hehe ik heb net even een mailtje aan Staatsbosbeheer gestuurd:
Eigenlijk zit ik al lange tijd met een aantal vragen/opmerkingen in mijn hoofd. Ik woon in de omgeving van Olst/Wijhe, wat prachtige natuur heeft te bieden. Mijn grootste hobby is paardrijden, dit doe ik dan ook graag buiten. Het enige probleem is dat ik bijna nergens terecht kan, in de omgeving van Olst/Wijhe richting Diepenveen is wel geteld een ruiterpad. De boete die staat voor het betreden van de wandelpaden met een paard is naar mijn weten 70 euro. Toch is het ontzettend lastig om op het ruiterpad te komen zonder langs al te drukke wegen te moeten gaan en niet over wandelpaden te moeten.
Het ruiterpad zelf is niet erg geschikt voor paarden, dit om de volgende redenen:
- Het is heel smal, wat niet uitnodigt voor een snellere gang.
- Er zitten veel heuveltjes in die gevaarlijk zijn voor een paard met ijzers.
- Het is te smal om met paard en koets door heen te gaan.
- Er lopen veelal mensen op of er fietsen mountainbikers.
- Het ruiterpad zelf is een kort pad wat niet rond loopt en omdat dit het enige ruiterpad is zijn er geen variaties mogelijk.
Het is zonde om zo’n mooie omgeving te hebben, maar er uiteindelijk met paard niet veel aan te hebben. De punten die verbeterd kunnen worden zijn:
- Een breder pad
- Meer ruiterpaden die ook met elkaar in verbinding staan zodat je van bos naar bos kunt.
- Een betere bereikbaarheid van het ruiterpad.
- Een langer ruiterpad.
- Ook streng gaan controleren op fietsers en wandelaars.
- En het leukst zou zijn om ergens in het bos een aantal hindernissen te maken, dit wordt nu vaak zelf gebouwd wat gevaarlijke situaties oplevert.
Ik hoop dat er iets aan de situatie kan worden gedaan en ik zou mijn volledige medewerking willen geven als er verbetering komt.
Met vriendelijke groet,
M.Klarenbeek