Wie wil er in 2013 de Nijmeegse 4daagse met me lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:47

hoe trainen jullie eigenlijk
gewoon een flink stuk gaan wandelen en hoe vaak ga je dan en hoeveel km
vertel wil nu al beginnen met trainen maar weet zo even niet hoe ik ga zoiezo 2 a 3x pw hardlopen
en mischien 1x in zoveel tijd baantjes trekken voor conditie en wil ook lange stukken gaan lopen om te trainen

heb er super zin in

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:47

Leuk dat er zoveel meedoen, ik doe volgend jaar ook weer mee. Afgelopen jaar alleen gelopen en ik wil niet anders meer, maar het lijkt me wel leuk om wat bokkers tegen te komen! Even kijken of ik dit jaar ga trainen, afgelopen jaar heb ik nog geen 100 km gelopen en ik heb een stuk fijner gelopen dan het jaar daarvoor, toen had ik 160 km getraind.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:50

andrea1992 schreef:
hoe trainen jullie eigenlijk
gewoon een flink stuk gaan wandelen en hoe vaak ga je dan en hoeveel km
vertel wil nu al beginnen met trainen maar weet zo even niet hoe ik ga zoiezo 2 a 3x pw hardlopen
en mischien 1x in zoveel tijd baantjes trekken voor conditie en wil ook lange stukken gaan lopen om te trainen

heb er super zin in

Er worden heel erg veel tochten georganiseerd. Het eerste jaar heb ik 3 tochten gelopen geloof ik (20 km, 25 km en 30 km) en verder voor mezelf een paar keer wezen lopen. Afgelopen jaar heb ik 1x 20 gelopen en een keer van huis naar Nijmegen en dan via wijchen terug (30 km ongeveer). Ze adviseren ook om eens een paar dagen achter elkaar te lopen. Het eerste jaar heb ik met de wandelvierdaagse meegedaan, 4x 15 gelopen toen. Op de site van de 4daagse staat een schema.

Hardlopen en wandelen is trouwens heel anders. Een kennis van een vriend van ons loopt zonder problemen de marathon uit, maar met de vierdaagse had hij serieus moeite.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-11-12 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Re: Wie wil er in 2013 de Nijmeegse 4daagse met me lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:51

bij mij in de buurt zijn er niet veel tochten ja de fjoertoer waar ik aan mee wil doen en dan de avond 4 daagse van 15 km

hardlopen doe ik om mijn conditie op te bouwen heb bijna geen conditie namelijk en doe ik om af te vallen wil zeker 5 kilo het liefst 10 kilo kwijt tegen die tijd weeg nu 90

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:56

Dan kun je mss op internet mooie tochten vinden? Anders moet je zelf een mooie wandeling uitzetten. Gewoon niet te ver beginnen en het zo opbouwen. Je kunt het schema op de vierdaagse site aanhouden.

Dat oefenen vind ik meteen een nadeel van de vierdaagse. Ik vind wandelen helemaal niet leuk (ja in het bos een blokje om wel, maar niet het serieuze trainen). Vaak loop je alleen en dat is veel zwaarder dan de vierdaagse zelf vind ik.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:57

dat is een minpunt want ik kan het schema op die site niet openen loopt de site vast

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:57

Ik heb zon schema uitgeprint vorig jaar en die precies gaan trainen :)
( volgens mij staat die op de 4 daagse site) moet je iig 2 dagen per week lopen ( wisselent aantal km's)

Best pittig nog hoor! vooral 1 dag zo'n flink stuk ( 6 uur lopen) en dan de volgende dag weer wat nou dan kom je amper vooruit op het begin ;)

als ik dan lees wat voor schoenen men aan denkt te gaan trekken? hmmz :P

Ik ga toch echt wel goede wandelschoenen kopen haaha ( hoeft niet perce duur te zijn)

Hebben jullie allemaal een goede condititie? ik best wel, wandel en hardloop vrij veel

snel blaren?? ( daar ben ik het bangst voor)

Ik had gelezen dat je nooit te lang pauze moet houden want dat schijnt niet goed te zijn ( 10min ff zitten/ of met benen omhoog liggen is voldoende)

Maar het zwaarste eraan is dus al die dagen achter elkaar vind ik want 1 dag zoveel lopen kan bijna iedereen denk ik wel dag 2,3,4 is wat anders :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:58

Citaat:
Een goede voorbereiding
Het wandelen van een meerdaagse wandelprestatietocht zoals de Vierdaagse vereist een
goede voorbereiding. Het is zeer verstandig om dit systematisch op te bouwen zodat uw lichaam aan deze
inspanningen kan wennen. Hierdoor voorkomt u blessures en teleurstellingen en wandelt u een stuk plezieriger.
Maak een planning
Train wekelijks en bouw de afstand langzaam op. Zet in uw agenda waar en wanneer u gaat lopen, met wie, in
welk tempo en over welke afstand. Op die manier kunt u ook nog eens terugkijken wanneer u welke afstanden
liep. Zo kunt u ook bekijken of u al voldoende trainingskilometers gelopen heeft. Hieronder staat een voorbeeld
van een mogelijk trainingsschema. Om de twee weken wordt een adviesafstand vermeld. Train echter elke week.
Voor de tussenliggende weken kiest u een zelf te lopen afstand die minder is dan de laatst gewandelde
wandeltocht. Train onder diverse weersomstandigheden.
wanneer 4x30 km 4x40 km
4x50 km
1
ste
wk 10 km 10 km 10 km
3
de
wk 15 km 15 km 15 km
5
de
wk 20 km 20 km 20 km
7
de
wk 20 km 25 km 25 km
9
de
wk 25 km 35 km 40 km
11
de
wk 25 km 40 km 50 km
12
de
wk 30 km 30 km 40 km
13
de
wk 30 km 40 km 50 km
15
de
wk 2 x 20 km (2 dagen) 2 x 30 km (2 dagen) 2 x 40 km (2 dagen)
17
de
wk 35 km 45 km 60 km
19
de
wk 2 x 30 km (2 dagen) 2 x 40 km (2 dagen) 2 x 50 km (2 dagen)
21
ste
wk 25 km 30 km 35 km
Gebruik het Landelijk Wandel Programma (LWP) als u uw training gevarieerd wilt opbouwen door middel van
deelname aan georganiseerde wandeltochten. Het LWP bevat ruim 700 wandeltochten in Nederland en België,
gesorteerd op datum. U kunt het LWP bestellen via www.wandel.nl.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:59

thanks

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:59

Huh dat is 3 dagen in de week trainen?? of lees ik verkeerd

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:00

andrea1992 schreef:
dat is een minpunt want ik kan het schema op die site niet openen loopt de site vast

Je kan ook gewoon eens beginnen met eens een keer 3km, bevalt dat, dan eens 5, en dan een paar keer volhouden! Dan kom je in ieder geval een beetje in het ritme.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:00

Nee dat zijn de afstanden, maar hij kopiert slecht, ik zal een printscreen plaatsen. Moment :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-11-12 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:00

andrea1992 schreef:
mischien idd een handig idee om 2 aparte groepen te maken

@mymy leuk vor jou dat er zeker een plek is maar kans is niet super grot dat we er allemaal in komen

Ja dat is ook wel zo! maar volgens mij maak je vrij veel kans hoor ( ik had net pech)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:01

fientje80 schreef:
Fientje80 - Groningen
Destination - Groningen
Irisx94 - Schuinesloot (dichtbij Slagharen)
Iloveyah87 - Haarlem
Valliej15 - Haarlem
Jolliegirl - Beilen / capelle a.d ijssel
Uniek2306 - Deventer
Mick75 - omgeving Amsterdam
Felinehoi ?
Leonie87 - Eindhoven
Kaylah - Vledder (zuidwest drenthe)
andrea1992-Harlingen
nathalietjeB- Egmond
Depende-drenthe/Groningen
boender123-Putten
Alice-Vledder
takkie_muis-Heerenveen
Annemiek80-?
mymy-vlakbij Nijmegen
Christyj138-9km vanaf Nijmegen
__Nina-Gouda
Papegara-Nijmegen
vriend papegare-Nijmegen
Probabeest-Huissen
vader Probabeest-Apeldoorn
mo0wtjee-Tiel
martina-Achterhoek
Risje - Burgum
28!! *\o/*

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:03

capopjekop schreef:
Nee dat zijn de afstanden, maar hij kopiert slecht, ik zal een printscreen plaatsen. Moment :)

[ Afbeelding ]

Naast die 1x week week dat aantal km 'moet' je ook nog een andere dag trainen met iets minder KM

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:03

mymy schreef:
andrea1992 schreef:
mischien idd een handig idee om 2 aparte groepen te maken

@mymy leuk vor jou dat er zeker een plek is maar kans is niet super grot dat we er allemaal in komen

Ja dat is ook wel zo! maar volgens mij maak je vrij veel kans hoor ( ik had net pech)

Wij zouden vorig jaar eerst met 6 lopen, en toen zijn er al 4 mensen uitgeloot. Later is er bij de herplaatsing wel weer iemand bij geplaatst, maar ik vrees dat je niet zo veel mensen overhoudt als je meedoet met de individuele loting..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:04

Onee dat is dan inderdaad wel veel nog!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:06

capopjekop schreef:

[ Afbeelding ]

dus 1x per 2 weken lopen toch
lopen eerste week 10 km en zo verder
kan je het ook verdelen of moet je in 1x lopen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:07

Ach en alleen lopen is zo erg ook niet hoor (lekker je eigen tempo houden, rusten wanneer je wilt), je hebt continu aanspraak. Echt leuke gesprekken gehad afgelopen jaar :j

@ Andrea1992: geen idee, zelf zou ik het in een keer doen, maar als je eens minder tijd hebt dan kan het ook geen kwaad om het op te splitsen denk ik. Maar je moet gewoon doen wat je denkt dat goed is. Ik red het echt niet wat er in dat schema staat, ik ben 6x wezen lopen ofzo van te voren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:09

martina1 schreef:
Ik had mij gisteren al gemeld maar het lijkt mij dus heel leuk om een keer mee te lopen! Ik heb het al vaker geroepen, maar meestal kwam het net niet uit omdat ik al op vakantie was.

Over trainen, ik ga elk jaar bergbeklimmen en daar train ik niet heel hard voor. Ik loop dan 2 keer hard en zwem 1 keer in de week. En begin zo´n 2 a 3 maanden van te voren. Als je basisconditie maar goed is, kan je echt meer dan je denkt!
Wij wandelen in de bergen zo´n 10 tot soms wel 12 uur op 1 dag. Het tempo ligt dan niet heel hoog, maar je stijgt veel en de lucht is ijl.
Wat ik heb geleerd is om zo´n 3 uur lang aan een stuk door te lopen in een rustig tempo, dan niet langer dan 5 min pauze te nemen en weer verder te gaan. En vooral rustig beginnen!

Over de spullen, ik draag mijn bergschoenen. Het zijn hele zware schoenen (C/D) maar ze lopen heerlijk! Daarnaast zijn ze waterdicht en ik kan er dagen achtereen op lopen zonder pijn of blaren. Rugzak heb ik ook, incl camelback, dat vind ik altijd wel fijn want dan hoef je niet te stoppen om te drinken.

Ik moet zeggen dat het mij toen best is tegengevallen. Ik ben trots op het feit dat ik hem uitgelopen heb hoor dat zeker maar maaaaaaaaan wat deden mijn spieren zeer.

Punt is ook dat je niet alleen loopt :') , er lopen constant mensen in de weg als je bijv een bepaald tempo aan wilt houden, dan moet je uitwijken, door bermpjes etc, wat een andere belasting geeft en dus ook blaren.
Mocht het +20 graden en droog zijn (graag zelfs) moet/kun je er rekening mee houden dat je warmteuitslag krijgt, door 90.000 schoenen/voeten/wrijving warmt het wegdek op en straalt warmte uit, ik heb wat rode uitslag benen toen gezien, gelukkig had ik er zelf niet echt last van.

Ik had hem niet geheel ongetrained gelopen, maar de maximale afstand die ik gelopen had was 20 km :P, wel 3 keer in totaal, maar toen in mei en juni had ik het zeer druk op mijn werk, regende het op mijn vrije dagen (waren natte maanden) en begint het meer als een halve dag te kosten, dus werd het lastiger.
yup je kan hem zonder training of met beperkte training lopen maar ik vermoed dat met voldoende training toch wat lekkerder is voor je spieren :)

Over pauzes:
Op dag 3 en 4 ging dat het lekkerst, iedere 10 km (of ong. 2 uur) een kwartiertje pauze ongeveer.
Trek niet je schoenen uit :')

Voor diegenen die zich afvragen wat handig is om te eten drinken...:
Ik heb de vierdaagse vooral gelopen op nutricia chocomel en bananen :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:13

Ik trek juist wel mijn schoenen uit, kunnen de voeten even lekker luchten en daarna droge sokken aan. Zelf ben ik sinds dit jaar lid van een wandelclub, zij hebben 3 rustpunten met lekker eten (en een borrel :') ), dus ik neem alleen drinken mee in een heuptasje.

Het tempo is idd een killer, op drukke stukken kun je echt niet doorlopen. Zelf vind ik de dijk op de eerste dag een hel, ik heb dan altijd een late start en dan loop je daar voetje voor voetje.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:15

heb er super zin in ik denk dat ik gewoon lekker met mijn hond op pad gaat is een maltezer maar loop altijd 2 dagen met hem de avondvierdaagse in harlingen dus 20 km voor hem mischien ga ik een 10 km route uitstippelen zondag en dan lekker met hem gaan lopen hij heeft ook overgewicht dus ook goed voor hem

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:16

Ik moet morgen nog even naar de dokter ... ben een maand geleden gevallen en mn enkel hurts like hell als ik loop .... hopen dat dat wel gefixt wordt voor ons loop avontuur !

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:19

Valliej15 schreef:
Ik moet morgen nog even naar de dokter ... ben een maand geleden gevallen en mn enkel hurts like hell als ik loop .... hopen dat dat wel gefixt wordt voor ons loop avontuur !

en anders douwe we je in een rolstoel je gaa gewoon mee haha

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:21

capopjekop schreef:
Het tempo is idd een killer, op drukke stukken kun je echt niet doorlopen. Zelf vind ik de dijk op de eerste dag een hel, ik heb dan altijd een late start en dan loop je daar voetje voor voetje.

Zo'n rustpunt zoek ik ook (nog), toen ik hem liep kon ik bij het rustpunt van de Nuon terecht (zus was medewerker daar maar nu niet meer), deze hadden maar 1 rustpunt maar altijd 10km voor het einde, dus dan nam ik een 'lange' pauze van een half uur om ook wat te eten en wat langer te zitten.

De dijk vond ik ook een hel, ik had nl de verkeerde brug voor ogen... de spoorbrug dus, dat was een heftige teleurstelling :P