[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:14

Goed duidelijk verslag Jolliegirl!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:23

En ik ben ook over de streep om een keer mee te gaan! Ik hou je onderschrift dus in de gaten.
Cher mooie fotos heb je geschoten, wie heeft er gefilmd? Ook goed dat het van 3 kanten gefilmd is, zo zie je alles!!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:23

heel gaaf om te lezen en om het allemaal te zien :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:25

Ik en Jol hebben beide omstebeurt foto's gemaakt/gefilmd.
De achterkant heeft Jol gefilmd, de voorkant heb ik gefilmd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:32

Die 2 schimmeltjes zijn wel 2 verschillende op de filmpjes trouwens ;)

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:33

Een mooi verslag. Vind het heel goed dat dergelijke excursies georganiseerd worden. Het geeft zoveel inzicht in het hele proces.

Ik was heel erg benieuwd naar het schieten, hoe dat nou precies ging. Ben blij dat het zo rustig gaat en zo snel voorbij is. Nu kan ik me er tenminste iets bij voorstellen en dat zou het voor mij wel makkelijker maken als ik ooit de keuze moet maken tussen slachten of inslapen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:41

Ik lees de verslagen altijd als ze gepost worden.. Blijf het indrukwekkend vinden om te zien. Misschien heb ik er overheen gelezen.. maar wat houd het "steken" precies in? En hoe wordt het paard meteen weg gehaald uit de schietbox als hij geschoten is? En hebben ze ook wel is paarden die "door het lint" gaan of zich bijna niet laten schieten? Zo ja, hoe pakken ze dit aan?

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:41

Mooi verslag hoor jolliegirl en de andere!
Ontzettend leerzaam!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:44

Flevolander schreef:
Ik lees de verslagen altijd als ze gepost worden.. Blijf het indrukwekkend vinden om te zien. Misschien heb ik er overheen gelezen.. maar wat houd het "steken" precies in? En hoe wordt het paard meteen weg gehaald uit de schietbox als hij geschoten is? En hebben ze ook wel is paarden die "door het lint" gaan of zich bijna niet laten schieten? Zo ja, hoe pakken ze dit aan?

Lees het topic even door, je vragen worden beantwoord.

Het paard word uit de schietbox getakeld aan een achterbeen zoals je hem op de uitbloedfoto's ziet hangen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:45

heel goed topic!
heb vorig jaar voor het eerst een pony van mezelf laten slachten en ookal was het heel moeilijk, sta er helemaal achter en vind dat een veel fijnere dood dan een spuitje ed!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:47

Ik ga eventjes beter lezen dan :)

Hoe lang zit daar tussen? wordt hij vrijwel direct opgetakeld of blijft hij even liggen tot hij uit gesparteld is ?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:52

Wederom een zeer intressant verslag met foto's Top Jolliegirl!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:01

Flevolander schreef:
Ik ga eventjes beter lezen dan :)

Hoe lang zit daar tussen? wordt hij vrijwel direct opgetakeld of blijft hij even liggen tot hij uit gesparteld is ?

Paard spartelt niet erg veel na hoor, soms even een trap. Sommige trappen nog een halve minuut na. Dat zijn gewoon stuipen.
Dus wordt direct gedaan zodra we erbij kunnen.

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:04

Gekke is dat nu ik de filmpjes hier bekijk, ik een veel meer 'shocking' gevoel krijg dan toen ik er zelf bij stond.
Ik vond het onwijs interessant en blij dat ik dit een keer heb mogen meekijken.
Ook viel het me ontzettend mee met wat voor een gevoel ik naar huis ging. Vooraf was ik bang dat ik dit nog een behoorlijke tijd in mijn hoofd zou hebben, dramaqueen die ik kán zijn. Maar alle rust en respect maakt mijn beeld van het slachten veel minder heftig dan voortijd gedacht..

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:06

Ik vind het erg netjes en zeer rustig met beleid gaan.
wel fijn dat Jan er rustig tijd voor neemt en niet zomaar wat schiet.
(heb ik ook in een ander filmpje gezien daar ging het als een lopende band en ze schoten vaak mis omdat ze aan de zeikant stonden.
was een filmpje uit het buitenland.

nee als je dit ziet krijg je een goed gevoel bij dat je paard goed naar de dood gaat zonder echte stres.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:34

Wat een interessant verslag met duidelijk beeldmateriaal.
Ik heb nog niet alle filmpjes durven kijken, maar als ik deze eenmaal heb gekeken en ik vind het niet te heftig, zou ik volgend jaar wel een keer mee willen.
Bedankt voor het delen van dit materiaal, erg leerzaam!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:41

Heel mooi dit.

Altijd en bijna mijn hele leven had ik enge dromen over slachthuizen en slachters, juist omdat ik niet precies weet hoe het er aantoe gaat, ja alleen dat er veel dierenleed en angst voorkomt en veel bloed.

Nu ik dit weet en vaak kijk op internet, droom ik niet meer eng over slachthuizen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:55

Jeej! Het verslag! :):)

Ontzettend leerzaam, 'mooie' filmpjes! Erg jammer dat ik er niet bij kon zijn! Hoop dat ik er volgende keer wel bij kan zijn.

Harstikke bedankt meiden, voor het verslag, de vragen en natuurlijk de foto's. :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:59

ik heb net het filmpje an het schieten van het 1e schimmeltje gezien (zonder geluid weliswaar, want volgens mij is dat echt te veel voor mij nu. vind t al heel wat dat k het beeld heb kunnen bekijken)

ik had verwacht dat het dier echt door z'n benen zou zakken, maar het is echt in 1 klap gebeurd en hij ligt ook gelijk.

meegaan op een excursie zal ik wel nooit kunnen.
ben daar te emotioneel voor aangelegd :P

edit:
heb nu ook de andere 2 filmpjes van t schieten gekeken (weer zonder geluid :+ )
maar waar ik me over verbaasde is dat je ook echt de ogen dof ziet worden (laatste paardje)
ik had verwacht dat dat zo snel zou gaan dat je het niet zou zien

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:06

Heb het ook bekeken, en kan er niets moois aan vinden,..leerrijk is het wel maar zou het nooit willen meemaken of mijn paard er naartoe sturen,.. zou mezelf nooit vergeven, dat ik een dier dat zijn leven bij me heeft geleid en me vertrouwde, daar naartoe zou brengen, het lijkt me dan zo ondankbaar van een baas. Maar ik respecteer ieders mening, hopelijk jullie de mijne ook.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:08

Vanneke, ieder z'n mening.
Dit is de snelste pijnloze dood. De keus is aan de eigenaar.
Ik heb niets tegen een spuitje geven, maar als je snelheid wilt, is dit het makkelijkste.

Maar het is met een eigen paard altijd een ander verhaal dan wanneer je een paard van een ander ziet (zoals op de excursie)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:12

Heel interessant en leerzaam! Ik respecteer iedere mening, maar nee, dit is niet mijn ding.
Mijn paarden worden gewoon thuis ingeslapen, ook rustig en in hun vertrouwde omgeving met onze vertrouwde DA.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:14

brrr goed dat ik t nu eens gezien heb maar vind t nog steeds nix :o filmpjes kon ik ook niet kijken voel me echt watje :o vroeg me eerst nog af of ik eens mee wilde maar weet nu zeker dat DIT info genoeg was :D bedankt!

*gaat even kijken hoe dat cremeren ook alweer werkte :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:15

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:37

Ik heb absoluut niks tegen mensen die hun paard laten slachten, het is zo te zien inderdaad heel snel klaar en de paarden merken er niks van.

Zelf zou ik het alleen niet kunnen met mijn ventje. Ik blijf het zo naar vinden als ze dan daar zo opgehangen worden, zijn mooie hoofdje eraf en gewoon compleet uit elkaar gehaald. Dat is voor mij dus echt 1 (heb er meer) van de redenen waarom mijn mannetje niet naar de slacht gaat.
Maar goed ik vind het natuurlijk wel interessant om te zien hoe het gebeurt, het heeft voor mij toch wel vooroordelen weggehaald. Heb tot nu toe elk verslag gezien. Maar zelf mijn paard erheen, nee dat dan weer niet.