Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:53

jaaaa er was ook 1 heer Lachen Tong uitsteken
gelukkig dat je een goed beeld hebt kunnen krijgen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:56

inderdaad, photo dude was de enige man!
het beeld dat ik heb gekregen is erg compleet, de uitleg erg helder.

Wat ik wel jammer vind is dat we niet kunnen overbrengen hoe het was om echt daar te staan. Ik had verwacht dat ik moeilijk zou vinden om te kijken.
Maar de sfeer was echt super goed. We waren met eenleuek groep (al zeg ik het zelf) en de slachters zorgden ook dat we ons er neit heel erg ongemakkelijk bij hebben gevoeld.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:08

van de filmpjes is t bijna niet echt t zien dat t nog een paard is die villing enz en t hakken...
ik wist niet eens dat een paard zulke grote hersens had..
en dat hart is echt mega groot en die lever van die uh koe??
wist niet dat zo zon grote lever hadden

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:09

ma_rie_tje schreef:
Het personeel is echt super, heel vriendelijk en hebben lol in hun werk en kunnen vooral ook goed uitleggen wat ze doen en waarom

Wow! Nors opkijken Gestoord Ziek

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:10

Zaina schreef:
ma_rie_tje schreef:
Het personeel is echt super, heel vriendelijk en hebben lol in hun werk en kunnen vooral ook goed uitleggen wat ze doen en waarom

ja idd

Mayflower_

Zaina schreef:
ma_rie_tje schreef:

Voor de 1 zijn dood, voor de ander zijn brood. Knipoog

Jilletje

ik vind het een hele leerzame reportage!!!! gewoon geweldig!!!
ik heb stiekem altijd al willen weten hoe het er bij een slachter aantoe gaat, ik vond het heel netjes gaan en ik vond de slacher ook een vriendelijke man vooral als je bedenkt dat er n groep met van die 'gekke' meiden eigenlijk de hele tijd ongeveer voor je voeten loop(niet negatief bedoeld) ik vind de filmjes en foto's heel goed gelukt, als er nog een keer zo'n excursie komt hou ik me zeker aanbevolen

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:15

Ik vind het heel goed dat jullie er geweest zijn om eens te kijken hoe het er aan toe gaat. Ik vind persoonlijk het slachten van een paard een dierwaardige optie om afscheid te nemen van je dier. Het paard is alleen, ziet niet hoe andere paarden geschoten en verbloed worden. Na het schieten is het paard gelijk hersendood en merkt nergens meer iest van. Na het verbloeden volgt dan de ware dood. Voor de mensen die het zielig vinden dat het paard "neerdonderd" en daarna opgetild wordt... Als je je paard in laat slapen wordt je paard ook door rendac opgetild en in de vrachtwagen "gedonderd"

http://img338.imageshack.us/img338/7342/rendac1yt7.jpg

Maar bij beide opties is het paard al dood en merkt hier niets van!
Wij mensen worden toch ook in een graf "gedonderd"...

Wat mij betreft een goede keus om je paard te laten slachten, als het moment dan toch aangebroken is om afscheid te nemen. Maar natuurlijk heeft iedereen het recht om een eigen keuze te maken! En wij moeten elkaar daar niet over veroordelen!
Zowel slachten als inlaten slapen zijn beide een dierwaardige op afscheid te nemen, hoe moeilijk het ook is!
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-02-07 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto --> link

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:20

Zaina schreef:
ma_rie_tje schreef:

Wat moet je dan? Bij elk paard dat je slacht een potje janken? Sorry hoor, maar bijna elke nederlander eet wel eens een biefstukje/kroketje/ frikandel enz.. Dus deze slachters moeten er toch zijn!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:21

Ik heb niet gelezen waarom jullie erheen zijn geweest, en dit hele topic ook niet gelezen. Ik kan slecht tegen bloed en dat soort dingen, brrrrr. Toch heb ik de filmpjes bekeken en een deel van de foto's. En zeker het eerste filmpje van het schot laat wel zien dat ze daar ook echt met hun omgaan als waardige wezens. Even een aai over de bol en nog geen seconde later liggen ze al. Dit geeft wel een heel goed beeld. Ze hoeven maar een paar passen te zetten en het is al gebeurd. Ik heb er verder nooit zoveel over nagedacht maar had toch een iets ruwer beeld voor me. Dit geeft echt een fijn beeld. Dat is ergens toch wel een geruststelling, mocht ik ooit een paard hebben wat om wat voor reden dan ook naar de slacht zou moeten, dat het wel een "fijn" proces is. Op een of andere manier had ik toch altijd meer het idee dat ze een lange weg erheen moesten gaan ofzo, ik weet het niet. Maar dit valt me 200% mee.

Ik vind het knap dat jullie erheen zijn geweest. maar moet zeggen dat ik ook veel respect kan opbrengen voor de mensen die daar werken. dat zal zeker geen makkelijk beroep zijn. Je komt vaak toch in aanraking met het verdriet wat de mensen hebben die de laatste passen met hun dier zetten, die jou vertrouwen in een goede afwikkeling van het geheel. Ongeacht of je nou wel of niet van paarden houdt lijkt het me een zwaar maar gedeeltelijk ook wel "mooi" beroep omdat je mensen ergens toch kan helpen bij het afscheid. Dat ze zien dat alles zo snel maar ook zo vakkundig en waardig mogelijk gaat.

Kortom, knap dat jullie er zijn geweest, knap voor de mensen die daar werken, goed beeldmateriaal. Als je probeert je emotie op de achtergrond te brengen bij het kijken ernaar geeft het een goed beeld en is het heel leerzaam.

OK dan!

edit: dat naspartelen is toch harstikke logisch? Dat is net als met kippen... als die een tijdje vast hebt en dan de kop eraf hakt rennen ze ook nog een eind door omdat de hersenen al signalen hebben afgegeven aan zenuwen die het weer naar de spieren leiden. Dat vind ik nog wel het minst schokkende aan het hele filmpje, dat is een hele natuurlijke reactie en geeft denk ik ook wel aan dat in ieder geval de zenuwen enzo goed in tact zijn en dat het lichaam goed werkt Lachen
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 23-02-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:21

Zaina schreef:
ma_rie_tje schreef:

Je zou toch maar geen lol hebben.. dan zou er niemand slager willen worden, heb je ook geen stukje vlees op je bord 's avonds!!

Vind het erg leerzaam, de foto's en filmpjes. Op 1 foto was een paarden hoofd, dat aan zijn lip aan een haak hing... Moest eventjes goed kijken en na denken dattie toch echt wel dood was... Haha!

Vind het erg knap dat jullie er heen zijn geweest!! Het beeld is voor mij nu veel duidelijker, hoe het nou precies gaat...

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:22

het eerste filmpje is van internet verwijdert. denk dat youtube het verkeerd opvat!! ( ik had het filmpje eigenlijk nog een keer goed willen bekijken, had hem straks maar met half scherm bekeken! )

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:25

Hij is niet verwijdert, je moet nu alleen inloggen om hem te zien want het is volgens hun een filmpje voor 18 jaar en ouder..
username: kidchoco
password: pokemon

Daarmee inloggen en je kan hem gewoon zien

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:28

[quote="nonixjuh"]

Je zou toch maar geen lol hebben.. dan zou er niemand slager willen worden, heb je ook geen stukje vlees op je bord 's avonds!!
[quote]

zou me niet uitmaken en ja ik snap dat ze niet bij elk paard een potje gaan janken, maar er LOL in hebben is een ander verhaal hoor?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:28

Oke, heel erg bedankt!!
( waar slaat dat pokemon op.. hahaha )

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:29

Jij hebt toch ook wel lol in je werk??
misschien heeft ze dan net een verkeerd woordje gebruikt.. lees lol eens als 'leuk' werk..

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:31

Ik heb het filmpje bekeken, en het lugubere beeld wat ik van slachten had is nu wel verdwenen.
Als ik ooit voor de keuze kom te staan, inslapen of slachten, dan ga ik nu voor het slachten. Ik ken mijn paard, bij elke verdoving die hij heeft gehad schrok de DA van zijn gevecht tegen de verdoving, dus ik ben veel te bang dat hij zich tijdens het inslapen ook zal gaan verzetten.
Bedankt voor het plaatsen van dit topic!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:32

Zaina schreef:
nonixjuh schreef:

zou me niet uitmaken en ja ik snap dat ze niet bij elk paard een potje gaan janken, maar er LOL in hebben is een ander verhaal hoor?

Pff zucht.. Lol.. er wordt gewoon gelachen.. Niet om de dieren maar gewoon om andere dingen.. en die mensen behandelen die paarden met respect! Dat is toch het belangrijkste.. Waar mensen zich al niet druk om maken! Ik heb liever, dat als mijn paard daar zou liggen, die mensen gewoon hun werk deden en sja als ze lachen.. BOEIEND.. het is hun werk.. ze gaan niet een potje janken.. ze zien het elke dag, daar raak je wel aan gewend hoor..

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:32

ik vind dit een leerzaam topic!
ik moet het nog even helemaal doorlezen, maar jullie bewezen maar weer even dat een paard naar de slacht brengen misschien in onze ogen ondierwaardig is, maar dat het voor het dier totaal geen stress met zich meebrengt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:47

20 bladzijden verder en ik mag ook wat zeggen jeej.
Ik vind het zeer interessant deze excursie helaas kwam ik er wat telaat achter anders was ik ook meegegaan.
Ik moet bekennen heb hierna gekeken met de gedachte dat het een dier blijft en dat die ook geslacht zou zijn als jullie er niet waren geweest.

Heb zelf stage gelopen in een slachthuis kwam altijd pas om 9 uur dus wat gezien van het schieten zelf nee nooit durf dat ook niet.
Vind het heel moedig dat jullie het gefilmd hebben en hopelijk halen we zo de negatieve kant van het slachten weg, het is een creu woord maar in feite gaat het met de jaren netter.

Verder respecteer ik ieders mening of iets in die zin, we zijn allemaal mensen en mensen denken eenmaal overal anders over.
Wat ik ook erg interessant vond was dat het zieke been even in beeld werd gebracht en foei foei wat een onsteking zeg arm paard.

Mijn paarden zou ik naar de slacht brengen als daar de mogelijkheid voor is, is die er niet voor dan een spuitje het is altijd naar om erover te beslissen daarom doe ik dat ook als het moment daar is en hopelijk hoef ik dat voorlopig niet mee te maken!!

Meiden, slaap lekker vanacht hopelijk lukt dat, dan ga ik zo even kijken of er al een nieuw leven geboren is @ stal hihi.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:57

hehe

allejezus, ik was lesgeven, en moest meteen 20 !! pagina's doorspitten !!!
misschien kunnen we alle albums en filmpjes door een mod in de openpagina zetten?
zodat het overzichtelijker is

de negatieve reacties hadden we wel verwacht he stoere meiden?
ik heb respect voor iedereen zijn keuze
mijn keuze was al de pin, en nu helemaal

wat een enorm boeiende en lieve , vakkundige man is van veen !!!
petje af voor deze man, en zijn personeel

ik vond het absoluut niet schokkend,
ik werk zelf op een varkensslachterij, dat geeft uiteraard een ander gevoel, maar ik kon het goed zien, en als mijn beestje op is, wil ik dat hij op deze wijze gaat.

paarden hebben een hekel aan varkens lucht, zowel dood als levend
van veen slacht geen varkens, dus wellicht zijn ze daarom niet bang, de koe en het paard vertoonden beiden geen angst, het was zo ontzettend vlug gebeurt.

ik vond het heel erg leerzaam, en ja hoe leguber ook, het was ook gezellig.

en dat slachtmannen niet mogen lachen, komop zeg, ik heb ook wel eens met organen gegooid, zulk soort dingen gebeuren er op een slachterij,
de een zijn dood is inderdaad de ander zijn brood....

ben erg blij dat we dit georganiseerd hebben, en zou zo weer gaan.
vind van veen een enorm boeiende man !

en wat de geschoren vacht betrefd, ze legden uit dat dat was omdat het paard anders teveel zweette, ze werd namelijk gereden, zodoende
ik dacht eerst ook dat het vanwege het niet doorverkopen was, maar dat was dus niet zo..

en iemand zei dat ze thuis geschoten mogen worden..
dat mag in p[rincipe niet,alleen bij hoge uitzondering, en dan leegbloedend in een emmer oid.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:00

Ik heb het filmpje bekeken, en het is toch anders dan ik verwacht had .

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:08

Ik heb de foto's bekeken. en idd ik had ook een heel ander beel van het slachten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:12

oh ja op enkele foto's zie je dat van veen het schietmasker op het hoofd zet als het paard al hangt
dit om te demonstreren hoe de pin precies werkte..

hij was bij de eerste maal uiteraard al meteen (hersen)dood

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:14

Ik heb ook alles bekeken en het is mij dus alles meegevallen, het spookbeeld wat ik had is nu verdwenen. Ik vind het jammer van de negatieve reacties op jullie die erbij waren, ik vind het moedig en iid ik heb ook ieder avond een stukje vlees op mijn bord en ik zou het erg belachelijk van mezelf vinden als ik dan niet tegen foto's of filmpjes kan waar mn biefstukje oid word klaargemaakt. Bij mn eigen paard ga ik daar niet naar staan kijken, waarom zou ik, ik heb er niets aan en mn paard ook niet.

Waarom mag je geen foto maken van iemand met zn tong uitgestoken bij de schedel van een geslachte koe ? Moeten ze dan gaan staan janken bij hun biefstukje en hem in de tuin gaan begrafen vanwege respect wat er getoont zou moeten worden?

Nee hoor respect meiden ! Bedankt dat ik het dus ook eens heb mogen zien door jullie. Of ik er voor kies weet ik nog niet.
Zowel bij slachten als bij inslapen gaan zoveel spookverhalen rond die te maken hebben met uitzonderingsgevallen of gewoon foute voorstellingen. Als het goed gedaan wordt gaat het in beide gevallen goed......het is maar waar je zelf vrede mee hebt of hoe de situatie is.....