[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:16

Dat klopt wat je zegt HF.
Je moet een verklaring tekenen. En als later blijkt dat het paard tóch medicatie had gehad, krijg je als eigenaar de VWA op je dak..
Het paard zal dan al niet meer terug te vinden zijn, want ze wachten namelijk niet tot de tests bekend zijn, voordat ze de paarden vervoeren naar de franse grens.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:09

En toch heb ik ook een vraag.

Is het mogelijk ook een paard alleen te laten schieten en niet slachten?

Zijn er nog meerdere actieve paardenslachterijen in Midden-Zuid-Nederland
waar ze respectvol met dier en eigenaar omgaan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:14

Antwoord op jouw eerste vraag :

Ja dit kan, hier zitten wel kosten aan verbonden. Dit zijn de slachtkosten.
Jan wilt namelijk geen ''heel'' paard op zijn terrein hebben liggen. Deze wordt dus wel verwerkt, maar gaat dan de rendac container in.
Dit gebeurt bijvoorbeeld bij paarden met koliek op paarden die medicatie hebben gehad.

Als je alleen wilt laten schieten, zodat je hem daarna kunt cremeren zou je kunnen kiezen voor schieten aan huis. :) Ook hier zijn kosten aan verbonden.

V.d Veen is de enigste paardenslachterij in Nederland.
Er zijn wel andere slachthuizen die ook paarden slachten, maar niet specifiek wekelijks op 1 dag.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:19

Dank je voor je vlugge antwoord!

Logisch van die kosten, lijkt me.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:27

Is een stukje slachtkosten omdat de slager er niets meer aan verdient. :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:31

Kan je ook zeggen wat die kosten ongeveer zijn? Evt. per pb?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:40

Dat hangt van veel factoren af.
Dit weet ik zelf niet. :)

Hopelijk komt hier binnenkort meer informatie te staan over de kiloprijs & evt. kosten voor thuis schieten

Website slachterij

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:50

jolliegirl, jullie slachten toch alleen op vrijdag?
wat doen jullie dan op andere dagen in de slachterij? of is de slachterij dan gesloten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:28

Vrijdags slachten we paarden, soms een koe of een schaap.
Zaterdags staat Jan op de markt in zeist.
Maandags benen we de geslachte paarden uit (welke jan verkoopt als hondenvlees op bestelling, de rest is al naar belgie)
Dinsdags of donderdags(weet het even niet meer) staat jan op de markt in zeist
Woensdags maken we rundvlees klaar voor de bestellingen e.d.

Zelf ben ik er normaliter alleen op vrijdags en maandags, en soms kom ik op woensdags ook even langs.

Er wordt idd alleen op vrijdag geslacht.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:23

Ok, jammer eigenlijk dat veel mensen al heel gauw hun mening klaar hebben over het slachten en jan maar een vieze boer vinden, had ik eerst ook, tot ik er met mn neus bovenop stond toen het paard van een vriendin van me werd ingeslapen, hij wilde niet dood, dus ik denk dat je ongeveer wel snapt dat ikdat echt een vreselijk beeld vond wat ik NOOIT meer kwijt raak. En nu ik dit gezien heb weet ik dat het paard met respect wordt behandelt en in één klap weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:50

Het is niet eens zozeer dat ze neit dood willen, maar een paard krijgt voor het inslapen een spierverslapper, en voor een prooidier als een paard is het enorm stressvol als ze wel weg willen, maar het niet kunnen...... daarom vechten ze tegen de spuit. Tegen schieten kun je niet vechten, ze zijn gewoon in één keer weg, ze krijgen daar niks van mee, en van het inslapen wel.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:53

naja, in ieder geval vond ik het een vreselijk gezicht om hem zoveel stress te zien hebben, in zijn laatste minuten probeerde hij te staan maar dit kon hij gewoo niet door die spierverslapper, en net wat je zegt, tegen schieten kunnen ze niet vechten, en ze krijgen er niks van mee. En het vallen van het paard is ook niet fijn, maar das beter dan dat gevecht tegen de prik

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:36

Ik ben er echt sprakeloos en stil van... Wow wat een beelden, wat heftig. Het raakt je echt. Ik had nog nooit gezien hoe het echt gaat... Het is wel heel diervriendelijk, bij de mening blijf ik. Geen gevecht. Gerustgesteld en ze zijn weg...

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:22

ik heb ook een vraagje, mischien is hij al gesteld... waarom worden de paarden een avond van te voren al "klaar gezet" op zo,n caroussel in het slachthuis zelf,kop aan staart tot ze de volgende morgen pas geslacht worden. Ik heb dit zelf onlangs gezien toen ik mijn paard wegbracht , dit vond ik zo hard verscheurend om te zien.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:13

Ik geloof dat jan aan huis een aantal boxen heeft waar hij de paarden inzet die de dag van te voren gebracht zijn.. Alleen als die vol zijn komen ze in een buiten'box' te staan met als nodig is een deken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 01:21

meredith schreef:
ik heb ook een vraagje, mischien is hij al gesteld... waarom worden de paarden een avond van te voren al "klaar gezet" op zo,n caroussel in het slachthuis zelf,kop aan staart tot ze de volgende morgen pas geslacht worden. Ik heb dit zelf onlangs gezien toen ik mijn paard wegbracht , dit vond ik zo hard verscheurend om te zien.

Huh?
Dat gebeurt hier niet.

Hier staan ze op stal, en krijgen ze gewoon savonds nog hooi en wortelen.
Sochtends rond half 6 gaat jan ze laden en zet hij ze op de binnenplaats.

Joyce, het is 1x voorgekomen dat ze vol waren, en er toevallig die avond nog 3 extra paarden kwamen.
Dit was toen de enige oplossing. Om 11 uur savonds ga je niet nog mensen bellen of ze stallen vrij hebben.
Verder nog nooit gebeurt dus. :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 02:22

Ik heb de filmpjes van het schieten gezien.. en moet zeggen dat het wel erg snel gaat.. was vorig jaar ook bij een pony die ingeslapen werd (puur omdat ik het is mee gemaakt wou hebben) en dat ging toch wel erg langzaam.. oke ze was wel snel weg, maar in vergelijking hierin.
De rest van de beelden heb ik niet bekeken, dat vind ik eigelijk na de filmpjes het nare van slachten.. het idee dat je paard daarna opengesneden wordt.

Ik weet nog niet wat ik zou kiezen als het de tijd ervoor is (hoop nog lang van ze mogen te genieten)
Maar ik heb alle 3 de filmpjes gekeken en het zet je toch aan het denken over slachten.. vind het ook wel naar om te zien hoe ze vallen.

Mag je als je je paard geschoten hebt bij jan, daarna nog afscheid van hem of haar nemen?

edit: Net toch nog alle 3 de filmpjes gekeken dat ze geschoten worden.. en je ziet bij het jonge paardje ook echt dat hij het niet zag aankomen en geen gevecht.. van de rest daarna wil ik alleen nog niet veel weten (toch wel stiekem wat foto's geopend)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:09

@ LRivaldo: ja hoor daarna mag je nog even afscheid nemen, geen punt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:45

nou waar ik was geweest deden ze dat dus wel... ons paard zou ook gestald worden en dan de vlgd morgen gelijk "gedaan" worden. Komen we daar savonds aan, moest het paard het slachthuis in, waar andere dieren , stieren ,schapen ook op elkaar gepropt stonden te wachten tot de vlgd dag en mijn man moest de merrie op zo,n plateau langs de andere "wachtende"" brengen en haar met een bebloed touw van de vorige vastzetten op die draaischijf. Ik was in de auto blijven wachten en vertrouwde het niet en was dus naar binnen gelopen, wat ik daar dus zag... onze merrie die zo raar stond te kijken van wat doe je nu!!! ik heb tegen mijn man gezegd dat ie niet wijs was om dat arme dier zo achter te laten en dat dit niet de afspraak was en hij de merrie onmiddelijk eruit moest halen. Ik was natuurlijk helemaal over mijn toeren en mijn man dus ook ,dit was niet de afspraak want ze zou in een box gestald worden ,de mensen daar zeiden dat het wel meer gebeurde en dat ze bij hem gestald kon worden. Wij het paard weer naar beneden gebracht en de trailer in.Op een gegeven moment was er een T-splitsing en stopten we omdat ik niet meer wilde dat het paard geslacht zou worden.Helaas stopten de mannen ook en hadden dit wel gedacht. Uiteindelijk hebben we de merrie toch maar naar die stal gebracht omdat ze hoe dan ook toch afgemaakt moest worden.

Dus nu ik al die positieve verhalen hier heb gelezen over hoe humaan het allemaal is, zou ik het nooit meer doen. Wij hebben een paar jaar geleden een merrie met zware koliek aanvallen die niet meer te redden was af laten spuiten,en in het weekend thuis moeten houden en op maandag langs de weggelegd, dit was echt erg maar niet te vergelijken wat ik op dat slachthuis heb gezien. Het idee dat jij denkt dat je paardje netjes wordt weggezet tot de vlgd ochtend en dat ze niets in de gaten heeft en dan er achter komt dat die paarden die ik braaf wachtend aan hun bebloede touwtjes heb zien staan...... stel dat er een slaander tussen zit, dan wordt zo,n dier toch helemaal verrot geslagen en totaal in paniek weet ik veel daar kan gebeuren. Nou als dat dan "netjes" afvoeren heet. Mensen zouden eens savonds moeten gaan kijken iplv in de ochtend /overdag.

Ik snap zowiezo al niet wat er nou "leuk " aan het bezoeken van een slachthuis is en als je weet wat ik nu weet ga je er al helemaal niet naar toe. Die blikken van die paarden en die andere dieren die heb ik nog iedere avond als ik mijn ogen dicht doe en kan ik wel janken....

Nee dan als het niet anders kan je paard sóchtends vroeg brengen , uit de trailer aan de slachter geven en niet meer omkijken en hard naar huis rijden, beter nog iemand dit laten doen die er tegen kan en die je kunt vertrouwen. De man van de stalling vertelde ook nog eens dat er een mevrouw haar pony had gebracht met een heel goed papier die had ie maar zelf gehouden... en jij maar denken dat je paard er niet meer is.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:01

meredith schreef:
nou waar ik was geweest deden ze dat dus wel....

In Nijkerk gaat dat absoluut NIET zo! De paarden worden daar 's ochtends gebracht en wachten op de trailer/vrachtwagen óf ze staan bij Jan thuis waar ze gewoon meegevoerd worden (hooi, wortels) met zijn eigen paarden en gaan 's ochtends mee naar de slachterij.
Laatst bijgewerkt door Nien1984 op 11-03-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:05

meredith schreef:
Ik snap zowiezo al niet wat er nou "leuk " aan het bezoeken van een slachthuis is en als je weet wat ik nu weet ga je er al helemaal niet naar toe. Die blikken van die paarden en die andere dieren die heb ik nog iedere avond als ik mijn ogen dicht doe en kan ik wel janken....

Het is ook niet leuk, het is leerzaam en één van de manieren om je paard op een snelle manier uit zijn lijden te verlossen. Je kunt er voor kiezen... je kunt er ook niet voor kiezen. Als je er wel voor kiest dan is het prettig om te weten wat je tzt te wachten staat, daarom is het zeer nuttig. Daarnaast is het tussen de bedrijven door wel 'leuk'!