden doen? Lachen

foto's/filmpjes durf ik (nog) niet te kijken. Bloos Klinkt wel als een heel interessante meeting. Ja

Ik wel bij het zien van deze filmpjes,
het gaat erg snel,en in 1x dood.
Wat mij wel een vreemd gevoel geeft, is het idee dat dit je eigen paard is, nu doet het me niets,maar denk dat als mijn eigen paard een schot krijgt dat ik er wel misselijk van word.

die discussie hadden wij ook, ik wil graag erbij blijven tot het eind, puur uit respect voor het paard, de rest zou ik niet kunnen zien, en niet willen zien.
wetende dat ze dood is, zou voor mij vreselijk zijn,
maar dood is dood, of ze nu door de rendac wordt opgeraapt, of uitgebeent word

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:06

okay niemand heeft dus niets meer op mn laatste reactie te zegegn dan laat ik het er ook bij .

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:07

Citaat:
De eigenaar geeft het paard mee aan de slachter en krijgt hiervoor geld. Wettelijk gezien is het paard nu van de slachter. De slachter mag dus bepalen wie er meer kijkt. En nog iets over het lachen. Er is net gezegd dat het door de zenuwen kwam. Heb ik ook erg last van.

Dat lachen weet ik inmiddels, daar ging m'n quote ook niet om.
En dat de eigenaar het paard als het ware "afstaat" weet ik ook, maar dan nog. Het blijftin je hart toch je eigen paard, en al is ie van de koningin op dat moment, ik zou het toch echt niet op prijs stellen. En ik weet wel zeker dat ik niet de enige ben met deze mening. Maar goed, ik zal m'n mond verder maar houden want je mening geven mag niet meer geloof ik Rolleyes

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:07

Welke pagina's staan di foto's?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:08

DaanxBien schreef:
okay niemand heeft dus niets meer op mn laatste reactie te zegegn dan laat ik het er ook bij .

ik wel je hebt een hart voor dieren! Haha! SUPER!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:09

pascale schreef:
DaanxBien schreef:

ik wel je hebt een hart voor dieren! Haha! SUPER!

Inderdaad! OK dan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:09

dankjewel liesje, ik hoop dat het verder gezellig blijft hier.

daan, welke post bedoel je dan?
die van het cremeren?
wat valt daarover te zeggen>?

ik heb geen 1000 euro om mijn paard te cremeren, de poezen gaan in de tuin,
ik werk erg hard voor mijn centjes, en geef dit liever uit aan de levende dieren dan aan de dode

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:11

Lydiia schreef:

Ik vind alleen de foto van het meisje bij het paardenhoofd (?) wel een beetje ongepast. Ja

dat is een koe Koe

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:12

Zaina schreef:
Lydiia schreef:

dat is een koe Koe

Maakt dat een verschil?

Staat een vraagteken achter paardenhoofd trouwens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:13

whahaha dat is inderdaad een koe Haha!

en ach, de foto zal geen prijs winnen, vind m wel grappig, niet oneerbiedig.
als het hangt in de koelcel is het echt alleen maar vlees, geen dier

Perrokai

Lydiia schreef:

Het was een koe, dat maakt het voor mij niet ongepast daar ik ieder avond een stukje op mijn bord heb, dan zou dat toch ook ongepast zijn als ik daar lachend op zit te kauwen.
Het dier is dood ik ken hem niet ik eet hem graag, daar hoef ik van mezelf niet iedere keer bij stil te staan...

Het probleem is hier dat mensen die voor slachten zijn onrealistische beelden hebben bij inslapen en de mensen die tegen slachten zijn, onrealistische beelden hebben bij slachten. En dat degen die zo fel tegen slachten zijn of errrug jong zijn of alles altijd maar zielig vinden.
Zielig is als je paard pijn heeft, niks is zielig als hij eenmaal dood is, hij voelt niets weet niets en zal het je echt nooit kwalijk nemen hoor. Iedereen kan het drama zelf zo groot maken als hij wil.
Objectiviteit is dan ver te zoeken.
Objectief is: je ziet een verwaarloosd paard, niet te redden, hij loopt rustig naar binnen wordt geaaid en in een fractie van een seconde is hij weg. Hij voelt zich niet eens vallen zo snel gaat het.
Dat is nuchtere objectiviteit.........i.p.v. de boel te dramatiseren...

TurboTinker

Madeleine16 schreef:
Wie zegt er nou weer dat mijn paard langs de weg komt te liggen? Hoe verzin je het , heb je dat ZELf ooit WEL is gezien in Nl?? Nou ik nog nooit! Mijn paard wordt op rustig ingeslapen en daarna gecremeerd waar ik er ZELF bij ben.

Dat zie je helaas vaak genoeg.
vergeet nooit meer het beeld van een kruiwagen met een kalf in de berm,het hoofd hing er naar beneden naast, kalf was dood , en klaar om opgehaald te worden.

Vriendin haar paard was overleden (ouderdom) is uit de stal gesleept,en onder een zeil aan de weg gelegd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:15

Zaina schreef:
en ik vind varkens toch net iets anders dan paarden, en dan vooral natuurlijk voor paardenliefhebbers en paardenhouders.

En dan te bedenken dat een varken net zo intelligent is als een slimme hond, niveau 2 jarig kind dus. Een paard haalt dat niveau in de verste verte niet. Mensen kennen gewoon geen varkens meer. Toen mijn zus een boerenzoon als lief had ben ik nog een tijd gaan helpen op hun varkenskwekerij. Nou, dan vind ik die halve seconde dat dit paard hier iets beseft kan hebben echt niks.

Wat een varken mag meemaken:

* Je wordt geboren. Als ontzettend schattig roze hoopje wordt je opgepakt en knipt men je tandjes en je staart af. Anders ga je die bij elkaar opeten (door de stress).

Mannetjes worden in België nog steeds zonder verdoving gecastreerd (ofte: 1 iemand houdt big bij de achterpoten vast, ander haalt huid open met mesje, haalt balletjes eruit en knip). De reden: vlees van een volwassen beer stinkt. Oplossing: varkens vroeger slachten, voor ze geslachtsrijp zijn dus. Maarja, dan heb je ook minder vlees.

Het ringen op zich is niet zo erg, als het door iemand gebeurd die er zacht mee omgaat. En soms trekt een varken zich gewoon terug.

De hokjes zijn ontzettend klein, er liggen vaak dode dieren, waar de rest al gezellig eens aan bijt. Een volwassen varken trek je met de jeep uit, leuk als het dier er al een dag lag en het juist wat warm is, spatten ze lekker open..
Alle dieren leg je op een hoop, en dan maar wachten tot de rendac langskomt. Ik wist niet dat een dier zoveel verschillende kleuren kan krijgen.

Verjagen van hok naar hok gebeurt vaak hardhandig en met behulp van stokken. Zie je een varken nog eens vrolijk rondspringen omdat ie EINDELIJK eens buiten is, krijgt hij een keiharde mep op zijn kop.
(ik heb er zoveel slagen zien vallen, gos ben er nog niet goed van).

Ik kan wel even doorgaan.

En waarom het op veel plaatsen zo gaat? Omdat wij niet meer willen betalen voor ons lapje vlees Ja
Vroeger liepen varkens overdag buiten, omdat er minder gekweekt werden konden ze beter verzorgd worden.

Ik heb niks tegen vlees eten op zich, maar ik haat het hoe mensen hun ogen sluiten.
Als een varken zo geslacht mag worden als hier, dan is dat mss wel het enige moment waar de mens ingrijpt en het ook netjes gaat...