[verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: [verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:07

ik heb die foto niet eens gezien ? waar staat die ?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:10

ikdoemaarwat schreef:
Heel mooi verslag meiden!!
ik vond het in het echt ook allemaal heel vredig en snel gaan en heb zeker hierdoor een andere kijk op het slachten gekregen!
bedankt voor de leerzame en gezellige middag!

Ik heb het verslag niet helemaal gelezen...kleine letterjes. Ik ben ooit naar de kalverslachterij geweest in Apeldoorn. Ik vond het ook vredig en sindsdien ook ervan overtuigd dat ik slachten een beter optie vind dan inslapen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:11

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:13

Ik blijf het er toch luguber (is dat het juiste woord?) uit zien.
Die man helemaal onder het bloed met een oog??? in zn mond. Ik zou daar echt van over mn nek gaan (dat doe ik al bijna bij het zien van de foto;s) niks voor mij om dit allemaal te zien.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:14

Marloez schreef:
Ik kan me wel vinden in de reactie van Bravura. Ik zou woedend, rázend zijn als hij dat bij mijn paard deed. Ik vond die foto ook respectloos ogen. Nee, natuurlijk hoef je niet te janken na het slachten van elk dier. Maar dan hebben we het over twee uitersten; dat oog in je mond doen vind ik ook een uiterste. Vind dat not done. :n

Maar verder alleen maar positiefs over deze man! :j
Zolang ze nog leven gaat hij er wel met veel respect om wat ik nav deze verhalen heb gelezen. En dat is toch wel het belangrijkste!

mja denk je nou echt dat hij dit doet bij elk dier? het was gewoon een lolletje naar ons toe om ons op stang te jagen
dier merk er niks meer van
en de eigenaar van het dier heeft overigens toestemmig gegeven voor het gehele plaatje....

maargoed....het is bokt.....dus het zal vast wel weer op een rel uitlopen :Y)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:16

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:20

Bravura schreef:
Ieder zijn mening. Ik respecteer als iemand voor de slager kiest, maar als je dan zo'n topic plaatst, kun je ook dit soort reacties verwachten lijkt me. Iedereen vind ergens wel wat van, en volgens mij mag je je gedachte er achter ook plaatsen. Niet bepaald reclame zo'n man.

De dood van een paard is in alle gevallen moeilijk. Echter moet je soms keuzes maken. Voor deze twee paarden was het een goede keus om er een eind aan te maken. Met name die pony had pijn en kon moeilijk lopen. Zolang die pony's leefden, werd er zeer respectvol mee om gegaan. Ze stonden nog lekker buiten in het zonnetje en kregen nog een aai over de bol.
En dan het moment van schieten. Het paard heeft niet eens door dat er iets staat te gebeuren en dan is hij / zij al dood. Ik vind het persoonlijk een hele fijne dood voor een paard. En ja, daarna wordt de halsslagader door gesneden en bloed het paard leeg. Het hoort er nou eenmaal bij..
Een paard in laten slapen is evengoed een verschrikkelijk gebeuren. Ook dit is vriendelijk totdat het paard dood is. Hierna moet het paard klaar worden gelegd om op te laten halen door Rendac. En ja, je tilt het paard niet even op om hem daarna voorzichtig weer bij de weg neer te leggen. Wanneer Rendac komt, wordt het paard opgetakeld en boven de bak los gelaten om daarna boven op alle andere kadavers te vallen. Om daarna nog maar niet te spreken over de verbrandingsovens... :n

Ik kan me voorstellen dat je moeite kunt hebben met de foto's. In het echt vond ik het ook veel minder naar dan op die foto's. Ik vond het zelfs interessant om er bij te staan. Ik heb er een boel van geleerd maar ik hoef nu de foto's voorlopig niet meer te zien omdat ik het daarop nogal luguber vind lijken...

Die paarden worden daar respectvol behandeld. Tijdens het slachten worden er wel eens grapjes gemaakt maar dat hoort erbij. Zoals van Veen eens in een reportage vertelde vindt hij het doden van paarden absoluut niet leuk. Maar het is werk wat ook moet gebeuren. En iemand moet dat doen...

Ik hoop dat je toch iets meer respect op kunt brengen voor die man...

Sorry voor het lange verhaal...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:20

ikdoemaarwat schreef:
mja denk je nou echt dat hij dit doet bij elk dier? het was gewoon een lolletje naar ons toe om ons op stang te jagen
dier merk er niks meer van
en de eigenaar van het dier heeft overigens toestemmig gegeven voor het gehele plaatje....

maargoed....het is bokt.....dus het zal vast wel weer op een rel uitlopen :Y)

(Met zo'n felle manier van reageren loopt dit topic idd uit op een rel. ;))

Maar kijk, dat verandert de hele zaak. :j En kan er idd inkomen dat hij dat doet omdat er een hele groep bij staat. :D Beetje gek doen enzo. En als de eigenaar toestemming heeft gegeven dan heb ik niks gezegd!

Maar kun je je voorstellen dat het wel zo overkomt op mensen die er zelf niet bij waren? Misschien dat het ergens in het verslag neergezet kan worden, want het komt zo heel luguber over, waardoor je een heel verkeerd beeld krijgt van de werkelijkheid!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:22

een beetje logisch weldenkend mens kan zichzelf indenken dat een oog in de mond stoppen geen dagelijkse kost is

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:23

Marloez schreef:
(Met zo'n felle manier van reageren loopt dit topic idd uit op een rel. ;))

haha vind je? dan moet je eens naar de eerdere reactie's kijken en dan snap je die van mij ;)
maar het is ook maar net hoe je hem leest he, en welke toon je er zelf bij denkt :Y)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:28

Klopt, via internet komen reacties soms heel anders over. :D

En ik snap ook wel dat dit geen dagelijkse kost is, maar als de eigenaar geen toestemming had gegeven vond ik het echt not done hoor. := Ook al is het een beetje 'stoerdoenerij' dat had ik ook wel begrepen.

Stel dat mijn paard net naar de slacht was gebracht en ik zag deze foto's opduiken. :x Dat idee kreeg ik er een beetje bij!
Maar dat is dus totaal niet meer aan de orde gezien er toestemming is gevraagd. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:29

misschien eerst vragen en dan roepen ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:30

Of erbij zetten en dit soort reacties voorkomen. :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:31

helaas aanpassen is niet meer mogelijk,maar het is nu gezegd dus duidelijk

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:34

Bah vreselijk vooral dat afgehakte hoofd!
natuurlijk worden de paarden respectvol behandeld etc t is ook super leerzaar maar heb nu toch wel een kots gevoel hoor:P
en de tranen springen me in de ogen met de gedachtes dat dat mischien wel met mijn oude pony gebeurd is! terwijl ze nog kern gezond is/was die vlees haak door die benen etc ziet der wel heel cru uit! natuurlijk voelen ze het niet maar toch.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:37

Wow, hier had ik wel bij willen zijn! Lijkt me enorm leerzaam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:38

__Nathalie__ schreef:
Ik blijf het er toch luguber (is dat het juiste woord?) uit zien.
Die man helemaal onder het bloed met een oog??? in zn mond. Ik zou daar echt van over mn nek gaan (dat doe ik al bijna bij het zien van de foto;s) niks voor mij om dit allemaal te zien.

Onder het bloed zitten ontwijk je niet... Pertinent niet. De slagader word doorgesneden, alleen daarvan kom je al onder het bloed te zitten. Vervolgens moet alles ontveld en schoongemaakt, blijf je ook niet schoon bij. En met het doormidden hakken van het kadaver met de hakbijl, vliegt ook alles in het rond, blijf je ook niet schoon bij. Onmogelijke opgave dus, dat schoon blijven :)

Verder vind ik dat er door sommigen (ik doel niet op jou, Nathalie) erg respectloos gereageerd wordt. Vragen stellen oke, maar let op de toon. Slachten gebeurt niet voor de lol, dat zou wel erg sadistisch zijn he. Je moet er een soort van humor in houden, anders word je zelf helemaal depressief, dat hebben wij zelf ook ervaren die dag.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:41

Ik durf niet _O-

Als ex-slagersdochter heb ik denk ik al net iets teveel gezien / gehoord / geroken om er echt op een objectieve manier naar te kijken. Maar als ik dan reacties lees van de bokkers hier waaruit blijkt dat het er daar 'vredig' aan toe gaat, wordt ik toch wel nieuwsgierig, aangezien ik zelf alleen maar 'ervaring' heb met het tegenovergestelde.

Iig eerst maar eens lunchen en dan zien we wel weer :Y)

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:43

Shanelle schreef:
Ik durf niet _O-

Als ex-slagersdochter heb ik denk ik al net iets teveel gezien / gehoord / geroken om er echt op een objectieve manier naar te kijken. Maar als ik dan reacties lees van de bokkers hier waaruit blijkt dat het er daar 'vredig' aan toe gaat, wordt ik toch wel nieuwsgierig, aangezien ik zelf alleen maar 'ervaring' heb met het tegenovergestelde.

Iig eerst maar eens lunchen en dan zien we wel weer :Y)

Heeel verstandig heb de fotos gezien heb heb opeens geen honger meer me hele maag is onderste boven:P t is opzich wel een aanrader om te kijken dan zie je hoe alles echt in zen werk gaat.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:50

Even voor de duidelijkheid: De eigenaren hebben zelf toestemming gegeven dat wij kwamen kijken en er foto's en films werden gemaakt. Als zij geen toestemming hadden gegeven dan houd van Veen zich eraan en word de excursie verzet.

Ik vind zelf de foto's en films ook meer luguber dan dat het er in werkelijkheid aan toe ging.

Die man zit misschien wel onder het bloed maar hij heeft wel tig keer zijn handen gewassen met een kraan die je met je knie bedient en niet met je handen ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:51

Mijn opmerking is ook niet persoonsgericht, alleen hoe die beste man er uit ziet met al dat bloed en vet op zijn gezicht en een oog met vet in zijn mond. Als hij alleen zijn gezicht onder het bloed had zitten, had ik er ook geen moeite mee gehad. Hij doet zijn werk, en dat zal hij ook goed doen. Het had ieder ander kunnen zijn, maar als ze opzettelijk zo'n plaatje laten weergeven terwijl ze er zo uit zien, heb ik er geen goeds over te zeggen. :n
Kennelijk dacht men dat ik het op de persoon gericht had?
Ik zie al dat de jager bij ons zo op het plaatje zou gaan......dan had ik dezelfde uitspraak gedaan. Iemand moet professioneel omgaan met zijn vak, en daar horen dit soort plaatjes niet bij. Zelfs niet om iemand te laten zien hoe de humor bij hen is.
En een rel....nee waarom?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:55

Het lijkt zeker interessant voor diegene die wat meer willen weten over het slachten zelf...
Ik ben daar iets te gevoelig voor en zal daar niet snel naartoe gaan!

Chapeau zoals ze hier zeggen, voor diegene die het aandurfden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:55

nou ik vind dat de slager best een lolletje mag hebben! zijn werk is al serieus genoeg
gelukkig hebben veel mensen er wel begrip voor , en een ieder mag en kan wel eens een verzetje op zijn werk gebruiken
we zijn toch geen robots :Y)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:01

Ja, maar die humor moet je niet naar buiten willen brengen, dat moet binnen "het vak" blijven. Anders vallen daar mensen over.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:02

en blijven erover vallen :+ :Y)