Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:00

Dat is wel gevraagd maar er gaat eigenlijk nooit iets fout. Dat komt ook omdat ze voor ieder paard rustig de tijd nemen, er word niet haastig geschoten. De paarden staan tussen een soort tralies in en daar kan degene die het paard schiet op gaan staan zodat ze altijd hoog genoeg staan om goed te kunnen schieten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:02

De mijne was ook heel groot Amarie, maar ze (degene die "schiet") gaat op een verhoging staan,
wat ik begrijp, als het mis gaat, dat ze dan gelijk erachteraan nog 1 schieten.
maar ondertussen is het wel zo, dat ze zo vaak gedaan hebben,dat het wel goed gaat.

Meneer van veen is een goede man! ik heb hem aan de telefoon gehad, en dag voordat ik mijn paard daar heen bracht.
een echte paardenliefhebber, die vond dat er te weinig voor de paarden gedaan werd, ivm de laatste reis, en hij zei dat hij op deze manier , ze een paardwaardig afscheid gunt.
en dan niet alleen het paard.ook de eigenaar.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:02

bij hen is het nog nooit misgegaan, wel vertelde hij de vorige excursie een verhaal over grootschalige slachterijen. daar staan de dieren achter elkaar en is het lopende band werk ze neer te schieten en dat gaat dus wel regelmatig mis, waarop de dieren bloedend rondlopen, zonder dat ze dood zijn.

het maakt trouwens niet uit hoe groot je paard is daar, degene die schiet staat op een verhoging van ijzeren buizen zeg maar.... dus hij kan op de eerste tree, of juist op de derde gaan staan, zodat hij hoger kan.,

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:04

en toch he..
van dat schaap..
ik weet niet, was het schieten echt wel goed gegaan??
ik heb wel eens een lammetje door de slager zien doodschieten in het land, en dat was tik-weg.
niks geen gespartel!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:04

Marigold schreef:
en toch he..
van dat schaap..
ik weet niet, was het schieten echt wel goed gegaan??
ik heb wel eens een lammetje door de slager zien doodschieten in het land, en dat was tik-weg.
niks geen gespartel!

op het moment dat hij zo sparteld, is zijn keel al doogesneden, dus hij kán echt niet meer leven....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:05

Ja, dat schaapje vind ik ook erg heftig, maar ik heb gehoord, dat die veel ergere spiertrekkingen hebben als paarden bijv.

IK heb mijn paard de 21e niet zien stuipen (achteraf ben ik daar blij om)
en ik was vrij direct na het schot bij hem

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:11

misschien kunnen sommige filmpjes en foto's beter achter een wachtwoord kunnen wordenc gezet;
op youtube gebeurd dan volgens mij vanzelf,
maar of dat op deze site zo is weet ik niet..
het lijkt me niet iets waar nieuwschierige kinderen naar hoeven te kijken..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:17

Ik kan op het moment zelf niet uploaden op YouTube, hij geeft elke keer errors als ik m'n email wil bevestigen. Nadeel aan beveiligen is dat je dus iedereen moet verplichten YouTube accounts te maken om aan te kunnen tonen dat ze 18+ zijn. Bij PutFile gaat het vooralsnog ook niet.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 06-10-07 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:23

Is het bij die slager trouwens wel al een keer mis gegaan in het verleden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 14:24

Zozo he, wat een reacties al weer in korte tijd.
mensen; bedankt voor de complimentjes Lachen Ik heb er mijn best op gedaan om het zo snel en goed mogelijk af te krijgen (dus dat was even flink typen zónder sigaretjes Clown ) aangezien men nogal 'ongeduldig' Tong uitsteken werd.

Ik zal zo even alles nog eens nalezen en her en der even op een post reageren.

@ dioxide: Wat wij de vorige keer hebben gedaan (om te voorkomen dat half bokt zich eerst moet aanmelden bij youtube etc. ) is zelf een nieuw account aangemaakt, volgens mij hadden wij toen

gebruikersnaam: excursie
wachtwoord: nijkerk

zoiets... En dat vermeldden we dan in de beginpost en her en der in het topic, dan kon iedere bokker die wilde, op die manier inloggen op een 'gemeenschappelijk' account, en hoefde zo geen eigen account speciaal aan te maken Knipoog

Maargoed, dat zien we wel, als jij je filmpjes hebt ge-upload moet de beginpost zowiezo aangepast worden Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:25

@ msquicyte, lees even mijn reactie een aantal reacties hierboven, daar heb ik er al antwoord op gegeven.

@dioxide: mij lukte het ook niet via youtube te uploaden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 14:28

MSQuincyTE schreef:

Even iets hier boven lezen Knipoog Nee, dat klinkt misschien raar, maar écht misschieten is hen gelukkig nog nooit overkomen.

En van Veen (én zijn personeel) zijn wel zo eerlijk, dat ze daar zeker ook eerlijk voor uit komen. Het kan voorkomen dat bijv. de pin niet goed geladen is, en dat die de eerste keer helemaal niet afgaat, maargoed, da's verder helemaal niet zo erg, aangezien het paard dit toch niet beseft/voelt/doorheeft.

Maar echt misschieten? Nee! Omdat ze ontzettend de tijd nemen om het paard gerust te stellen, en evt. het hoofd stil te krijgen, word er niet zomaar mis geschoten.
Dat is anders dan bijv. op een filmpje op youtube van een slachterij uit mexico, waar paarden gewoon in een lange 'sleuf' lopen, los achter elkaar aan, en zijn er om de zoveel meter schotten die op en dicht kunnen. Zo'n paard is al vrij wild op dat moment, en staat dus helemaal los in een 'hok'. Je ziet op het filmpje dat de slager écht zijn best doet, het apparaat waarmee geschoten word hangt aan een soort 'veer', maar omdat het paard volledige bewegingsvrijheid heeft met het hoofd, word er daar dus wel eens misgeschoten, da's op het filmpje ook duidelijk te zien

(zeker geen fijn filmpje dus!)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:31

_rosita_ schreef:
@ msquicyte, lees even mijn reactie een aantal reacties hierboven, daar heb ik er al antwoord op gegeven.

@dioxide: mij lukte het ook niet via youtube te uploaden...

Ik ga ze nu ook maar via video.google.com uploaden.. Moment!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:39

uit het vorige topic, zijn er helaas zoveel filmpjes verwijderd , dat is erg jammer, dus ik denk, log in via excursie-nijkerk
staat er alleen een filmpje van een shetlandertje op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 14:41

Tsja, dat is inderdaad heel erg jammer....
Maarja, dat ligt aan de gebruikers die de filmpjes hebben ge-upload. Daarom is het ook zo jammer met dit soort dingen dat iedereen wat foto's en filmpjes maakt, en iedereen moet dat dan afzonderlijk uploaden..

dan gaat er altijd wat verloren na verloop van tijd, da's wel jammer.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:01

Dat is zeker, want dit zou ook een mooie aanvulling zijn van de wiki.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:12

Dat is waar! goh, nog helemaal niet aangedacht. Is er al een wiki-artikel dan, over het slachten van paarden?

Kun je mooi het hele proces dmv. foto's en filmpjes kort beschrijven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:26

Geen idee, ik ben niet zo thuis op de wiki, maar dat lukt jullie vast wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:30

Hmm, zal eens even kijken vanmiddag. Anders misschien een idee om iemand van de excursie (1e en/of 2e excursie) met een goed schrijfgevoel een wiki-artikel te laten schrijven. maar dat valt vast wel met de mods te overleggen Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:44

Ik baal echt heel erg dat ik niet mee kon. Had het erg graag willen zien. Scheve mond

Het zou inderdaad een goede aanvulling zijn voor de Wiki, ik denk dat Ellende dat erg op prijs zal stellen. Ja

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:47

Jeetje wat gaat dat snel met dat paard zeg, had ik nog nooit gezien, best wel interessant. Is ie meteen dood, voordat 'ie op de grond valt al?

Edit: Ik vind de schieters erg paardvriendelijk overkomen Lachen Nog even geruststellen enzo, ze doen het heel rustig aan zo te zien, prima werk!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:30

JoyCiej007 schreef:
MSQuincyTE schreef:

Even iets hier boven lezen Knipoog Nee, dat klinkt misschien raar, maar écht misschieten is hen gelukkig nog nooit overkomen.

En van Veen (én zijn personeel) zijn wel zo eerlijk, dat ze daar zeker ook eerlijk voor uit komen. Het kan voorkomen dat bijv. de pin niet goed geladen is, en dat die de eerste keer helemaal niet afgaat, maargoed, da's verder helemaal niet zo erg, aangezien het paard dit toch niet beseft/voelt/doorheeft.

Maar echt misschieten? Nee! Omdat ze ontzettend de tijd nemen om het paard gerust te stellen, en evt. het hoofd stil te krijgen, word er niet zomaar mis geschoten.
Dat is anders dan bijv. op een filmpje op youtube van een slachterij uit mexico, waar paarden gewoon in een lange 'sleuf' lopen, los achter elkaar aan, en zijn er om de zoveel meter schotten die op en dicht kunnen. Zo'n paard is al vrij wild op dat moment, en staat dus helemaal los in een 'hok'. Je ziet op het filmpje dat de slager écht zijn best doet, het apparaat waarmee geschoten word hangt aan een soort 'veer', maar omdat het paard volledige bewegingsvrijheid heeft met het hoofd, word er daar dus wel eens misgeschoten, da's op het filmpje ook duidelijk te zien

(zeker geen fijn filmpje dus!)

waar is dat te zien? dan?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:23

ik wil van de week best aan een artikeltje voor de wiki gaan zitten, vind dat wel leuk om te doen...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:24

leuk rosita!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:43

ziet er goed uit allemaal,ik heb het alweer gemist,maar het ziet er intressant uit,volgens mij gaat het allemaal op een prima manier