Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:15

crossmonster schreef:
en iemand zei dat ze thuis geschoten mogen worden..
dat mag in p[rincipe niet,alleen bij hoge uitzondering, en dan leegbloedend in een emmer oid.

idd, dat heeft van veen ook duidelijk gezegd. het is niet zomaar dat dit kan.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:16

ik kan het filmpje niet zien]
ben wel erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:16

Als je een blz. hiervoor leest, zie je hoe je hem wel kan zien!!!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:17

@ crossmonster : ik zei niet dat die mannen niet mogen lachen. maar ik kan niet begrijpen dat iemand het een erg leuke baan vind om paarden dood te maken elke dag. dat is toch gewoon mijn mening? ik denk niet dat er hier iemand op bokt is die dit een geweldige baan zou vinden, toch??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:20

sja ik werk op een varkensslachterij..

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:20

Zaina schreef:
@ crossmonster : ik zei niet dat die mannen niet mogen lachen. maar ik kan niet begrijpen dat iemand het een erg leuke baan vind om paarden dood te maken elke dag. dat is toch gewoon mijn mening? ik denk niet dat er hier iemand op bokt is die dit een geweldige baan zou vinden, toch??

nee idd heb je groot gelijk in hoor!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:22

Zaina schreef:

ik kan me na vandaag heel goed voorstellen dat die mensen dit wel degelijk een 'leuke' baan vinden. zij begeleiden dieren op een zeer waardige en fijne manier naar hun laatste plek. als jij het leven van een dier op een zo fijn en rustig(stressloos) mogelijke manier kan beeindigen, kan ik me voorstellen dat je je prima voelt met deze baan.

het opensnijden etc lijkt me minder leuk, maar dat lijkt mij de vuilnis ophalen ook. de één voelt zich fijn bij dieren slachten en verwerken, de ander achter een bureau

crossmonster schreef:
sja ik werk op een varkensslachterij..

hé bah.... hoe kún je?! Haha!
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 23-02-07 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:22

Een geweldige baan zeker niet, niet voor mij althans, maar waarom geen leuke werksfeer creeren op een plek die toch al zo beladen is?

Iedereen kijkt kritisch naar slachters of uitbeners, dat geeft ook niet, maar als men op een gezellige avond uit een frikandelletje of biefstukje naar binnen werkt onder het genot van een biertje of wijn, hoor je niemand, terwijl het toch datzelfde paardenstukje is wat ernaar binnen gewerkt wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:27

toch is het een leuk wereldje, je moet erin passen,
ik heb eerst 3,5 jaar varkens vervoerd met de vrachtwagen, dus ik wist hoe het was op een slachthuis, toen ze gingen reorganiseren ben ik gaan soliciteren bij een van die slachterijen, ik moest toen wat!
en het werk is, sorry, hartstikke leuk,
ben dol op speklapjes, zowel dood als levene.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:31

Liesje89 schreef:
messica schreef:
Hoe rustig het paard ook mag zijn en hoe snel het ook mag gaan ik vind het een heel naar en akelig gezicht!! En ik kan ook echt niet begrijpen dat er mensen op de achtergrond lachen misschien van de zenuwen maar als paarden liefhebber niet echt gepast lijkt me!! Bah...mijn paard gaat dus never nooit naar de slager!!!

Nou, inderdaad!
Lekker paard-waardig. Beest heeft zich zijn hele leven voor je uitgesloofd. Komt vervolgens in een vreemde ruimte waar het al ruikt naar dode dieren en waar een ontzettend drukkende en beklemmende sfeer hangt. Krijgt vervolgens een schot door z'n HOOFD om vervolgens met een harde klap op de grond te sodemieteren en even later weggesleept te worden..

Dát gebeurt dus écht never nooit met mijn paard, echt niet.
Misselijk

Sluit zich bij jouw aan..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:32

Even een gekke vraag en misschien is hij al gesteld, maar ik heb niet álle posts gelezen:
Is het niet vies, in de zin van ongygienisch, dat die man die beesten slacht met blote handen? Stel dat beest is ziek en die man heeft een wondje op zijn vingers, kan hij daar niet zelf ziek van worden dan?

Verder denk ik niet dat mijn maag het had aangekund om erbij te zijn, maar het lijkt me wel interessant om te zien.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:33

@crossmonster... wat doe jij precies? echt de varkens doodmaken?
en ik vind varkens toch net iets anders dan paarden, en dan vooral natuurlijk voor paardenliefhebbers en paardenhouders.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:33

@annetje: ik heb daar idd ook wel aan gedacht, maar ben het vergeten te vragen eigenlijk. uiteindelijk heb ik ook verschillende dingen aangeraakt zonder handschoenen( longen, lever, huid etc), daarna goed handen gewassen.... het zal wel meevallen denk ik

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:34

ik heb het ook gezien in nijkerk, vond het helemaal niet eng. zeer indrukwekkend.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:36

alle slachters werken met blote handen.
met handschoenen is geen doen, want met dikke handschoenen voel je te weinig, en met dunne handschoenen , die snij je zo open, dus hebben weinig nut

van varkens kun je eigenlijk alleen maar de mrsa bacterie oplopen, van paarden vrijwel niets, hooguit als je allergisch bent voor bloed, wat uitslag

en die mannen wassen vaak hun handen in ontsmettingswater, evenals de messen, meskorfjes, en slijpers

en voor de reacties boven annetje,
het paard loopt naar binnen en denkt dat het een spuitplaats is, zoals ik al eerder zei, paarden hebben duidelijk geen moeite met bloed,
wel zijn ze gauw bang van varkens lucht, of ze nu dood of levend zijn.
maar varkens worden er niet geslacht.
dus de paarden ruiken niets
en hij valt hard ja, maar de knijjper van de rendac vind ik persoonlijk even hard als deze val.... zelfs harder..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:41

Zaina schreef:
@crossmonster... wat doe jij precies? echt de varkens doodmaken?
en ik vind varkens toch net iets anders dan paarden, en dan vooral natuurlijk voor paardenliefhebbers en paardenhouders.

ik doe voornamelijk het werk op stal, varkens ontvangen , sorteren op gewicht en kwaliteit,
maar ook eventuele noodslachtingen, en moet wel eens een dagje aan de verdovingstang, en zo nu en dan steken.
zit alleen nu wel in de ziektewet vanwege mijn arm.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:43

buster4ever schreef:
van de filmpjes is t bijna niet echt t zien dat t nog een paard is die villing enz en t hakken...
ik wist niet eens dat een paard zulke grote hersens had..
en dat hart is echt mega groot en die lever van die uh koe??
wist niet dat zo zon grote lever hadden

de hersenen waren juist relatief klein !!
en een lever, sja wij voeren die paarden een hoop gekke dingen, dingen die niet gezond genoeg zijn, worden zeg maar gefilterd in de lever
in verhouding is de lever even groot als bij ons.
de darmen waren enorm !!
een blinde darm is trouwens wel relatief groter dan die van de mens
maar de hersenen relatief zeer klein!
die van een varken zijn even groot, of zelfs groter!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:46

Ik begrijp niet waarom veel mensen zo tegen de slacht zijn...
Wat is hier nou zo akelig aan? Ik vind het niks akeliger dan laten afspuiten, wachten op de grijper van Rendac en dan vermalen worden tot lijm...

Maar goed, ik kom ook uit de slagerswereld.

Een kennis vroeg me eens; wat denk je dat je paard liever heeft?
Dat je hem laat afspuiten, in een vrachtauto laat gooien om vervolgens vermalen te worden, of dat je hem laat slachten, zodat hij nog nuttig voor je is door z'n vlees???

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:48

KarinvdM schreef:
Ik begrijp niet waarom veel mensen zo tegen de slacht zijn...
Wat is hier nou zo akelig aan? Ik vind het niks akeliger dan laten afspuiten, wachten op de grijper van Rendac en dan vermalen worden tot lijm...

Maar goed, ik kom ook uit de slagerswereld.

Een kennis vroeg me eens; wat denk je dat je paard liever heeft?
Dat je hem laat afspuiten, in een vrachtauto laat gooien om vervolgens vermalen te worden, of dat je hem laat slachten, zodat hij nog nuttig voor je is door z'n vlees???

laten cremeren..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:49

onbeschoft geval schreef:
Waar wou je hem dan schieten? in zijn been?! Clown Sorry hoor maar als je precies daar op die plek in zijn hoofd schiet, issie echt binnen seconde dood. en dat je dit zo simpel bekijkt, ja goed, daar kunnen wij weinig aanveranderen.

Maar je hele argumentatie van 'paard heeft zich uitgesloofd e.d'; is dat niet zo dan als een paard wordt ingeslapen? word hij toch ook 'doodgemaakt'??? en dat is zéker niet persé diervriendelijker. inslapen is fijner voor eigenaren, maar duurt meestal langer voor het paard. dus logisch gezien, is slachten met een pin door het hoofd een snellere, dus fijnere dood voor het paard. je ziet ook aan het paard zelf; hij merkte er écht niets van; van te voren hebben we dat beest zelfs nog rustig geaaid toen hij daar in de deuropening stond; was zich van geen kwaad bewust, en zo hoort dat!

en bloed e.d; dat werd na 'ieder paard' grondig weggespoeld en schoongemaakt.

Dus als je zo'n reactie plaatst; denk daar dan ook bij na, en roep niet zomaar wat doms, zoals een kip zonder kop... Vork

Sorry hier wil ik graag even op terugkomen. Ik kom gewoon uit voor mijn mening. Ik zie liever dat een paard vredig word ingeslapen dan dat ie een knal door z'n hoofd krijgt hoor.
Vind het bovendien niet helemaal netjes dat je me een kip zonder kop noemt en even uitmaakt dat wat ik zeg dom is. En waar bazeren jullie het dan in godsnaam op dat inslapen bij de veearts vervelender zou zijn voor het paard? Hij is niet in 1x dood nee, maar wie zegt dat ie vecht tegen die stoffen??
Ik laat m'n paard liever in slaap vallen dan dat ik hem neer laat knallen hoor. Moet er niet aan denken!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:50

DaanxBien schreef:
laten cremeren..

En hem vervolgens in een urn op de schoorsteenmantel zetten???

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:51

Hallo,

Ik wordt stil als ik lees hoe jullie elkaar uit - lopen - te -kaften over hoe jullie een einde zou brengen aan jullie paarden..
Dan denk ik bij mij zelf 'iedereen doet/moet/wil wat 'hij/zij'het beste vind voor haar/zijn paard.
Maar dat is mijn mening ..
Ik ben voor spuit maar.....het moet ook aan de situatie liggen..
( bv als een paard snel verlost moet worden dan pistool.....
brrrr laten we blij zijn dan onze dieren nu lkkr op stal of in de wei staan ..

klopt af

groetjes Margareth

heb dyslextie ..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:51

idd karin Knipoog

ik respecteer daarentegen heus wel de mening van mensen die tegen het slachten zijn

maar ik ben wel eerlijk, ik vind dat je pas kan oordelen als je het zelf hebt gezien !

sja en laten cremeren Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

dat geld heeft niet iedereen
een hond of kat is nog te doen, maar een paard is zo stervens duur
en ook, het dode paard zal toch naar het crematorium toe moeten, wordt deze dan netjes op een brancard gelegt???

iedereen moet zelf achter zijn keuze staan, maar ik vind het flauw dat veel mensen zo onredelijk over het slachten doen,
en nog onredelijker tegen de mensen die het lef hebben te kijken hoe het daadwerkelijk is.

een filpmje komt harder over dan hoe het in werkelijkheid was.
de sfeer, de lucht, het was niet griezelig, alles behalve!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:52

KarinvdM schreef:
DaanxBien schreef:
laten cremeren..

En hem vervolgens in een urn op de schoorsteenmantel zetten???

of in mn kamer

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:52

Het valt me toch op dat bijna alle overtrokken reacties tegen slachten van jongere meiden zijn. Misschien dat als ze wat ouder zijn en wat genuanceerder over dingen kunnen nadenken ze anders reageren.... ik bedoel, ik denk dat er een heleboel bokkers zijn die op hun tiende een beetje penny waren en mensen die hun paard naar de slacht brengen maar stom vonden.
Wat overigens niet wegneemt dat sommige reacties wel een beetje beschaafder hadden gekund Knipoog

Ik vond het iig een hele nuttige excursie, ik had het al wel vaker gezien maar als ik ooit zou moeten kiezen (en het type paard en reden van inslapen zouden het toelaten) zou ik een paard ook bij Van Veen brengen. Wat een geweldige paardenman en vakman.